مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 10 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

انواع هفت گانه هوش کودکان

1391/3/31 9:00
نویسنده : یه مامان
5,900 بازدید
اشتراک گذاری

آيا کودک شما تيزهوش است؟ اگر جوابتان مثبت است، چگونه به اين موضوع پي برده‌ايد؟ تيزهوش در چه زمينه‌اي؟ چه کسي هوش را معني مي‌کند؟ آيا به اين معنا است که کودک شما در مدرسه بهتر از ديگران عمل مي‌کند؟

هاروارد گاردنر، روانشناس دانشگاه هاروارد که به دليل نظريه «هوش چند گانه»براي کودکان شهرت فراواني دارد معتقد است که هفت نوع هوش داريم و بنا به گفته محققان، تنها سه نوع از آنها در تست‌هاي هوش موجود، لحاظ شده است. کودکان داراي انواع متفاوتي از هوش هستند که آنها را قادر به انجام کارهاي متفاوتي در آينده خواهد کرد.

هوش کلامي

هوش کلامي با کلمات سر و کار دارد و مخصوص روزنامه‌نگاران، وکلا و نويسندگان است. اين هوش، اساس توانايي در اطلاع‌رساني موثر، ترغيب کردن، مباحثه، تدريس و سرگرم کردن است. کودکاني که در اين زمينه باهوش هستند، در بازي با کلمات و ادا کردن جملاتي که ادا کردن‌شان مشکل است (مانند قوري‌گل قرمزي) مهارت فراواني دارند. آنها از شنيدن صداي کلمات لذت مي‌برند و کتاب‌خواناني توانا و نويسندگاني قهار خواهند شد.

هوش منطقي

اين هوش به معناي توانايي مغز در کار با اعداد و ترتيب‌هاي منطقي است. دانشمندان، حسابداران و مهندسان کامپيوتر از اين دسته‌اند. کودکان داراي اين اولويت‌ هوشي، در درک علت و معلول، الگوهاي عددي و بحث منطقي بسيار موفق هستند.

هوش موسيقي

واضح است که در اينجا با توانايي درک و ايجاد ريتم و ملودي سر و کار داريم. يکي از روش‌هاي شناسايي هوش موسيقي اين است که کودک بتواند دو قطعه موسيقي نسبتا مشابه را از هم تشخيص دهد و توانايي زيادي در يادگيري شعرهاي ريتميک داشته باشد.

هوش مربوط به حرکات جسمي

پذيرفتن اين مورد براي بعضي از روان‌شناسان سنت‌گرا مشکل است اما واقعيت اين است که چالاکي و فرزي از جايي سرچشمه مي‌گيرند و گاردنر اين توانايي‌ها را به ذهن نسبت مي‌دهد. کودکاني که در آموختن دروس عملي موفق عمل مي‌کنند، داراي چنين هوشي هستند و مي‌توانند ورزشکار حرفه‌اي، مکانيک، جراح يا نجار شوند.

هوش درون‌گرا

کودکاني که در اين دسته‌بندي قرار دارند، مي‌توانند حواس خود را شناسايي کنند و درجات مختلف يک احساس به خصوص را تشخيص دهند. استقلال فراوان و تمايل به داشتن اهداف واضح و مشخص، از مشخصه‌هاي اصلي اين نوع هوش است.

هوش ارتباطي

اين نوع هوش درباره ارتباط با ديگران است. کودکان اين گروه نه تنها با همکلاسان خود کنار مي‌آيند بلکه مي‌توانند حالات و نيازهاي ديگران، حتي بزرگ‌ترها را به خوبي تشخيص دهند. اين توانايي دو طرف دارد، خوب و بد. کودک داراي هوش ميان فردي، مي‌تواند يک همشهري مهربان و يار و ياور ديگران باشد و يا از توانايي خود در کنترل ديگران و کلاهبرداري استفاده کند.

هوش فضايي و حجمي

اين هوش مربوط به تجسم سه بعدي اشيا است و کودکاني که اين نوع هوش را دارند، معماران موفق و طراحان دکور فوق‌العاده‌اي خواهند شد. گاردنر اعتراف مي‌کند که هوش کلامي و منطقي بيش از انواع ديگر مورد توجه بوده و در مدارس مورد آزمايش قرار مي‌گيرند. هوش مربوط به امور فضايي، موسيقي و حرکات جسمي بيش از هر چيز ديگري با هنر در ارتباط است که البته هوش وابسته به امور فضايي و حجمي در تست‌هاي هوش معمول جاي ثابتي دارد. تشخيص هوش درون‌گرا و ارتباطي در کودک پيچيده است و هنوز هيچ روش واقعي براي آزمودن اين دو نوع هوش ارايه نشده است.

منبع:http://www.salamat.com

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان پریسا
31 خرداد 91 10:55
خیلی جالب بود.
به نظر من اگر هم ابزار اندازه گیری وجود داشته باشه نمیتونه به طور یقین و 100 در 100 هوش رو اندازه بگیره و فقط به صورت احتمالی نظر صادر میشه.

همینطوره مامان مهربون
مریم(مامان روشا)
1 تیر 91 17:46

آموزنده بود خسته نباشید


سلامت باشید مامان مهربون
یک عدد مامان
1 تیر 91 22:46
چقدرررررررررررر جالب!
قند و عسل قسمتی از تمام موارد رو داشتن

متین هوش منطقی و حرکات جسمیش بیشتر مشخصه و امین هوش ارتباطی و فضایی و حجمی.هوش کلامی هر سه تامونم که دیگه سنگ زده سر بقیه هوشا رو شکونده!!

به این خانواده ی باهوش تبریک عرض می کنیم... امیدواریم که بهترین استفاده ها رو از بهترین نعمت های خدا ببرید
مامان علی خوشتیپ
6 تیر 91 15:22
خیلی موضوع جالبی بود.والله من بدون تحقیق هم به این نتیجه رسیده بودم که هر بچه ای تو یه زمینه میتونه باهوش باشه.ما فقط بچه هایی که هوش منطقیشون بالاس رو باهوش میدونیم...
البته به نظر من تو این دور و زمونه هر چی هوش ارتباطی (یا همون هوش اجتماعی)بچه ها بالاتر باشه بهتره.من که تو این زمینه دارم روی علی کار میکنم،فکر میکنم تو این زمینه هم هوشش بالاتره...
البته فکر میکنم الان هر کی هوش حرکات جسمیش بالاتره پولدارتره ها


عجب! ماشاالله علی آقا که این نوع هوش رو هم داره
مامان نسترن
1 شهریور 91 9:59
خیلی جالب بود. با این اوصاف پسر من هوش موسیقی بالایی داره. هر صدا وآهنگی رو میشنوه تکرار می کنه.


خدا حفظش کنه، ان شاالله که از این استعدادش بهترین استفاده ها رو بکنید