مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

آرایشگاه های ترسناک

1392/2/5 8:45
نویسنده : یه مامان
4,684 بازدید
اشتراک گذاری

براي ترس‌هايي كه بدون علت خاص در بچه‌ها وجود دارد، وارد كردن ناگهاني و تلاش براي درگير كردن بچه‌ها با آن قضيه و ترساندن كودك براي از بين بردن ترس اصلا  توصيه نمي‌شود.

 

ظرفيت رواني كودكان به اندازه افراد بزرگسال نيست و براي ترس‌هايي كه بدون علت خاص در بچه‌ها وجود دارد، وارد كردن ناگهاني و تلاش براي درگير كردن بچه‌ها با آن قضيه و ترساندن كودك براي از بين بردن ترس توصيه نمي‌شود. اين كار نه تنها نتيجه درماني ندارد بلكه سبب افزايش ترس كودك مي‌شود. بايد براي كودكان روش حساسيت‌زدايي تدريجي را امتحان كنيم.

 

 در روش حساسيت‌زدايي تدريجي ما ابتدا كودك را با شرايط مشابه آشنا مي‌كنيم. برخي كودكان از رفتن به آرايشگاه و كوتاه‌كردن مو مي‌ترسند. براي از بين بردن ترس او كافي است بازي‌اي را طراحي كنيم و در آن عروسك يا شخص ديگري مانند يكي از دوستان كودك كه از كوتاه كردن مو ترس ندارد را بنشانيم و موهايش را كوتاه كنيم.

 

 بعد از اينكه كودك به شكل خفيف با اين موضوع آشنا شد بدون اينكه خود او را درگير كنيم، مي‌توانيم او را همراه با مادر يا پدر يا دوستان به آرايشگاه ببريم تا شاهد كوتاه كردن موي ديگران باشد تا حساسيت او كم شود بعد آرام آرام مي‌توان كودك را درگير كرد و به او كمك كرد تا ترس‌اش از بين برود يعني به عنوان نمونه ابتدا تنها پايين موها را كوتاه كرد.

 

نكته‌اي كه نبايد فراموش كرد تشويق كودك است چون توانسته شرايط را تحمل كند، بعد از مدتي حساسيت كودك به اين مساله از بين مي‌رود و ترس او كاملا از بين مي‌رود.

در مورد بچه‌هايي كه از كوتاه كردن موها بدشان مي‌آيد بايد گفت هويت‌ها به تدريج در كودكان شكل مي‌گيرد و اين شكل‌گيري ابتدا به ظاهر است بعد مسائل باطني و دروني شكل مي‌گيرد. بهتر است والدين اجازه دهند كودك در مورد ظاهرش تا حدي كه غيرمعمول نيست تصميم بگيرد.

 

 اگر دختر‌بچه‌اي تمايل به كوتاه كردن مو ندارد بهتر است با او همگام شويم،ممکن است خانواده رو ی این موضوع تاكيد داشته باشد كه موي بلند كودك از نظر نظافت و مرتب كردن سخت است اما در هر صورت مي‌توان كودك را مسووليت‌پذير كرد. به عنوان نمونه به او گفت اگر موهايت هميشه شانه كرده نباشد نمي‌توانيم بيرون برويم يا نمي‌توانيم شما را با خود ببريم. بايد نظافت و مرتب بودن را به كودك آموزش داد.

 

 در مورد پسربچه‌ها گرچه تاكيد داريم كه ظاهر براي ايجاد هويت فردي و اعتماد به نفس مهم است اما اين موضوع را هم مدنظر مي‌گيريم كه هويت جنسي هم در حال شكل‌گيري است. از آنجا كه شكل‌گيري جنسي حدود 2 سالگي شروع مي‌شود لازم است به آنها كمك كنيم هويت جنس خود را بگيرند. در مورد پسربچه‌ها بهتر است با سيستم تشويقي آنها را به گونه‌اي بار بياوريم كه ظاهر خود را شبيه جنس موافق خود يعني پدر درست كنند.

 

منبع : سيمرغ

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامان آینده
7 اردیبهشت 92 18:08
تشویق فراوان به خاطر این مطلب کاربردی...
نقش پدر برای پسران و نقش مادر برای دختران خیلی مهمه و باید تاثیرشان بیش از پیش باشد...
فقط حیف در جامعه فعلی پدران زیاد در خانه نیستند که شکل گیری خیلی از پسرها کامل بشه و پسربچه های امروزی به خاطر بیشتر کنار مادر بودن با مادر الف و انس می گیرند...
خدا کنه همه بتونیم بهترین پدر و مادرهای دنیا باشیم
یه خانواده خوب

ممنونیم مامانِ آینده ی عزیز
درایت مادر توی این مواقع خیلی مهمه، فقط کافیه که شرایط رو بپذیریم و قبول کنیم.
ودیعه
7 اردیبهشت 92 23:52
سلام واقعا پر محتوا و زیباست این وبلاگ موفق باشید


سلام مامان مهربون
ممنونیم از لطفتون، برای شما هم آرزوی موفقیت داریم.
مامان پریسا
13 اردیبهشت 92 17:54
البته این مشکل و ترس بچه از ارایشگاه به برخورد اطرافیان مربوط میشه.
خدا رو شکر پریسا عاشق ارایشگاهه. موهاش که بلند میشه میگه مامان بریم ارایشگاه موهامو شونه کنه.

عزیزم! پریسا جون روز به روز داره بانمک تر میشه ها! خدا بهتون ببخشه