مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 22 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

روابط طبیعی کودک و والدین؛ (کودک دو ساله)

1390/7/13 9:37
نویسنده : یه مامان
8,492 بازدید
اشتراک گذاری

اگر پدر و مادر هر دو از حالات و رفتارهای کودک خود چه دختر و چه پسر آگاه باشند، برخورد آن ها با یکدیگر کمتر و زندگی داخلی خانواده آرام و توام با لذت خواهد بود...

 

روابط کودک با مادر و پدر و برعکس

رابطه ی طبیعی کودک با مادر و پدر در 10 سال اول تولد به علت رشد سریع کودک دچار تغییرات و دگرگونی می گردد. رابطه ی بین کودک و مادر بسیار حساس و تغییرات آن بسیار چشمگیر است، ولی رابطه ی بین کودک و پدر کمتر دچار تغییرات می گردد و با ثبات تر است.

اگر پدر و مادر هر دو از حالات و رفتارهای کودک خود چه دختر و چه پسر آگاه باشند، برخورد آن ها با یکدیگر کمتر و زندگی داخلی خانواده آرام و توام با لذت خواهد بود. مادری که می داند رابطه ی کودکش با او باید چگونه باشد، بهتر می تواند با کودک خود ارتباط حقیقی و صمیمی برقرار کند. والدین باید کودک را به عنوان فردی منحصر به فرد بپذیرند و از مقایسه ی او با خواهر و برادرها یا سایر کودکان اجتناب کنند، زیرا هر کودکی ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود را دارد که باید توسط والدین پذیرفته شود.

رابطه ی کودک و مادر

برای برقرار شدن رابطه ی صحیح میان مادر و کودک، نه فقط مهارت آشنا بودن مادر به وظایف مادری مهم است، بلکه آشنایی مادر با خصوصیات روانی و رفتاری کودکی که در حال رشد است نیز اهمیت دارد. وقتی که مادر می بیند کودکش در مقابل او لجاجت می کند، اگر بداند که همه ی کودکان در این سن چنین هستند، نگرانی مادر و برخوردهای او با کودک به حداقل خواهد رسید و مشکلات رفتاری کمتری به وجود خواهد آمد. در این سری مقالات به اختصار به بیان رفتار کودکان در سنین مختلف خواهیم پرداخت.

کودک در سن دو سالگی:

مادر دختر کوچک دو ساله ی خود را صدا می زند و می گوید:« فرشته جان بیا، بیا اینجا عزیزم». کودک با اشتیاق به طرف محلی که مادر نشسته است می رود و از روی زانوهای مادر بالا می رود و او را در آغوش می گیرد. همین کودک در شش ماه قبل ( یعنی در سن 18 ماهگی) وقتی که مادر او را صدا می کرد در جهت مخالف او می دوید و یا همان جا می ایستاد و فریاد می زد:« نه! نه!» و تمایل به آمدن نزد مادر نداشت.

آیا در خلال این شش ماه اتفاقی افتاده است؟ بلی، شش ماه از سن کودک گذشته و بزرگتر شده و رفتار او عوض شده است. کودک 18 ماهه، کودکی است که به آنچه به او گفته می شود، با رضایت و راحتی عمل نمی کند و لجاجت و سرسختی و یا به عبارت دیگر منفی گرایی دارد، در صورتی که کودک دو ساله به راحتی و با صفا و آرامش، آنچه را به او گفته می شود، قبول می کند.

اگر مادر این اصل مهم را بداند در مقابل سرسختی و لجاجت کودک 18 ماهه ی خود نگران نخواهد بود و صبر خواهد کرد تا سن او به دو سالگی برسد و از حرف شنویی و رفتار پسندیده ی کودک خود لذت ببرد. هنگامی که فرشته (کودک دو ساله) آمادگی دارد که اگر مادرش او را صدا کرد بی درنگ به طرف او برود بدون شک برای چیزهای دیگر هم آمادگی دارد.

اگر کار اشتباهی کرد و به او گفته شد، قبول می کند و یا اگر مادر خواست حروف یا کلماتی را به او یاد بدهد، آمادگی دارد. بنابراین زمان یاد دادن مادر و یاد گرفتن کودک، باید زمانی باشد که کودک آمادگی لازم را داشته باشد.

روانشناس معروف کارل راجرز دو سال اول زندگی کودک را دوران توجه مثبت می داند، یعنی در این مرحله کودک نیازمند توجه بدون قید و شرط از جانب والدین است، بنابراین والدین باید در دسترس کودک باشند و از هرگونه امر و نهی و تنبیه او خودداری کنند.

در قسمت بعد رفتار کودک در سن دو نیم سالگی را بررسی خواهیم کرد.  پس در این مجموعه با ما همراه باشید...

منبع: کتاب رفتار پدر و مادر با کودک و نوجوان

روابط طبیعی کودک و والدین؛ (کودک دو نیم ساله)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (12)

مامان پریسا
11 مهر 90 9:42
سلام به نکته جالبی اشاره کردید. من هم در ارتباط با پریسا به این مساله پی بردم. آخه گاهی اوقات رفتارهایی ازاون سر میزنه که بر میگرده به نوع ارتباط من بااو و شناختی که در این مدت تونستم از شخصیتش پیدا کنم. چون به نظر من بچه از همین کودکی نوع خاصی از شخصیت رو برای خودش داره که باید بهش احترام گذاشت و شناخته بشه.

سلام مامان مهربون
کاملا حق با شماست. بچه ها هم مثل آدم بزرگ ها هستند، فقط خیلی پاک ترن و تجربه اشون هم کم تره، ولی برای خودشون شخصیتی دارن که باید بهشون احترام گذاشته بشه. موفق باشید مامان عزیز
یک عدد مامان
11 مهر 90 9:55
زیبا و خواندنی بود ... منتظر بقیه اش میمانیم


مامان هامان
11 مهر 90 10:20
سلام خیلی مطلبتون عالی بود پسرم 18 ماهشه و همین خصوصیات رو داره خیلی نگران بودم متشکرم

سلام مامان مهربون
خواهش میکنیم. امیدواریم درتمام مراحل زندگیتون موفق و موید باشید.
مامان وانیا
11 مهر 90 14:32
خیلی خوب بود دختر من دو سالشه و برام دونستن طرز صحیح رفتار مهمه


تینا
11 مهر 90 15:45
سلام دوست خوبم این یکی از بهترین مطالبی بود که تا حالا خوندم و بیصبرانه منتظر ادامه ش میمونم ...

سلام دوستِ خوب
خوشحالیم که خوشتون اومده.

مامان ماهان عشق ماشین
11 مهر 90 17:13
خیلی عالی بود.شدیدا منتظر بقیه مطلبیم.


مامان علی خوشتیپ
12 مهر 90 14:08
سلام
خیلی مطلب خوبیه.فقط لطفا زودتر به 6 ساله برسید

سلام مامان مهربون
صبور باشید
مریم (مامان روشا)
13 مهر 90 0:37
سلام ممنون از این پست فقط یک سوال؟ روشا اصلا" بچه ی لجباز و حرف گوش نکنی نبوده ونیست فقط داره شیطون میشه برای همین نگرانم ولی شوهرم میگه نگرانیم بی مورده بچه باید شیطونیم بکنه! نظر شما چیه؟

سلام مامان مهربون
این حرفِ شما منو یاد یه خاطره ای انداخت:
چند سال پیش یکی از آشنایان ما به خاطر شیطونی های پسرش به دکتر رفت و این موضوع رو با اون در میون گذاشت.
دکتر هم به اون خندیده بود و گفته بود، ناشکری نکنید، این شیطونی ها، اقتضای سنشه و خدا رو شکر کنید که فرزندِ سالمی دارین که می تونه اینطوری جنب و جوش داشته باشه.
آرزوی موفقیت برای شما و دختر گلتون داریم
مامان آناهل
13 مهر 90 3:42
وب شما فوق العاده است . بهتون تبریک میگم . من مشتاقانه منتظر پست بعدی هستم.

خوشحالیم که شما مورد توجهتون قرار گرفته.
امیدواریم که ما رو از نظرات و تجربیات مفید خودتون بهره مند کنید.
مامان نیایش
13 مهر 90 9:12
ممنون استفاده کردم عالی بود

خواهش میکنیم
مامان ماهان
14 مهر 90 16:31
عالی بود


ممنون
معصومه مامان سهند
23 آذر 90 19:28
خیلی عالی بود دستتون درد نکنه من تا بحال خیلی اشتباه کردم و الان خیلی پشیمونم. ای کاش زودتر این مطالب رو میخوندم. الان احساس میکنم به پسرم جفا کردم و اونطور که باید براش وقت نزاشتم.


خواهش می کنیم، ما هم از شما به خاطر حضور فعالتون و اینکه به مطالب مدرسه اهمیت می دید و وقت میذارید و اونا رو مطالعه می کنید سپاسگزاریم، دعا می کنیم که خدای مهربون همیشه یار و یاورتون باشه و در لحظات حساس تصمیمات درستی که باید بگیرید رو به ذهنتون بیاره