مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

اعتماد به نفس در کودکان؛ (1)

1390/9/6 13:16
نویسنده : یه مامان
5,075 بازدید
اشتراک گذاری

اعتماد به نفس، ارزیابی خصوصیات خود است که منجر به احساس کودک نسبت به خود و خصوصیاتش می شود و ارزشی مثبت یا منفی برای خود قائل می شود. اعتماد به نفس یعنی فهمیدن ارزش و اهمیت خود، پذیرش خود و اعتماد به توانایی های خود و خود را آنطور که هستیم بپذیریم ، قبول داشته و ارزش بگذاریم...

اعتماد به نفس، ارزیابی خصوصیات خود است که منجر به احساس کودک نسبت به خود و خصوصیاتش می شود و ارزشی مثبت یا منفی برای خود قائل می شود. اعتماد به نفس یعنی فهمیدن ارزش و اهمیت خود، پذیرش خود و اعتماد به توانایی های خود و خود را آنطور که هستیم بپذیریم ، قبول داشته و ارزش بگذاریم.

اینچنین فردی می تواند احساس خود را بیان کند و مسئولیت رفتارهای خود را به عهده بگیرد" خوب را از بد تشخیص دهد و برای زندگی خود تصمیمات عاقلانه بگیرد" می تواند به دیگران و احساساتشان توجه کرده و به آنها احترام بگذارد. اعتماد به نفس مرکز و هسته شخصیت هر فرد است که بر تمام جنبه های زندگی او ، تحصیلی ، شغلی ، اجتماعی ، اثر می گذارد و منبع انرژی برای مقابله با مسائل و مشکلات است.

اعتماد به نفس چگونه شکل می گیرد؟

کودک در اوایل زندگی هیچ نگرشی نسبت به خود ندارد و هیچ نوع قضاوتی در مورد خود انجام نمی دهد. نگاه و نگرش دیگران نسبت به او در شکل گیری نگرش کودک نسبت به خودش نقش قابل توجه دارد. باارزش ترین چیزی که می توان به یک کودک ارزانی داشت شناخت مثبت و واقع بینانه از خودش است. برای ساختن زندگی بهتر باید یاد بگیریم که از نگرش مثبت به خود برخوردار باشیم. این شناخت از خود به یکباره بدست نمی آید بلکه به آهستگی و تجربه های مکرر حاصل می شود.

·         نوزاد متولد شده موجودی است که به مراقبت دائمی نیاز دارد. در این حال مادر همچون پناهگاهی امن او را در آغوش پرمهر خود پناه می دهد. رفتار مادر باید به گونه ای باشد که نوزاد در دنیای جدید و ناشناخته ای که به آن قدم نهاده است و همه چیز آن برای او بیگانه است احساس امنیت و آرامش کند. این احساس اساسی ترین نیاز روانی کودک است. حضور دائمی و همیشگی مادر در سالهای نخستین زندگی همراه با مهربانیها ، مراقبتها و مهر و عطوفت ویژه او این احساس را در طفل بوجود می آورد که در این جهان تنها و بی یاور نیست و در صورت لزوم از حمایت بی دریغ مادر بهره مند خواهد شد و این در تامین امنیت خاطر کودک بسیار موثر است.

شیرخواری که هربار نیاز به کمک مادر دارد با سردادن گریه او را مطلع می کند و مادر او را با گرمی می پذیرد و نیازهای او را با محبت و مهربانی برآورده می سازد احساس امنیت و ارامش می کند، در حالیکه اگر مادر با غرولند کردن و با حالت عصبانیت و اجبار خواسته شیرخوار را براورده کند شیرخوار درک می کند که مورد پذیرش اطرافیان نیست و نمی تواند به آنها اعتماد کند. مادر ِ اعتماد برانگیز که نیازها را با جدیت برآورده می کند و شیرخوار را با تمام خواسته ها و نیازهایش پذیرا می باشد پایه های اعتماد را ( هم نسبت به دنیا و محیط و هم نسبت به خودش)در شیرخوار پی ریزی می کند.

عاطفه نژادمحمد(دکتری تخصصی مشاوره خانواده-مشاور افتخاری مدرسه ی مامان ها )

·       ادامه دارد...

___________________________________________

اعتماد به نفس در کودکان؛ (2)

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مامان پرهام
9 آبان 90 9:37
سلام. من همیشه فکر می کنم دلیل این که من راحت توی جامعه و دانشگاه و محیط کار با مردم تعامل دارم و حرفم رو می زنم به خاطره اینه که پدر و مادرم به من کمک کردند تا اعتماد به نفس بالایی داشته باشم. امیدوارم منم بتونم مادر خوبی باشم. از شما هم ممنونم بابت راهنمایی های خوبتون

ما هم آرزو می کنیم که شما در این راه موفق و موید باشید
مامان پریسا
9 آبان 90 10:09
واقعا اعتماد به نفس یکی از فاکتورهای خیلی مهم در موفقیت در هر زمینه از زندگیه.


بله همینطوره و امیدواریم که در بالابردن اعتماد به نفس فرزندانمون هرچه موفق تر باشیم
یک عدد مامان
9 آبان 90 11:39
اون پاراگراف آخر خیلی مهم و باور نکردنی بودآ !

حرف زدن درباره بالا بردن اعتماد به نفس راحته ، ولی اگه بتونیم درست و منطقی به بچه هامون انتقال بدیم کارمون ارزش پیدا میکنه ... اگه شما درباره همین مبحث چند تا مثال بذارین خیلی خوب میشه !

آخه میدونین، گاهی اشتباها به جای اعتماد به نفس به بچه زیاده خواهی رو آموزش میدیم ! یا مثلا شاید راه درستش رو بلد نباشیم که در برابر یک مساله چه واکنشی باید انجام بدیم

الانه یه پیشنهاد به ذهنم رسید!
چطوره ما مامانا سوالامون رو درباره "اعتماد به نفس" بچه ها بپرسیم و راهکارهایی که بلدیم رو به اشتراک بذاریم . مثلا مامان پرهام جون (سلام عرض میکنم مامان ِ پرهام ) گفتن توو این زمینه موفق بودن ... خیلی خوشحال میشم در این مورد تجربیاتشون رو به ما هم بگن ...

برای ابتدای امر من خودم دو سوال توو ذهنمه میپرسم... خوشحال میشم نظر شما و بقیه مامانا رو بدونم
+ وقتی دیروز قند و عسل رو رسوندم مدرسه صبحگاه تموم شده بود و بچه ها سر کلاس بودن، دنبال قند و عسل تا پشت در کلاس رفتم ولی بهشون گفتم خودتون در بزنید و از معلم اجازه بگیرین بعد وارد کلاس بشین(میخواستم مستقیما خودشون با معلمشون صحبت کنن) بچه ها با اکراه قبول کردن ولی کاری رو که ازشون خواستم انجام دادن
+ یا مثلا رفته بودیم فروشگاه خرید،قند و عسل برای خودشون خوراکی خریده بودن، بهشون گفتم خودتو برین به صندوقدار بدین تا قیمتشو حساب کنه، پول هم دستشون دادم و گفتم خودتون حساب کنین منم از اینجا حواسم بهتون هست ...
میخوام بدونم این روش من درسته؟که بچه ها رو وادار کنیم خودشون صحبت کنن و یاد بگیرن روی پای خودشون بایستن؟این بالا بردن اعتماد به نفس در اونها هست یا نه؟

ممنونم ازتون

سلام مامان مهربون
قبل از هر چیز در این مجموعه سعی بر این داریم که زیربنای شکل گیری اعتماد به نفس را بیان کنیم و امیدواریم که صبورانه ما را در این مطلب همراهی کنید.
خوبه که به بچه هاتون یاد می دید که روی پای خودشون بایستند و این باعث تقویت حس استقلال در آن ها خواهد شد.
در بحث اعتماد به نفس تاکیدِ ما بیشتر بر نگرش بچه به خود است و نباید بچه منتظر تایید از دیگران باشد.


مامان علی خوشتیپ
9 آبان 90 15:00
ممنون از مطلب مفیدتون
کاملا موافقم باهاتون.حضور همیشگی و حمایت مادر و بعد از اون پدر خیلی تو اعتماد به نفس کودک موثره.
اینو باید به اونایی بگیم که وقتی بچه شیرخوار گریه میکنه و شیر میخواد میگن محلش نذار و بدعاتش نکن.سر ساعت باید بهش شیر بدی.)که من همیشه باهاش مخالف بودم.
میگم اگه یه بچه اعتماد به نفس زیادی داشته باشه چی؟
علی که همش میگه من میخوام رئیس شهرها بشم.به خاطر همین اسمشو گذاشتم رئیس جمهور آینده.البته من همیشه از روش تلقینی براش استفاده کردم و خیلی خوب جواب داده.
کلا تو هیچ کاری احساس ضعف نمیکنه و فکر میکنه که میتونه بهتر از همه انجامش بده
نمی دونم این خوبه یا بد؟


بهتره که بچه ها را واقع بینانه پرورش بدهیم، مثلا به او بگوییم : «اگه تلاش کنی می تونی این کار رو انجام بدی، اگه هم تلاشت رو کردی و به نتیجه نرسیدی اشکالی نداره» . باید مواظب باشیم که با کودک صفر و یکی برخورد نکنیم مثلا به او بگوییم که تو همه کاری را می توانی انجام دهی، چون اگر به مساله ای رو به رو شود و نتواند آن را انجام دهد فکر می کند که هیچ کاری را نمی تواند انجام دهد.
از جملاتی مانند اینکه «تو بهترینی، تو فوق العاده ای ، تو خیلی عالی هستی و همه کاری را می توانی انجام دهی» استفاده نکنید زیرا ممکنه بچه کاری را نتواند انجام دهد ولی جلوی دیگران اظهار دارد که همه کاری را می تواند انجام دهد و خودش را خیلی قبوی داشته باشد. این باعث می شود که بچه، خودش را به سختی زیادی بیندازد تا خودش را به دیگران ثابت کند و اگر موفق نشود به شخصیت او ضربه وارد خواهد شد.
براتون آرزوی موفقیت می کنیم
مامان ماهان عشق
9 آبان 90 21:38
اعتماد به نفس خیلی خیلی خیلی مهمه.کاش بتونیم این اعتماد به نفس رو تو بچه ها ایجاد کنیم.مامانایی که اعتماد به نفسشون بالاست خیلی باید دقت کنن که این اعتماد به نفس بالاشون به بچه ضرر نزنه و اونو تنبل بار نیاره.
یه مامان رو میشناسم که خودش واقعا اعتماد به نفس بالایی داره و موقعیت اجتماعی خوبی هم داره ولی متاسفانه این اعتماد به نفس بالا و تکیه به خودش باعث شده فرزند و حتی همسرش خیلی تنبل بار بیان و بدون نظر اون نتونن کار زیادی انجام بدن.(آخه اون خیلی از کاراشون رو قبول نداره و فکر میکنه که اشتباه میکنن.)
ایشالله که ما مسیر درست رو بریم.

ممنون از نکته ای که ذکر کردید. برای دعای خوبتون آمین می گیم و آرزوی موفقیت برای شما و همه ی مامانای مهربون داریم
مریم(مامان روشا)
11 آبان 90 1:27
به موضوع مهمی اشاره کردید منم خیلی سعی میکنم روشا اعتماد به نفس بالایی داشته باشه یه روز پدر اومد گفت یه مطلب خوندم که خیلی جالبه میگفت اگر برای کودکتون لباس جدید خریدید به جای اینکه بگید وای چقدر قشنگ شدی عزیزم بگید شما از بس که قشنگید این لباسم قشنگه و صفت قشنگیو به خودش بدید نه به چیزایی که میپوشه

نکته ی خیلی جالبی بود ، ممنون از اینکه برامون بیان کردین.
وقتی که ما ارزش زیبایی رو به لباس بچه می دهیم کم کم فکر می کنه که ارزش اون به لباسش هست و برای اینکه دیگران به او توجه کنند و از او تعریف و تمجید کنند و برای به دست آوردن جایگاه های خوب در اجتماع، تنها مشغول ایجاد زیبایی های ظاهری (انواع آرایش ها و لباس ها) خواهد شد
موفق باشید
مامان علی خوشتیپ
11 آبان 90 8:08
ببخشید هی سئوال میکنم
نظر من برای این پست نیومده؟


خواهش می کنیم، نظرتون اومده، اما چون می خواستیم پاسخ شما رو از خانم دکتر بپرسیم دیر شد ببخشید
یک عدد مامان
11 آبان 90 11:56
من توواین قسمت دو تا سوال ازتون پرسیده بودم . چون نظرم طولانی شده بود احتمال دادم شاید ثبت نشده ...آره؟؟

سلام مامان عزیز
نظر شما ثبت شده، اما چون می خواستیم پاسخ شما رو از خانم دکتر بپرسیم یه کم دیر شد عذرخواهی می کنیم