مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

بهداشت و حفظ سلامت مادر باردار

1390/8/29 14:44
نویسنده : یه مامان
6,378 بازدید
اشتراک گذاری

 

 چون مادر در دوارن حاملگی مسئولیت موجود دیگری را نیز بر عهده دارد و سلامت جنین وابسته به سلامت مادر است، بنابراین وظیفه ی اوست که از لحاظ بهداشت، تغذیه، فعالیت و استراحت و مراقبت های پزشکی توجه داشته باشد....

 

 محافظت همه جانبه ی مادر از خود، نه فقط موجب سلامت مادر و نوزاد می شود، بلکه زایمان را نیز آسان تر می سازد و دوران بعد از زایمان هم بدون عوارض و مشکلات خواهد بود.

در دوران بارداری ، حمام گرفتن و تمیز نگهداشتن پوست بدن، بیش از زمان قبل از بارداری لازم است، زیرا این عمل نه فقط پوست را تمیز می کند ، بلکه به دفع مواد زاید بدن نیز کمک می کند.

در دوران حاملگی توجه به نظافت سینه ها امری ضروری است، زیرا ممکن است در اواخر بارداری ماده ی کلستروم (آغوز) از سینه ها ترشح گردد و بی توجهی به بهداشت آنها سبب شود که بعد از زایمان به علت حساس شدن و ترک خوردن نوک سینه ، مادر نتواند نوزاد را از شیر خود تغذیه کند.

شستشوی سینه باید به شکل دایره ای انجام پذیرد، بعد باید ابتدا از نوک آن شروع شود و به شکل دایره دایره تمام آن شسته شود. اگر نوک سینه فرورفته باشد ، مادر باید از پنج ماهگی دوران بارداری اطراف نوک آن را فشار دهد ، به طوریکه نوک سینه به تدریج به طرف بیرون رانده شود و این عمل را باید مرتب انجام دهد تا نوک آن کاملا مشخص شود . پوشیدن لباس زیرهای مخصوص و مناسب دوارن بارداری ، کمک کننده است و مادر می تواند از آنها استفاده کند.

مواظبت از پوست ، مو و دندان ها در دوران بارداری

پوست: پوست بدن مادر باردار بسیار حساس می گردد ، بنابراین امکان آسیب دیدن پوست توسط آفتاب بیشتر می شود. اگر مادر باردار قصد بیرون رفتن از خانه دارد، باید 15 دقیقه قبل از خارج شدن از منزل ، از کرم های محافظ پوست صورت استفاده کند و لب های خود را برای جلوگیری از ترک خوردن با کرم های مرطوب کننده (و یا پماد ویتامین آ) ، چرب نماید.

موها: افزایش سوخت و ساز (متابولیسم) بدن و افزایش جریان خون در دوارن بارداری سبب می شود که موها بیشتر رشد کنند و به نظر ضخیم و درخشنده تر از معمول آیند . بعضی از مادران متوجه می شوند که موهایشان چرب و ضخیم شده است، در این صورت باید سعی کند که موهای خود را کمتر شانه بزند. این تغییر موها پس از زایمان به حالت طبیعی برمی گردد.

بسیاری از مادران از پزشک خود سوال می کنند که آیا می توانند در دوارن بارداری موهای خود را رنگ کنند؟ اگر رنگ مو دارای مواد زیان آور (فورمالدئید) یا ماده ی کولدتار که سرطان زاست باشد ، مادر نباید آن را مصرف کند و باید از رنگ موهای گیاهی استفاده نماید . بعضی از مواقع هورمون های بارداری در بدن مادر سبب می شود که مصرف رنگ مو موجب واکنش متفاوت نسبت به قبل از بارداری شود.

دندان ها و لثه ها: در دوران بارداری وجود هورمون های بارداری سبب می شود که لثه ها متورم شود و برای عفونت ، آمادگی پیدا کند، بنابراین مادر حامله باید روزانه دو نوبت با مسواک نرم دندان های خود را مسواک کند و از نخ دندان نیز استفاده نماید. اگر مادر بارداری دارای دندان های ترمیم شده با آمالگان باشد ، چون آمالگان دارای جیوه است ، باید از دستکاری آنها خودداری کرد ، زیرا امکان آزاد شدن جیوه وجود دارد که موجب آزار جنین می شود.

عرق کردن: مادر باردار در دوارن بارداری احساس گرمای بیشتر می کند و این باعث عرق کردن بیشتر می شود. بنابراین باید به صورت روزانه یا حتی دو نوبت در روز حمام کند و آب بسیار گرم هم مصرف نکند، زیرا آب گرم موجب عرق بیشتر می شود.

حساس بودن نوک سینه ها: اگر مادر احساس می کند که نوک سینه های او حساس و یا زخم شده است، زمانی که در خانه می باشد باید آنها را در معرض هوا قرار دهد و از کرم های مرطوب کننده استفاده نماید.

ناخن ها: مادر حامله ممکن است حس کند که ناخن هایش ترد و شکننده شده است، بنابراین باید ناخن های خود را کوتاه نگه دارد و هنگام انجام کارهای خانه مانند شستن ظروف، از دستکش استفاده نماید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

مامان نوژا
29 آبان 90 8:28
سلام گلی واقعا مطالبت خوبه عالییییییییی


سلام مامان مهربون
لطف دارید، خوشحالیم که براتون مفید بوده و خوشتون اومده
یک عدد مامان
29 آبان 90 11:11
خب این مواردی که گفتین خیلی عالی بودن ، هم مادران باردار باید رعایت کنن ، هم اینکه بعضی مواردشو ما خودمونم باید رعایت کنیم

خسته نباشید


خوشحالیم که برای شما هم مفید بوده براتون آرزوی سلامتی داریم
مامان پریسا
29 آبان 90 12:24
همه ی مامان های باردار در پناه خدا سالم وسلامت باشن.


ان شــــــاالله، همه ی مامان های مهربون هم سلامت و سربلند باشند
مریم(مامان روشا)
29 آبان 90 16:29
سلام ممنون از این مطلبتون چه نکات ظریفی ایشالا همه ی مامانها بارداری سالم و راحتی داشته باشند


سلام، خواهش می کنیم، برای دعای خوبتون هم آمین می گیم
تینا
29 آبان 90 16:31
ممنون از مطلبتون
امیدوارم همه مادرهای باردار بتونن به خوبی از خودشونو نی نی توی دلشون محافظت کنن


ان شـــــاالله، امیدواریم که همه در پناه خدای مهربون به سلامتی این دوران رو سپری کنن
مامان علی خوشتیپ
30 آبان 90 16:00
ممنون بابت این پستتون
خیلی کامل و مفید بود
برای اینکه پوست شکم مادر ترک برنداره میشه اونو هر شب با روغن زیتون یا بادام چرب کرد .البته در مورد نوک سینه ها هم این مورد مفیده.
در مورد عرق کردن هم مامانا میتوننبا خوردن عرق بیدمشک و کاسنی و خوردن شربت خاکشیر این مورد رو تقلیل بدن.برای جلوگیری از زردی گرفتن نوزاد هم خوبه...
الان باید برم خونه بقیه چیزا رو بعدا میگم
ممنون تو این پستتون چندتا نکته که بلد نبودم و به دردم میخورد یاد گرفتم.ایشاالله برای بعدی استفاده میکنم



سلام مامان پرکار و پرتلاش
ممنون از نکاتی که با وجود کمبود وقتتون برامون نوشتید، براتون آرزوی موفقیت و سلامتی داریم

مامان صفا
25 دی 90 0:57
با عرض سلام و تشکر ویژه بابت مطالب مفیدتون ، یه راهنمایی می خوام برای خرید سی دی آموزشی که در مورد مراقبتهای نوزاد و کلا کودک تا دو سالگی مطالب مفیدی برای مادر داشته باشه.. مثل چطور زبان گریه کودک بفهمم یا چطور باهاش برخورد کنم که ذهنش خلاق بشه برا بازیهای کودکانه.. ممنون می شم آدرس وبلاگ من:
http://mamansafa.niniweblog.com/


سلام
از لطف شما سپاسگزاریم
در مورد سی دی اطلاعات خاصی نداریم، اما کتاب هایی که در بخش معرفی کتاب مدرسه هست کتاب های مفیدی هستند. کتاب بازی با کودک هم براتون می تونه مفید باشه. مطالبی که درباره ی هوش خلاقیت در مدرسه گذاشتیم هم مفید هستند حداقل می تونن به شما ایده بیشتری بدن.
http://mamanschool.niniweblog.com/cat20.php
در مورد آموزش زبان کودک هم باید بگیم که آموزش اون رو هم در مدرسه داریم که می تونید استفاده کنید.
http://mamanschool.niniweblog.com/cat8.php
براتون آرزوی موفقیت داریم.