مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

_____________________!!!!(قسمت اول)...

1392/12/10 10:16
نویسنده : یه مامان
21,756 بازدید
اشتراک گذاری

 

 مُردد بودیم که این پست را بگذاریم یا نه، حتی اسم مناسبی هم به ذهنمون نرسید که براش بذاریم، ولی هر چی فکر کردیم دیدیم که این مساله ی کودکان هم از اهمیت بالایی برخورداره و ممکنه به این مشکل به خاطر حیا و یا مسایل دیگر کمتر پرداخته بشه و ...

قبل از اینکه وارد ادامه مطلب شوید از حضور تمامی مامان های عزیز به خاطر به کار بردن بعضی از الفاظ عذرخواهی می کنیم...

مالش دادن آلت تناسلی در کودکان (١)

 

در دو قسمت به این موضوع پرداخته خواهد شد؛ در این قسمت به علل به وجود آمدن این قضیه و در قسمت بعدی در مورد وظایف والدین صحبت خواهیم کرد.

کودکان در هر سنی ممکن است اعضای تناسلی خود را مالش دهند و یا با آن بازی کنند ، این عمل را ممکن است کودک حتی در سن پنج یا شش ماهگی انجام دهد. بدین ترتیب که کودک در حالیکه به پشت خوابیده است دو رانِ خود را به هم نزدیک کند و با حرکات منظم و ریتمیک لگن خود را بالا و پایین می برد ، یا کودک در حالی که به شکم خوابیده است و زانوها و دست هایش روی زمین قرار دارد با حرکاتی منظم و ریتمیک خود را به عقب و جلو می برد.

کودک در سن یک سالگی ممکن است هنگامی که در بغل مادر است با حرکت دادن ناحیه ی کفل خود ، دائما دستگاه تناسلی خود را به سینه و شکم مادر بمالد و این کار را در اکثر مواقعی که در بغل مادر است انجام دهد. کودک در سن دو سالگی ممکن است دستگاه تناسلی خود را به طور مکرر به دسته ی میز یا صندلی و یا به لبه ی دیوار بمالد.

هنگامیکه کودک چنین عملی را انجام می دهد صورت او برافروخته و قرمز رنگ می شود و عرق سردی به پیشانی او می نشیند و به یک نقطه خیره می شود. بعضی از مواقع صورت کودک پریده و بی رنگ می شود و به عمل خود ادامه می دهد.

کودک این عمل را ابتدا بدون پروا به راحتی جلوی پدر و مادر و حتی دیگران انجام می دهد ولی اگر آنان او را سرزنش کردند ، کودک به محل خلوتی می رود و در گوشه ای دور از چشم دیگران چنین عملی را انجام می دهد.

چرا کودک چنین کاری را انجام می دهد؟

1- شایع ترین علت ، تحریک موضعی دستگاه تناسلی کودک دختر در نتیجه ابتلا به انگل کرمک می باشد. بدین ترتیب که وجود این انگل در دستگاه تناسلی کودک سبب تورم و خارش و تحریک واژن (مهبل) کودک می گردد و در نتیجه کودک چنین کاری را انجام می دهد. (برای اطلاعات بیشتر در این زمینه انگل های شایع در کودکان؛ انگل کرمک یا اُکسیور را مطالعه بفرمایید)

2- محکم بستن پوشک به اعضای تناسلی کودک و پیچیدن پلاستیک روی آن و پیدایش قرمزی و تورم آلت در پسرها و کلیتوریس (چوچوله) در دختر سبب سوزش و خارش می شود و کودک شروع به مالش دادن اعضای تناسلی خود می کند.

3- در بعضی از مواقع دست زدن مکرر و زیاد از حدِّ مادر به دستگاه تناسلی کودک و یا شستشوهای متعدد ، سبب می شود که کودک یاد بگیرد که به دستگاه تناسلی خود دست بزند و یا آن را مالش دهد و یا از کودکان دیگر تقلید کند. حتی در حدیث آمده است که اگر مادری به منظور شستشوی دختر شش ساله اش دستگاه تناسلیِ او را با دست لمس کند، گناهِ زنا برای او می نویسند.

4- اگر زندگی روزمره ی کودک یکنواخت و خسته کننده باشد و کودک سرگرمی و دلخوشی نداشته باشد و رابطه ی او هم با کودکان و افراد دیگر خانواده مطابق میل و دلخواه نباشد ، کودک خسته و بی حوصله و دلتنگ می گردد و به این عمل متوسل می شود تا به خود آرامش و تسلی دهد.

5- بعضی از مواقع کودک به طور اتفاقی یک مرتبه به دستگاه تناسلی خود دست می زند و مادر او را از این عمل منع می کند و کودک برای جلب توجه مادر و دیگران به این کار ادامه می دهد.

6- ممکن است مدت زیادِ قرار گرفتن کودک در پوشک باعث این عمل شود. در این صورت وقتی که کودک از پوشک گرفته می شود و یا آزاد گذاشته می شود به خاطرِ فشارهای مداومی که در قبل بر آلت تناسلی او وارد می شده، کودک به این وضعیت عادت کرده است و به مالش و فشار دادن آلت بپردازد.

7- ممکن است کنجکاوی کودکان باعث این امر شود. کودکان در سن یک سالگی به تمام اعضای بدن خود و مخصوصا به آلت تناسلی خود توجه خواهند کرد . کودک یک ساله حس خواهد کرد که آلت تناسلیِ او عضو حساسی است و در مقابل تحریکات و ضربه ها دردناک است.

8- کودکان در سن 5 ماهگی یاد می گیرند که به اشیا مختلف دست بزنندو اشیا را با دست خود بردارند و آن را لمس کنند و یا با آن بازی کنند. در همین زمان کودک پسر ممکن است به آلت تناسلی خود دست بزند و در دست خود بگیرد و حتی با آن بازی کند.

9- در سن دو تا پنج سالگی نصف پسرها و یک سوم دخترها به دستگاه تناسلی خود دست می زنند و در حقیقت آن را دستمالی می کنند.

10- در سنین قبل از مدرسه ممکن است کودکان در هنگام بازی با یکدیگر لباس های خود را در بیاورند و با دستگاه های تناسلیِ همدیگر آشنا شوند. بعضی از کودکان در این سن کنجکاو خواهند شد تا دستگاه تناسلی پدر و مادر خود را ببینند.

11- کودکان در سنین قبل از مدرسه به تفاوت هایی که بین اعضای تناسلی خود و جنس مخالف است ، ممکن است پی ببرند و کنجکاو می شوند.

12- ممکن است کودک رابطه ی جنسی بین پدر و مادر را دیده باشد و به تقلید از آنها این کار را انجام دهد و حتی لذت ببرد. ممکن است کودکِ شما این کار را از دوستانِ خود که این رابطه را دیده اند، بشنوند و یاد بگیرند و آنها هم درصددِ امتحان برآیند.

13- بعضی از پدران و مادران به شوخی به آلت تناسلی فرزند خود دست می زنند و یا حتی با آن بازی می کنند. به این ترتیب کودک با این عمل آشنا خواهد شد.

در آینده به بایدها و نبایدهای مربوط به پدر و مادر برای از بین رفتن این عادت می پردازیم...

_____________________!!!!(قسمت دوم)...

پسندها (1)

نظرات (9)

مامان پریسا
29 مهر 90 12:05
خسته نباشید. متاسفانه یا خوشبختانه به علت برخی محدودیتها ،پرداختن به این جور مطالب در جامعه ما خیلی کمه. ولی از شما ممنون هستیم که ما رو از این مسائل آگاه میکنید. یه سوال. خطر این دست زدن ها توسط بچه های زیر دو سال تا چه حد خطر داره.یعنی حتما" باید جلوی این کار از چه زمانی گرفته بشه؟

سلامت باشید.
همینطوره که شما فرمودین.
در قسمت آینده با راه کارهایی که والدین باید اتخاذ کنن تا این عادت رو از سر بچه بیندازن آشنا می شیم.
خطری که می تونه داشته باشه، اینه که بعد از یه مدتی این کار برای اونا لذت بخش خواهد شد و خدایی نکرده ممکنه که به خودشون صدمات جبران ناپذیری رو وارد کنن و یا منجر به خودارضایی بشه.

مامان علي خوشتيپ
29 مهر 90 13:52
خيلي خيلي ممنون بابت اين پست
به نظر من گذاشتن اين پست خيلي ضروري بود.
حدودا يك سال پيش با علي يه همچين مشكلي داشتم كه با تقليد از يه بچه ديگه ياد گرفته بود.
با مصيبتي از اين عادتش تركش دادم.هيچ وقت تنها نذاشتمش و هميشه سرگرمش كردم و ......حالا بماند كاراي ديگه.
ولي منتظر بقيه مطلب هستم تا اگه يكي در اين مورد از من كمك خواست بتونم بهتر كمكش كنم.


خوشحالیم که مورد توجهتون واقع شده. آرزوی موفقیت براتون می کنیم.
یک عدد مامان
30 مهر 90 9:31
ازتون ممنونم که به این مبحث اهمیت دادین و اینجا گذاشتین تا ما هم بخونیم ... موردی رو انتخاب کردین که شاید اطلاعاتمون درباره اش خیلی کم و ناقص هست ... ممنون که آگاهمون میکنید

واااااااای ! خشکم زد اینو خوندم " اگر مادری به منظور شستشوی دختر شش ساله اش ... !! "

یادتونه بهتون گفتم یه دوستی دارم که دخترش امسال به کلاس دوم میره ! هنوزم خود ِ مادره بچه اش رو میشوره !!

مواردی رو که گفتین خوب و کامل بود ... انشاالله همه ی پدر و مادرها حواسشون باشه




خواهش می کنم مامان مهربون
امیدواریم که همه ی مامان ها به این مساله اهمیت بیشتری بدن...
مامان نیایش
30 مهر 90 13:18
همیشه جای صحبت درباره این مسائل در جوامعی مثل جامعه ما خالیه به دلایلی که واقعا جای بررسی و تغییر داره و ممنون از شما که فکر همه مسائل هستید و بررسی میکنید واقعا خسته نباشید و مشتاقانه منتظر ادامه موضوع هستیم باید و نباید های مربوط به پدر و مادر که خیلی خیلی مهمه خدا رو شکر تا الان که همچین موردی ندیدم ولی حتما باید هر مادری آمادگیشو داشته باشه تا برخورد درستی کنه

ان شاءالله که هیچ وقت با این مشکل مواجه نشین.
مریم(مامان روشا)
30 مهر 90 15:28
سلام ممنون از آگاهی دادنتون ولی باور کنید مو به تنم سیخ شد این پست رو خوندم

سلام مامان مهربون
متاسفانه این معضلی هست که کودکان (مخصوصا در این دوران) در معرض اون هستند و ناآگاهی های پدر و مادر می تواند به آن دامن بزند.
از آنجائیکه مشکلات زیادی در اثر عدم توجه به این امر برای کودک و جامعه پیش خواهد آمد، ما این پست رو گذاشتیم و قصد ناراحت کردنِ مامانای خوب رو نداشتیم.
براتون آرزوی موفقیت می کنیم.
مریم(مامان روشا)
30 مهر 90 17:52
نه ناراحت نشدم ولی یه حال بدی دارم روشا تا الان یه نشونه از این چیزایی که نوشتین رو نداره ولی خوب اونم یه بچه است مثل بچه های دیگه و یه دنیا چیزایی که هنوز نشناخته !موندم اگه این اتفاق پیش بیاد چیکار کنم

نگرانی نداشته باشین مامان مهربون.
نگرانیِ زیاد ممکنه زیان آور برای شما و دختر گلتون داشته باشه.
هر پدر و مادری هر کاری که از دستش بر میاد برای فرزندانش انجام میده و بهتر اینه که بقیه ی اموری که از دستِ ما خارج هست رو به خدا واگذار کنیم.
بالاخره ما که توی همه ی امور نمی تونیم با رفتارهای خودمون ضامن سلامت بچه هامون چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی باشیم.
***مطمئن ترین راه توکل به خداست.***
در پناه حق برای شما و دختر گلتون آرزوی موفقیت داریم.
مامان ماهان عشق ماشین
1 آبان 90 16:28
واااای باورم نشد.
خیلی خوبه که از تابوهای جامعه بنویسید.آگاهی آدمو خیلی بالا میبره.

ان شاءالله که این مشکلات برای هیچ خونواده ای نباشه...
تینا
2 آبان 90 16:33
سلام دوست خوبم ... ممنون از مطلب خوبتون

سلام مامان مهربون
خواهش می کنیم
maman
17 اسفند 94 2:04
با سلام ، من هم این مشکلو با پسرم دارم چه کار باید بکنم که دیگه این کارو نکنه .و بهتره که مامان بزرکا یا افراد فامیل دست از این نقطه خصوصی بچه های بی زبون بردارن و ابراز احساسات کمتر بکنند.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز گل پسرتون چند وقتشه؟