مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 14 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

نکاتی درباره ی شیر مادر

1390/7/1 15:30
نویسنده : یه مامان
5,260 بازدید
اشتراک گذاری

 

 چندی پیش مطلبی با عنوان «شیر مادر در روایات معصومین (علیهم السلام)» را با هم دیدیم حال به ذکر نکاتی که از آن استنباط می شود می پردازیم...

 

پیشنهاد می کنیم اگر مطلب «شیر مادر در روایات معصومین (علیهم السلام)» را مطالعه نکرده اید از اینجا بخوانید.

در تمامی کتب فقهی کم و بیش موضوع شیر مادر، آغوز (شیر روزهای نخستین پس از زایمان) ، ضرورت صیانت و پاسداری از سلامت کودک شیرخوار و تاکید بر شیر دادن یا دادن آغوز به کودک به عنوان صیانت از سلامت او مورد بحث قرار گرفته است. به هر حال اگر بخواهیم اجمالا نظری به چند حدیث نمونه که در این مبحث آورده ایم اشاره ای داشته باشیم برخی از نکاتی که در وهله ی اول جلب توجه می کند عبارتند از:

1-     شیر مادر بی نظیر است.

این نکته که تغییرات تدریجی شیر مادر به تناسب بغییرات تدریجی نیاز طفل و داشتن مواد ایمنی بخش (آنتی کورها و ایمونوگلوبین ها) متناسب با نوع بیماری ها و عوامل بیماری زای محیطی است می تواند شاهد خوبی بر بی رقیب بودن شیر مادر به طور کلی و شیر مادر خود کودک به طور اخص می باشد.

2-     حق لبا یا آغوز

کودک در صوتیکه از شیر مادر خودش محروم نباشد، در چند روز اول زندگی از آغوز یا کلستروم که حاوی مقادیر زیادی آنتی کور و ایمونوگلوبین است و او را در برابر عوامل بیماری زای محیط خارج از رحم پشتیبانی و سلامت او را بیمه می کند بهره مند خواهد شد.

اهمیت آغوز برای کودک به اندازه ای زیاد است که در گذشته بسیاری از فقهاء عظام به وجوب دادن آغوز به نوزاد حکم می کردند زیرا در شرایط آن روزگارها ، ندرتا ممکن بود کودکی علیرغم محرومیت از آغوز و شیر مادر زنده بماند.

3-     ترکیب شیر مادر متناسب با نیاز کودک است، حتی اگر کودک نارس متولد شده باشد.

4-     در هر بار شیر دادن باید از هر دو پستان استفاده کرد (در این صورت علاوه بر بهره مندی طفل از شیر با کیفیت بهتر، هر دو پستان تخلیه و تحریک لازی برای شیرسازی مجدد بیشتر در هر دو پستان ایجاد می شود)

5-     حداقل مدت لازم برای شیر دادن به کودکی که 9 ماهه متولد شده است 21 ماه است و شیر دادن کمتر از این مدت ستمی است که به کودک تحمیل می گردد.

6-     حد مطلوب شیر دادن 24 ماه هلالی است.

7-     21 ماه یا 2 سال شیر دادن به طفل به معنای انحصار تغذیه کودک با شیر مادر نیست بلکه لازم است پس از 6 ماهگی از غذاهای تکمیلی مناسب نیز استفاده شود.

8-     تغذیه انحصاری طفل با شیر مادر ، نه تنها غذا بلکه آب مورد نیاز او را تامین می کند (تغذیه انحصاری شیر مادر مربوط به 6 ماه اول زندگی است و همانگونه که اشاره شد هم بر مبنای رهنمودهای معصومین علیهم السلام و هم بر اساس دست یافته های علمی پس از 6 ماهگی لازم است کودک از غذاهای تکمیلی و مناسب استفاده گردد)

9-     کودک پس از تولد باید در کنار مادر باشد، حتی در رهنمودهای اسلامی کنار پهلوی چپ مادر توصیه شده است.

امروز اصطلاح هم اتاقی (rooming in) برای همین منظور توسط سازمان یونیسف به کار گرفته می شود و توصیه می شود کودک به فاصله نیم ساعت پس از تولد به پستان مادر گذاشته شود.

در رهنمودهای اسلامی چیزی فراتر از هم اتاقی ، یعنی در واقع هم آغوشی مادر و نوزاد مطرح شده است. هم آغوشی مادر و نوزاد هم از طریق مکیده شدن پستان مادر به کرات و هم از طریق تماس بدن و حتی استشمام بوی کودک موجب تحریک سیستم شیرساز در بدن و موجب افزایش شیر مادر و تضمینی برای تداوم شیردهی است.

10-شیر دادن بهنگام شب پرفایده است.

شیر دادن در شب از عوامل عمده ی افزایش سطح ترشح هورمون پرولاکتین و موجبی برای افزایش شیر مادر و تداوم شیردهی است.

11-مکیده شدن مکرر پستان راز تداوم و فزونی شیر مادر است و در حقیقت هیچ عاملی به اندازه ی آن نمی تواند تداوم شیردهی و کفایت شیر را تامین کند، لذا در زمان ما عدم توفیق بسیاری از مادران در یک شیردهی موفق مربوط به جداسازی کودکان آنها پس از زایمان و نگهداری نوزادان در اتاق دیگر و عدم مکیده شدن پستان آنها به دفعات و استفاده از شیرها و غذاهای کمکی خود موجبی بریا کاهش تمایل کودک به مکیدن پستان مادر می شود و استفاده از وسایل بسیار زیان بخشی مانند پستانک (گول زنک) و شیشه شیر و ... است . در واقع رمز موفقیت مادر در شیردهی عزم او به انجام این رسالت ، به پستان گذاشتن نوزاد در کوتاه ترین فاصله پس از زایمان ، مکرر به پستان گذاشتن به هنگام تمایل کودک ، خودداری از مصرف غذاهای کمکی بی موقع و اجتناب از بکار گیری شیشه شیر و پستانک و پس از همه ی این ها داشتن یک شیوه مناسب تغذیه است. زیرا با هر بار مکیده شدن پستان ، یک موج عصبی که از نوک پستان آغاز می شود پس از رسیدن به هیپوتالاموس از آنجا به غده ی هیپوفیز می رود و از تحریک قسمت قدامی غده ی مذکور هورمون پرولاکتین و و از تحریک قسمت خلفی ، هورمون اکسیتوسین ترشح می شود، هورمون پرولاکتین موجی شیرسازی می گردد و هورمون اکسیتوسین که انقباض دهنده است به تخلیه شیر کمک می کند.

چنانکه ملاحظه می شود نقش پرولاکتین ، نقش بسیار مهمی است و تحریک مکرر ترشح پرولاکتین از طریق مکیدن پستان انجام می شود.

12-شیر دادن از پستان جهاد در راه خدا و مایه ی خشنودی پروردگار است ، لذا باید شیر دادن بعنوان یک ارزش والا مایه ی سربلندی و افتخار بانوان با اعتقاد باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

تینا
1 مهر 90 16:01
ممنونم میخواستم دخترمو از شیر بگیرم اما الان تصمیم گرفتم تا 21 ماهگیش صبر کنم

به خاطر این تصمیم خوبتون بهتون تبریک می گیم. امیدواریم که همیشه خداوند پشت و پناهتون باشه.
یک عدد مامان
1 مهر 90 16:15
لطفا اونجا که گفتین "شیر دادن کمتر از 2 سال ستمی است که به کودک تحمیل می گردد" یه استثناء هم قائل بشین ! آخه در بعضی موارد با اینکه خود مادر از جون ودل دلش میخواد به بچه اش شیر خودشو بده ولی نمیشه

انشاالله همه ی مامانا سلامت باشن و بتونن به خوبی از بچه هاشون مراقبت کنن

كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ(اسرا/84)
هر كس فراخور خويش عمل مى‌كند
خدا از درون هر کسی آگاه است و مهم نیت است.
مامانی که از صمیم قلب دوست داره این کار رو بکنه ولی شرایط بر خلافِ میلش براش مهیا نشده ، به نظرِ من شامل این بند نمی شه.
برای دعای خوبتون هم آمین میگیم.

مامان پریسا
3 مهر 90 9:52



elysian
20 مرداد 92 1:29
عالی بود
ممنون که لینک دادین
ولی... همه اش عذاب وجدان دارم که نکنه من کوتاهی کردم....
اگه دخترم میک نزنه شیرم قطع میشه؟
آخه دکتر گفت اگه سینه تخلیه شه شیر جریان پیدا میکنه
اینم بگم که دکتر خودش متخصص شیر مادر هستا
ولی این مدتی که شیرم کم کم شده میترسم
میگم نکنه داره قطع میشه


خواهش می کنیم.
پیشنهاد می کنیم که قبل از هر چیز فکر و خیالاتی که باعث نگرانیتون میشه رو از خودتون دور کنید ، چون همونطور که می دونید اعصاب روی همه چی تاثیر داره، خیلی از مادران اعتراف می کنند که در مواقعی که نگرانی دارند شیرشون کم میشه؛
مامانم میگه وقتی ناراحت و نگران باشی، شیرت بدمزه میشه و بچه دوست نداره بخورتش.
البته نوع غذاهایی رو هم که می خوردید هم توی مزه ی شیرتون تاثیر میذاره، دقت کنید که غذاهایی که شیر رو بدمزه می کنه نخورید، مثل کلم و شلغم و ...
لینکهای زیر رو هم اگه فرصت کردید بخونید :
http://mamanschool.niniweblog.com/post257.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post275.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post303.php
http://mamanschool.niniweblog.com/cat32.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post43.php
دختر من موقعی که گریه می کرد دل به شیر خوردن نمی داد و روشو برمی گردوند، یکی از دوستانم پپیشنهاد داد که اون رو بغل کنم و محکم بچسبم، طوری که به سینه ام نزدیک باشه، بعد با حرکت های ناگهانی به بالا و پایین و چپ و راست اون رو تکون بدم در همون حین سینه رو بذارم تو دهنش و بعد آهسته و با خوندن لالایی بهش شیر بدم. بعضی وقت ها جواب میداد این روش. البته صحت و غلطیِ این روش رو نمیدونم.
دوست عزیز، مهمترین اصل، کم شدن نگرانیتون هست که هم برا خودتون و هم برای فرزند پاکتون مضره.
براتون از صمیم قلب دعا می کنیم و آرزوی موفقیت براتون داریم...