مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 17 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

آسیب به حافظه کوتاه مدت اطفال و تقویت حافظه کودک

1390/4/6 8:18
نویسنده : یه مامان
6,524 بازدید
اشتراک گذاری

loss memory

بر خلاف تصورات عامه ، از دست دادن حافظه کوتاه مدت اطفال در بسیاری موارد چنان بزرگسالان ارزیابی میشود . علت این عارضه در اطفال میتواند با اعتماد به نفس پایین و یا با آسیب مغزی ارتباط داشته باشد . همچننین در کودکان از دست دادن حافظه کوتاه مدت می تواند در اثر مشکلات شنوایی یا بینایی رخ دهد . بر خلاف از دست دادن حافظه که در بزرگسالان تجربه می شود ، کودکان متوجه از دست دادن حافظه کوتاه مدت خود نمی شوند . بنابراین ، والدین از نزدیک، فرزند خود را باید نظارت کنند تا بدانند که آیا مشکلی در رابطه با حافظه فرزندشان وجود دارد یا نه . مطالعات بسیاری در این ارتباط صورت گرفته است که ارتباط بین زبان و از دست دادن حافظه کوتاه مدت و همچنین مشکلات در توسعه زبانی در بچه ها از جمله نتایج آن بوده اند .

برای درمان این عارضه چه باید بکنیم؟...

loss memory

تجربیات نشان داده است که جهت معالجه نمی توان تنها یک روش را انتخاب کرد و باید چندین تکنیک برای بهبود وضعیت کودک برگزیده شود .  همچنین ، کودک را باید از نظر فیزیکی و ذهنی فعال نگه داشت و نباید ارتباطش با بچه های هم سن و سالش قطع شود . والدین همچنین باید سعی کنند فرزند خود را از تلویزیون و رایانه دور نگه دارند و به جای آن ، او را برای انجام فعالیت هایی ترغیب نمایند که در بهبود حافظه کوتاه مدت کمک می کنند . بازی های زیادی وجود دارند که در بهبود حافظه کوتاه مدت طراحی شده اند که نسبت به سن و وضعیت کودک میتوان آنها را بکار بردالبته هر زمان که والدین متوجه فراموشکاری یا رکود بی دلیل درسی فرزند خود شوند ، نیاز به مشاوره با دکتر در اولین فرصت دارند.

برای تعیین میزان مشکلات حافظه کودک ، والدین میتوانند کودک را به بازیهای تشخیص حافظه ترغیب کنند. روانشناسان اغلب با آزمونهای هوش ، کودک را تست میکنند . اگر والدین احساس می کنند که فرزندشان می تواند حافظه اش را بهبود دهد ، بازیهای زیر می تواند روش های جالبی برای توسعه حافظه باشد

تمرین اول:

هدف از این تمرین ، افزایش توانایی کودک در بخاطر سپردن دستورالعمل ها و چگونگی اجرای کامل دستورات می باشد . برخی از کودکان نمی تواند دو ، سه یا چهار دستورالعمل را به طور همزمان بخاطر آورند . بعضی از آنها حتی یک دستور را هم فراموش میکنند. بازی با تشریح آن به کودک شروع میشود .  اغلب کودکان میتوانند تا چهار دستور را ایفا کنند  که شروع خوبی است . به عنوان مثال چنین دستورالعمل هایی میتوان داد : اول در حمام را ببند  ، دوم کیف دستی خواهرت را در اتاقش بگذار ، سوم کتاب دیوان شعر را از روی میز بیاور و چهارم عینک مرا روی تلویزیون بگزار . اگر کودک قادر به انجام هر چهار دستور بود ، او را به شکل لفظی باید تشویق نمود . اگر کودک آماده باشد به او پنج ماموریت ساده دیگر میتوان داد . اگر آنها را کامل کرد حتما تحسین شود  . بازی را باید ادامه داد تا زمانی که کودک یکی از دستورات را فراموش کند . مهم نیست که کودک دستورات را به ترتیب انجام دهد .

با فراموشی یکی از دستورات ، بازی در آن روز به پایان می رسد. به کودک در در قبال اجرا دستورات باید تبریک گفت . این رکورد فعلی کودک است. هدف در مرحله بعدی ثبت رکورد جدید خواهد بود . اگر بیش از یک کودک در بازی شرکت داشته باشد ، نقش والدین باید تشویق هر کودک جهت کسب رکورد جدید باشد و نسبت به اعمال سایر اطفال خانواده در بازی نگران نباشند . اگر هدف والدین بهبود حافظه کوتاه مدت فرزند باشد ، این بازی باید حداقل هر روز یکبار اجرا شود . پس از دوازده دستورالعمل ساده ، کودک برای یادگیری دستورات پیچیده آماده است . دستورات پیچیده  ، فعالیت های چند مرحله ای است (به عنوان مثال مسواک زدن، سیب پوست کندن). نتیجه خوب برای یک کودک این است که قادر به اجرا چهار دستور پیچیده باشد . بازی باید موجب نشاط کودک شود.

تمرین دوم:

تعدادی از اسباب بازی های کودک را  روی میز قرار دهید و از کودک بخواهید که آن ها را به خاطر بسپارد. بعد از چند لحظه نگاه به اسباب بازی از او بخواهید که چشمان خود را ببندد و شما یکی از آن اسباب بازی ها را پشت خود مخفی کنید ؛ کودک باید بگوید کدام اسباب بازی را مخفی کرده اید. لطفا توجه داشته باشید که قبل از شروع بازی بازی کامل برای کودک تشریح شود.

تمرین سوم:

برای به کارگیری هر چه بیشتر حافظه ی فرزندان ، آن ها را به حفظ کردن شعر و سوره هایی از قرآن تشویق کنید و می توانید هر سوره و یا شعری را که حفظ کرد به او امتیازی بدهید و پس از رسیدن امتیازها به حدنصاب برای او هدیه ای تهیه کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

آزی (مامان امیرحسین )
6 تیر 90 9:53
سلام . سایت خیلی مفید و خوبی دارید من قبلاهم به سایت شما سرزده بودم و از مطالب خوب آن استفاده کردم فقط نظری ندادم . ممنونم که به وبلاگ پسرم سرزدید

سلام. ممنون میشیم اگه نظرات مفیدتون رو به ما انتقال بدید و ما را یاری کنید .

مامان حسین
6 تیر 90 10:28
سلام
خیلی مفید بود.ازتون ممنون

سلام. خواهش میکنم.
سارا(مامان سوگل)
6 تیر 90 12:13
سلام.
من اولين دفعه اي بود كه وبلاگتونو ديدم.خيلي مفيد به نظر مي رسه.مرسي.
لينكتون كردم.

سلام
خوشحالیم که به جمع دوستای ما پیوستید. شما هم لینک شدید.
سمیه
6 تیر 90 12:54
سلام.
سایت جالبی دارید.
حتما مطالعه می کنم .

سلام
ممنونم. خوشحالیم از اینکه دوست خوبی مثل شما داریم


ماماني و نريمان
6 تیر 90 13:36
سلام
خسته نباشيد با اين مطالب مفيدتون

حتما باز هم منو پسري ميايم تا استفاده كنيم

با اجازه لينكتون ميكنيم

سلام. خواهش میکنم، خوشحال می شیم باز به ما سر بزنید


مامان آریان
6 تیر 90 23:34
سلام خیلی مطالبتون آموزنده است.
واقعا ممنون
خوشحال میشم به وبلاگ پسرم هم سر بزنید

سلام
ممنون از لطفتون.
r.memorial
7 تیر 90 18:07
این تمرین ها و بازی ها مخصوص چه سنی هستند ؟ ممنون از مطالب مفیدتون و دلداری که به من دادین


برای هر سنی مفیده و مخصوص سن خاصی نمی باشد.
خواهش میکنم،
مریم (مامان روشا)
15 مهر 90 1:05
سلام من میتونم این تمرینهارو با روشا انجام بدم آخه مثل بازی میمونه و خیلی جالبه یا برای کسایی که مشکل حافظه ی کوتاه مدت دارند

سلام مامان مهربون
امیدواریم که همیشه موفق باشید
معصومه مامان سهند
9 آذر 90 8:56
خیلی جالب بود ممنونم از محبتتون و از حسن انتخابتون. مامانی لطفا بگید که از چه سنی میتوان این تمرینها رو با کودک انجام داد؟

از وقتی که احساس می کنید برای کودکتان این بازی ها شیرین و جذاب خواهد بود می تونید تمرین های مناسب اون رو باهاش انجام بدید. فقط دقت داشته باشید که اون رو خسته نکنید که خدایی نکرده زده بشه. اوایل خیلی سبک این بازی ها رو انجام بدید.
مامان مهدی
25 تیر 97 8:39
سلام عالی بود الان پسر من کلاس اول دبستان تمام کرده و همین مشکل را دارد بازی هایی که شما معرفی کردید خیلی مفید بود 
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز
خوشحالم که این مطلب براتون مفید واقع شده
براتون ارزوی موفقیت داریممحبتگل