مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

اهمیت بازی کودکان

1390/3/9 14:22
نویسنده : یه مامان
5,882 بازدید
اشتراک گذاری

بچه ها از بازی لذت می برند و آن لحظه ها، فرصت خوبی برای اظهار احساسات، کنترل عواطف و تخلیه انرژی خود پیدا می کنند. بازی بر رشد عاطفی، اجتماعی و عقلانی کودک تأثیر فراوانی دارد.

هنگامی که کودک با برخی مشکلات در بازی روبه رو می شود و برای حل شدنش تلاش می کند، قدرت او برای رویارویی با مسائل گوناگون آینده افزایش می یابد...

برای شروع احتیاج به یه یادآوری داریم:

امام صادق(ع): « کودک تا هفت سال بازی کند.»

توجه به این سخن ارزشمند باعث ایجاد اعتماد به نفس ، ابتکار عمل و ... در کودکان شده و اثرات مطلوب آن در همه ی سنین آنها بروز پیدا خواهد کرد.

به گفته ی ژان پیاژه ( روان‌شناس، زیست‌شناس، منطق‌دان، و شناخت‌شناس سویسی) :

کودک اگر تا هفت سال اول بازی کند ، 85 درصد علم را به دست می آورد.

بچه ها از بازی لذت می برند و آن لحظه ها، فرصت خوبی برای اظهار احساسات، کنترل عواطف و تخلیه انرژی خود پیدا می کنند. بازی بر رشد عاطفی، اجتماعی و عقلانی کودک تأثیر فراوانی دارد.

هنگامی که کودک با برخی مشکلات در بازی روبه رو می شود و برای حل شدنش تلاش می کند، قدرت او برای رویارویی با مسائل گوناگون آینده افزایش می یابد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به کسانی که بچه زیر هفت سال دارند، سفارش می کند که خود را هماهنگ با آنها کنند و کارهایی که مطابق میل آنها بازی محسوب می شود، انجام دهند.

چون سر و کار تو با کودک فتاد

پس زبان کودکی باید گشاد  (مولوی)

شرکت دادن کودکان در بازی های دسته جمعی، سبب می شود از انزوا بیرون آیند و روحیه همکاری و دوستی میان آنها تقویت شود. بیشتر تجربه هایی که در زمینه های مختلف در این دوره از عمر کسب می شود، از طریق بازی است. همچنین، کودک به وسیله بازی به آسان ترین شکل به شناخت جهان پیرامون خود می رسد. پس، بازی در زندگی بچه ها، نه تنها تفریح نیست که باید در حقیقت جدی ترین کار آنها دانست.

بهترین لحظات زندگی امام حسن و امام حسین علیهماالسلام ، زمان بازی ایشان با جد گرامی شان، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و پدر بزرگوارشان، حضرت علی علیه السلام در قالب ارتباطی صمیمانه شکل می گرفت. بارها حضرت پیامبر سجده نماز خود را طولانی می کرد تا حسنین علیهماالسلام که کودکانی پر جست وخیز بودند و به زحمت بر پشت پیامبر سوار می شدند، از بازی سیر شوند.

در حدیثی از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام نقل است:

تَسْتَحِبُّ عِرامةُ الغُلام فی صِغَرهِ لِیَکوُنَ حَکیما فی کِبَرِه.

خوب است فرزند در سنین خردسالی بازیگوش باشد تا در سنین بزرگسالی بردبار و صبور باشد.

 

با توجه به نکات بالا و اهمیت بازی کودکان یکی از وظایف مهم مادری در قبال کودکان ، برنامه ریزی برای بازی های آموزنده و مفید و همچنین وقت گذاشتن برای بازی کردن با کودکان است.

بعضی از مامانای خلاق بازی های خیلی خوبی رو اختراع می کنند که اثرات مطلوبی روی فرزند دلبرشون داره. تازه به گفته ی استادی: "بچه ها خیلی باهوشن و می فهمن که از ته دل و با رضایت با اونها بازی می کنی و یا از سر ناچاری."

پس بیایید بازی هایی رو انتخاب کنیم که خودمون هم دوست داریم .(دوران کودکی سلام!)

smilies2

در برابر بچه ها باید بچه بشیم ؛ اونوقته که از هم لذت می بریم. اونوقت دیگه نه از لجبازی بچه ها خبری هست و نه از "نق زدنشونزبان" تازه به خودمون هم خیلی خوش میگذره و خسته نمی شیم.

به این می گن با یه تیر دوتا نشون زدن.....

توی این آدرس می تونید بازی های مامانای دیگه رو ببینید البته مامانایی که بازیهای قشنگ و جذاب بلدن می تونن برامون بذارن تا توی مدرسه ی مامان ها ازش استفاده کنیم و بقیه ی مامانا و بچه هاشون هم ازش لذت ببرن.

آخه می دونید؟! فرق مدرسه ی مامانا با مدرسه های دیگه اینه که اینجا همگی هم شاگردیم و هم معلم...

smilies1

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

نازنین نرگس نفس مامان
2 خرداد 90 2:08
خیلی جالب بود


مدرسه ی مامان ها رو با انتقادات و پیشنهادات خود یاری کنید.