مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 11 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

سئوال3: همه چیز در مورد علل شیر نخوردن نوزادان!

1391/12/20 7:00
نویسنده : یه مامان
185,358 بازدید
اشتراک گذاری

علل امتناع شیرخوار در ماه های اول عمر از گرفتن سینه ی مادر چیست؟

 

علل امتناع شیرخوار در ماه های اول عمر از گرفتن سینه ی مادر چیست؟

این مساله با توجه به سن شیرخوار متفاوت است. اگر نوزاد از روز اول سینه ی مادر را نگیرد باید از نظر تمام مشکلات پزشکی و بیماری ها معاینه شود همچنین باید به موارد زیر توجه داشت:

- صدمات زایمانی و احساس درد ناشی از آن

- کاهش قدرت مکیدن نوزاد در اثر خواب آلودگی  ناشی از داروهای تجویز شده برای مادر هنگام زایمان

- با خشونت جا به جا کردن و یا فشردن نوزاد به سینه ی مادر در تغذیه های اول و در نتیجه بیزاری او از سینه

- وضعیت نادرست بغل کردن و گرفتن سینه

در روزهای دوم تا چهارم احتقان سینه مادر، بازتاب قوی جهش شیر ( رگ کردن شدید سینه) و یا تاخیر یا مهار آن را باید در نظر گرفت. اگر امتناع نوزاد در بین هفته های اول تا چهارم باشد می تواند به علت های زیر باشد:

- سردرگمی در گرفتن سینه ( به علت استفاده از بطری و پستانک)

- زخم نوک سینه ناشی از وضعیت نادرست شیردهی

- احتقان سینه ی مادر

- برفک دهان

- عفونت گوش نوزاد

- حساسیت به مواد غذایی یا دارویی خورده شده توسط مادر و تغییر مزه ی شیر

شیرخوار از سن یک تا سه ماهگی ممکن است به علت دل دردهای قولنجی (کولیکی) در موقع شیر خوردن از گرفتن سینه امتناع کند و از سن سه ماهگی به بعد امتناع او می تواند به علل زیر باشد:

- کاهش تمایل به شیر خوردن در اثر مصرف زودتر از موعد غذاهای کمکی، آب میوه و یا آب

- مصرف بیش از حد معمول غذا در شیرخواران بزرگتر

- آشفتگی و بازیگوشی شیرخوار و توجه بیشتر او به محیط و اطراف

- دردناک بودن لثه ها به خاطر شروع رویش دندان ها

دانستن اینکه شیرخوار در چه مرحله ای از شیرخوردن امتناع می نماید به تشخیص علت کمک می کند. اگر شیرخوار در اول تغذیه ( قبل از اینکه شیر مادر جاری شود) از گرفتن سینه امتناع کند ممکن است سردرگمی در گرفتن سینه، وضعیت نادرست شیردهی و به سینه گذاشتن نوزاد، نوک سینه صاف یا فرورفته، مهار یا تاخیر جهش شیر، عفونت گوش یا کاهش قدرت مکیدن از علل آن باشد.

اگر شیرخوار بعد از جاری شدن شیر سینه را رها می کند ممکن است جهش زیاد شیر یا کاهش آ« و یا بسته بودن سوراخ بینی به علت عفونت های تنفسی عامل آن باشد. در صورتی که سرعت بازتاب جهش شیر زیاد باشد، شیرخوار احساس خفگی می کند و به سختی قادر به شیرخوردن می باشد. اگر این امتناع  در اواخر هر وعده تغذیه از سینه ی مادر باشد احتمال دارد به دلیل نیاز بچه به آروغ زدن یا دفع گاز باشد.

به طور کلی می توان علل امتناع شیرخوار را در هر سنی در سه دسته طبقه بندی کرده و به رفع آن پرداخت:

الف- علل مربوط به شیرخوار

ب- علل مربوط به مادر

ج- علل مربوط به تولید شیر

الف- مواردی که به شیرخوار مربوط می شود:

1. عفونت های تنفسی: حتی یک سرماخوردگی ساده می تواند موقع مکیدن و بلعیدن سبب گرفتگی بینی و درد شود. چکاندن قطره کلرور سدیم در بینی و همچنین مرطوب کننده های هوا می تواند به رفع گرفتگی بینی کمک کند.

2. دندان درآوردن: گذاشتن پشت یک قاشق سرد یا گاهی جویدن چیزی قبل از شیرخوردن یا ماساژ ملایم لثه با انگشت تمیز می تواند باعث کاهش درد شیرخوار و تمایل او به شیرخوردن شود. در این مورد معمولا نوزاد زمانی که بیدار است از خوردن شیر امتناع می کند و زمانی که خواب است بهتر شیر می خورد.

3. برگشت شیر از معده به مری، خواب آلودگی و بی قراری ناشی از مصرف داروها، برفک یا تبخال دهان شیرخوار که در این موارد بهتر است به پزشک مراجعه شود.

4. در هوای گرم احتمال دارد شیرخوار از شیرخوردن امتناع کند ولی در محل خنک و یا در شب شیر بخورد. حرارت بدن شیرخوار را کنترل کرده و او را در درجه حرارت مناسبی نگهداری کنید.

5.گاهی ممکن است شیرخوار در موقع شیرخوردن ترس داشته باشد مانند واکنش مادر به گاز گرفتن بچه.

ب- مواردی که به مادر مربوط می شود:

1. بیماری مادر که ممکن است تولید شیر او را کم کرده یا واکنش جهش شیر را مهار کرده باشد و یا داروها مزه شیرش را تغییر داده باشد.

2. در صورت عفونت یک پستان مادر، ممکن است شیرخوار از تغذیه همان طرف به علت مزه شور شیر یا چرک امتناع کند و یا به خاطر مصرف دارو توسط مادر هر دو پستان را نگیرد.

3.قرص های ضدبارداری خوراکی ( قرص ترکیبی و به ندرت قرص پروژسترونی تنها) همچنین حاملگی مجدد احتمال دارد تولید شیر مادر را کاهش داده و مزه شیر را تغییر دهد. تخمک گذاری یا عادت ماهانه نیز گاهی به علت تغییر مزه شیر سبب امتناع شیرخوار از شیرخوردن می شود.

4. استفاده ی مادر از عطر، صابون، ادکلن و یا کرم متفاوت و یا شنا کردن در استخر با آب کلردار یا آب دریا و یا حتی تغییر در ظاهر مادر مثل تغییر در طرح مو یا عینک زدن ممکن است روی شیرخوار تاثیر گذاشته و سینه ی مادر را نگیرد.

5. برخی شیرخواران به برخی غذاهای مورد مصرف مادران که باعث تغییر مزه شیر می شود حساس هستند و از گرفتن سینه امتناع می کنند و بعضی دیگر با سیگار کشیدن مادر و یا ورزش طولانی قبل از شیردادن و یا مصرف زیاد نوشیدنی های دارای کافئین مثل نوشابه ها چای و قهوه از گرفتن سینه امتناع می کنند.

ج- عللی که مربوط به تولید شیر می شود:

1. اگر تولید شیر کم باشد و یا موقتا کاهش یابد شیرخوار ممکن است از شیرخوردن امتناع کند که در این صورت با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و رعایت توصیه های کارمندان بهداشتی یا استفاده از روش هایی که بعدا به ذکر آن ها خواهیم پرداخت برای افزایش شیر مادر تلاش کرد.

2. در صورت آهسته بودن جهش شیر شیرخوار شروع به مکیدن شیر می کند ولی به علت دریافت کم شیر، از خوردن امتناع می کند در این موارد می توانید شیرتان را کمی بدوشید تا جهش پیدا کرده و آن گاه سینه را به دهان شیرخوار بگذارید و یا واکنش جهش شیر را قبل از تغذیه شیرخوار با روش هایی مثل خوردن آب یا یک نوشیدنی ساده بهبود دهید.

3. در صورت سریع بودن جهش شیر نیز شیر خوار ممکن است به علت عدم توانایی در کنترل آن از گرفتن سینه امتناع کند. در این موارد نیز می توان کمی شیر را دوشید تا سینه  سبک تر شود و بعد شیرخوار را به سینه گذاشت.

 تهیه و تنظیم: مدرسه ی مامان ها

 

 

پسندها (1)

نظرات (15)

مامان پریسا
20 اسفند 91 11:49
آخیییی چه بد که بچه نتونه شیر بخوره . هی گریه میکنه کاری هم از دست کادر ساخته نیست.
ایشالله نی نی ها و مامان ها همشون سلامت باشن.


بله واقعا سخت میگذره، خدا به همه ی مامان ها صبر بده
فرشته
21 اسفند 91 20:31
مثل همشه عالیییییییییییی


ممنون، چشاتون قشنگ می خونه
یک عدد مامان
21 اسفند 91 22:55
از دست این فینگیلی ها! آدم کلی انتظار میکشه تا به دنیا بیان ، حالا که میان اینجوری!
قند و عسل هم وقتی به دنیا اومدن اوائل شیر نمیخوردن! وای که چی کشیدیم واقعا از یک طرف درد کشنده ی بعد از عمل که خودم داشتم و از طرفی بیقراریها و گریه های سوزناک پسرآ و از طرفی هم راه حل دادنهای اطرافیان!! یعنی واقعا معجزه ی خداست که یه مادر بتونه اینا رو ببینه و طاقت بیاره!
قند عسل به خاطر ضعیف بودن (چون 20 روز زود به دنیا اومدن و چون دوقلو بودن ضعیف تر از نوزادایی بودن که تکی به دنیا می اومدن)و دیگه اینکه خودم خیلی شدید زخم و احتناق سینه داشتم و از همه مهمتر اینکه چون نمیتونستم به صورت صحیح و درست بغلشون کنم شیردهی با کمترین بازدهی انجام میشد. با تمام تلاشم بعد از 50-60 روز تونستم پیشرفت کنم و از عهده ی وظیفه ام بر بیام .

فقط یه نکته ای رو بگم : همه ی مواردی که گفتین ممکنه برای هر نوزادی پیش بیاد، اگه "مادر" "آرامش" داشته باشه گذروندن این مسائل خیلی خیلی راحتتر میشه

ممنون که تجربه ی عملی خودتون و نکته ی زیبای آخر رو برامون نوشتید
مریم (مامان روشا)
25 اسفند 91 13:13
وای خداروشکر من این مشکلو نداشتم و روشا همش در حال شیر خوردن بود
با اینکه دوماه زخم سینم طول کشید و خیلی اذیت شدم با دردی که میکشیدم با عشق به روشا شیر میدادم...ولی ی بار حدودا روشا 3ماهش بود...مامانم قلیه ماهی درست کرده...اون روز روشا اصلا" شیر نخورد و که فهمیدم شیرم بوی سیر گرفته بود
بمیرم بچم چه عذابی کشیده بود


الحمدلله که شما و دختر گلتون با این مشکل روبرو نشدید بعضی بچه ها وقتی با این مشکل روبرو می شن تا چند ماه به راحتی شیر نمی خورن مثلا ممکنه که بعد از چند ماه که از تولدشون گذشت به خاطر درد لثه هاشون در اثر رویش دندان ها توی بیداری اصلا شیر نخورن و تنها راه شیر دادن به اون ها این باشه که اول خوابشون کنید بعد شیرشون بدید... و این کار رو خیلی سخت میکنه چون بچه نمی خوابه به خاطر گرسنه بودن و تا نخوابه هم شیر نمی خوره!!!!! حالا شما تصور کنید وضعیت رو...
خدا به همه ی مامان ها در رویارویی با مشکلات صبر بده ان شاالله

فرشته
27 اسفند 91 16:25
ااااااااااااااااااااا....
پس چرا منو از لینک مامان فعال بررداشتین؟


ااااااااااااااااااااااااااااع
ببخشید، شرمنده! اشتباه شده بود، اسمتون رو گذاشتیم. ممنون که گفتید
elysian
10 مرداد 92 7:49
من که خیلی تلاش کردمولی نخورد که نخورد
حالا هم که 3 ماه و ده روزشه یه جیغایی میزنه بیا و ببین
انگاری دارن چیکارش میکنن
ولی شیطون انگشتمو خوب میک میزنه
من فک میکنم که نوک سینه بلند میخواد تا کامل به کامش برسه
از رابط استفاده کردم باز جیغ کشید
به مشاوره شیردهی ام گفتم گفتنسینه ات مشکل نداره
اه خدااااا


شاید گریه هاش برا اینه که گرسنه اشه.
با اون مشخصاتی که از کوچولوتون گفتید، احتمالا چون توان کمی داره و با انرژی زیادی برای شیر اومدن ازش گرفته میشه شاید از شیر خوردن سرباز میزنه.
یادمه تو بیمارستان یه نی نی بود که اصلا مک زدن بلد نبود، مامانش شیرش رو می دوشید و وقتی سینه اش رو دهنش میذاشت با یه شیلنگ خیلی نازک که از بغل دهانش داده بود داخل، شیر تزریق می کرد، اینطوری بچه تشویق میشد که مک بزنه و شیر بخوره.
این هم میتونه یه روش باشه .
می تونید امتحان کنید.
البته توی یک کتاب می خوندم که اگه بچه توان مکیدن و رگ آوردن شیر رو نداره بهتره قبل از شیر دادنش شیرتون رو کمی بدوشید تا شیرش جاری بشه و بعد سینه رو به دهنش بذارید که راحت تر مک بزنه.
برای نی نیِ شما هم دعا می کنیم.
سمیه
10 شهریور 92 18:17
سلام
خدا رو شکر که اینجا رو پیدا کردم
به خدا دلم میخواد بشینم یه دل سیر گریه کنم همین الانم اشک تو چشام جمع شد
دو سه روزه پسر سه ماهم از سمت راست من شیر نمیخوره
اول فکر کردیم گوشش مشکل داره بردیم دکتر معاینه کرد مشکلی نداشت...حتی شونه اشو معاینه کرد گفت مشکلی نداره...لثه ها رو دید و گفت هنوز خبری از دندون نیست...گلوشو چک کرد عفونت نداشت.
مامانم گفت چون سالاد خوردی و پیاز داشته شاید نخواسته بخوره اما فقط یه طرفو نمیگیره و بعد از دو سه روز بازم تمایلی نداره! مادرشوهرم گفت دیر بهش دادی قهر کرده اما اصلا نه دیر دادم نه گریه میکرد
اما امروز خواب آلود بود که سمت راستو دادم قهر کرد و گریه...به هیچ وجه نمیگرفت...تا عصری که از گرسنگی نا نداشت شوهرم بغلش کرد تو بغل شوهرم بود که آورد نزدیک من شیر خورد بعدم گرفتمش تو بغل خودم بخوره بازم گریه کرد و به زور یه کم دیگه خورد که همون کم رو برگردوند!
نمیدونم چیکار کنم؟؟؟؟
حتی حالت بغل کردنش موقع شیر خوردنو عوض کردم اصلا فایده نداره نمیخواد به سمت چپ خودش برگرده.

البته گاهی اینقدر شیر زیاده که نفس کم میاره هی سرشو برمیگردونه نفس میگیره یا از شیر زیادی که تو دهنش سرازیر میشه و نمیتونه خودشو هماهنگ کنه تا قورت بده گریه میکنه.
میترسم کلا سمت راستمو دیگه نگیره البته از همون اول با این سمتیه مشکل داشت اما میخورد واسه همینم شبا فقط چپو بهش میدادم.
>ببخشید زیاد توضیح دادم همرو گفتم تا اگه میتونید کمکم کنید...نوشته های پستتون خیلی مفید بود بازم اگه چیزی بود بهم بگید...آرامش ندارم.
ممنون از لطفتون


سلام مامان مهربون
ما هم خوشحالیم که دوست جدیدی به جمعمون اضافه شد و با حضور گرمش مدرسه گرم تر از پیش میشه ان شاءالله.
در مورد نگرانیتون که فرمودید، باید بگیم که اصلا جای نگرانی نیست مامان مهربون، خیلی باعث خوشحالیه که از صمیم قلب دوست دارید که بدون مشکل فرزندتون رو تغذیه کنید و اون هم با بهترین چیز؛
ولی باید عرض کنیم که جای نگرانی نیست، اولا همونطور که خودتون می دونید اعصاب روی شیر خیلی تاثیر میذاره و خدایی نکرده نگرانی شما تاثیر بدی روی کمیت و کیفیت اون خواهد داشت، به همین دلیل ابتدا پیشنهاد می کنیم آرامش داشته باشید و این نکته رو هم یادآوری کنیم که این مشکلات برای خیلی از مامان ها اتفاق افتاده و از دغدغه های مشترک مامان ها محسوب میشه؛ من هم همین مشکل رو یکی دو ماه با فرزند شیرخوارم داشتم که خدا رو شکر برطرف شد. بنابراین به خوبی حالتون رو درک میکنم شیر سینه ای که کمتر میخوره رو بدوشید و به صورت دوشیده استفاده کنید تا شیرش کم نشه. توصیه میکنم که صبورانه با این قضیه برخورد کنید و کوتاه نیاید تا بالاخره این دوره ی سخت اما نه چندان طولانی بگذره.
براتون آرزوی صبر و سلامتی داریم
زهرا مامان حنانه
31 شهریور 92 23:51
سلام ممنون از توضیحاتتون

دختر من سه ماه و 11 روزشه الان یک ماه ونیمه مششکل شیر دهی دارم فقط تو خواب میخوره وقتی هم که بیداره گشنش بشه با هزار جور دردسر میخوابونمش تازه خوابشم باید سنگین بشه تا بعد شیرش بدم خیلییییییییییییی سخته خیلی براش ناراحتم دکترم بردمش حل نشد که نشداگه میتونید کمکم کنید




سلام مامان عزیز

نگران نباشید این دوره ای هست که ان شاالله با کمی صبر و تحمل شما سپری میشه من هم همین مشکل رو داشتم از سه ماهگی تا چهارماه و نیمگی وقتی بیدار بود شیر نمی خورد و قشنگ از من رو برمیگردوند. گشنه اش بود و خوابش نمی برد و تا نمی خوابید هم شیر نمی خورد! پیشنهاد میکنم فعلا سعی کنید یه روش خوب برای راحت خواب کردنش پیدا کنید که زیاد اذیت نشید.

من برای خواب کردنش در اون شرایط از ننو استفاده میکردم و ننو هم خیلی پیشرفته نبود در واقع یه پتوی مسافرتی بود (از اون پتو مسافرتی های نرم و لطیف که حالت کشسانی داره) که یکطرفش رو محکم به جایی بسته بودم (به جلوی این دستگاه ورزشی ها)و طرف دیگه اش رو خودم تکون میدادم! سریع آروم میشد بعد هم خوابش که میبرد سرعتی بغلش میکردم و شیرش میدادم . برای همین تا توی خونه بودم زیاد اذیت نمیشدم و سعی میکردم که بیشتر هم تو خونه باشم که نه خودم و نه نی نی و نه اطرافیان هیچ کدوم اذیت نشیم.

یادمه توی چهارماه و نیمگیش با اقوام یه سفر به مشهد رفتیم که البته توی مسیر خیلی اذیت شدیم اما بعد از برگشتن از مشهد گاهی پیش می اومد که توی بیداری هم بخوره که البته اون هم نه مثل قبل؛ به این ترتیب که کنارش میخوابیدم و اول شیر نمی خورد و نگاه میکرد ولی چند دقیقه که میگذشت خودش شروع میکرد به خوردن و نهایتا کم کم خوب شد.

دوران سختیه اما صبور باشید و کوتاه نیاید تا از شیر خودتون تغذیه کنه

براتون آرزوی موفقیت دارم مامان عزیز و التماس دعا

مامان شیما
24 دی 92 21:16
سلام شبتون بخیر من این قسمتو قبلا مطالعه کرده بودم امیر علی کوچولو وقتی شروع به خوردن میکنه خدارو شک مشکلی نیست فقط همینه که اشتهاش کم شده دیر به دیر شیر میخوره؟ یه چیز دیگه نظرتون راجع به پستونک چیه ایا راسته که دهنشون کج میشه؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون ازتوجه و دقت شما. در مورد میزان شیر خوردن بچه ها تا جایی که من اطلاع دارم هرچی بزرگتر بشن فاصله ی زمانی بین دو وعده شیرخوردنشون هم بیشتر میشه. یادمه که دکتر همیشه میگفت اگه وزن گرفتن بچه ات خوبه یعنی داره خوب تغذیه میشه. شما هم به وزن گرفتنش دقت کنید. در مورد پستونک هم باید بگیم دهنشون کج که نمیشه اما بعضی میگن که دندوناشون بد فرم میشه و کلا هم ضرر و هم فوایدی در موردش مطرح هست ان شآلله سعی میکنیم طی چند روز آینده مطلبی در این زمینه در مدرسه قرار بدیم. باز هم به ما سربزنید. موفق باشید
مامان شیما
25 دی 92 13:27
ممنونم از توجهتون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه
مامان علی
25 دی 92 17:25
سلام توروخدا یکی یه راه حلی بگه پسر منم چند وقتیه شیر نمی خوره اصلا میبرمش طرف سینم گریه میکنه هیچ مشکلی هم نداریم ولی هر کاری میکنم نمی خوره بچه آرومی بود ولی چند وقتیه همش گریه میکنه وبه زور به خواب میره اگه میتونید کمکم کنید با تشکر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز به مدرسه ی خودتون خوش اومدید. واقعا پاسخ ما همونی هست که در جواب مامان های دیگه هم گفتیم. اگه واقعا مشکلی وجود نداره سعی کنید با خونسردی و صبوری این دوران رو سپری کنید. با توجه به شناختی که از عادات فرزندتون دارید روشی برای خواب کردنش پیدا کنید. میدونیم سخته چون خودمون هم چند ماه با این مساله درگیر بودیم و درکتون میکنیم. اما با صبوری شما این دوران راحت تر سپری خواهد شد.
مامان علی
25 دی 92 20:14
مرسی از راهنماییتون خوشحالم که باهاتون آشنا شدم من خودم روانشناسی خوندم و معلمم اگه فرصت کنم خوشحال میشم تو جمعتون فعالیت کنم .
یه مامان
پاسخ
وای چه خـــــــــــــــــــــــوب، ما هم خیلی خوشحالیم که یه مامان خوب و فهمیده و مهربون دیگه به جمع مامان های مدرسه اضافه شده. امیدواریم شاهد حضور گرم شما در مدرسه باشیم راستی شما از طریق مدرسه برامون ایمیل فرستاده بودید؟ آخه متاسفانه هرچی جواب میدیم میگه آدرس ایمیلتون نامعتبره. احتمالا اشتباه تایپ کردید...
سیب سرخ
4 آذر 93 16:14
سلام شیر نخوردن کودک علاوه بر دلایلی که عنوان شده دلیل دیگری که میتواند سبب ساز این موضوع شود عفونت ادراری است که کودک از شیر خوردن امتناع میکند تا بیرون روی کمتری داشته باشد.
یه مامان
پاسخ
سلام به مدرسه ی مامان ها خوش اومدید. ممنون از ذکر این مورد.
سمیرا
14 فروردین 97 21:26
با سلام. یه سوال داشتم از خدمتتون. من پسرم ۳ ماه و ۸ روزشه. یکمی سرما خورده. چند روزه بد سینگی میکنه. واقعا ناراحتم از این موضوع. نمیدونم به دلیل مریضیشه یا نه. باید چی کار کنم سینه رو پس نزنه؟ مرسی اگه راهنماییم کنید
یه مامان
پاسخ
سلام
ببخشید که پیامتون رو دیر چک کردیم
فکر میکنم دیگه دیر شده برای پاسخ و امیدوارم که مشکلتون حل شده باشه و تونستل باشید به نوزادتون شیر بدید
زهرا
12 اردیبهشت 97 1:08
وقتی کودک سینه رو یک دفعه گاز میگیره و مادر دادمیزنه و کودک میترسه باید چیکار کرد که کودک دوباره شیر بخوره
یه مامان
پاسخ
سلام
کودکتون چند وقتشه؟