مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

با هوش معنوی آشنا هستید؟

1392/12/17 6:28
نویسنده : یه مامان
8,269 بازدید
اشتراک گذاری


یکی از مسائل مهم در حوزه کسب و کار موضوع سرمایه های معنوی است. در سال های اخیر شواهد علمی فراوانی مبنی بر وجود هوشی با نام «SQ» یا هوش معنوی به دست آمده است.

این هوش در ارتباط با مسائلی است که ما به آنها اعتقاد داریم و نقش باورها، عقاید و ارزش ها را در فعالیت هایی که برعهده می گیریم، مدنظر قرار می دهد. محققان هوش معنوی را به شکل های متفاوتی تعریف کرده اند که تمام این تعاریف به مساله انعطاف پذیری در برابر تغییرات، درس گرفتن از شکست ها، داشتن معنا و هدف در کارها و فعالیت ها، خلاقیت، نوآوری و توسعه سازمان و خودآگاهی اشاره می کنند.

هوش معنوی زمانی خود را نشان می دهد که افراد بتوانند زندگی خود و تمام کارها و فعالیت هایشان را با معنویت تلفیق کنند. در واقع هوش معنوی ظرفیتی است برای پرسیدن سوالات غایی در خصوص معنای زندگی، ظرفیتی است برای ارتباطات بین افراد و جهانی که در آن زندگی می کنند. این هوش، توانایی به کارگیری ارزش ها و کیفیت های معنوی است؛ به طوری که منجر به ارتقای سلامت روحی و جسمی افراد شود. برای روشن تر شدن این مفهوم ابتدا به تعریف انواع هوش می پردازیم. هوش افراد به چهار نوع تقسیم می شود:

PQ یا هوش جسمانی یعنی توانایی استفاده از اشیا و کنترل ماهرانه بدن که بر اساس سیستم های عصبی مغز مشخص می شوند. در واقع این هوش ابتدایی ترین کانون توجه ما را به خود اختصاص می دهد.

IQ همان هوش عقلانی است که مربوط به مهارت های منطقی، حل مساله ریاضی و مهارت های زبان شناسی افراد است که بیش از سایر هوش ها به عنوان ملاک موفقیت آموزشی محسوب می شود.

EQ یا هوش عاطفی یا هیجانی هوشی است که به افراد کمک می کند تا به مدیریت و کنترل عواطف خود و دیگران بپردازند و تعیین کننده موفقیت حرفه ای و شخصی افرد است. این هوش به افراد در برقراری ارتباط با دیگران کمک می کند؛

اما آخرین لایه، مربوط به هوش معنوی یا SQ است که برخلاف هوش عقلانی(IQ) که امروزه در کامپیوترها هم مشاهده می شود و نیز هوش عاطفی(EQ) که در برخی از پستانداران رده بالا دیده می شود، این هوش مختص انسان است و برای حل مسائل مفهومی و ارزشی استفاده می شود.

 SQ در ارتباط با تمام چیزهایی است که ما به آنها اعتقاد و باور داریم و منجر به حفظ تعادل فکری و آرامش درونی و بیرونی و عملکرد همراه با مهربانی و ملایمت می شود. می توان سطوح مختلف هوش را در یک هرم به صورت زیر نشان داد:

این هرم نشان دهنده این مساله است زمانی که یک نوزاد به دنیا می آید ابتدا بر روی کنترل بدن خود؛ یعنی PQ تمرکز می کند سپس مهارت های عقلایی و مفهومی او توسعه می یابند(IQ) و تمرکز اصلی در مدرسه بر روی همین نوع از هوش است؛ اما بعد از مدتی که افراد پی بردند که نیاز به بهبود روابط عاطفی و ارتباط با دیگران دارند، هوش عاطفی پر رنگ می شود و در نهایتSQ یا هوش معنوی زمانی مورد توجه قرار می گیرد که فرد به جست وجوی معنا و مفهوم زندگی خویش می گردد و از خود می پرسد «آیا این، همه آن چیزی است که وجود دارد؟»

هوش عاطفی و معنوی با هم در ارتباط هستند. در واقع افراد برای رشد موفق هوش معنوی خود به برخی از پایه های هوش عاطفی نیازمندند؛ به عبارت دیگر درجه ای از خود آگاهی عاطفی و همدلی پایه و اساس مهمی برای رشد هوش معنوی است که منجر به آشکار شدن و تقویت آن می شود و تقویت هوش معنوی نیز منجر به تقویت و رشد بیشتر هوش عاطفی می شود.

 مدیرانی که از هوش معنوی قوی تری برخوردار هستند، نسبت به تغییر، منعطف تر بوده و به دنبال هدف و معنا برای سازمان خود هستند. این افراد از ذهنیت وفور برخوردارند؛ یعنی باور دارند که منابع کافی برای همه وجود دارد و نیاز به رقابت نیست. در نتیجه افراد در این گونه سازمان ها راحت تر به یکدیگر اعتماد می کنند، اطلاعاتشان را به مشارکت می گذارند، با همکاران و اعضای گروهشان هماهنگ می شوند، برای توانمند سازی یکدیگر تلاش می کنند و در موقعیت های تعارض از استراتژی های همکاری برد -– برد استفاده می کنند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (12)

مامان پریسا
17 اسفند 92 6:48
سلام صبح به خیر هر بار که یه پست جدید در مورد این مبحث میبینم برام خیلی تازگی داره و خیلی هم جالبه.خب فکر میکنم وقتی با مساله ی جدید ی که تا به حال هیچ جا در موردش نخونده باشیم لذت خوندنش بیشتر باشه. حالا یه سوال. این هوش معنوی شامل دین و مذهب هم میشه؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز صبح شما هم بخیر باشه یکی از ابعاد هوش معنوی پاسخ به پرسشهای هدف از خلقت و آفرینش است، و از آنجاییکه پاسخ چنین پرسش هایی تنها با استفاده از دین ممکن است، پس کسانی که ایمان قوی تری دارند،آرامش بیشتری دارند و بهتر می توانند انعطاف پذیری داشته باشند و راحت تر با مشکلات برخورد می کنند.
مامان یاسمن و محمد پارسا
17 اسفند 92 7:34
سلام صبح بخیرخیلی جالب و عالی بود ممنونم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز صبح شما هم بخیر و شادی باشه ان شءالله خواهش میشه، قابل شما رو نداشت
مامان شاران
17 اسفند 92 9:27
سلام خیلی آموزنده و مفید بود ممنونم هرچقدر اطلاعات بیشتر باشه به نظر من طریقه استفاده صحیح و در راه درست نیز بهتر خواهدشد ممنون از اطلاعات خوبی که میذارید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ان شاءالله خواهش میشه ... قابل شما رو نداره
مامان فرنيا
17 اسفند 92 10:26
سلام جالب بود اولين بار بود كه چنين مطلبي را خواندم خيلي تامل برانگيز است البته اگر به ديد پاراگراف اخر به اين جنبه از هوش نگاه كنيم فكر كنم اكثر افراد (حداقل در اطراف من) سهم كمي از اين هوش برده اند اخه همش درحال زير اب زني ميباشند بخصوص در بين شاغلين
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز هوم؟ چه شرایط سختی!
مامان گلها
17 اسفند 92 10:52
سلام مطالب رو کامل خوندم.ممنون من واقعا" در این زمینه ، این که همچین تعریفی وجود داره ،چیزی نمیدونستم، برام خیلی جالب بود. واقعا" افراد با ایمان قوی تر قدرت بیشتری برای مدیریت کارهاشون هم دارن، چون با آرامش بیشتری کاراشونو انجام میدن. پس از هوش معنوی بالایی برخوردارن. کاش ما هم همیشه اینجوری باشیم.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون خواهش میشه. بله! واقعا همینطوره! برای دعای خوبتون آمین می گیم... در حق همه ان شاءالله اجابت بشه
مامان فرنيا
17 اسفند 92 14:33
خصوصي داريد
مریم(مامان روشا)
17 اسفند 92 14:47
سلام روزتون به خیر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله
مریم(مامان روشا)
17 اسفند 92 14:50
چقدر جالب بود منانواع هوش اینجا یاد گرفتم.... ممنونم پس احتمال زیاد روشا باید EQ بالایی داشته باشه
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه... قابل شما رو نداشت. بــــــله! خدا روشاجون رو براتون حفظ کنه.
مامان شبنم
17 اسفند 92 18:04
سلام جالب بود .... ممنون از مطالب مفیدتون اینارو می خوندم یادم اومد بچه بودم وقتی یه حرف عجیب میزدم یا سوتی می دادم بابام می گفت اخییییی با این همه هوش چرا نشدی خرگوش ولی امروز فهمیدم ظاهرا چند مدل هوش باید در خودمون داشته باشیم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون خواهش میشه... قابل شما رو نداشت. بـــــــله! خب البته فکر می کنیم شما از اون دسته هستید که از اون چند مدل بهره بردید.
یک عدد مامان
17 اسفند 92 22:46
سلام شدیدا با این جمله ی شما "کسانی که ایمان قوی تری دارند،آرامش بیشتری دارند..." موافقم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون براتون آرامش روزافزون رو از خداوند خواهانیم
مامان شبنم
18 اسفند 92 2:16
سلام اومدم یه سری بزنم دیدم نظرات هم به روز شده ... راستش اومدم اون مطلبتون که قبلا درباره جیغ زدن گذاشته بودین رو بخونم دختری ما مدتیه خیلی جیغ جیغو شده بی توجهی ما هم هیچ تاثیری نذاشته البته کمتر شده ولی قطع نشده واقعا وضع بدیه مخصوصا که همسرم از صبح تا شب سر کاره شب هم با یه خروار جیغ ازش استقبال میشه خودم هم که دیگه احساس میکنم میزان شنواییم داره کم میشه میدونم که شروع این قضیه از یکی از بچه ها بود که اولین بار جیغ زدن رو یاد گرفت اما نمیدونم چه جوری تمومش کنم اخه هیچ نیاز خاصی در این رفتارش نیست که بگم یه چیزی میخواد مثلا یهو می دوه و شروع می کنه به جیغ زدن یا وقتی باباش می خواد باهاش بازی کنه سریع جیغ می زنه ... نمیدونم ببخشید که اینارو اینجا نوشتم که ربطی به موضوع پست نداره .... اومدم اینجا دلم نیومد ازتون تشکر نکنم ممنون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز شبنم قبل از هر چیز ممنونیم که اون موقع شب هم به مدرسه ی خودتون تشریف میارید بعد هم باید بگیم که کاملا شما رو درک می کنیم و میدونیم که چه شرایط سختی رو دارید و از خدا میخوایم که صبرتون بده تا این مرحله رو پشت سر بذارید. واقعا بعضی وقت ها و بعضی موقعیت ها هست که آدم حسابی احساس عجز و ناتوانی و خستگی می کنه... همونطور که توی متن جیغ زدن کودکان هم گفته شده بود باید با بی توجهی به این رفتارش و البته تکنیک حواس پرتی سعی کنید این مساله رو بهبود ببخشید تا ان شاالله برطرف بشه و این وقتی ممکنه که خودتون بتونید بر اعصاب خودتون در برابر جیغ و داد شبنم جان کنترل داشته باشید! معمولا بچه ها از عروسک یا اسباب بازی خاصی حرف شنوی دارن سعی کنید از طریق اون عروسک ها و یا داستان هایی که براش میگید این مشکل رو برطرف کنید. اگه فرصت کردید پست زیر رو هم در این زمینه مطالعه کنید : http://mamanschool.niniweblog.com/post677.php براتون آرزوی موفقیت در گذر از این مرحله از رشد فرزندتون رو داریم
خاله اصلي
18 اسفند 92 15:36
سلام...خيلي مطلب علمي قوي اي بود. دونستن در مورد بدن إنسان و نيازها و توانايي هاش خيلي جالبه.ممنون. راستي اين هرم كه لايه هاي هوش و زمان شكل گيريش رو نشون ميده،درست بر أساس شكل گيري نيازهاي إنسان است كه شخصي به نام مزلو اين نيازها رو در هرمي به اسم هرم مزلو در روانشناسي نشون داده و حالا ميفهمم كه اگر هر فردي به تناسب إيجاد هر نياز در درونش نتونه به مقدار معتنابهي از هوش براورده كننده ي اون نياز دست پيدا كنه،دچار اضطراب و در نهايت اختلال در عملكرد يا شخصت ميشه.
یه مامان
پاسخ
سلام خاله خانوم جون قابل شما رو نداشت، ممنون از نکاتی که برامون نوشتی