مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 18 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

همسر دوست داشتنی 3؛ نکاتی در باب محبت

1390/9/19 16:29
نویسنده : یه مامان
4,816 بازدید
اشتراک گذاری

 

در قسمت قبل دیدیم برای اینکه کمال بهره برداری از یک زندگی مشترک صورت پذیرد باید به یک سری نکات توجه کرد، در این قسمت نکاتی را در باب محبت بیان می کنیم.

با ما همراه باشید...

قسمت قبل: همسر دوست داشتنی 2؛ میزان بهره برداری از زندگی

***********************************************

 

وقتی صحبت از محبت می شود بعضی ها قبل از اینکه دوست داشته باشند محبت ببینند ، دوست دارند محبت کنند (که البته این خیلی قشنگ تره)، بعضی ها دنبال همسری هستند که بتونن اون رو در راحتی قرار بدن ، بعضی ها دنبال همسر متواضع می گردند که بهشون تواضع کنه.

نکته ای که در باب محبت قابل ذکر است این است که ما می توانیم محبت را افزایش دهیم و هم ظرفیت خودمان را برای دوست داشتن بالا ببریم و هم اینکه محبت هایی که به دلمون می افته رو تغییر بدیم. به عبارت دیگر تواناترین شخص در محبت کسی است که توانایی مدیریت محبت داشته باشد. به این ترتیب که می توان بیش از ظرفیت انسان معمولی به محبت رسید. می توان محبوب خود را انتخاب کرد. و...

امام صادق (ع) : یک کوه را راحت تر از یک قلب می توان از جایش تکان داد.

مسابقه ای در مدینه بود که چه کسی می تواند سنگ های بزرگ را جه به جا کند . پیامبر (ص) فرمودند: از همه قهرمان تر کسی است که بتواند به هوای نفسش غلبه کند و دلیل آن این است که اگر کسی به هوای نفسش غلبه کرد صاحب دل خواهد شد و می تواند به دلش فرمان دهد که به چه کسی محبت کند و به چه میزان، به عبارتی دیگر، مدیریت محبت ها بسیار آسان خواهد شد. این اشخاص از اولیای خدا خواهند شد و در این صورت حتی جواب سلام ائمه (علیهم السلام) را نیز خواهند شنید.

محبت اولیه ی زندگی را خدا به زندگی مشترک هدیه کرده است (بین شما مودت و رحمت قرار دادیم) ، ولی بقیه و ادامه و مدیریت آن محبت با خودتان خواهد بود. مانند «جوانی» که خدا به انسان داده و بقیه اش با خودت است، که می توانی نیروی جوانی را تقویت کنی و حفظ کنی و یا از آن بهره ای نبری. البته هر چیز مادی باشد رو به افول می رود و هر چیز معنوی باشد رو به صعود می باشد. اداره ی امر محبت به عهده ی خود شخص است.

بعضی ها در امر محبت مصداق ضرب المثلِ «تنبل نرو به سایه، سایه خودش میآیه» هستند . مثلا محبت به راحتی و بدون هیچ کار خاصی به دلشان می افتد و یا محبتی از دلشان می رود بدون اینکه خودشان بتوانند در مدیریت آن دخیل باشند . به عبارتی دیگر ذلیل محبت هستند ؛ در واقع همه ی ما نیاز به محبت داریم ، اما باید رئیس محبت باشیم نه ذلیل محبت.

وقتی رئیس محبت شدی بیشتر مورد توجه اولیا خدا قرار خواهی گرفت. در روایت داریم زوجی که همدیگر را دوست داشته باشند و با هم تفاهم داشته باشند خداوند برکت را در خانه ی او زیاد می کند و چه بسا خدا وعده فرموده که فقر را در این شرایط از بین می برد.

عالمی از علمای بزرگ دین در بیمارستان بودند و در حال احتضار. پزشکان می دیدند که این حالت او خیلی طول کشید علی القاعده توانِ جسم از بین رفته ولی او هنوز در این دنیاست و جان از تن او خارج نمی شود. در آن هنگام ایشان چشم خود را باز کردند و از حالت بیهوشی بیرون آمدند و به پسرشان گفتند: از پزشکان اجازه بگیر و من را به منزل ببر. همه تصور کردند که حال ایشان رو به بهبود رفته است .ایشان را به منزل آوردند ، ایشان رو به همسرِ خود کردند و فرمودند که شما دوست نداری من از این دنیا بروم و خدا من را نمی برد ، خواهش می کنم راضی شو که من برم و آنقدر نازِ همسرشان را می کشند که ایشان را راضی کنند که اجازه دهد خدا جان او را بگیرد . بعد از این اجازه، جان از تن ایشان به درمی رود.

مشابه این ماجرا برای شهید چمران نیز اتفاق افتاده است که ایشان شب قبل از شهادت از همسرشان اجازه گرفته بودند.

خداوند برای محبت های واقعی بین زن و شوهر ارزش زیادی قائل است و بچه ها توی این فضا به بهترین شکل تربیت خواهند شد . در آغاز زندگی این محبت فقط آغاز می شود در ادامه باید بتوانیم عالی ترین محبت ها را پیدا کنیم. این قدرت در وجود همه هست ولی همگی توانایی استفاده از آن را ندارند.

در قسمت آینده به بررسی روش هایی برای زیاد کردن محبت می پردازیم. با ما همراه باشید...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

مامان نوژا
8 آذر 90 7:27
مثل همیشه عالی


مامان ماهان
8 آذر 90 8:34
سلام ممنونم که بهم سر زدین کلا کمتر میام نت وقتم خیلی کم شده ولی چششششششششششششم سعی میکنم حتما حتما بهتون سر بزنم

سلام مامان مهربون
امیدواریم که همیشه موفق باشید.
مامان پریسا
8 آذر 90 9:20
این جمله بسیار حکیمانس که:رئیس محبت باشیم نه ذلیل محبت!!!!
و دیگه اینکه پیامبر (ص) میفرمایند: محبت به همسر نشانه ی ایمان به خدا است. و هر چه ایمان انسان کامل تر باشد ،به همسرش بیشتر محبت میکند.


خوشحالیم که مورد توجه شما واقع شده، ان شاالله که کانون خانواده ی شما همیشه سرشار از محبت باشه
مامان علی خوشتیپ
8 آذر 90 9:28
سلام.خیلی آموزنده بود.ممنون
یه جایی نوشته بود:"تمام خوبیهای ریز رو ببینید.
فایده ی اول این کار اینه که خیلی از این خوبیهای کوچیک، خیلی تو زندگی ما اتفاق میافته ولی ما نمیبینیمش ، چون تمرکزمون روی ایرادات و انتقاداتی هست که به طرف مقابل داریم .این کار رو انجام بدید و سعی کنید جزئی از روند زندگیتون بشه ، قطعاً معجزه ای در زندگیتان اتفاق خواهد افتاد. "
شکر نعمت ، نعمتت افزون کند...


سلام مامان مهربون
ممنون به خاطر اطلاعات قشنگی که در اختیارمون گذاشتین. ان شاءالله که همگی بتونیم به این معجزه های قشنگ برسیم.
مامان محمدجان
8 آذر 90 10:02
خیلی عالی و دلنشین بود بی صبرانه منتظر قسمتهای بعدی هستم


خواهش می کنیم، همراهی شما باعث دلگرمی ما میشه
مامان یاسین و پریسا
8 آذر 90 12:06
ممنون از مطلب آموزنده


خواهش می کنیم
تینا
8 آذر 90 15:06
ممنون بابت عکسای این پستتون خیلی قشنگن
... مطلبتون هم خیلی خوب بود منتظر ادامه ش هستم

خواهش می کنیم. خوشحالیم که مورد توجهتون واقع شده.
یک عدد مامان
8 آذر 90 19:45
خیلی جالب بود . مخصوصا حدیث امام صادق (ع) ، داستان اون عالمی که توو بیمارستان بستری بودن ، ماجرای دکتر چمران و در کل همه ی مطالب پستتون عالی بود

خوشحالیم که مورد توجهتون واقع شده. آرزوی بهترین و گرم ترین محبت ها رو برای خانواده ی شما و همه ی خانواده های عزیز داریم.
مریم(مامان روشا)
9 آذر 90 0:15
خیلی زیبا بود واقعا" این و رو قبول دارم که اگر میخوای محبت ببینی باید محبت کنی میخوام از اینجا از همسرم تشکر کنم چون هیچ موقع محبتای من به پای محبتهای بیکرانش نمی رسه


الحمدالله!!! برای زندگیِ قشنگتون بهترین آرزوها رو داریم. موفق باشید.
معصومه مامان سهند
9 آذر 90 8:50
سلام خیلی قشنگ بود. من متاسفانه از اینکه چندباری به بعضی از آدمها محبت بیجا کردم. خیلی ضربه خوردم. تصمیم گرفتم از این به بعد واقعا روی محبت کردنم مدیریت داشته باشم. راستش به بعضی از آدمها نباید زیاد نزدیک شد. و نباید زیاد محبت کرد؛ هم برای خودشون خوبه هم برای ما. این به مدیریت قوی ما بستگی داره. فکر کنم اکثر ماها از این کار ضربه خورده باشیم. ای کاش قبل از اینکه دچار بحران بشیم به فکر یه همچین روزهایی باشیم

ان شاءالله که دل شما و همه ی مامانای مهربون پر بشه از بهترین محبت ها (محبت اهل بیت)