مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

سرماخوردگی در زمان بارداری

1390/8/11 15:15
نویسنده : یه مامان
40,734 بازدید
اشتراک گذاری

احتمال زیادی دارد که شما در دوران حاملگی خود سرما بخورید در این صورت باید چکار کرد؟...

 

بسیاری از زنان به طور معمول ممکن است مکمل‌ها و داروهای خاصی از نوع OCT یعنی بدون نیاز به نسخه پزشک را بدون تامل و نگرانی مصرف کنند، اما زمانی که تصمیم به باردار شدن می گیرند باید بدانند حتی داروهایی که می‌توانند بدون نسخه خریداری کنند ممکن است روی رشد جنین آنها تاثیر بگذارد و به همین خاطر باید تمام احتیاط‌ های لازم را انجام دهند و بدون مشورت با پزشک هیچ نوع دارو یا مکمل گیاهی را مصرف نکنید.

احتمال زیادی دارد که شما گاهی در دوران حاملگی خود سرما بخورید. بهترین راه برای معالجه ی آن موارد زیر است:

1- مقدار زیادی مایعات بنوشید، چون این کار به رقیق شدن ترشحات کمک می کند. مایعات داغ مثل سوپ جوجه یا چای بدون کافئین می تواند در کاهش آبریزش کمک کند. کمپرس سرد ممکن است سردردها و درد عضله را مرتفع سازد.

2- چنانچه شما از آبریزش شدید بینی رنج می برید از قطره های نمکی و شور بینی استفاده کنید که در هر مرحله از بارداری ایمن شناخته شده اند. می توانید از داروخانه ها بخرید و یا در منزل آماده کنید. فقط یک چهارم قاشق چای خوری نمک در یک چهارم لیتر آب حل کنید و چند قطره در هر سوراخ بینی بچکانید، 5 تا 10 دقیقه صبر کنید و سپس به آرامی بینی خود را تخلیه کنید.

3- استفاده از دستگاه های مرطوب کننده. وقتی که در خواب هستید، محل آن را نزدیک صورت خود قرار دهید. در طول روز، می توانید در زیر چادر به مدت 15 دقیقه ، سه یا چهار  بار در روز بخور دهید.

4- برای اینکه راحت تر تنفس کنید، لمیده بخوابید و یا سر خود را روی تعدادی بالش طوری تنظیم کنید که در موقعیت نیمه مستقیم قرار بگیرد.

5- دوش آب گرم بگیرید. این کار می تواند در گرفتگی و ترشحات بینی کمک کند.

6- زیاد استراحت کنید.

7- تنها داروی بی خطر برای دردهای مرتبط با سرماخوردگی ها، استامین نوفن است که سابقه ی ایمنی بنیادی خوبی در بارداری دارد. از آسپرین و داروهای ضد التهاب  غیر استروئیدی نظیر ایبوپروفن و ناپروکسن دور بمانید مطالعات پیشنهاد کرده اند که خوردن این داروها در اولین سه ماهه می تواند خطرناک باشد.

8- اگر در دوران بارداری تب کردید و  نمی توانید دمای بدن خود را کاهش دهید به دکتر مراجعه کنید. همچنین تب موجب افزایش تعریق و از دست رفتن آب بدن میشود، بنابراین حتما وقتی درجه حرارت بالا است مقدار زیادی مایعات خنک بنوشید. به یاد داشته باشید : تب مزمن یا بیماری های شدید در دوران بارداری همیشه به منزله هشدار برای پزشک است.

چند وضعیت که باید حتما به پزشک مراجعه کنید:

·         اگر شما به مدت بیش از چند روز بیمار هستید، تب بالا ، گلو درد شدید دارید، و یا نگران هستید که نشانه های شما غیر عادی باشد، ممکن است گلودرد میکروبی و یا عفونت سینوس داشته باشید و باید به پزشک مراجعه کنید.

·         اگر شما در تنفس دچار مشکل شده اید مخصوصا زنان مبتلا به آسم باید توجه ویژه ای به تنفس خود داشته باشند و در صورتی که دچار مشکل هستند، بدون تاخیر به پزشک کنند.

·         عفونت های سینوس نسبتا در دوران بارداری به دلیل افزایش احتقان بینی شایع است ، و مبارزه با آن ممکن است با مشورت دکتر به استفاده از آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.

·         اگر انقباضاتی حس می کنید یا خونریزی می بینید 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان پریسا
11 آبان 90 15:27
نه فقط برای مادران باردار بلکه برای ما هم آموزنده بود. چون ما فقط یاد گرفیم تا با دارو بیماری را معالجه کنیم.

خوشحالیم که براتون مفید بوده
مریم(مامان روشا)
11 آبان 90 16:37
چشمتون روز بد نبینه نمیدونید من چه جوری سرما خوردم سرفه های وحشتناک اگه یه کلمه حرف میزدم باید یه مدت طولانی سرفه میکردم از ماه دوم بارداریم تا ماه سوم سرما خورده بودم دکترم سفکسیم تجویز کرد ولی خیلی طول کشید تا خوب شدم


الحمدالله که به خیر گذشته...
براتون در همه ی شرایط آرزوی سلامتی می کنیم.
مامان علي خوشتيپ
11 آبان 90 17:29
وااااه چرا هر چي اينجا مينويسيد من تجربش كردم!
منم ماه سوم يا چهارم بود سرماخوردم شديد .ولي دارو مصرف نكردم و همه مواردي كه اينجا نوشتيد رو اون موقع انجام دادم.به خصوص خوردن مايعات و استراحت زياد
ولي شكر خدا سريع خوب شدم.تنها بديش اين بود كه تو محل كارم لو رفتم كه باردارم
ممنون از مطلبتون ،به قول مامان پريسا براي غير باردارها هم مفيد بود.

این قضیه ی لو رفتن از همه اش بدتره
خوشحالیم که براتون مفید بود
یک عدد مامان
11 آبان 90 18:49
عجبا ! ای آجیه منم بار دومه که سرما میخوره !!

فردا می بینمش ، ایشالا تموم این موارد رو مو به مو واسش میگم ... ایشالا که دیگه سرما نخوره


ان شاءالله شما و آبجیِ گلتون همیشه سلامت باشید.
ما هم منتظرِ نی نیِ آبجیتون هستیما!!!
تینا
14 آبان 90 16:29
خیلی خوب بود ممنون


خواهش می کنم
مامان ماهان عشق
14 آبان 90 22:18
واااای منم توی ماه چهارم بارداری سخت ترین سرماخوردگی عمرم رو داشتم.چیزی که بیشترین کمک رو بهم کرد دوش آبگرم و استراحت بعد از اون بود.


ممنون که تجربیاتتون رو برامون می نویسید، همیشه سالم و سلامت باشید مامان عزیز