مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 11 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

نکاتی درباره ی نق زدن کودک

1391/1/20 7:07
نویسنده : یه مامان
5,398 بازدید
اشتراک گذاری

نق زدن، صدای كودكی است كه احساس ضعف می كند و برای جلب توجه دیگران كم كم تن صدای خود را بالا و بالاتر می برد. كودك كاری را انجام می دهد كه برایش نتیجه بخش باشد...

كودك تقریبا در همه موارد از جمله خوراك، پوشش، بازی كردن، دوست یابی و استفاده از وسایل به شما تكیه می كند. او مجبور است برای برطرف كردن نیاز خود رضایت شما را جلب كند و گاهی این مسئله باعث ایجاد درگیری بین او و شما می شود. 

نق زدن، صدای كودكی است كه احساس ضعف می كند و برای جلب توجه دیگران كم كم تن صدای خود را بالا و بالاتر می برد. كودك كاری را انجام می دهد كه برایش نتیجه بخش باشد. 

نق می زند به امید اینكه از شما پاسخ بگیرد حتی اگر پاسخ منفی هم باشد او را به هدف رسانده است. به جای اینكه بر روی عمل نق زدن او تمركز و تاكید كنید سعی كنید علت نق زدن او را متوجه شوید.

 آیا کودک می داند نق زدن كار ناخوشایند و آزاردهنده ای است؟

برخلاف آنچه والدین تصور می كنند كودك تصور منفی از عمل نق زدن خود ندارد. صدای نق زدن او را ضبط كنید و در شرایطی كه هر دوی شما آرامش دارید نوار را برایش پخش كنید و برایش توضیح دهید این نوع صداهای آزاردهنده باعث می شود كسی به حرف گوینده توجه نكند. 

به موقع به درخواست كودك پاسخ دهید .

وقتی كودك در جلب توجه دیگران تلاش می كند و شكست می خورد متوسل به نق زدن می شود. به همین دلیل درست همان زمان كه شما مشغول صحبت كردن با دوستان هستید شروع به نق زدن می كند. بهتر است وقتی كودك به زبان خودش و در حالت طبیعی چیزی را از شما خواست در صورت امكان به درخواست او پاسخ دهید. 

حتی در مورد کودکان بزرگتر می توانید برایش توضیح دهید هرگاه شما به كار دیگری مشغول هستید قادر نخواهید بود به او پاسخ گویید. پس فقط در صورتی كه خواسته اش بسیار ضروری و حیاتی است آن را مطرح كند. در غیر این صورت منتظر بماند تا كار شما تمام شود.

حتی در زمانی كه مشغول كار مهم دیگری هستید قبل از شروع كار یا در حین انجام كار به او بگویید «عزیزم می دانم به كمك من نیاز داری ولی اگر كمی صبر كنی حتما به كمك تو خواهم آمد.» با این كار نشان می دهید كه به او اهمیت می دهید.

اما مراقب باشید كه بطور مكرر نگویید «بعداً، بعداً». می توانید او را برای مدت كوتاهی منتظر نگه دارید و این انتظار كشیدن ها برای او سازنده است. در این صورت از او تشكر كنید تا متوجه شود صبر او باعث خوشحالی و رضایت شماست. 

به او كمك كنید احساس خود را بیان كند. 

گاهی كودكان نق می زنند زیرا نمی توانند احساس خود را بروز دهند. پس به كودك كمك كنید احساس خود را بیان كند «می بینم ناراحت هستی. آیا به خاطر این است كه در حال حاضر كسی نمی تواند تو را به پارك ببرد؟» این كار كمك می كند باب گفتگو باز شود.

البته زمانی كه كودك مشغول نق زدن است زمان مناسبی برای نصیحت كردن نیست ولی می توانید در موقعیت های مناسب كه او در حالت آرامش است برایش توضیح دهید كه نق زدن راه مناسبی برای رسیدن به هدف نیست و حتی باعث می شود او شانس كمتری برای رسیدن به هدف داشته باشد. 

اگر مودبانه درخواست خود را مطرح كرد به او پاسخ دهید و از او تشكر كنید. در این صورت متوجه می شود از این طریق سریع تر به هدف رسیده است و دیگر دلیلی برای نق زدن نمی بیند. زمانی كه كودك گرسنه یا خسته است بدخلق می شود.

چگونه از كودك گرسنه انتظار دارید در سوپرماركت مملو از خوراكی های متنوع بفهمد كه خوردن یك بستنی اشتهای او را برای شام از بین خواهد برد؟! قبل از رفتن به سوپرماركت او را سیر كنید و یا خوراكی های سالم همراه خود ببرید تا در صورت لزوم آن را میل كند و مجبور نشوید او را كشان كشان از سوپرماركت به خانه ببرید.

درخواست باید مودبانه باشد. 

در سنین بالاتر که سن تادیب کودک است باید توجه داشته باشید که درخواست كودك چه با دلیل و چه بی دلیل در صورتی كه بی ادبانه باشد نباید او را به هدف برساند. به او بگویید «تا زمانی كه نق می زنی اصلا متوجه نمی شوم چه می گویی، لطفا از صدای معمولی برای صحبت كردن استفاده كن، خوشحال خواهم شد كه به صحبت های تو گوش كنم.» و تا لحن خود را تغییر نداده به او هیچ پاسخی ندهید.

شما مجبور نیستید به او پاسخ مثبت بدهید. 

گاهی اوقات حتی با اینكه با لحن مودبانه درخواستی دارد، به دلیل این كه خلاف مقررات است مجبورید درخواستش را رد كنید. ولی فراموش نكنید از او تشكر كنید. «متاسفم كه الان نمی توانی بازی كنی چون وقت خواب است، متشكرم كه مودبانه از من درخواست كردی». 

صبور باشید و عصبانی نشوید.

مهم نیست در كجا و با چه كسی هستید و كودك چه لحنی را به كار برده است. بر خود مسلط باشید و عصبانی نشوید. هرگز نگویید «برو هر كاری می خواهی بكن فقط مزاحم ما نشو» اگرچه این جمله موقتا شما را نجات می دهد ولی مجبور خواهید شد همیشه به همین شكل عمل كنید.

منبع: روزنامه کیهان ( با اندکی ویرایش)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مامان تارا
20 فروردین 91 12:04
سلام خسته نباشيد مطالب بسيار مفيدي بود. توي وب دخترم تارا مطالبي رو جمع آوري كردم اگه لازم بود ميتونين استفاده كنين. وب شما رو لينك كرديم خوشحال ميشيم وبلاگ ما رو لينك كنيد.

سلام مامان عزیز
ممنون از لطف شما، چشم در صورتی که استفاده نام وبلاگتون رو هم ذکر خواهیم کرد.
شما هم به جمع مامان های مدرسه اضافه شدید
مامان پریسا
20 فروردین 91 15:05
حالا اگر نتونه خواسته خود رو بیان کنه چکار کنیم.
مدتیه پریسا بی جهت شاید به خاطر اینکه حوصلش سر رفته شروع به گریه میکنه.البته من هم متوجه شدم اگر چند دقیقه به حال خودش بذارمش با چیزی سر گرم شده و گریشو فراموش میکنه به نظر شما این راه درستیه؟


بله درسته مامان عزیز، شما اولا باید دنبال دلیل رفتارش باشید و اگه می دونید دلیل خاصی نداره و به قول شما از روی بی حوصلگی هست از همون روش پرت کردن حواس و سرگرم کردنش به چیزهای دیگه استفاده کنید
موفق باشید
مریم (مامان روشا)
20 فروردین 91 16:54
خیلی جالب بود ما هم خیلی از کارهارو انجام دادیم و خوشبختانه روشا فهمیده که با گریه به چیزی نمیرسه که من بیشتر مدیون پدرش هستم...

این نکته ی خیلی مهمیه که اشاره کردید «روشا فهمیده که با گریه به چیزی نمیرسه» چون اگه رفتار و برخورد ما به گونه ای باشه که بچه ها ببینن با گریه کردن مورد توجه قرار می گیرن یا به عبارتی با گریه بیشتر مورد توجه قرار می گیرن و بهتر به خواسته هاشون میرسن اونوقت همین روش رو ادامه می دن و اونوقته که دیگه مامان و بابا و بقیه حسابی کلافه می شن!
تینا
20 فروردین 91 20:03
سلام
ممنون از مطلب خوبتون ... امان از نق نق !


سلام
خواهش می کنیم مامان عزیز
موفق باشید
بابای ملیسا
21 فروردین 91 22:00
با سلام . ضمن عرض تبریک بخاطر وبلاگ زیباتون . خوشحال میشم به وبلاگ ملیسا سری بزنید و با ثبت یک یادگاری دنیای قشنگش رو خاطره انگیز تر کنید .


سلام
ممنون، چشم ان شاالله خدمت میرسیم.
مامان علي خوشتيپ
22 فروردین 91 0:49
ممنون از مطلب آموزندتون.به نكات خوبي اشاره شده بود


خواهش می کنیم، امیدواریم که مفید واقع بشه
یک عدد مامان
29 فروردین 91 9:11
شما مجبور نیستید به او پاسخ مثبت بدهید. !!

متاسفانه خیلی از ماها این جمله رو نمیدونیم و یا میدونیم و بهش عمل نمیکنیم

بسیارخواندنی وجالب بود


لطف دارید، خوشحالیم که خوشتون اومده
مامان رقیه امیدوار
29 فروردین 91 14:50
سلام به همگی دخترم 11 ماهه ست من آدم عصبی وپرخاشگریم خاهرم بهم میگه خیلی سر دخترم داد میزنم واینکه دخترم هم پرخاشگر شده میگه شدم مثل مادر خودمون آخه اونهم خیلی عصبیه. ازین وضع اصلا راضی نیسم کمکم کنید بشم مثل شما یه مامان با حوصله و مهربون منو منتظر نزارید چون میخام تا دیر نشده عوض بشم مرسی


سلام مامان عزیز
خیلی خوبه که به این نکته توجه داشتید و تصمیم خوب و مهمی گرفتید، در مرحله ی اول به نظر شما باید مطالعاتتون رو در زمینه ی رفتارهای کودک بیشتر کنید و بدونید که خیلی از رفتارهای دختر شما که ممکنه باعث عصبانیت شما هم بشه طبیعی و اقتضای سنش هست اینطوری وقتی یه رفتاری رو نشون داد شما با توجه به اطلاعاتی که دارید می فهمید که این رفتار طبیعی هر کودکی هست و مثلا دخترتون قصد لجبازی با شما رو نداره اینطوری می تونید روی رفتار خودتون کنترل بیشتری داشته باشید.
توصیه می کنیم کتاب «رفتار پدر و مادر با کودک و نوجوان» نوشته ی دکتر جواد فیض رو حتما بگیرید و مطالعه کنید مخصوصا فصل بدرفتاری، عصبانیت و پرخاشگری کودکان و فصل خشم کودکان از این کتاب نکات زیاد و مهم و خواندنی داره که شما به عنوان یه مادر خوب باید بدونید.
از مطالب مدرسه هم توصیه می کنیم لینک های زیر رو مطالعه کنید:
http://mamanschool.niniweblog.com/post333.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post197.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post156.php
موفق باشید
مامان نسترن
5 شهریور 91 9:35
ممنونم


خواهش میشه