مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

مراحل رشد و تکامل (1)؛ طفولیت

1390/4/28 19:00
نویسنده : یه مامان
6,469 بازدید
اشتراک گذاری

بر اساس برخی مطالعات انجام شده ، در رشد آدمی؛«شش مرحله» به شرح زیر در نظر گرفته شده است:

-          دوره ی طفولیت : از تولد تا هیجده ماهگی؛

-          دوره ی کودکی اول : از دو تا چهار سالگی؛

-          دوره ی کودکی دوم : از چهار تا هفت سالگی؛

-          دوره ی کودکی سوم : از هفت تا دوازده سالگی؛

-          دوره ی نوجوانی : از دوازده تا شانزده سالگی؛

-          دوره ی جوانی : از  شانزده تا بیست سالگی؛

به حول  و قوه ی الهی قصد داریم که سیر و تکامل رشد آدمی را مورد بررسی قرار داده و نوع تربیت را بسته به محدوده ی سنی و آمادگی پذیرش مفاهیم مختلف بیان کنیم. در قسمت اول به دوران طفولیت و میزان رشد او در این سن می پردازیم... 

 

طفولیت (از تولد تا هیجده ماهگی)

 

نخستین مرحله ی رشد آدمی دوره ی طفولیت است که از تولد تا هیجده ماهگی ادامه دارد و طی آن باید در خانه یا در محیطی که برای فعالیتش مناسب باشد، زندگی کند و مورد مراقبت قرار گیرد. زندگی کودک شیرخوار در خوردن و خوابیدن و جنبیدن خلاصه می شود. به یاری فعالیت های حسی-حرکتی است که نوزاد به وجود خود و دنیای خارج از خود پی می برد ، اندام های خود را کشف و در به کار بردن آن ها مهارت پیدا می کند سا حواس خود را پرورش داده و از این طریق با خواض اشیا و اشخاص اطراف خود آشنا شده و به روابط آن ها پی می برد. حوزه ی این فعالیت ها ابتدا محدود به گهواره است . به تدریج با نشستن و حرکت کردن کودک بر وسعت آن افزوده می شود. در پایان این دوره به حیاط و باغچه گسترش می یابد.

 

اطفال بیشتر از سه حس ؛ لامسه، چشایی و بویایی لذت می برند و شاید آدمی در خردسالی بیش از هر زمان دیگر به این سه حس بستگی داشته باشد و با کنجکاوی و میل به فهمیدنی که در او وجود دارد ، به جستجوی  محیط و وارسی اندام خود بپردازد که ژان پیاژه آن را دوره یحسی-حرکتی نام می نهد. به همین دلیل است که کودکان در این دوران برای شناخت اشیای اطراف سعی در گرفتن و نزدیک کردن آن به طرف دهان خود را دارند.

 

جنبه ی انفعالی حیات نیز از همین دوره آغاز می شود و حیات عاطفی که ابتدا در احساس آسایش و یاعدم آسایش خلاصه می شود ، از حدود سه چهار ماهگی به صورت عواطف شخصی ، مثل ترس و سپس خشم و یرانجام همدلی و رفتار خاص مربوط به آن یعنی لبخند زدن ظاهر می گردد. منشا همه ی این حالات ، نزدیکترین فرد به او که معمولا مادر است می باشد. حضور مادر هم در رشد بدنی و عقلی کودک و هم در رشد عاطفی او تاثیر بسزایی دارد و امنیت خاطر کودک و اعتماد به نفس او از وجود مادر و به خصوص از مهارت هایی که در فراهم ساختن محیط مساعد از خود نشان می دهد ، سرچشمه می گیرد.

منبع:کتاب آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد

ادامه ی بجث را از اینجا می توانید مطالعه کنید.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

عاطفه مامان آوا خانم ناز نازی
5 تیر 90 1:06
آوا هر چیزی رو که می بینه می خواد بذاره دهنش. همیشه باید مواظبش بود. توی این سن هر چیزی که می بینن فکر می کنن باید بخورن.

خدا آوا جون و مامان صبورش رو براش نگه داره.