مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 19 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

همسر دوست داشتنی 4؛ روشهای ازدیاد و عمق بخشیدن به محبت

1390/9/19 14:18
نویسنده : یه مامان
4,368 بازدید
اشتراک گذاری

 

 در این قسمت با هم یاد خواهیم گرفت که چگونه محبت بین خود و همسرمان را زیاد کنیم و  به آن عمق ببخشیم.

با ما همراه باشید...

 

روشهای زیاد کردن محبت چیست؟

راه کلی اول: هر کسی با هوای نفس مبارزه کرد بیشتر صاحب دل می شود و قدرت کنترل روی محبت را خواهد داشت و عاشق پیشه خواهد بود.

راه کلی دوم: زندگی یعنی اینکه تصمیم بگیریم به چه کسی محبت کنیم ، اگر تفکر این باشد که از چه کسی محبت ببینیم، این آغاز دعوا خواهد بود. به عبارتی محبت کردن را اصل قرار دهیم نه محبت دیدن را.

راه سوم اختصاصی برای زندگی مشترک است: این است که زن و مرد نیازهای همدیگر را بشناسند. در آینده به بیان وظایف همسران از دید اسلام خواهیم پرداخت و هدیه ی ویژه و مهم ترین خصوصیت را بعنوان کلید طلایی زندگی مشترک برایتان عرض خواهیم کرد.

البته در ادامه ی این بحث به یک نکته ای که شاید اصلا به آن توجه نشود می پردازیم و آن توجه به نیاز جنسی بین زن و شوهر است. در بعضی مواقع توجه به این نیاز مادی چنان ثوابی دارد که برابری با هیچ یک از نیازهای مادی دیگر نمی کند.

توجه به این نیاز و نیازهای معنوی در رابطه با زندگی زناشویی به استحکام آن کمک خواهد کرد . برای تمام امور جنسی و مادی نیز اگر بعد عرفانی آن را در نظر بگیریم عاملی خواهد بود برای شکوفایی انسان.

بهتر است که زندگی را محلی برای رشد خود و خدمت کردن به دیگری قرار دهیم.

چگونه محبتی بین یک زوج می تواند عمیق و ماندگار باشد؟

انسان به محبتِ کم قانع نیست و این محبت اگر زیاد باشد زندگی را تداوم می بخشد. دو نفری که به هم علاقه دارند ، فقط به هم علاقه نداشته باشند ، چون این محبت را آسیب پذیر خواهد کرد. محبت کردن زن و شوهر به هم از چند بعد می تواند مورد بررسی قرار گیرد:

1- اگر هر کسی به خاطر خودش دیگری را دوست داشته باشد این خودخواهی باعث خواهد شد که کم کم این محبت صدمه بخورد و دعوا و تلخی و کدورت و افت محبت پیش آید.

2- هر کسی دیگری را به خاطر طرف مقابل دوست داشته باشد . این خیلی قشنگ است ولی در دنیای واقعی این شیوه دوام زیادی نمی تواند داشته باشد. غربی ها از واژه ی «ماه عسل» استفاده می کنند ولی در اسلام این ماه عسل ، حداقل 30 سال عسل باشد، نه فقط 30 روز و تازه بعد از آن باید بشود «شهد عسل».

3- قاعده ی مثلث طلایی: اگر هر دو طرف عاشق شخص سومی باشند که دل آنها را برده باشد و خودخواهی آنها را گرفته باشد، این دو زوج به هم علاقه ی وحشت انگیزناکی (زبان) پیدا خواهند کرد، خیلی زیباتر از هر علاقه ای. این موضوع را به صورت مصداقی بیان می کنیم. اگر دو پروانه ی عاشق نسبت به آقا امام زمان (عج) –البته عشق واقعی نه محبت زبانی- باشند، نسبت به یکدیگر علاقه ای پیدا خواهند کرد که هیچ کس نمی تواند آن را از بین ببرد. چرا؟ چون امام زمان (عج) خودخواهی این دو را گرفته و این ها دلداده هستند و الان دو آدم غیرخودخواه به هم علاقه پیدا کرده اند. دو انسانی که مثل برگ گل هستند که وجودشان عین محبت است.

البته این شخص سوم را خود آنها تعیین می کنند و ارزش محبت آنها به همان شخص سوم خواهد بود.

شکل مقابل را در نظر بگیرید (می خواهیم به یاد ایام مدرسه این مساله را به صورت نمودار ثابت کنیم چشمک) :

 

بین زن و مرد عشقی وجود دارد و هر دو عاشق شخص سومی هستند . حال تصور کنید که اتفاقی می افتد و در شرایط عادی عشق بین زن و مرد را کمرنگ می کند و یا خدایی نکرده از بین می برد در این حالت عشق و محبت به شخص سوم رابطِ محبتِ آنها خواهد بود و آن دو را دوباره به هم وصل خواهد کرد و نخواهد گذاشت که این رابطه کمرنگ شود.

انتخاب این شخص سوم بسته به میزان درک دو طرف است . بالاترین درجه ی عشق مربوط به شخص سومی به نام خداست، ولی چون ١- دسترسی به خدا از طریق اولیای الهی صورت می گیرد از طریق محبت به اولیای او به محبت خدا خواهیم رسید، (ان شاءالله.) ٢- از طرف دیگر محبت به شخصی که برای ما قابل تصورتر است به واقعیت نزدیک تر است، حال اگر این شخص وصل به خدا باشد مطمئنا ما را به خدا خواهد رسانید.

محبت را نباید در حد ابتدایی نگه داشت (منظور همان هیجانی است که اول ازدواج است) باید بعد از ده ها سال زن و شوهر نسبت به هم عاشق تر شده باشند و این فقط در سایه ی اجرای قاعده ی مثلث طلایی خواهد بود. هر کس عاشق اولیای خدا شد حتی زمین و آسمان ها و هر آنچه در آنهاست هم عاشق او خواهند شد و تمام موجودات به او سلام خواهند داد.

در قسمت آینده به مقدمه ی وظایف همسران در قبال هم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

یک عدد مامان
19 آذر 90 9:13
در رابطه با "راه کلی دوم" باید بگم بازتاب محبت کردن به دیگران به خود ِ ما میرسه ، اگه به کسی محبت کنیم در واقع به خودمون محبت کردیم، این شعار نیست و واقعیت داره

درباره ی مثلث طلایی هم باید اعتراف کنم تا حالا از این نظر به این قضیه نگاه نکرده بودم ، خیلی برام جالب بود ، اصل اینه که زن و شوهر به یک هدف علاقه ی قلب داشته باشن ( علاقه قلبی باعث میشه عشق و محبتت رو بی دریغ نصیب اون شخص سوم کنی ) اون شخص سوم میتونه فرزندمون هم باشه ولی به قول شما هر چی اون شخص به خدا نزدیک تر باشه بهتره .

اگه زن و شوهر بتونن در حق همدیگه غرور و خودخواهیشون رو کمتر کنن زندگی و تفاهمشون بیشتر و بهتر میشه

ممنونیم مامان مهربون از اینکه نظرات قشنگتون رو برامون نوشتین.
به قول تینای عزیز هر چی نفر سوم فناناپذیرتر باشه و الوهیت بیشتری داشته باشه دوام عشق نیز بیشتر خواهد شد.
به امید جاری شدن عشق واقعی بین تمام همسران و گرم تر شدن کانون خانواده ها با شعله ی محبت و مودت.
مامان پریسا
19 آذر 90 9:23
نکات بسیار زیبایی را یاد آوری کردید.
اما رسیدن به عشق الهی هم به سادگی نمیشه و حتما هر دو طرف باید زمینه این عشق الهی را داشته باشن.
انشالله که همگی ما این زمینه در وجودمان باشه.

مسلما همینطوره که شما فرمودین. ولی راه حل ساده ی اون عشق به یکی از اولیای الهی است که می تونه ما رو به خدا برسونه. مثلا اینکه عاشق امام زمان (عج) بشیم و برای فرج ایشون دعا کنیم. خوندن اطلاعاتی در این زمینه می تونه ما رو به ایشون نزدیک کنه و عشق الهی هم در پی اون وارد زندگی مون بشه ان شاءالله.

تینا
19 آذر 90 14:05
سلام ممنون از مطلب خوبتون
من این مثلث رو توی زندگی خیلی از زوجها دیدم که هر دوشون عاشق بچه شون هستن و با از دست دادن فرزند همدیگه رو هم از دست میدن
واقعا باید ضلع سوم مثلث کسی باشه که لایق باشه و همیشه باشه

سلام مامان مهربون
واقعا که به نکته ی ظریف و قابل توجهی اشاره کردین.
امیدواریم که راس سوم مثلث زندگی همه ی خانواده های مهربون کسی باشه که باعث استحکام هر چه بیشتر زندگی شون بشه.
مریم(مامان روشا)
19 آذر 90 14:47
سلام خیلی جالب بود منتظر ادامه اش می مونم

سلام مامان مهربون
به امید جریان عشق واقعی در همه ی خانواده ها
مامان علی خوشتیپ
19 آذر 90 15:07
ممنون/مطلب جالبی بود.تا حالا این مدلیشو نشنیده بودم.ولی درکش یه خورده سخته...


خواهش می کنیم.
ها؟
کدوم مدلشو؟

معصومه مامان سهند
21 آذر 90 13:58
جالب بوددددددددد


مامان محمدجان
21 آذر 90 22:52
سلام
ایده ی جدید و جالبی بود ممنونخیلی خوشحالم که راه حل هایی رو میخونم که مطابق با فرهنگ و اعتقادات خودمونه
موفق باشید

سلام مامان مهربون
امیدواریم که کانون خانواده اتان روز به روز گرم تر از دیروز باشه.