مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تربیت دینی 9؛ جشن ادب

1391/10/9 10:46
نویسنده : یه مامان
8,539 بازدید
اشتراک گذاری

 

توی این قسمت هم تربیت دینی داریم و هم جشن و کیک و شیرینی و دست و شادی. کلی خوش می گذره، تازه اگه مامان و باباها عواقب این جشن رو بدونن بیشتر هم بهشون خوش می گذره.نیشخندزبانچشمک

بریم ببینیم...

 

همان طور که وقتی بچه ها به سن تکلیف می رسند خوب است که یک جشن تکلیف برایشان بگیریم و اهمیت موضوع رو با این جشن به آنها گوشزد کنیم، برای مرحله ی مهم دیگری از زندگی اشان یعنی هفت سال دوم هم بهت است که جشنی گرفته بشود تا در مورد تغییراتی که قرار است در زندگی کودک پیش آید او رو آگاه کنیم. اسم این جشن را می توانیم «جشن ادب بگذاریم».

بهتر است که سن بچه ها به قمری حساب شود.

در این روز می توانیم کیک بپزیم و خانه رو تزئین کنیم و این حس رو به فرزند منتقل کنیم که قرار است اتفاق مهمی در زندگی آنها بیفتد و بزرگ شوند و قرار است رفتار او و شما تغییر کند. به هر حال باید به هر طریقی که برای او ماندگارتر خواهد بود  او را به سمت غلامی سوق دهیم.نیشخندچشمک

همانطور که می دانیم کودک زیر هفت سال امیر است و هفت تا چهارده سال غلام. به نظر میرسد که پرش از مرحله ی امیری به غلامی خیلی دشوار باشد، ولی اگر حقیقت ماجرا را بخواهیم با توجه به نوع آفرینش ، این پرش در این مرحله از زندگی یک چیز حیاتی است و نوع نیازهای درونی هر انسان در آن سنین ، کودک را به سمت آن سوق می دهد.

در واقع باز تاکید می کنیم کودک باید دوران امیری خودش را به خوبی سپری کرده باشد، در این صورت مژده می دهیم که طبق روایات شخصیت وجودی انسان در سن هفت تا چهارده سالگی به یک مرحله ی دوست داشتنی برای والدین رسیده است.چشمک

در مرحله ی اول باید قبل از اینکه کودک به سن هفت سالگی برسد (مثلا 6 ماه جلوتر) به او بگوییم که قرار است شش ماه دیگر برایت جشن ادب بگیریم، و کم کم او را در جریان نوع تغییر رفتارهایتان با او قرار دهید و اینکه دیگر از آن سن انتظار شما هم از او فرق خواهد کرد.

برای او این دوران را، شیرین نشان دهید. بگویید که «دیگه داری بزرگ می شی» و واقعا خودتون به این مساله اعتقاد داشته باشید. مثلا اگه تا قبل از 7 سال کودک اسباب بازی هایش را جمع نمی کرد و شما با مهربانی این کار را برای او انجام می دادید، دیگر در این سن باید به او (البته باز هم با مهربانی) یادآوری کنید که این کار را باید خودش انجام دهد . اگر تا قبل از این سن، وسایل او را تمیز می کردید ، در این سن او باید خودش این کار را انجام دهد.

می توانید تمام این کارها را با کمک فرزندتان لیست کنید و مطمئن باشید سیر رشد شخصیتیش با این امور مانوس خواهد بود و از اینکه مسئولیتی را به دوشش بگذاریم خوشحال خواهد شد.

حتی خوب است برای علاقمندی بیشتر او به انجام دادن وظایفش، تا قبل از رسیدن موعد مقرر از او هیچ کاری  را نخواهید و او را مشتاق تر کنید که بعد از جشن ادب وظایفش را انجام دهد.

در لیست خودتان به ریز مسایل شخصیتی و ادب و نوع رفتارها بپردازید، برای تهیه این لیست خوب است که پدر و مادر و فرزند حضور داشته باشند و مسئولیت ها یکی پس از دیگری با میل و رغبت نوشته شود (پدر و مادر از اینکه فرزندشان به این مرحله رسیده که دیگر بزرگ شده خوشحالی خود را ابراز کنند و به او افتخار کنند و فرزند هم در این شرایط در قبال مسئولیت هایی که به او محول خواهد شد ابراز خوشحالی خواهد کرد)

سلام کردن را به کودک خود یاد بدهید و وقتی سلام کرد تشویقش کنید که چه سلام قشنگی کردی؛ مثلا به کودک خود بگویید که هر کس اول سلام کند 70 تا جایزه نزد خدا دارد،  از آداب سلام این است که کسی که از در وارد می شود باید سلام کند یا کسی که سواره است باید به پیاده سلام کند ؛ این فرهنگ سازی را انجام دهید. البته تا قبل از هفت سال هم می توان با رفتارهای خود این امور را به او به طور غیرمستقیم آموزش داد (مثلا به شیوه نمایشنامه ای) ولی از این سن به بعدشما از او انتظار خواهید داشت که این مورد را به عنوان وظیفه ای که بر دوشش است انجام دهد.

رعایت نظافت شخصی در این سن مهم است و شما باید آن را به فرزند خود یاد بدهید. همچنین انجام کارهای شخصی مثلا سر موقع غذا بخورد، نماز بخواند، بخوابد و غیره. در رفع نقص های بچه ها باید اول ریشه یابی کنید، مثلا اگر نمره ی درس ریاضی او کم شده اول باید علت آن را بفهمید مثلا ممکن است مشکل او این باشد که بلد نیست چگونه تکالیف خود را انجام دهد شما باید ترتیب انجام دادن کارها را به بچه ها یاد بدهید، مثلا به او یاد بدهید که همه ی کارهایی که باید انجام دهد را بنویسد و اول سخت ترین آن ها را انجام دهد مثلا در انجام تکالیف مدرسه اول درس سخت را بخواند بعد نقاشی بکشد.

به آن ها یاد بدهید که کوچکترها باید به بزرگترها احترام بگذارند؛ در خانه از پدربزرگ و مادربزرگ خیلی مثبت صحبت کنید تا بچه ها محبت کردن به آن ها را یاد بگیرند و ادب پیدا کنند. بهترین راه برای آموزش ها ، رفتار عملی پدر و مادر می باشد. اگر که از نعمت پدر و مادر برخوردارید که چه بهتر ؛ می توانید با احترام زیادی که به آنها می گذارید ، طریقه ی احترام گذاشتن رو آموزش دهید. مثلا دست و حتی پاهای والدینتان را در حضور فرزندانتان ببوسید، چه اشکالی دارد که شخصی غرور خود را در برابر پدر و مادرش بشکند!! به هیچ وجه در مورد اشتباهات آنها صحبت و شکایت نکنید. اگر بعضی از رفتارهای آنها شما را آزار داد با فروتنی در مقابل آن ها کرنش کنید و به هیچ وجه آنها را ندیده نگیرید . ( ادب فردی، ادب ارتباط با اقوام، ادب اجتماعی و...)

بچه ها در رنج و سختی ها ساخته می شوند و شکوفا می شوند وقتی بچه ها بیکار باشند و شما کاری را به آن ها محول نکنید به سراغ اینترنت و چت و سی دی و خدایی نکرده فیلم ها و کارهای خلاف می روند. اگر بچه ها اعتماد به نفس بالا داشته باشند و در سختی به سر برند ساخته می شوند و به خودشان احترام می گذارند و خود را گرامی خواهند داشت(عزت نفس). پس سعی کنید بچه ها را به کار بگیرید حتی با کوبلن دوختن یا بافتنی و خیاطی و کارهای هنری. شما باید از وقت بچه ها برای هنرهایشان و خدمت دادن استفاده کنید چون وقتی بچه ها بیکار باشند پدر شما را در می آورند!نیشخند

اصولا بچه ها در سن دبیرستان به عقل تحلیلی می رسند و مدام چرا چرا می کنند و اگر بچه در سن 7 تا 14 سالگی ادب نشود و احترام گذاشتن را یاد نگیرد دیگر هرگز مودب نخواهد شد! و اگر شما در سن دبیرستان مثلا به بچه بگویید که به پدرت احترام بگذار آنوقت است که چرا می آورد و اطاعت نمی کند.

توجه:

1- برای محول کردن مسئولیت ها ، می توانید به کودکان خود بگویید که مثلا تو مسئول فلان کار هستی، با آوردن کلمه ی مسئول قبل از آن کار، کودک احساس بزرگی خواهد کرد و از اینکه توانسته در مورد کاری ریاست آن را به عهده بگیرد خیلی احساس خوبی خواهد داشت. مثلا مسئول جمع کردن اسباب بازی، مسئول انداختن سفره و...

2- مسئولیت هایی را به فرزندان بدهیم که از عهده ی آن به خوبی می توانند بر آیند و از اول، لیست را زیاد سنگین نکنیم که احساس عجز در انجام آنها داشته باشند و همین ترس آنها را از انجام وظایفشان باز دارد. می توان هر هفته بنا به شرایط مسئولیت هایی را به او داد و یا آنها را از انجام بعضی از مسئولیت ها معاف کرد.

3- حتما کارهایی را که خوب انجام داده اند ، به عنوان تشویق ، به گونه ای که آنها به عنوان نفر سوم متوجه بشوند ، در حضور پدرشان تعریف کنید و به فرزند خود افتخار کنید.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

مامان علی خوشتیپ
26 آذر 90 8:37
وااااااای چه جالب .جشن ادب...
حتما برای علی می گیرم ...
ممنون
ممنون بابت ایده جالبتون
جشن 1 سالگی نی نی وبلاگ رو گرفتیم.کد ما هم 150 هست.اگه دوست داشتید و خوشتون اومد بهمون رای بدید

خواهش می کنیم مامان مهربون
براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان پریسا
26 آذر 90 10:43
سلام به نکات خوبی و آموزنده ایی اشاره کردید. ولی به نظر من میشه در همان دوره ی امیری بچه هم به صورت خیلی ساده و ابتدایی و غیر مستقیم بعضی از این نکات رو یاد بدیم. مثل سلام کردن. مثلا پریسا الان 1 سال داره و ما طوری با او رفتار کردیم که وقتی من یا باباش وارد میشیم سرش رو بالا پایین میاره و صداهایی شبیه به سلام از خودش در میاره.و از این کار کلی هم لذت میبره چون ما حسابی تشویقش میکنیم.

سلام مامان مهربون
بله! یک سری از این امور زیر 7 سال به بچه منتقل میشه، ولی در سن زیر 7 سال نباید زیاد از بچه انتظار داشت و آموزش های ما نباید حالت مستقیم باشه. در واقع خیلی از این کارها رو بچه ها زیر 7 سالگی یاد گرفتن، ولی از این سن دیگه توقع اجرامون ازشون بالا میره و مهم اینه که اونا بدونن که باید به یه سری امور پایبند باشن.

یک عدد مامان
26 آذر 90 12:18
یعنی استاد به جان خودم گل کاشتین ! انقدر که این ایده ی شما قشنگ و خوب و عالی بود که من موندم چی بگم ! بچه هاعاشق تولد و جشن هستن ، چه بهتر که این جشن باعث تحولات مثبت در وجود اونا بشه (یه جور برانگیختگی ِ عالی)

چه اسم قشنگ و جالبی هم براش انتخاب کردین

همین الانه از روی تقویم دیدم ، شنبه 8 بهمن همین امسال روز تولد هفت سالگی امین و متین میشه ( به حساب قمری) ، توکل به خدا اگه بشه حتما براشون این جشن رو میگیرم . از همین امروز قدم به قدم توصیه هایی رو که گفتین بهشون میگم تا آمادگی ذهنی درباره ی این جشن پیدا کنن ،ممنون استاد


چقدر خوشحال شدیم که شما هم فرصت گرفتن این جشن رو دارین!
تازه خوب هم وقت دارین که از حالا زمینه سازی کنید و در موردش برنامه ریزی کنید.
خوشحال میشیم در جریان این جشنتون قرار بگیریم...

مریم(مامان روشا)
26 آذر 90 15:40
به نظر من که خیلی کارِِ جالب و قشنگیه منم با این موضوع موافقم که باید بچه ها رو به کار گرفت و سرشون مشغول باشه چون وقتی توی خونه حوصله شون سر بره میخوان بیرون با دوستاشون خودشون رو مشغول کنند یا سراغ چیزای دیگه برند


همینطوره مامان مهربون
پس تا اونجایی که می تونیم باید این مطئولیت بزرگ رو به خوبی انجام بدیم و اونا رو خسته کنیم و با دلمشغولی های دوست داشتنی وقتشون رو پر کنیم که وقتی برای کارهای بیهوده نداشته باشن.
تینا
26 آذر 90 18:36
سلام خیلی خیلی جالب بود به نظرم خیلی مطلب کارامدیه
من حتما این جشنو میگیرم

سلام مامان مهربون
خوشحالیم که خوشتون اومده

مامان محمدجان
27 آذر 90 0:13
سلام
مثه همیشه جامع و کامل
خیلی ایده ی خوبیهههههههههههههههه
ممنون

سلام مامان عزیز
خواهش می کنیم، ان شاالله که در آینده این جشن رو برای محمد جان بگیرید
یک عدد مامان
27 آذر 90 11:58
به امین و متین موضوع جشن ادب رو گفتم ... انقده ذوق کردن که نمیدونین یکی به خاطر اینکه جشن و کیک و هدیه و مهمون و اینا قراره واسشون ترتیب بدیم ، یکی دیگه هم به خاطر اینکه بهشون گفتم ازمرحله ی نی نی بودن در میاین ،دیگه بزرگ میشین، آقا میشین و این حرفا ! حالا از دیروز تا حالا چپ میرن راست میرن میگن مامان ما دیگه داریم بزرگ میشیم! خیلی متشخص و حسابی شدن یهو !

از الان در حال برنامه ریزی و زمینه سازی هستیم ، گزارش لحظه به لحظه هم میایم اینجا میدیم

خیلی خوشحالیم که با استقبال روبه رو شد.
ما هم منتظر گزارش لحظه به لحظه ی این جشن هیجان انگیز هستیم
ما(من و گاهی بابا)
27 آذر 90 13:01
بسیییییار خوشمان آمد و بسیییییییار متشکرم.
من شما رو لینک کردم.قسمت تربیت دینی رو هرچی بیشتر کنید واسه من بهتره .

خواهش می کنیم مامان مهربون
امیدواریم که خدا سربازای امام زمان (عج) رو به زودی توی دامن پاک و پرمهرتون قرار بده
معصومه مامان سهند
27 آذر 90 19:49
ایده جالبی بود خداکنه یادم باشه و برای سهند بگیرم، خیلی قشنگ میشه

ان شاءالله که یادتون می مونه.
براتون آرزوی موفقیت داریم...

ثمین
3 دی 91 13:13
خیلی ایده جالب بود!
منم حاضرم کمک کنم!


سلام
ممنون که به مدرسه ی مامان ها سرزدید و خوشحالیم که از این مطلب خوشتون اومده