مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

فیبروم و راه تشخیص و درمان آن

1390/11/8 10:37
نویسنده : یه مامان
15,255 بازدید
اشتراک گذاری

آیا درباره ی فیبروم چیزی شنیده اید؟ فیبروم های کوچک و بزرگ، یکی از بیماری هایی است که حتی گاهی در دختر خانم های نیز دیده می شود، علت چیست، چه درمانی وجود دارد؟ با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید...

 

فیبروم چیست؟

فیبرویید رحمی یا همان فیبروم رحمی یك تومور خوش‌ خیم است كه از سلول‌های غیرطبیعی در دیواره عضلانی رحم تشكیل شده است یعنی به صورت توده‌ای است كه در اندازه‌های مختلف ایجاد می‌شود، این توده‌ها در 20 تا 25 درصد موارد در سنین باروری یعنی سنین قبل از یائسگی دیده می‌شوند كه البته بر حسب مكان آن در رحم 3 نوع اصلی فیبرویید وجود دارد.

1-  نوع زیر سروزی آن روی سطح خارجی رحم ظاهر می‌شود،

2- نوع داخل دیواره‌ای آن به دیواره رحم محدود است

3- نوع زیرمخاطی هم در سطح داخلی رحم پدیدار می‌شود.

(فراموش نكنیم كه فیبروییدها به ندرت گردن رحم را درگیر می‌كنند.)

رشد تومور فیبرویید:

رشد این تومور توسط هورمون استروژن و پروژسترون تحریك می ‌شود و بعد از سن یائسگی چون میزان این هورمون ‌ها پایین می‌ آید در نتیجه این تومور كوچك می ‌شود. این بیماری در خانم ‌های سیاهپوست 2 برابر شایع ‌تر از خانم ‌های سفیدپوست است، ولی هنوز علت قطعی آن مشخص نشده. خوشبختانه علی ‌‌رغم درصد بالای ابتلا،این تومور یك تومور خوش ‌خیم محسوب می ‌شود.

علایم شایع تومورهای خوش خیم رحم:

این بیماری معمولا بدون علامت است، ولی به طور كلی علائم بالینی این بیماری عبارت است از خونریزی ‌های حجیم و طولانی و كاهش فواصل بین قاعدگی ‌ها،احساس فشار روی مثانه، درد و فشار لگنی،مقاربت دردناك یا خونریزی پس از مقاربت از دیگر علائم شایع این بیماری است. در ضمن از عوارض این بیماری كم ‌خونی همراه با ضعف و خستگی و رنگ ‌پریدگی است. راه خاصی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، اما اجتناب از مصرف هورمون‌ های زنانه ممكن است رشد فیبروییدها را كمتر كند.

عوارض احتمالی:

عوارضی كه در زمان بارداری می ‌تواند رخ دهد، عبارت است از:

1- سقط خود به خودی (معمولا در نوع زیرمخاطی فیبرویید)‌

2 - زایمان زودرس (معمولا در فیبروییدهای بزرگ)‌.

3 - امكان جدا شدن جفت وقتی كه جفت روی فیبرویید قرار گرفته باشد (در مواردی كه فیبرویید بزرگ است رشد جنین ممكن است به خطر افتد، زیرا خون بیشتری به سوی فیبرویید جریان می ‌یابد و كمتر به جفت می ‌رسد.)

از دیگر عوارض این بیماری این است كه امكان دارد فیبرویید پس از جراحی دوباره عود كند و سرطانی شدن فیبرویید در كمتر از 0.5 درصد موارد رخ می ‌دهد كه معمولا با رشد سریع تومور خود را نشان می ‌دهد.

البته اگر قبل از یائسگی جراحی ضرورت نداشته باشد، معمولا این تومورها پس از یائسگی بدون درمان كوچك می‌ شوند. در صورتی كه جراحی ضرورت داشته باشد بیمار بستری می‌ شود. فیبروییدها در صورتی نیاز به جراحی دارند كه خونریزی بیش از اندازه باشد یا ایجاد علائمی كه در حامله شدن یا حاملگی خلل وارد می ‌آورند یا سرطانی شدن یا اندازه بزرگ فیبروییدها.

راه‌ های تشخیص بیماری و درمان

از آنجایی كه این بیماری در بعضی افراد بدون درد است ممكن است با یك معاینه سالانه توسط پزشك تشخیص داده شود كه با معاینه شكم قابل لمس می‌ باشد و با انجام سونوگرافی تشخیص، كامل شود.

در مورد درمان بر حسب علائم و نیز نتایج اقدامات تشخیصی مختص هر بیمار، تصمیم‌گیری خواهد شد و  در مواردی كه علائم خفیف هستند و اندازه فیبرویید كوچك است امكان دارد نیازی به درمان وجود نداشته باشد و توصیه شود كه بیمار پس از 6 الی 12 ماه مجددا برای معاینه مراجعه كند و تحت ‌نظر باشد.

ولی در بعضی از موارد ممكن است توصیه به جراحی شود و انواع روش ‌های مختلف جراحی وجود دارد اگر جراحی محدود باشد و فقط بخواهند فیبروم را بردارند با لاپاراسكوپی كه با یك برش كوچك زیر ناف و با دستگاهی كه داخل شكم می ‌رود عمل انجام می ‌شود. 

 چند روش جراحی نیز برای فیبروم رحمی وجود دارد:

1‌. برداشت بافت فیبریدی و گذاشتن بخش‌ های سالم رحم كه به آن میومكتومی می‌ گویند.

2‌. بریدن رگ ‌های خون‌ رسان به بافت فیبریدی باعث فروكش كردن رشد آنها می‌ شود.

3‌.برداشت رحم (هیستروكتومی)‌ كه تنها راه اطمینان ‌بخش برای درمان فیبروم رحمی است.

چگونگی درمان:

استروژن موجود در قرص‌های ضدبارداری با دوز كم چندان خطر مهمی ندارند اما استروژن با دوز زیاد ممكن است باعث بزرگ شدن فیبروییدها شود. اگر ضرورت یابد به فكر استفاده از سایر روش ‌های جلوگیری باشید. امكان دارد برای به حداقل رساندن خونریزی رحمی مصرف پروژستین ‌ها توصیه شود.

برای تخفیف درد هم استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی توصیه می‌ شود.همچنین برای كم‌ خونی ناشی از خونریزی، مكمل آهن داده می ‌شود. داروی هورمونی محرك گنادوتروپین باعث بروز یائسگی مصنوعی و سریع شده به طوری كه خونریزی متوقف و اندازه فیبرویید كوچك می‌ شود.

البته این نوع دارو نباید بیش از 6 ماه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین باید بدانید كه برای مبتلایان به فیبروم رحمی محدودیت فعالیتی خاصی توصیه نمی ‌شود مگر آن كه برای درمان آنها از روش ‌های جراحی باز یا لاپاراسكوپی استفاده شده باشد كه در این صورت باید مدتی را كه پزشك توصیه كرده است از فعالیت شدید پرهیز كرده تا وضعیت عمومی بیمار به حال اول بازگردد.

منبع: گروه سلامت سیمرغ

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان علی خوشتیپ
8 بهمن 90 12:34
ممنون بابت مطلب مفیدتون.جای این مطالب خالی بود.

خواهش می کنیم، خوشحالیم که براتون مفید بوده
مامان پریسا
8 بهمن 90 16:25
مطلب جالب و آموزنده ایی بود. رعایت نکات بهداشتی هم در جلوگیری از این عارضه نقش داره؟


سلام مامان عزیز
ممنون از توجه شما، راستش تا الان چیزی در این زمینه ندیدیم اما ان شاالله پس از بررسی های بیشتر پاسخ شما رو پیدا می کنیم اما چیزی که مشخص هست عامل اصلی به وجود آورنده این توده ها ژنتیک یا وراثت است. تاریخچه فامیلی خانم هایی که این مشکل را دارند نشان می دهد مادر، خواهر، خاله و دیگر خانم هایی که با وی رابطه خونی دارند هم به این بیماری مبتلا بوده اند.
خوشبختانه این تومورها خوشخیم هستند اما تومورهای بدخیم رحم در خانم هایی که چاقند، مبتلا به دیابت و فشارخون هستند، ازدواج نکرده اند، ازدواج کرده اند ولی هنوز حامله نشده اند و خانم هایی که اختلالات تخمک گذاری در
سنین جوانی و باروری داشته اند و مدتهای طولانی عادت ماهانه نمی شده اند، شایع تر است.
امروزه ثابت شده است خطر سرطان رحم در خانم هایی که مشکلات عادت ماهانه دارند مثلا دیر به دیر عادت ماهانه می شوند یا مدتهای طولانی عادت ماهانه نمی شوند، به خصوص کسانی که اضافه وزن دارند و خانم هایی که علایم افزایش هورمونهای مردانه در آنها دیده می شود، بیشتر است.
موفق و سلامت باشید

مریم(مامان روشا)
8 بهمن 90 16:59
ممنون خیلی مفید بود

خواهش می کنیم
نبات کوچولو
8 بهمن 90 21:04
*داستان های تصویری
*قصه های زیبای کودکانه
*شعر هایی با تصاویری زیبا
*کلیپ های خنده دار و نماهنگ های کودکانه
*آخرین اخبار در مورد ماهنامه تخصصی نبات کوچولو
*مجموعه داستان های بازی معروف AngryBirds به صورت مصور
--- این ها و کلی عنوان دیگه در یک وبلاگ، باورتون نمیشه!!! ---
> به نبات کوچولو سر بزنید <
منتظر رابطه ای گرم و صمیمی با شما هستیم
راستی وقتی اومدین آدرس وبتون رو هم بگید تا لینک بشید
نباتی



سلام
ممنون از لطف شما، چشم ان شاالله خدمت میرسیم.
موفق باشید
یک عدد مامان
9 بهمن 90 17:51
کامل و مفید بود ، سپاس


خواهش می کنیم، موفق باشید