مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 3 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

عروسک درمانی

1391/2/10 9:00
نویسنده : یه مامان
9,392 بازدید
اشتراک گذاری

 

همه ی ما با عروسک هایمان بزرگ شدیم و وقتی به زمانهای دور فکر می کنیم می بینیم که چه روزهای خوشی را با عروسک هایمان سپری کرده ایم، اما آیا می دانید همین بازی کودک با عروسک چقدر می تواند به شما در برقراری ارتباط نزدیک تر و شناخت خواسته های او کمک کند؟...

 

برای درک بیشتر دنیای کودکان باید آن ها را در هنگام بازی مورد مشاهده قرار داد. آن ها از طریق بازی احساسات، ناکامی ها و اضطراب های خود را بیان می کنند و خواسته ها و رفتارهای واقعی را برزو می دهند و به شما این فرصت را می دهند تا به دنیای آن ها وارد شوید و به این ترتیب مشکلات آن ها را بهتر شناسایی کنید.

بازی برای کودکان همانند کلام برای بزرگسالان است. بازی وسیله ای است برای بیان احساسات، برقراری روابط، توصیف تجربیات و آشکار کردن آرزوها و خودشکوفایی است.

بازی در واقع تلاش کودک برای کنار آمدن با محیط است که از این طریق او خود را می یابد و دنیا را درک می کند.

كودك می تواند در بازی عروسكی، انگیزه اش را متعادل نماید و انرژی های اضافی روانی خود را تخلیه كند. البته عبارت صحیح درباره این مطلب این است كه كودك در بازی عروسكی ، انرژی روانی و جسمی خود را بارور می كند و شكل مناسبی به آن می دهد.

عروسك ، واسطه ای پذیرفته شده از سوی بزرگسالان و كودكان در جهت ارتباط و تبادل احساس، بین این دو نسل می باشد. می توان از این طریق، به كودك آموزش داد و اوقات فراغت او را به صورت مفید و مطلوبی پربار كرد و نكات منفی و ناسالم عاطفی، احساسی ، رفتاری و شناختی او را بهبود بخشید.

نقش عروسك بازی ، در رشد و تكامل كلامی كودك كاملاً درخور توجه است.

كودك در ارتباط با عروسك ، دوست دارد موقعیت خود را بیان نماید و دنیای اطراف خود را تعریف كند. تعریف او از دنیا، تصویرهایی می باشد كه از پدر، مادر، برادر و خواهر،  خانه و كوچه های اطراف خانه خود دارد. اگر پدر و مادر، در برخورد با او نسبت به او بی اعتنا باشند و یا برعكس – رفتار مناسبی داشته باشند، كودك تمام این رفتارها را برای عروسكش بازگو می نماید و همین تعریف كردن اساس آرامش و تخلیه روانی كودك می گردد و در نهایت باعث تجلی و بروز برخی از بیانات و گفته های ناب و ارزشمند در ذهن كودك می شود.

بنابراین رفتار كودك با عروسك ، درپیشرفت و تكامل كلامی كودك مؤثر است. به شرط آنكه، ما رفتار و گفتار كودك را به هنگام گفتگو با عروسك ، جدی بگیریم .

 یكی از نیازهای اساسی كه باعث گرایش كودك به عروسك می شود، میل به داشتن هم صحبت است. عروسك برای كودك یك شخص محسوب می گردد و با او رابطه اجتماعی برقرار می كند. ضمن این كه كودك با توجه به این كه مسئول عروسك شناخته می شود ، در مسیر رشد مسئولیت پذیری و خلاقیت اجتماعی ، قرار می گیرد.

در مورد برخی از كاركردهای روانی عروسك بازی و عروسك درمانی باید گفت : بازی های عروسكی ( بازی های عروسك ها)   در بازی درمانی به عنوان یكی از مؤثرترین انواع بازی درمانی ها مطرح بوده و اهمیت دارد . ضمناً بعضی از كاركردهایی كه در بازی های عروسكی وجود دارند و نقش مستقیمی در بهداشت روانی كودك ایفا می كنند ، عبارت اند از :

- احساس داشتن، به عروسك و تعلق یافتن به او.

- حس سرپرستی و مسئولیت مراقبت از عروسك.

- ایجاد ارتباط احساسی و عاطفی با عروسك.

- فعالیت های روانی – عقلی و باروری ذهنی كودك در ارتباط با عروسك.

- خوشحال شدن و لذت بخش شدن اوقات فراغت كودك.

- همانند نمودن عروسك با خویشتن .

- افزایش اعتماد به نفس كودك به علت سرپرستی و مراقبت از عروسك.

- رشد عواطف و گرایش های عاطفی كودك.

- افزایش قدرت تصمیم گیری و هدایت فكری.

و...

چند نکته:

1- در هنگام بازی كودك با عروسك جهت دهی و تصمیم بزرگسالانه نداشته باشید. بلكه عروسك را همان گونه ببینید كه كودكان می بیند و احساس می كنند. یعنی همانند كودك حس كرده و در نظر بگیرید.

2- توجه كنید كه كودكان با عروسك های خود راحت صحبت می كنند، سعی كنید از آنها نخواهید كه به صورت كلیشه ای و بسته، با عروسك ها حرف بزنند بلكه آن ها را تشویق كنید آن گونه كه دوست دارند، با عروسك ها صحبت كنند.

3- در دیدگاه بعضی خانواده ها ، عروسك به عنوان یك دوست كودك می باشد نه وسیله ای در جهت سرگرمی كودك. به همین دلیل ، كودك كار كردی تحت عنوان راز و نیاز عروسك را برای خود مطرح می نماید و از آن به خوبی استفاده می كند. در سایه این نگرش ، خانواده بهتر می تواند احساس تنهایی  و خلاء روانی كودك را جبران كند.

4- در چنین ارتباطی، كودك برای عروسك دلتنگی می كند، نگرانش می شود و سعی در مراقبت بیشتر و دقیق تر از او می كند. سعی کنید این احساسات او را درک کنید و رفتارش را مسخره نکنید.

5- عروسك می تواند واسطه تربیتی ما با كودك و یا كودك با محیط پیرامون او باشد و در این نقش، می تواند پیام تربیتی را از ما گرفته و به كودك منتقل نماید. علاوه بر این كه احساس عاطفی و فكری كودك را متقابلا ً به ما انتقال می دهد.

6- در مورد ارتباط كودك با عروسك باید گفت كه ما می توانیم از طریق ثبت و یادداشت نوع ارتباط كودك با عروسك هایش در هنگام بازی ، با دنیای كودك بیشتر آشنا شویم و در برنامه ریزی و هدایت تربیتی او مفاهیم و اصول و اهداف واقعی تری را انتخاب نماییم .

7- نهایت این كه عروسك درمانی و اجرای نمایش عروسكی و آشنا سازی كودك با عروسك ، هم به منظور پر كردن اوقات فراغت و هم بهینه سازی شرایط روانی – زیستی كودك ، از نظر بهداشت روان ارزش فراوان دارد. پس از آن غافل نشوید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

یک عدد مامان
10 اردیبهشت 91 18:53
چقدررررررررر جالب بود این پست!

من خودم شخصا کاری به رفتار بقیه ی مامانهای اطرافم نداشتم ، یعنی سعی میکردم از تجربیات مفیدشون استفاده کنم ولی هرگز نخواستم بچه های من هم مثل بقیه ی بچه ها رفتار کنند.
قند و عسل رو با شرایط و رفتار مخصوص به خودشون پذیرفتم .شیوه ی بازی کردنشون با بقیه فرق میکنه و در انتخاب اسباب بازی و نحوه ی بازی کاملا آزاد هستند (البته غیر مستقیم زیر نظر خودم هستند) یه بار دیگه هم براتون گفته بودم که من عقیده ندارم از قبل برای بچه ها اسباب بازی بخرم و همیشه سعی میکنم چیزایی که مورد علاقه ی خودشون هست براشون تهیه کنم(اینم بگم که خریدن اسباب بازی حالت روتین و یا اجباری نیست . اکثرا خرید اسباب بازی مساوی هست با جایزه شون در مقابل کارهای خوبشون) مثلا قند و عسل به بازی با ماشین و لوازم پسرونه زیاد علاقه ندارن و در مقابل به لوازم پزشکی و لوازم فنی و لوازم آشپزی بیشتر علاقه نشون میدن . حتی این اواخر از من خواستن براشون عروسک بخرم و من هم براشون دو تا عروسک مناسب خریدم .(عروسک باربی و شبیه اونو قبول ندارم چون از آرایش و لباسهای باز و فاخر و نیمه برهنه ی اون اصلا خوشم نمیاد)
قند و عسل دلشون میخواست وقتی بازی میکنن حیوونا و قهرمانهاشون بی مادر نباشن! همه بهم میگفتن اینا پسرهستن عروسک دخترونه براشون نخر ! ولی من این نظر رو قبول نداشتم . قند و عسل دنیای کودکانه ی خودشون رو دارن و میدونن که هر بچه ای اگه "مامان" داشته باشه خوشبخت تره،درسته پسر هستن ولی باید محبت کردن رو یاد بگیرن ، نمیشه که همش بازی های دزد و پلیسی و پسرونه بازی کنن! از من میخوان موهای عروسکشون رو مرتب و قشنگ ببندم، گل سر و کفش و جوراب عروسک باید تمیز و مرتب باشه (این دیدشون برام خیلی ارزش داره که نمیخوان ظاهر عروسک شلخته و کثیف باشه)مراقب هستن لباس عروسک کثیف نشه ، عروسک گاهی مادر بچه هاشون میشه و گاهی خواهر نداشتشون ،مواظبن از تنهایی و یا تاریکی نترسه ، غذاشو خوب بخوره و از کارهای خونه خسته نشه،دوس دارن همیشه تمیز و سرحال و شاداب باشه، عروسک حرفای بد نمیزنه و خوش اخلاقه (کلا معیارهای یه مامان خوب و نمونه رو از رفتارشون با عروسک متوجه میشم) همین الان که دارم اینجا واستون نظر میذارم صدای قند و عسل از اتاقشون میاد . دارن با هم بازی میکنن . همه ی حیوونا و قهرمانها و عروسکاشون رو چیدن و صداشون رو عوض میکنن و به جای همه ی شخصیتهای بازی با هم صحبت میکنن و شعر میخونن و میخندن! گاهی هم اگه از من بخوان باهاشون بازی میکنم و اکثرا نقش بچشون رو به من میسپارن!

قند و عسل انقدر روی مسائل دقت دارن که باعث حیرته!مثلا وقتی ما بزرگترها دور هم نشستیم و برای نی نی ِ آبجیم اسم انتخاب میکنیم ، و امین و متین ظاهرا سرگرم بازی خودشون هستن و اصلا پیش ما ننشستن که ببینن ما چی میگیم!!ولی در اولین برخورد شون با عروسکا میبینم که با زبون خودشون دارن واسه نامگذاری عروسکها نظر میدن . جالبه بدونین که اسمهایی که انتخاب میکنن اسمهای قشنگ و با معنی هستن نه اسمای لوس و فانتزی! مثلا متین اسم عروسکشو گذاشته "فرشته" و امین اسم عروسکشو گذاشته "پروانه"! بچه ها خودشون تووجمع نیستن ولی گوششون و حواسشون به حرفا و کارهای ما هست!

شاید نظرم درست نباشه ولی اعتقاد من اینه که اگه پسرام محبت کردن اصولی و احترام گذاشتن به دیگران و نحوه ی صحیح محبت دیدن از اطرافیان (در قالب بازیها و حرفهایی که هنگام بازی با عروسکها میزنیم) رو غیر مسقیم از طریق عروسکها بهشون یاد بدم ، در آینده جذب محبتهای پوشالی و مضر نمیشن!


از این پست خیلی خوشم اومد خدائیش! مرسی استاد جونی


خیــــــــــــــــلی ممنون از حوصله و وقتی که برای گذاشتن این نظر صرف کردید، از خوندنش لذت بردیم. شما مامان خیلی خوب و فهمیده ای هستید و ما خوشحالیم که مامانی مثل شما در مدرسه ی مامان ها وجود داره. اینکه به خواسته ها و علایق بچه هاتون اهمیت می دید و از دید یه آدم بزرگ و با تحلیل های اشتباه به اون ها نگاه نمی کنید قابل تقدیره
در ضمن یه نکته در مورد عروسک باربی طلب شما باشه که بعدا به موقعش بیان خواهیم کرد
براتون آرزوی موفقیت داریم مامان نمـــــــــــــونه.
مامان علي خوشتيپ
10 اردیبهشت 91 20:01
چه مطلب جالبي.من خيلي از اين نكاتو نمي دونستم.علي خيلي عروسكاشو دوست داره.اسم يكيشون نونوييه.اونو بيشتر دوست داره.مثل يه آدم باهاش رفتار ميكنه.جفتش ميخوابوندش.هميشه حس ميكردم اين كارش دخترونس ولي با اين مطلبتون نظرم تغيير كرد.
البته هيچ وقت از اين كار منعش نمي كردم .تازه خودمم باهاش همراهي ميكردم


جالب بود، مخصوصا اسم بامزه ی عروسکش
خوشحالیم که این مطلب برای همه جالب بوده و امیدواریم که مامان های عزیز از این موقعیت به نحو خوبی استفاده کنن و بهره های لازم رو ببرن
موفق باشی مامان عزیز
مامان پریسا
10 اردیبهشت 91 22:25
یه عروسک چه نقشهایی میتونه برای بچه بازی کنه!!!
خیلی خوب بود.
پریسا هم خیلی عروسکاشو دوست داره مخصوصا" دوست داره وقتی میگیردشون اول لباساشونو دربیاره بعد سعی میکنه دوباره تنشون کنه....

راستی این مدت مسافرت و بعد هم بیماری پریسا باعث شد نتونم به مدرسمون سر بزنم. امشب اومدم برای جبرانی.


سلام مامان عزیز
دعاگوی پریسا جون هستیم ان شاالله که زودتر سلامتی خودش رو به دست بیاره
مریم(مامان روشا)
11 اردیبهشت 91 15:30
نمیدونستم عروسک میتونه این همه مهم باشه...وای نمیدونین روشا چه جوری بهشون محبت میکنه از غذا دادن تا لالایی گفتن و قربون صدقه رفتشون...
من که کلی با این کاراش ذوق میکنم


خدا روشا جون رو براتون حفظ کنه
مامان شاران
14 مهر 92 16:25
ممنونم واقعا عالی بودیخورده تردید داشتم خوبه یا بد برای من پست مفیدی بود پس از عروسکها کمال استفاده رو میکنم


خواهش میشه، خوشحالیم که اینقدر نکته سنج و ریزبین هستید، موفق باشید مامان عزیز
ronaz
15 آذر 92 13:04
سلام عالی بود.به من هم سر بزنید
یه مامان
پاسخ
سلام چشم