مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

کودک و اسباب بازی؛ از تولد تا هفت ماهگی

1391/1/16 9:09
نویسنده : یه مامان
4,993 بازدید
اشتراک گذاری

در این مجموعه سعی بر این است تا از دیدگاه های مختلف، بازی و اسباب بازی متناسب با هر سن از تولد تا دوازده سالگی پیشنهاد شود. بازی ها و اسباب بازی های پیشنهادی می تواند راهنمای بسیار خوبی برای والدین و مربیان محترم باشد. پس با ما همراه باشید...

 

امروزه روان شناسان اعتقاد دارند که برای رسیدن به مراحل بالاتر رشد باید پایه های اولیه رشد را جدی گرفت و اگر چنانچه اولین مراحل رشد به خوبی طی نشود، در مراحل بعدی کودک دچار اختلال خواهد شد.

یکی از نیازهای مهم و اساسی کودک، نیاز به بازی و اسباب بازی است. بازی برای کودک همانند آب است برای ماهی. کودک بدون بازی نمی تواند به رشد متعادل و سازنده ای برسد. اسباب بازی شوق زیستن را در وجود کودک برمی انگیزد موجب پرورش قوای جسمی، ذهنی، روانی، عاطفی و اجتماعی کودک می شود.

اسباب بازی همچنین موجب می شود که کودک با دنیای بیرون ارتباط برقرار نماید و تجارب خویش را گسترش دهد و با مفاهیم مختلفی همانند رنگ، شکل، اندازه، بالا، پایین و... آشنا شود.

مسأله مهم این است که بازی و اسباب بازی ها باید متناسب با ویژگی های سنی، رشد جسمی و روانی کودک باشد تا اثرات مفید و سازنده را داشته باشد وگرنه بعضی مواقع ممکن است اسباب بازی به دلیل عدم تناسب با ویژگی های سنی و رشدی کودک، او را دچار شکست های متعدد و در نهایت، احساس حقارت کند که در این صورت، آن اسباب بازی برای کودک مضر است.

روان شناس مشهور ژان پیاژه تأکید می کند که والدین در انتخاب اسباب بازی دقّت و هوشیاری لازم را داشته باشند؛ چرا که در شکل دادن به تمایلات عاطفی و روانی او نقش مهمی ایفا می کند و چنانچه در انتخاب آن ها توجه کافی نشود، ناخواسته تمایلات کودکان به گونه ای شکل می گیرد که مورد انتظار نبود.

بازی ها و اسباب بازی های مناسب برای کودکان

با توجه به انواع مختلف بازی ها که عبارتند از جسمی (Physical)، تقلیدی (Imitative)، ساختنی (Constructive) و خلّاق(Crative)  و در نظرگرفتن ویژگی های جسمی، عاطفی، اجتماعی و فکری کودکان از تولد تا دوازده سالگی، فهرستی از بازی ها و اسباب بازی های مناسب برای سنین مختلف پیشنهاد می شود.

1- از تولد تا پنج ماهگی

بازی بدنی که حتی در نخستین ماه ها آغاز می شود، عمدتا به رشد و تکامل اعمال حرکتی درشت مانند کنترل اعضا، تنه و سر کمک می کند. ماه اول و دوم پس از تولد، کودک به فعالیت های عضلانی، لگدزدن، برگشتن، غلتیدن، تکان دادن دست ها و سایر حرکات شناخته شده  بدنی علاقه دارد. در یک ماهگی جغجغه را لمس نموده و زود می اندازد.

در 2.5 ماهگی می تواند جغجغه را تکان دهد و یکی از سرگرمی های او بیرون آوردن صداهای مختلف از حنجره است. از حدود 2 یا 3 ماهگی بازی اکتشافی که به صورت بازی با انگشتان است آغاز می شود. از 1 تا 4 ماهگی صدا و رنگ را کشف می کند.

کودک هنگامی به اسباب بازی نگاه خواهد کرد که اسباب بازی در معرض دید او قرار گیرد. از سه ماهگی به بعد علاقه اش به اسباب بازی شدیدتر خواهد شد. از این رو، می کوشد با حرکت هر دو دست، اسباب بازی را به سوی خود بکشد و با آن تماس حاصل نماید. در چنین سنی می توان یک جسم حرکت کننده را روی تختخواب بچه آویخت و تصاویر رنگی در اتاقش قرار داد.

یک جغجغه یا اسباب بازی به آرامی در کنار چشمان کودک حرکت دهید به طوری که چشمان وی مسیر حرکت اسباب بازی را دنبال کند. به کودک اجازه دهید یک شی ء (جغجغه، پیمانه پلاستیکی و...) را که در دستانش می باشد چنگ بزند، به صدا درآورد و آن را تکان دهد. این کار موجب سرگرمی کودک می شود.

کودک در 4.5 ماهگی هر شی ء را که می بیند و در دسترسش قرار دارد برمی دارد، به طرف دهان می برد، می مکد، تکان می دهد و پرت می کند. اشیای مختلفی (مانند قطعات و پیمانه ها...) در اختیارش قرار دهید تا آن ها را بگیرد.

از آن جا که کودک احتمالاً دوست دارد این اشیا را در دهان قرار دهد، پیشاپیش از اندازه و تمیز بودن آن ها، که قابل بلعیدن نباشند، اطمینان پیدا کنید. با تکان دادن یک جغجغه در پشت سر کودک، به او اجازه برگشتن و گرفتن آن را بدهید.

2- پنج ماهگی:

در پنج ماهگی بررسی اسباب بازی ها با چشم، خیره شدن به دست ها و زیاد شدن حرکات صدایی موجب تفریح و لذت کودک است. وقتی که مکعبی در دسترس کودک قرار می گیرد، با خوشحالی آن را می گیرد.

 3- شش ماهگی:

در ماه ششم خندیدن، پرتاب کردن اسباب بازی ها و لذت بردن از صدای به زمین خوردن آن ها و کشیدن اسباب بازی ها به طرف خود، اگر به نخ بسته شده باشند، کودک را به وجد می آورند. کودک در این سن به مدت پنج الی ده دقیقه می تواند خودش را با اسباب بازی هایش سرگرم کند و نیز اشیا را از یک دست به دست دیگر انتقال دهد.

علاقه زیادی دارد که به همه چیز دست بزند. می خواهد همه چیز را در دهان بگذارد؛ اسباب بازی ها را از طریق نگاه کردن، لمس کردن، در دهان گذاشتن و به زمین زدن کشف کند.

بنابراین، اجازه دهید که کودک با وسایل معمولی خانه مثل بشقاب، قابلمه، قاشق، روزنامه، پارچه و مانند آن ها بازی کند. همچنین صورتش را با کشیدن ملحفه مخفی می کند و سپس آن را کنار می زند.

4- هفت ماهگی:

در هفت ماهگی، دست کاری اشیای محیط زندگی، مچاله کردن کاغذ، بازی با قاشق و فنجان، برداشتن کلاه از سر، پایین کشیدن جوراب های خود، بازی با آب، خنده و دست تکان دادن و فریاد کشیدن در مقابل افراد آشنا و سر را برای مخفی شدن و بازی کردن گرداندن، از انواع بازی های این سن است.

کودک در این سن می تواند اسباب بازی را از یک دست به دست دیگر بدهد، آن را بیندازد و نگاه کند که کجا می افتد؛ اسباب بازی را روی سطحی که تولید صدا می کند، به حرکت درآورد و از میان اسباب بازی ها، اسباب بازی های حرکت دار و صدادار را ترجیح می دهد. اسباب بازی را با یک تکه نخ طوری متصل کنید که کودک بتواند آن را در طول اتاق، میز یا تختخواب بکشد.

کودک در هفت ماهگی دستش را زیر شیر آب می گیرد و از ریزش آب بر روی آن لذت می برد.

بازی تقلیدی مانند تقلید از آهنگ صدای مادر و سایر افراد در هفت تا هشت ماهگی به روشنی قابل مشاهده است. با کودک صحبت کنید و صدایش را تقلید کنید، به ویژه وقتی که به او غذا می دهید یا لباسش را تعویض می کنید. درباره غذا و لباس با او صحبت کنید.

برای مثال، بگویید: حالا دکمه را می بندم. درباره تصاویری که او می بیند با او صحبت کنید. از مکالمه بچه گانه استفاده نکنید. وقتی که کودک صحبت می کند، مستقیما به او نگاه کنید. از جملات کامل و درست استفاده کنید. از بازی هایی که نوعی بازی با کلمات است استفاده کنید. کلمات ساده مانند سلام، بابا و...  را تکرار کنید.

(فصلنامه معرفت، شماره 64، مطهری، محمدرضا)

ان شاالله در قسمت بعد به بررسی اسباب بازی برای کودکان هشت تا دوازده ماه خواهیم  پرداخت

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مامان پریسا
16 فروردین 91 14:23
خیلی جالب بود. خصوصا گفتید که از وسایل اشپز خانه برای بازی استفاده کنیم.
پریسا بیشتر به این وسایل علاقه نشون میده و یه قابلمه رو به قشنگترین اسباب بازیش نمیده. کلا به اشپز خونه بیشتر علاقه داره.

بله خب، پریسا جون خـــــــانومه دیگه
مریم(مامان روشا)
16 فروردین 91 15:43
ممنونم جالب بود


خواهش میشه، موفق باشید
مامان علي خوشتيپ
18 فروردین 91 12:29
موضوع خيلي جالب و مفيدي رو انتخاب كرديد
الانه كه روي بيشتر اسباب بازيها گروه سني نوشته شده .من كه سعي كردم بيشتر نكات رو رعايت كنم.
روي بعضي اسباب بازيها نوشته شده داراي اجسام ريز هستن و ...چند روز پيش بچه يكي از همكاراي شوهرم يه باطري از اين گرد كوچيكا(توي اسباب بازيش) رو قورت ميده كه گير ميكنه تو گلوش.طفلي مجبور ميشن گلوشو پاره كنن 6 ميليونم خرجش شده.
مامانا تو رو خدا مواظب باشيييييييين
ممنون از مطلبتون

الهی...
خیلی متاسف شدیم، ممنون از نکات ایمنی که برامون گفتید، ان شاالله که همه ی مامان و بابا ها به این مسائل دقت کنن و مواظب بچه هاشون باشند
مامان علي خوشتيپ
18 فروردین 91 12:30
اين علي آقاي ما كه آقاهه...چرا همش بازيش با قابلمه و ماهيتابه و ...بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خب این علی آقای شما خیـــــــــلی آقاس، ان شاالله بزرگ که بشه میم میم میشه یعنی مرد مهربان؛ اونوقت توی خونه و کارهای خونه هم به شما و هم به همسرش کمک میکنه
مامان شنتیا کوچولو
27 فروردین 91 16:20
سلام از مطالب بسیار آموزنده تون ممنونم. کوچولوی من 45 روزشه دوست داشتم بدونم جطور میشه حلاقیت بجه ها رو تقویت کرد؟ و اینکه از جه زمانی نوزاد پدر و مادر خودشو میشناسه؟ مرسی موفق باشین


در مورد هوش و خلاقیت مطالب رو در مدرسه داریم که امیدواریم براتون مفید باشن
http://mamanschool.niniweblog.com/cat20.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post118.php
همچنین باید توجه داشته باشید که بخش اعظم یادگیری بچه ها از طریق بازی هست و شما باید سعی کنید آموزش هایی که به فرزندتون خواهید داد رو از طریق بازی انجام بدید که در بخش بازی مدرسه می تونید انواع مختلف بازی با بچه ها در سنین مختلف و نکاتی در زمینه ی بازی و اسباب بازی رو مطالعه کنید:
http://mamanschool.niniweblog.com/cat6.php
در قسمت کودک و کتاب هم آموزش کتاب سازی برای بچه ها از بدو تولد رو داریم که اون هم می تونه براتون مفید باشه:
http://mamanschool.niniweblog.com/pat22-2.php
براتون آرزوی موفقیت داریم
یک عدد مامان
29 فروردین 91 9:03
کلا من عقیده ام اینه که از قبل برای بچه ها اسباب بازی نمیخرم . دوس دارم با خودشون برم بیرون ، ببینم به چی علاقه دارن ، بعد اون اسباب بازی رو تهیه کنم.قند و عسل هم به لوازم آشپزخونه بسیار علاقه نشون میدادن


کلا شما مامان خوب و نمونه ای هستید و ما تا الان خیلی از نظرات و تجربیات شما استفاده کردیم و لذت بردیم
اتنا مامان روشا
16 اردیبهشت 91 13:59
دختر من سه ماهشه هنوز چیزی رو تو دستش نمیگیره و تکون نمیده باید چه کار بکنم؟

نگران نباشید، به هرحال توانایی های کودکان مختلف متفاوته،نوزادان به طور طبيعي توانايي گرفتن اشيا را دارند، اما حدودا يكسال طول مي كشه تا ياد بگيرند كه با هماهنگ كردن عضلات دست، اشيا مختلف را به درستي در دست گرفته و نگه دارند.از سه ماهگي، فعاليت شديدي را براي بهبود اين مهارت خود آغاز مي كنن و ماه به ماه پيشرفت چشمگيري در اين زمينه خواهند داشت. شاید كودك شما هنوز هم نمي تواند چيزهايي را كه مي خواهد با دست بگيرد، اما احتمالا مي تواند با دستش و بارها به اسباب بازيهاي خود ضربه بزند.
اگه كودك شما در هشت هفتگي به اسباب بازيهايي كه در مقابل او قرار مي دهيد توجهی نکرد و تا نه ماهگي براي لمس كردن يا برداشتن اسباب بازيها تلاش نکرد، با پزشك او مشورت كنيد.
موفق باشید
آوای ناز من
7 خرداد 91 21:10
بازی از دیدگاه اسلام
در نظام تعلیم و تربیت اسلامی ، بازی از جایگاهی خاص برخوردار است.از دیدگاه اسلام بازی فعالیتی برای دگرگونی حالت و رفتار کودک است به همین دلیل شریعت اسلام برای کودکان آزادی عمل بسیار زیادی قائل شده است.توجه اسلام به بازی کودکان در حدی است که هفت سال اول زندگی آنها را دوران بازی نام نهاده است .توصیه ای دارد که پدران و مادران امکانات لازم برای بازی کردن کودکان فراهم کنند و در هر موقعیت و مقامی که هستند وقتی را برای بازی با فرزندان خویش اختصاص دهند.



ممنون از این نکات آموزنده که بیان کردید. براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان دوقلوها
17 مرداد 91 19:54
خیلی خوب بود ممنون حالا ایشالا هر وقت نی نی هام بزرگتر شدن بقیه اش رو هم میخونم

خوشحالیم که مفید بوده و امیدواریم که بقیه اش هم در آینده براتون مفید باشه