مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تجربه ی خوشمزه 2؛ کتلت

1392/5/27 6:00
نویسنده : یه مامان
7,653 بازدید
اشتراک گذاری

 

یک سالشه، خیلی دوست داشتم غذا که میذارم دهنش با اشتیاق بخوره و هی نخواد قاشق رو از من بگیره. وقتی قاشق میاد دستش تمام حواسش به قاشقش میره و ریختن غذا بوسیله ی اون به بیرون و تلاشهای من با یه قاشق دیگه برا خوردن غذاش بی نتیجه می موند.[تصویر: service_017.gif]

 تصمیم گرفتم یه غذای انگشتی درست کنم. که خودش بتونه بخوره؛ اینکار رو کردم و خیلی راضیم،bbq emoticon چون وقتی هم میخوایم بیرون بریم همین رو براش درست می کنم و با دستای کوچولوش دونه دونه برمیداره و میخوره.

بریم ببینیم...

مواد لازم:

سیب زمینی: 1 عدد متوسط

پیاز : 1 عدد متوسط

هویج: یک عدد متوسط

گوشت خورشتی: مقدرای

سبزی کوکویی: مقداری

پودر نان: مقداری

تخم بلدرچین: 1 عدد (تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ از خواص بالاتری برخورداره و از اونجاییکه نمی خواستم زیاد موادم شل بشه از اون استفاده کردم، می تونیم از یه مقدار کم تخم مرغ استفاده کنیم)

برگه زردآلو: 4 الی 5 عدد (از برگه و پیاز برای گرفتن بوی گوشت استفاده کردم)

نمک و ادویه جاتی که محرک نیستند: مقدار کمی

از اونجاییکه نمیخواستم مواد درونش خام باشه به طریق زیر عمل کردم:

سیب زمینی پوست کنده و پیاز  و برگه(من پیاز و برگه رو  انداختم تا بوی گوشت رو بگیره و بعد از پخت اونها رو خارج کردم) و هویج پوست کنده و گوشت رو بهمراه نمک و ادویه جات در آب می پزیم.

بعد از اینکه مقداری پخت، مواد رو میکس می کنیم و تخم بلدرچین و سبزی رو اضافه می کنیم و هم می زنیم، حالا برای اینکه قوام موادمون بیشتر بشه از پودر نون استفاده می کنیم. 

حالا مایه ی کتلت آماده اس و کافیه اون رو سرخ کنیم. می تونیم اون رو به شکل های مختلف در بیاریم و سرخ کنیم.مثلا به شکل انگشتی، حلقه ای، ماهی و...

حالا می تونید بسته به نیاز فرزندتون مواد این کتلت رو کم و زیاد کنید، من از کدو و عدس  و مقداری پودر بادوم هم برای درست کردن این کتلت استفاده کردملبخند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (16)

مامان شبنم
27 مرداد 92 9:30
سلام

جالب بود حتما درست میکنم . البته دخترکم الان گلودرد داره انشاالله برای بعد از خوب شدنش که از تحریم سرخ کردنی در اومد انتخاب خوبیه چون مواد مقوی خوبی توشه ... البته من معمولا گوشت رو که می پزم ابش رو یه ریزه بیشتر میریزم که بعد یه مقدار ابگوشت اضافه داشته باشم بعد توش به شکل کته برنج میپزم اینجوری هم لعاب برنجه توشه هم شیره گوشتی که توی ابگوشت بوده ...شبنم که عاشقشه


سلام مامان مهربون
ان شاءالله که شبنم جون به زودی گلودردش خوب بشه و از تحریم دربیاد.
کته ی مقوی ای درست می کنید مامان عزیز. نوووووووووووش جونش!
مامان علی خوشتیپ
27 مرداد 92 10:27
والله من که سی و اندی سالمه هم دلم ضعف کرد از دیدن این غذادیگه اینجا نذارید تو رو خدا
این دستور غذایی خودتونه؟
اجازه هست توی آشپزخونه به اسم خودتون قرار بدیم؟


با اجازه اتون بله!
البته اولین بار کاملا اتفاقی درستش کردم، این مواد رو پختم که بهش بدم بخوره، چون نخورد و خودم هم میل نداشتم برای جلوگیری از اسراف با این فن تلاش برای از دست نرفتن مواد کردم که خوشبختانه گرفت.
اگه می بینید به درد میخوره، حتما؛ خوشحال میشیم.
مامان علی خوشتیپ
27 مرداد 92 10:30
عکس اون بچه که داره غذا رو پرت میکنه خیلی بامزس


بچه ی ما هم یه چیزیه تو همین مایه ها ، غذا رو به کمک قاشق و دست با کمک انواع فن های پرتاب دیسک میندازه پایین...
وضعیت خونمون رو تصور کنید بعد از هر نوبت غذا خوردن ایشون.
مامان علی خوشتیپ
27 مرداد 92 10:32
من کتلت میخـــــــــــــــــــــــــــــوام با عکس علی...ببخشید حواسم نبود
من کتلت میخـــــــــــــــــــــــوام با اون سیب زمینیهای دورش


این مسابقه با دل شما چیکار کرده ها!!!
شــــــــــــــــــــهرزاد با اکوی دوبلش دست از سر شما برنمیداره!!!
راستی این کتلت ها با سیب زمینی های دورش هم قابل شما رو نداره. نوووووووش جونتون
نیک پاک
27 مرداد 92 10:47
وای اینا خیلی باید خوشمزه باشه ....
بابا سلیقه .. کدبانو ... مامان نمونه ...
آی انداختی دهنمونو ...



خواهش می کنیم... خجالتمون ندید، دیگه اینقدرها هم تعریفی نیستیم.
نوووووووووش جونتون! ان شاءالله برا خودتون و در آینده برای فرزندتون درست کنید و از خوردنش لذت ببرید
مریم مامان آریا
27 مرداد 92 11:42
من چیکار کنم پسرم کتلت بخوره
آرزومه کتلت بخوره
نمی دونم چرا ناگت بی خاصیت رو می خوره ولی یک بار کتلت امتحان نمی کنه ببینه چه مزه ای هست؟


اول اینکه برا اینکه چیکار کنید تا کتلت بخوره، چند تا پیشنهاد هست که شاید موثر واقع باشه -می تونید اونا رو توی پست های تجربه ی موفق بعدی و ایده ای جالب برای غذای کودک که تا چند روز آینده قرار خواهیم داد ببینید، پس با ما همراه باشید-
دوم اینکه؛ ذائقه ی بچه ها رو ما خودمون شکل میدیم، البته بیشترش رو... شاید خودتون هم به ناگت علاقه ی زیادی نشون دادید؛ پس بدون اینکه فرزندتون رو مجبور کنید به خوردن غذای موردنظر خودتون، خودتون با اشتیاق اون رو بخورید و ازش لذت ببرید. (نووووش جان!)
راه حل سوم اینکه، حالا که اینقدر دوست داره ناگت بخوره، خودتون براش درستش کنید... اینطوری خیالتون راحته که غذای سالمی داره میخوره. کم کم به ناگتش مواد مختلف دیگه رو هم اضافه کنید و ناگت رو به سمت کتلت و یا غذاهای اختراعی خودتون ببریدش...
اگه فرصت کردید به این لینک توجه کنید:
http://mamanschool.niniweblog.com/post722.php
البته در مورد غذا نیست، ولی یه تجربه اس که با فکر یه مادر یه تهدید به یه فرصت تبدیل شده.
به افکار مادرانه ای که خدا توی ذهن هر مادری قرار داده تا بوسیله ی اون بچه هاشو تربیت کنه ایمان داشته باشیم.
یک عدد مامان
27 مرداد 92 14:06
چقدر خوب و مفید و مختصر و آسون و خوشمزه !!

منم حتما درستش میکنم ، ممنون

یه کتلت کوچولو چقدر صفت داشت!!!
خواهش می کنیم...
یک عدد مامان
27 مرداد 92 14:08
یادم رفت بگم ابتکار مامان شبنم هم خیلی خوب و مفیده ، مرسی مامانه شبنم

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
خصوصی دارید
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬



چشم...
مامان شاران
27 مرداد 92 14:41
خیلی خوبه مرسی
شاران منم کتلت خیلی دوست داره


خواهش می کنیم
نوش جونش، امیدواریم که درست کنید و از مزه اش خودتون و شاران عزیز خوشتون بیاد...
یک عدد مامان
27 مرداد 92 16:58
شما هم در خوشحالی من شریک بشین

http://92329.blogfa.com/post/2

خدا رو شکر


ممنونیم که شادیتون رو با ما تقسیم کردید...
خــــــــــــــــــــــیلی خوشحال شدیم با شنیدن این خبر.
همیشه خوش خبر باشید...
مامان پریسا
28 مرداد 92 16:05
عجب کتلت خوشمزه ایی . حالا اشکال داره ما هم ازش بخوریم؟

راستی اسم غذای انگشتی اوردید یاد پریسا افتادم که من هم در همون سنین براش از این غذاها درست میکردم....
مثلا ماکارونی البته بدون مواد و میذاشتم جلوش و چه کارها که باهاش نمیکرد

بفرمایید نوش جان
بله بچه ها واقعا به این نوع غذاها علاقه دارن و به چشم اسباب بازی بهشون نگاه میکنن و برای همینه که اول میخوان کلی باهاش بازی کنن و انواع آزمایشات مثل میزان مقاومت در برابر فشار و سقوط از ارتفاع و... رو انجام بدن بعد بخورن و اینجاس که اگه مامان ها بخوان بی حوصلگی و مقاومت کنن واقعا اعصابشون به هم میریزه. باید زاویه دیدمون رو تغییر بدیم اینطوری هم به ما سخت نمیگذره و هم به بچه ها خوش میگذره
مامان پریسا
28 مرداد 92 19:04
اگر پریسا در همچین مواقعی بخواد به قول شما روش ازمایش انجام بده از اونجایی که میدونه من بدم میاد ، بهم میگه مامان نگام نکن!!!!!




ای پریسای شیطون بلا، ماشاالله خیلی با نمکه. خدا حفظش کنه
زینبی
30 مرداد 92 13:14
ریخت و پاش که کار اکثر نی نی های گلمون هست. جالبه که باید خودشون هم یک قاشق و بشقاب داشته باشن کمی غذا توش بریزیم واسشون.
ایییییییییییی که چه کثیفکاری میکنن.

شیوه ی خوبی بود.بیشتر ازین خوشم اومد که پودر نان داره و تخم مرغ که کاملترین پروتئین ها رو دارن.
حتما واسه نوه ها درست میکنم
ممنونم بازم فوق العاده بود.

بله! همینطوره!
کلی هم بابت ریخت و پاشاشون کیف می کنند... خدا حفظشون کنه.
امیدواریم که درستش کنید و ازش خوشتون بیاد...
مریم (مامان روشا)
30 مرداد 92 20:20
به به..اتفاقا" ما هم امروز کتلت داشتیم...جاتون خالی...ولی این روشم امتحان میکنم


نوووووووش جونتون!
مامان اسرا و پارسا
31 مرداد 92 21:28
عالی بود ممنون...منم امتحان میکنم حتما

...

میتونیدبه جای پودر نان از پودر جوانه گندم هم که خیلی مقویه استفاده کنید من برای کتلت ها م استفاده میکنم کمی هم کنجد میریزم بچه هام دوست دارن


خواهش می کنیم، ما هم از شما ممنونیم که تجربه ی خوبتون رو در اختیار ما قرار دادید.
براتون آرزوی موفقیت داریم.
سمیه
11 شهریور 92 7:34
چه خوشمزه

دوست دارم پسرم زودتر بزرگ بشه براش درست کنم
راستی اجازه هست تا پسرک بزرگ میشه واسه خودمون درست کنیم؟!


دیشب پسرم از هر دو طرف شیر خورد
همش منتظر بودم گریه کنه و نخوره اما خورد...خدا کنه امروزم خوب! باشه و بخوره و منو دق نده تا دوباره نیام اینجا زار بزنم چرا بچم شیر نمیخوره!!!!!!!


خواهش می کنیم، امیدواریم که درست کنید و دوست داشته باشید...
خدااااااا رو شکر!! ان شاءالله که این روند ادامه پیدا کنه، اصلا نگرانی نداشته باشید، اتفاقا من هم یکی دو ماه همین مشکل رو داشتم، عصبانیت و نگرانی این امر رو تشدید می کنه، بعد از یه مدت که با این موضوع کنار بیایید خود به خود حل میشه ان شاءالله... دقیقا دلیلش رو متوجه نشدم ولی الحمدالله حل شد