مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 19 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تربیت خاموش!

1390/4/22 13:50
نویسنده : یه مامان
4,932 بازدید
اشتراک گذاری

 

اگر کودک شما در برابر تذکرهای کلامی از خود مقاومت نشان داد چه راهی برای اصلاح او پیشنهاد می کنید؟.....

 

زمانی که تذکر کلامی نمی تواند در کودک اثر کند و شاید بیشتر موجب لجبازی او گردد می توان از تربیت خاموش استفاده کرد. تربیت خاموش دو شکل دارد: استفاده از سکوت و استفاده از نگاه.

وقتی فرزندتان رفتار نابهنجاری از خود بروز می دهد ، با اظهار ناخشنودی در چهره ، سکوت کنید. سکوت شما سبب تامل فرزند و سازندگی او می شود.

امام علی (ع)  فرمود:

چه بسا سکوتی که از سخن ، رساتر است.

گاهی سخن بر زبان جاری نمی شود؛ اما سکوت شما با فرزند حرف می زند.

پرمود بترا ، روان شناس غربی می گوید:

حرف هایی که بر زبان جاری نمی شوند، از سخنانی که بر زبان جاری می شوند، مهم ترند.

شکل دیگر تربیت خاموش، استفاده از نگاه است. نگاه انسان دنیایی حرف دارد. گاهی یک نگاه پرمعنا ، سرنوشت تاریخ را دگرگون ساخته است.

معلم عمر بن عبدالعزیز ، هنگام عبور از کوچه ، با شنیدن سخنان ناشایست وی درباره ی امام علی (ع) نگاهی از روی نا خشنودی کرد و همین نگاه سبب شد تا عمر پس از رسیدن به حکومت، دشنام دادن به امام علی (ع) را ممنوع کند.

با نگاه می توان تقاضا، اعتراض و یا تهدید خود را به فرزند منتقل کرد. استفاده از این روش برای فرزندانی که در برابر سخن والدین مقاومت شدید دارد ، مناسب است.

منبع: کتاب نسیم مهر(2)

البته بهتر است تربیت خاموش را برای کودکان بالای هفت سال به کار برد. این روش را یک معلم باتجربه همیشه به کار می برد، وقتی با ایشان صحبت کردم خیلی احساس رضایت داشت. به گفته ی ایشان «بدون اینکه حنجره و اعصابت رو بی مورد خدشه دار کنی می تونی اعتراض و ناراحتیت رو با نگاه و سکوت نشون بدی.از خود راضی» در ضمن ، بعد از یک مدت که بلند با فرزند صحبت کنیم و یا مدام کارهای او را شماتت کنیم، این امر عادی شده و نه تنها تاثیر مثبتی نمی گذارد بلکه باعث اثرات منفی در روحیه ی او و حتی خود ما خواهد شد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مریم (مامان روشا)
22 تیر 90 15:54
من به خاطر مشکلی که برام پیش اومده خیلی عصبی شدم و مرتب سر روشا داد میزنم اونم وقتی از یه چیز ناراحت میشه داد میزنه روشا خیلی آروم بود اما الان لجبازی میکنه قبلا" خیلی با سیاست تر باهاش برخورد میکردم ولی الان واقعا" نمیتونم از طرفیم نگران تربیتش هستم نمیدونم چیکار کنم

عزیزم! زندگی هر انسانی پر است از پستی و بلندی، و روزی سختی از بین می ره و مشکل شما هم ان شاءالله حل میشه، ولی اگه با عصبانیتتون سر فرزند دلبندتون داد بکشید صدماتی رو به روح اون وارد خواهید کرد که جبران ناپذیر خواهد بود و وقتی مشکل شما حل شد خدایی ناکرده مشکل دیگه ای که مربوط به تربیت فرزندتون میشه براتون پیش میاد.
مامان مهربون روشا! توکل به خدای مهربون بهترین روش برای برخورد با مشکلاته. به امید خودش...
موفق باشید