مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

چند توصیه ی مهم برای تربیت کودکان 7 تا 14 سال

1390/3/19 13:06
نویسنده : یه مامان
68,920 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

با توجه پاسخ های شما بزرگواران به « نظرسنجی مدرسه ی مامان ها » مشخص شد تعداد کسانی که فرزندشان در محدوده ی سنی 7 تا 14 سال است کم است. با این وجود تصمیم بر این شد که چند نکته ای در مورد ویژگی های کودکان در این سن متذکر شویم. چون به قول استاد بزرگواری « فهم چیزی که در اطراف انسان هست باعث می شود انسان شرایط را بهتر تحمل کند و اگر انسان بفهمد که اطرافش چه خبر است و چه می گذرد، درک و تحملش نسبت به وقایع اطرافش بالا می رود و راحت تر برخورد می کند«.

پس اگر ما بدانیم شخصیت فرزندمان در آینده چه تغییراتی خواهد داشت و با ویژگی های شخصیتی مخصوص هر سن آشنا باشیم بهتر با او برخورد خواهیم کرد و نگران آینده نخواهیم بود. لذا می توانید در ادامه ی مطلب چند نکته ی مهم تربیتی برای سنین 7 تا 14 سال را بخوانید...

چند توصیه ی مهم برای تربیت کودکان 7 تا 14 سال:

١- در این دوران نباید به کودک آزادی کامل داد و از اشتباهات و خلاف هایش چشم پوشید، شایسته است او را از بی ادبی های احتمالی نیز باز داشت، به نظم و انضباط عادت داد، با برنامه ریزی درست او را از بی توجهی به لحظه ها و بیهوده گذرانی دور کرد.

٢- برخلاف هفت سال اول که بچه ها فرمانروا بودند، در این سن فرمانبردار هستند و تذکر دادن اشتباهات و دعوا کردن بچه اثر تخریبی ندارد بلکه اثر مثبت دارد.

٣- در هفت سال دوم بچه ذاتا اطاعت را دوست دارد؛ اگر از این فرصت برای تادیب و آموزش او استفاده نکنیم بچه فاسد می شود و اگر این هفت سال بگذرد و او را درست تربیت نکنیم دیگر فرمانبردار نخواهد بود.

٤- بچه ها در هفت سال دوم از دستور گرفتن لذت می برند و دوست دارند که کارهای بزرگ را بپذیرند و انجام دهند. در این هفت سال هرچه بیشتر به بچه فشار بیاید بیشتر شکوفا می شود و اگر فشار نیاید نازپرورده می شود!

٥- مسئولیتی که به بچه ها داده می شود باید به اندازه ای باشد که زیر بار مسئولیت خرد نشوند، می توانید از کارهای ساده شروع کنید مثلا بعد از غذا هر کس بشقاب و قاشق خودش را بشوید نه اینکه بگویید امروز نوبت توست باید همه ی ظرفها را بشویی!

٦- وقتی بچه مسئولیت محوله ی خودش را درست انجام نمی دهد و سرسری و با بی دقتی انجام می دهد می تواند به این خاطر باشد که شما ریزه کاری های مسئولیتش را به او یاد نداده اید. مثلا وقتی ظرفی را شسته و چرب است اشکالات کارش را به او بگویید و ریزه کاری هایی که باید رعایت کند مثلا اگر با آب گرم بشویی چربی ظرف می رود و...

٧- شما در این سن باید به شدت با بچه ی خود رفیق باشید، او باید از دوستی و انس با شما کیف کند و لذت ببرد چون بچه ها از دوستانشان اطاعت می کنند و دنبال کسی می روند که او را دوست دارند و «رفیق دوست» می شوند، بنابراین توجه داشته باشید که روی دوستان بچه ی خود کنترل داشته باشید.

٨- بهتر است که پدران فرزند دختر را بیشتر جذب کنند و با او مانوس شوند و مادران فرزند پسر را؛ در اینصورت تخلفات جنسی بچه ها کم می شود.  پدر نباید به خاطر حیا از دختر دوری کند بلکه باید با او دوست شود و به او محبت کند موها یا صورت او را ببوسد و او را با خود به بیرون ببرد.

٩- بچه ها باید در خانه اعتماد به نفس پیدا کنند تا در جامعه موفق باشند اما همیشه هم در خانه به بچه «به به» نگویید و او را با وجود ضعف هایش تشویق نکنید چون این کار باعث می شود بچه ها پرتوقع شوند و در جامعه آسیب خواهند دید. متعادل باشید نه افراط و نه تفریط.

١٠- در این سن برای بازی بچه ها ساعت مشخصی داشته باشید مثلا به او بگویید فلان ساعت ساعت بازی است کارهای دیگرت را انجام بده تا بازی کنیم. بچه ها در بازی رشد شخصیتی پیدا می کنند اگر بچه ها از بازی لذت ببرند و بازی فکری زیاد انجام دهند کمتر به تلویزیون می پردازند و یا سئوالات فرعی ذهن آنها را مشغول می کند. اگر بچه در بازی با شما جر زد شما جر نزنید که یاد بگیرد.

١١- توجه به این نکته لازم است که نباید بچه ها را فقط برای زمان حال تربیت کنید بلکه باید برای بحران های آینده آنها را بسازید؛ بچه ها باید جامع نگر باشند. وقتی بچه ها از دوستی با شما لذت ببرند و شما با آنها دوست شوید آنگاه نفوذ کلام پیدا خواهید کرد و بچه ها به حرف شما گوش خواهند داد.

 

در صورتی که این بحث برای شما مفید باشد ادامه خواهد داشت...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (12)

مامان ماهان
19 خرداد 90 13:02
عالیه عزیزم خسته نباشی با این مطالب خواندنی و زیبا


سلام
ممنون از لطف شما و صبر و حوصله ای که به خرج می دید
سارا مامان رزا
19 خرداد 90 15:39
ممنون كه منو با اين سايت آشنا كردي خيلي مفيده. ازين به بعد زود زود سر مي زنم.


سلام
ممنون که بهمون سر زدی من اتفاقی با وب شما آشنا شدم
مامان وانیا
19 خرداد 90 15:57
مطالبتون عالیه،لطفا ادامه بدید.من یه دختر 12 ساله هم دارم وخیلی کمک میکنه


سلام
خوشحالیم که این رو می شنویم
چشم، ان شاالله این مطلب ادامه خواهد داشت
ماماني ياستين
24 خرداد 90 18:06
دوباره سلام،من يه دختر هشت سالو نيمه دارم،دختر خوبيه اما گاهي اوقات حرف گوش نميكنه و بايد يه حرف رو چند بار براش تكرار كني يا چند بار صداش بزني تا جواب بده و اين كارش روي برادرش هم تاثير گذاشته،بعضي موقعها احساس ياس ميكنم و نميدونم كه بايد چكار كنم باي متذكر بشم كه هر دوشون فوق العاده با هوش و حساس هستن در صورت امكان راهنماييم كنيد...


شما می توانید در این زمینه مطالبی رو البته به صورت پراکنده در مدرسه ی مامان ها پیدا کنید
اما سعی می کنیم در آینده در مورد حرف شنوی بچه هامطالبی رو برای مامان های عزیز ارائه کنیم.

مهدی
1 خرداد 92 22:14
فوق العاده

ممنون از لطفتون
مامان کم
15 مرداد 92 13:10
سلام من مامان یه دختر 7ساله ام..اتفاقی با سایتتون آشنا شدمو کلی هم ازش خوشم اومده..مشکلی که من با دخترم کیمیا دارم اینه که یکدنده است و حرفمو گوش نمیکنه و با بچه های دیگه هم خوب بازی نمیکنه ینی بازی کردن و احترام به قانون رو بلد نیست..با بچه ها نهایتا 10مین بتونه بازی بکنه بعدش دیگه نمیتونه کنار بیاد و به گریه میفته..خواهش میکنم اگه کسی میتونه راهنماییم کنه..چون فکر میکنم اعتماد به نفسش هم داره کم میشه...خواهشا اگر میتونید کمکم کنید...منتظرم..
یه دنیا ممنون


سلام مامان مهربون
توی مدرسه لینک هایی رو که مرتبط به سوال شما هست معرفی می کنیم ، در صورتی که بعد از مطالعه ی اونها به نتیجه ی لازم نرسیدید، بفرمایید که از خانم دکتر سوال کنیم تا جوابتون رو بدهند:
http://mamanschool.niniweblog.com/post99.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post674.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post742.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post197.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post734.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post775.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post440.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post200.php
مامان گلدونه ها
10 دی 92 14:38
سلام ممنون فوق العاده بود.کاش مطالب تکمیلی هم بذارید. راستی یه سوال من به پسرک 9 سالم هرچی میگم اصلا به روی خودش نمیاره که شنیدم! تشویق هم اثر چندانی روش نداره به نر شما چه کنم؟؟؟؟؟؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خوشحالیم که به جمع ما اضافه شدید. در ادامه چند لینک رو بهتون پیشنهاد می کنیم که مطالعه بفرمایید، اگر باز سوالی داشتید در خدمت هستیم، و از خانم دکتر می پرسیم براتون: http://mamanschool.niniweblog.com/post56.php http://mamanschool.niniweblog.com/post284.php براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان ايمان و حلما
15 بهمن 92 23:01
خيلي ممنون از مطالب بسيبار مفيدتون من يه پسر شيطون دارم اميدوارم اين مطالب بمن كمك كنه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز به مدرسه ی خودتون خوش اومدید خدا حفظش کنه از مطلبی که مطالعه کردید معلومه که گل پسر شیطونتون احتمالا مردی شده برا خودش
مامان ايمان و حلما
15 بهمن 92 23:04
خيلي عالي بود
یه مامان
پاسخ
قابل شما رو نداشت. ان شآلله مفید واقع بشه براتون
مامان علی و طاها
8 اردیبهشت 95 7:50
سلام ممنون از مطلب مفیدتون.ممکنه کتاب هم معرفی کنین؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش می کنم چه نوع کتابی و در چه زمینه ای؟
یه مامان
15 شهریور 95 4:08
با سلام. من اتفاقی با سایتتون آشنا شدم. یه پسر دارم که مهر میره کلاس اول. خیلی قهر میکنه. همیشه بازی کردنش با قهر و نارضایتی تموم میشه.هر چی هم بخواد بهش ندیم قهر میکنه در ضمن زود عصبانی میشه و توی عصبانیتش احترام گذاشتنو فراموش میکنه. خیلی کلافم کرده.تورو خدا کمکم کنید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ببخشید که دیر نظرتون رو دیدیم و پاسخ میدیم گل پسرتون خوبه؟ با مدرسه کنار اومده؟ این قهر کردن های پسرتون به نحوه برخورد و گفتمان شما در هفت سال اول زندگیش برمیگرده. اینکه چقدر باهاش بازی کردید، چقدر وقت گذاشتید؟ چقدر به قهر کردن هاش اهمیت دادید و چقدر و چه موقع خواسته هاش رو برآورده کردید؟ باید در همه ی این موارد صحبت بشه تا بتونیم بهتر راهنمایی تون کنیم. اما به طور کلی نحوه ی برخورد خودتون میتونه خیلی از چیزها رو حل کنه، توصیه می کنم کتاب «به بچه ها گفتن از بچه ها شنیدن» رو مطالعه کنید حتما اونجا نحوه ی گفتگو با کودک رو با ذکر مثال هایی توضیح داده که میتونه کمک کننده باشه براتون البته مطالبش رو در کانال تلگرام مدرسه هم گذاشتیم که می تونید مراجعه کنید. کتاب تربیت بدون فریاد هم به آرامش خودتون می تونه کمک کنه خوشحال میشیم ما رو در جریان رفتارش و یا اقدامات خودتون قرار بدید و بتونیم کمکی به شما و گل پسرتون بکنیم موفق باشید
مامان هستي
25 اردیبهشت 98 11:36
ضمن عرض سلام و تشكر از نكات آموزشي ارائه شده يك سوال از حضور شما دارم : فرزند دختر 7 ساله اي دارم كه موقع بازي با بچه هاي همسايه توي به اصطلاح خاله بازي هاشون آن رو جدا ميكنند و خودشون باهم بازي ميكنن ( ميگن تو برو تو آنجا باش و خودشون سه تايي تو يه جايي با فاصله با دخترم بازي ميكنن )دخترم خيلي از اين مسئله حرس ميخوره و جالب اينه كه يكي از دوستاش كه رابطه بهتري باهاش داره با آن كمتر رابطه بر قرار نميكنه و ميره سمت دوستاي كه اذيتش ميكنن و ما بخاطر اين كه از لحاظ روحي آسيب نبينه گفتيم كه هر موقع اين كار رو باهات كردن بيا خونه لطفا ما رو ارشاد كنيد .
یه مامان
پاسخ
سلام بانو
قبل از هر چیز باید ببیند علت چیه
یعنی نامحسوس شاهد رفتارای دخترتون باشید
احتمالا رفتارهایی داره که برا همسن هاش دوست نداشتنی هست

البته اینم مهمه که بدونیم این قضیه در محیط های دیگه ام تکرار میشه یانه. مثلا جمع فامیل یا پیش دبستانی یا مدرسه و...

 توی جمع فامیل بهتر میتونین توجه کنید اطلاعات خوبی بدست میارید