مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

رشد و نمو کودک 3؛ نوزاد نارس

1390/8/22 18:37
نویسنده : یه مامان
7,958 بازدید
اشتراک گذاری

 در این قسمت به بیان ویژگی های نوزادان نارس می پردازیم . البته وزن این نوزادان در نوع اعمالی که انجام می دهند تاثیرگذار است.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید....

مبحث قبلی: رشد و نمو کودک 2؛ واکنش های نوزاد سالم

*************

 رفتار، اعمال و ظاهر نوزادان نارس بستگی به نسبت نارس بودن آنها ، یعنی مدت زمانی که زودتر متولد شده اند دارند.

اگر وزن نوزاد در هنگام تولد 500 تا 999 گرم باشد ، نوزاد را کاملا نارس می گویند.

اگر وزن نوزاد در هنگام تولد 1000 تا 2499 گرم باشد ، نوزاد را نارس می گویند.

اگر وزن نوزاد در هنگام تولد 2500 گرم یا بیشتر باشد ، نوزاد رسیده و رشد کرده است.

1- نوزادانی که در موقع تولد بین 1000 تا 1500 گرم وزن دارند: سر این نوزادان نسبت به تنه ی آنها ، نسبتا بزرگ می باشد ، پوست بدنشان نازک و گریه ی آنها ضعیف است و فقط مختصری به پاهای خود حرکت می دهند. واکنش گرفتن و واکنش مورو در این نوزادان ضعیف است. این نوزادان در مقابل گرسنگی علائمی از خود نشان نمی دهند و نمی توان گفت چه موقع بیدار و چه موقع خوابند.

2- نوزادانی که در موقع تولد بین 1500 تا 2000 گرم وزن دارند: چربی زیر پوست در این نوزادان زیادتر است و سر آنها نسبت به تنه زیاد بزرگ نیست. قوام و قدرت عضلانی این نوزادان زیادتر می باشد. واکنش گرفتن و واکنش مورو وجود دارد و قادرند به اشیا خیره شوند.این نوزادان مشکل تغذیه ای ندارند و می توان با شیر مادر آنها را تغذیه کرد.

3- نوزاداین که در موقع تولد بین 2000 تا 2500 گرم وزن دارند: این نوزادان ظاهر خوبی دارند ، قدرت عضلات آنها نیز خوب است و برای برآورده شدن احتیاجات خود گریه می کنند.

نوزادان نارس پس از گذشت زمان و رسیدن به زمانی که می بایست متولد گردند ، به نظر هوشیارتر از نوزادانی هستند که به موقع متولد شده اند. رشد و نمو نوزادان نارس در سن یک سالگی کمتر از نوزادانی است که به موقع متولد شده اند، ولی در انتهای دو سالگی این تاخیر رشد را جبران خواهند کرد .

پدر و مادرنوزادان نارس نباید انتظار داشته باشند آنچه را که کودکان دیگر که به موقع متولد شده اند انجام می دهند ، نوزادان آنها هم انجام دهند. مثلا شیرخواران معمولی در شش هفتگی لبخند می زنند، اگر کودکی چهار هفته زودتر متولد شده باشد ، از او باید انتظار داشت که در سن ده هفتگی تبسم کند.

میزان هوش کودکان نارس کمتر و اختلالات حرکتی آنها بیشتر از کودکانی است که به موقع متولد شده اند ، باید توجه داشت که نوزاد نارس به پرستاری و عطوفت بیشتری نیاز دارد.

مطلب مرتبط:

تاثیرگزاری آواي قرآن بر واكنش هاي فيزيولوژيك نوزادان نارس

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان فاطمه
16 آبان 90 16:47
اخی عزیزم.


مریم(مامان روشا)
16 آبان 90 17:51
خیلی جالب بود خدا همه ی بچه هارو در پناه خودش حفظ کنه. منم دختر عموم کلیه هاش پروتین زیادی دفع میکرد مجبور شدن زود زایمانش کنند چون خطر از دست دادن کلیه هاش رو داشت اگر ممکنه برامون عواملی که باعث زایمان زودرس میشه رو بگید


ان شاءالله که همه ی مامانا و نوزادانشون در پناهِ حق باشن و خطری برای اونا به وجود نیاد.
ان شاءالله در آینده در مورد عواملی که باعث زایمان زودرس میشه مطلب قرار می دیم.

مامان علی خوشتیپ
17 آبان 90 11:07
ممنون از مطلبتون
آرزوی سلامتی برای همه نوزادان و مادرانشون دارم


خواهش می کنیم.

یک عدد مامان
17 آبان 90 11:57
دوقلوهای من با وزن 2600 و 2650 کیلوگرم و 26 روز زودتر از موعد به دنیا اومدن ! دقیقا چند ثانیه قبل از انجام عمل خانوم دکترم بهم گفت:دعا کن بچه هات نارس نباشن ... من انقده غصه خوردم که نمیدونین ولی توکلم به خدا بود ... بعد که به هوش اومدم تموم کسایی که بالا سرم بودن خوشحال بودن و میگفتندو تا پسر کاکل زری خیلی خوشگل و سالم به دنیا آوردی... شادی و خوشحالی اون لحظه از زندگیمو هیچوقت فراموش نمیکنم . استثنایی بود .انقده خدا رو شکر کردم که نمیدونین!

دعا میکنم تموم مامانا و بچه ها و نوزاد ها همیشه سلامت باشن

برای دعای خوبتون آمین می گیم، خدا قند و عسلتون رو حفظ کنه
تینا
22 آبان 90 15:41
خیلی خوب بود اما میخواستم بدونم نارس متولد شدن بچه تاثیری روی هوش و یادگیریش در آینده داره یا نه ؟

متاسفانه در این مورد اطلاعات خاصی نداریم اما اگه موفق شدیم براتون جوابش رو پیدا کنیم خبرتون میدیم