مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

ایجاد حساسیت و فروپاشی زندگی

1393/7/26 10:10
نویسنده : یه مامان
2,734 بازدید
اشتراک گذاری

غیرت، از نعمت‏های گران سنگی است که خدای حکیم، از سر حکمت، در نهاد آدمیان نهاده است. آدمی اگر از موهبت غیرت، بی بهره می بود، از نعمت عظیمی بی بهره بود. و اگر کسی این موهبت را ببازد، زیانی کلان کرده است.

بر آدمی واجب است که این گوهر ارجمند را پاس بدارد. اما این جانمایه گرانمایه، باید در جای بایسته و شایسته اش بکار برده شود تا ثمره خجسته به بار آورد و از کیان شرافت و حریم نجابت فرد و خانواده و جامعه حفاظت کند. اما اگر نابجا بکار رود یا بیجا برانگیخته شود، زیانبار می‏گردد. و اگر «غیرت»، به «حسادت» بدل شود، ایمان سوز می‏گردد.

از آموزه‏ها و مهارت‏هایی که زوج‏های جوان (و غیر جوان) باید فرا گیرند، آن است که «غیرت» همسرشان را برنیاشوبند و آن را بدل به «حسادت» نکنند.

برخی از زوج‏ها که این مهارت را نیاموخته اند، ناخواسته و بی توجه، کارهایی می‏کنند که سبب تحریک تخریبی غیرت همسرشان می‏شوند و نیروی مثبت غیرت را به صفت منفی حسادت بدل می نمایند، که ستیز و بدگمانی و دشمنی و کینه ورزی را در پی دارد.

اگر زن یا مرد، با خویشان و دوستان و آشنایان نامحرم، به ویژه اگر جوان و زیبا باشند، بی پروا سخن بگوید و بخندد و شوخی کند و حرف های غیر ضروری بزند، طبیعی است که همسرش می رنجد و غیرتش برمی‏انگیزد . البته این کارها، جدای از غیرت ورزی همسر، مجوز شرعی و اخلاقی نیز ندارد و خلاف سلوک عفیفانه و منش نجیبانه است و مفسده هایی در پی دارد. غیرت ورزی در این عرصه، غیرت ورزی بجا و شایسته و بایسته است.

سخن ما، در اینجا، با بی غیرتان و بی عفتان نیست؛ بلکه سخن با زوج هایی است که خواسته یا ناخواسته، حریم ها را می‏شکنند و باعث رنجش همسرشان می‏شوند.

خدای سبحان به همسران پیامبر (و نیز همه زنان و مردان) فرمان می‏دهد که هنگام سخن گفتن با نامحرمان و معاشرت با ایشان، حریم بگیرند و حتی صوت و لحن گفتارشان، عفیفانه باشد تا مبادا در دل های شهوت آلود، ایجاد طمع شود و زمینه گناه فراهم آید.

این آموزه‏های قرآنی، جانمایه های نجابت و سلامت روان و اخلاق اند و مراعات آنها موجب صیانت حیات و خرمی زندگانی می‏شود و دل ها و جان ها را «حفاظ ‏دار» می‏کند و بوستان حیات زوج های جوان (و همگان) را در برابر پاره ای از «آفات حیات»، مصونیت می‏بخشد.

به آیات زیر توجه داشته باشید:

«... لا تَخضَعنَ بِالقَولِ فَیَطَمَعَ الذِی فی قَلبِهِ مَرَضٌ فَقُلنَ قَولاً مَعُرفا؛(احزاب- 32) به ناز و کرشمه، سخن مگویید تا مبادا آن کس که دلش بیمار است، طمع ورزد. پس، به نیکی سخن گویید.»

و نیز خداوند به پیامبرش فرمان می‏دهد که مردان و زنان مۆمن را بفرماید که هنگام رویارویی با یکدیگر، چشمان‏شان را فرو خوابانند و دامن‏هاشان را پاک و پاس بدارند:

«قُل لِلمۆمنینَ یَغُضّوا مِن أبصارِهِم وَ یَحفَظُوا فُروجَهُم ذلِک أَزکی لَهُم إنَ‏اللّه‏ خبیرٌ بِما یَصنَعونَ وَ قُلْ لِلمۆمناتِ یَغضُضنَ مِن أبصارِهِنَ وَ یَحفَظنَ فُروجَهُنَ وَ لایُبدینَ زینَتَهُنَ ...؛(نور- 24) به مردان مۆمن بگو دیده‏هاشان را فرو خوابانند و پاکدامنی ورزند، که این کار برای ایشان پاکیزه‏تر است. خدا به آنچه می‏کند آگاه است. و به زنان مۆمن بگو دیدگانشان را فرو خوابانند و پاکدامنی ورزند و زیورها (و زیبایی‏ها)شان را آشکار نکنند ... .»

این آموزه های قرآنی، جانمایه های نجابت و سلامت روان و اخلاق اند و مراعات آنها موجب صیانت حیات و خرمی زندگانی می‏شود و دل ها و جان ها را «حفاظ ‏دار» می کند و بوستان حیات زوج های جوان (و همگان) را در برابر پاره ای از «آفات حیات»، مصونیت می‏بخشد.

موعظه و عبرت

گاهی خود همسر وسیله ارتباط همسرش با جنس مخالف را فراهم می‏کند و بعد، از این ارتباط، رنج می‏برد! مثلاً مردی به انگیزه ای (مانند طمع یا نیاز به درآمد همسرش) زمینه کارکردن همسرش با مردان را فراهم می‏کند و سپس از ارتباط کاری زنش با مردان، رنج می‏برد. به ویژه اگر زنش جوان و زیبا باشد و در ارتباط با دیگران، حریم نگیرد.

 بطور مثال در زندگی حضرت ابراهیم (ع) می خوانیم که: حضرت ابراهیم با موافقت و حتی پیشنهاد ساره، با هاجر ازدواج کرد. اما بعدا حساسیت ساره به جوش آمد و به حضرت ابراهیم گفت که هاجر و اسماعیل را از پیش چشم او دور کند. خدا هم به ابراهیم فرمان داد که آنان را از نزد هاجر به جایی دور (مکه) ببرد. خدا به ابراهیم نفرمود که برابر ساره و برانگیختگی حساسیتش مقاومت کند. آیا این حکایت قرآنی نباید برای ما مایه پندگیری و عبرت‏آموزی باشد؟ البته حضرت ابراهیم در برانگیختگی حساسیت ساره، تقصیری نداشت، اما طبیعت بشر، چنین است.

در ذیل به بیانات مقام معظم رهبری در این مورد اشاره می شود:

حسادت و غیرت یکدیگر را تحریک نکنید؛

من همیشه به مردها ی جوان توصیه می کنم، که شما در معاشرت با نامحرم و حتی محرم کاری نکنید و حرفی نزنید که زنانِ خود را وادار به حسادت کنید. به دختران جوان هم سفارش می کنم، که در برخوردشان با مردهای بیگانه، کاری نکنند و حرفی نزنند که حسّ حسادت و غیرت شوهرانشان را تحریک نمایند.

این حسادت ها بدبینی می آورد و پایه های محبّت را سُست می کند و از ریشه می سوزاند.

منبع:سایت آحاد

پسندها (2)

نظرات (3)

مامان شبنم
26 مهر 93 11:37
سلام مثل همیشه زیبا و دلنشین ... ممنون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون از همراهی گرم و صمیمانه تون
بابا و مامان
26 مهر 93 19:33
سلام ممنون پست قشنگی بودهمه ما اگه به فرایض دینیمون عمل کنیم هیچ وقت به این گونه مشکلات بر نمی خوریم اما متاسفانه تو جامعه امروزی رفتارهای بسیار بسیار زننده تو بعضی خانواده ها دیده میشه که حرمتها بر داشته شده و برخوردهای میشه که کاملا با فرایض دینمون در تناقضه وبازهم متاسفانه امروزه اون رفتارها جزئ رفتارهای روشنفکرانه تلقی میشه و در همین افراد روشنفکر نماهم این مسئله حسادت و مثلا غیرتی شدنشون بیشتر نمود پیدا می کنه چون طرف هم می خواد بگه امروزیم و این رفتارها برام حل شدست از طرف دیگه از درون داغون و بهم ریختست مثل افراد دو شخصیتی میشه و این مسئله بهم ریختگی درونیش و با مشگل دیگه های که شایدم خیلی خاص نباشه گره می زنه و مشکلات خانوادگی به حد بالا میرسه تو یه عروسی دعوت بودیم تو زنجان عروسی پسر دائی مادرم بود من اون موقع دوم راهنمای بودم ما رفتیم عروسی خشکمون زد راه برگشتم نداشتیم بجز ما که چادر سرمون بود همه خانمها بی حجاب و وضع افتضاح خانمها تو حیاط خونه که خیلی هم بزرگ بود با هم یا با چند تا مرد دیگه سیگار می کشیدن و می گفتن و می خندیدن یا افتخار رقصیدن با هم و داشتند قشنگ یادمه یه اقای بچه شو از خانمش که تاب و یه لباس کاملا کوتاه پوشیده بود گرفت و گفت برو برقص خانم چرا ایستادی خدا می دونه اینقد رفتارهاشون تقلیدانه و مصنوعی بود که من با اینکه سنم کم بود متوجه میشدم که همه چیز مثل یه تقلید کور کورانست موقع رقصیدن زنها مرداشون همچین خنده های مصنوعانه ای می زدن که خدا شاهده میشد از چهرهاشون دید که اکثرا از درون بهم ریختن اما ژست روشنفکرانشون را داشتن و از دست نمی دادن با اینکه اکثرشون را میشناختم و می دونستم مشکلات اخلاقی تو زندگیشون باعث جنگ و دعوا بینشون شده اما اصلا به روی مبارک نمیوردند به هر حال منظورم از این نوشته ها این بود که عمل کردن به فرایض دینی برا بعضیا عذاب اوره و درد اور پس کلاسشون کجا بره به قول یکی از دوستان عزیزم این جور مسائل تو خارج از کشور اگرم باشه به زنندگی رفتار تقلیدگرانه ایرانی نیست به هرحال ببخشید طولانی شد بازم ممنون از پستهای قشنگتون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش میشه! واقعا که چقدر دردآوره بعضی از اتفاقهایی که اطرافمون می افتند!!! و واقعا که اگه همه خودشون رو توی قالب دین جا بدهند، دیگه توی قالب های دیگه نمی روند و به هر شکلی که دیگران براشون صلاح می دونند در نمیان... ممنون از حضور و نظر خوبتون
مریم مامان دونه برفی
27 مهر 93 9:48
با سلام ممنون و متشکرم.
یه مامان
پاسخ
سلام خواهش میشه مامان عزیز