مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

آموزش توالت رفتن به کودک!

1390/4/23 16:41
نویسنده : یه مامان
6,649 بازدید
اشتراک گذاری

توالت رفتن کودک

بهترین فصل برای آموزش توالت رفتن بهار و تابستان است؛ زیرا در  این فصل ها لباس کودک کمتر است و شست و شو راحت تر انجام می شود. افزون بر این لگن را می توان در فضای باز قرار داد. مناسب ترین سن 18 تا 24 ماهگی است و پیش از این سن مطلوب نخواهد بود.

توجه داشته باشید که پسران دیرتر از دختران این مطلب را می آموزند.

 این آموزش نباید با موقعیت های استرس آور ، یعنی فشارهای روحی کودک (از شیر گرفتن ، جدا کردن برای خواب، تعویض خانه، تولد یا قبل از تولد نوزاد جدید، ترس و...) همزمان باشد که در این صورت مقاومت روانی خواهد داشت و آموزش به سامان نمی رسد.

چند نکته اساسی:

1- آمادگی جسمانی کودک؛ باید عضلات مثانه ی کودک سفت باشد. نشانه ی ضعیف بودن عضلات ، کم بودن فاصله ی ادرار در پوشک است. در صورت ضعف عضلات ، آموزش را تا 5 ماه به تاخیر بیندازید و اگر مشکل ، تا 4 سالگی حل نشد به پزشک مراجعه کنید.

2- بردباری والدین ؛ بردباری والدین ، بویژه مادر در این مساله ضرورت دارد . اگر خودتان در موقعیت استرس هستید ، اقدام نکنید. شتاب در آموزش توالت رفتن ، سبب فشار روحی کودک می شود؛ فشار روحی اضطراب می آورد ؛ اضطراب سبب تکرر ادرار می شود و آموزش به تاخیر خواهد افتاد.

3- عدم استفاده از زور و اهرم فشار ؛ در این مساله هیچ وقت از زور و اهرم فشار استفاده نکنید.

چگونگی آموزش را در ادامه مطلب ببینید.... 

توالت رفتن کودک 

چگونگی آموزش

همراه با کودک خود لگنی را بخرید و در گوشه ی حمام و توالت قرار دهید تا زمانی که بپرسد: این چیست؟ به او بگویید که لگن را برای چه کاری تهیه کرده اید و بر روی آن برچسب هایی از حیوانات بزنید و نامش را نیز روی لگن بنویسید و بگویید این لگن برای توست.

برای اینکه بچه ها محیط توالت و حمام را دوست داشته باشند و برای رفتن به آنجا مقاومت نکنند، بهتر است محیط حمام و توالت را با برچسب های گوناگون و عروسک های با رنگ های مختلف تزیین کنید.

خوب است ابتدا با لباس روی لگن بنشیند و بعد به مدت یک هفته ، روی شورت پارچه ای ، شورت گرهی را ببندید و پس از یک هفته ، او را رها کنید. بهترین شلوار برای این موقعیت ، شلوار گشاد و راحت و کشدار است.

ابتدا از آموزش عمل دفع آغاز کنید؛ زیرا فرصت کافی برای اعلام دارد . زمان دفع به طور معمول 2 یا 3 بار در روز ، بعد از غذا یا پس از خواب است.

وقتی اعلام می کند ، با چهره ای آرام و شاد و بدون شتاب به سویش  بروید تا احساس نکند برای شما دردسر ایجاد کرده است؛ زیرا ممکن است برای پرهیز از ایجاد دردسر ، عمل دفع را اعلام نکند.

پس از اعلام او را به آرامی روی لگن بنشانید و برایش قصه یا شعر بخوانید یا برایش نقاشی کنید. می توانید خرس پشمالو یا عروسکش را در اختیارش بگذارید تا سرگرم شود. توجه داشته باشید که لگن ، سرد و سفت نباشد و بدن کودک به پلاستیک حساسیت نداشته باشد. در این صورت می توانید از پمادهای ضد حساسیت استفاده کنید.

اگر تا 5 دقیقه بعد ، عمل دفع را انجام نداد ، اجازه دهید برخیزد ، و ساعتی بعد آن را تکرار کنید. اگر چند لحظه بعد از برخاستن از روی لگن ، عمل دفع را انجام داد ، عصبانی نشوید و آن را به حساب لجبازی او نگذارید. احتمال دارد یبوست ، سبب تاخیر در دفع شده یا این عمل برای جلب توجه باشد. در این صورت فقط اظهار تاسف کنید.

برای آموزش ادرار ، همین عمل را حدود 8 تا 10 بار تکرار کنید. اگر تا حداکثر 2 ماه موفق نشد و مقاومت کرد، معلوم می شود وارد جنگ با قدرت مادر شده است؛ بنابراین برای مدت 4 تا 6 هفته او را رها کنید و پس از این مدت دوباره آغاز کنید

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (16)

مامان ماهان
5 خرداد 90 8:22
خیلی برام مفید بود چون دارم ماهان و از پوشک میگیرم


موفق باشید
مامان ماهان
5 خرداد 90 8:31
عزیزم دستت درد نکنه خیلی خوشگل شده بود ممنونم

خواهش میکنم، قابل شما رو نداشت
مامان نیایش
5 خرداد 90 10:57
مطلب مفیدی بود برام چون از یکی دو ماه پیش هر چی سعی میکردم نمیتونستم نیایش رو ترغیب کنم رو لگن بشینه دوسش داره ولی با لباس و پوشک روش میشینه خدا کنه بتونم زودتر موفق بشممفید بود ممنون

امیدوارم همیشه موفق باشید.
مامان مانی جون
5 خرداد 90 16:43
ممنون بابت تبریکتون و همچنین توصیه تون
چشم
امیدوارم که خدا به همه مامانا بچهء صبور بده


خواهش می کنم
موفق باشید
مامان حسین
5 خرداد 90 18:46
راستش کار خیلی سختی بود .البته از سن پسر من گذشته ولی خیلی سخت بود;
شما را لینک کردم

بله، صبر و حوصله می خواد که اون هم از ویژگی های یه مادر خوب و مهربونه
شما هم به جمع دوستان ما اضافه شدید

مامان بیتا
5 خرداد 90 19:35
با عرض سلام و خسته نباشید
وبلاگ خوبی دارید با اجازه لینکتون کردم
نکته مهمی که من تجربه کردم اینه که بچه وقتی شب رو تا صبح (12 شب تا حدودا 5 صبح)خشک بخوابه زمان مناسب برای از پوشک گرفتنش هست


سلام
ممنون از اینکه تجربیات خودتون رو در اختیار ما قرار دادید
شما هم به دوستان ما اضافه شدید
فاطمه
5 خرداد 90 23:26
من مدیر سایت ایران بانو شبکه اجتماعی بانوان ایران هستم ازت دعوت میکنم به سایت ما بیای و مطالب خوبتون اونجا برای دوستان به اشتراک بگذاری به مدیریت خودت


سلام
ممنون از لطفتون، ان شاالله به سایتتون سر می زنم
مامان شازده کوچولو
6 خرداد 90 14:42
خیلی مطالبتون جالبه ، دقیقا مسائلی که من باهاش درگیرم اینجا مطرح شده و برام مفید بوده ، دستتون درد نکنه
خسته نباشید.


سلام، خیلی خوشحالم که این رو می شنوم
موفق باشید
مادر کوثر
6 خرداد 90 19:28
مرسی از نکات مفیدی که اشاره کردید. باید کم کم شروع کنم به از پوشک گرفتن کوثر خانم


موفق باشید
نازنین نرگس نفس مامان
8 خرداد 90 20:12
عالیه عزیزم ممنون از نکات اموزنده


خواهش می کنم
مامان سپهر
17 خرداد 90 12:01
سلام ، مطلب خوبی بود. من هم با نظر مامان بیتا موافقم وقتی بچه صبح تا شب رو کاری نکنه یعنی آمادگی شو داره. من در این چند روز تعطیلی سپهر رو از پوشک گرفتم. خیلی استقبال کرد البته بگذریم که هر بار می رفت دستشویی یه 10 دقیقه ای آب بازی کرد. ولی خیلی راحت تر از اون چیزی بود که من هولش رو داشتم.پیشنهاد من هم اینه که بچه ها روبرای خرید لگن و خرید شرت با خودتون ببرین.


سلام
ممنون از لطف شما
براتون آرزوی موفقیت داریم
زری مامان
28 خرداد 90 14:21
سلام، مطلب جالبیه .ممنون میشم اگه راهنماییم کنید من در حال از پوشک گرفتن پسرم هستم ولی در مورد مدفوعش خیلی مشکل دارم به هیچ عنوان نمیگه و خیلی از تاین بابت نگرانم

سلام. سعی می کنیم مطلبی در این رابطه ارائه دهیم.
زری مامان
28 خرداد 90 14:36
با اجازه لینکتون کردم


شما هم لینک شدید.
مامان هستی جون
7 تیر 90 2:48
وای منم خیلی واهمه داشتم که چجوری اینکارو بکنم.اما در عرض سه روز هستی پوشکشو گذاشت کنار اونم 25 ماهگیش.فکرشم نمی کردم به این راحتی باشه.
مفصل تو وبسایتش نوشتم.
شمارو لینک می دم.

ممنونم که تجربیاتتون رو در اختیار ما قرار می دین.
مامان رادین
11 تیر 90 11:19
چه ایده های جالبی . ممنون میتونه خیلی کمکم کنه.


خوشحالیم که براتون مفید واقع شده
مریم
16 مهر 90 14:04
سلام من پسر های دوقلوی 25ماهه دارم اصلا حاضر نیستند تو دسشویی جیش کنند بازی تلویزیون و هر کار دیگری را به روی لگن نشستن ترجیح میدن لطفا منو راهنمایی کنید.

سلام مامان مهربون
بهتون پیشنهاد میکنیم که لینک زیر رو هم مشاهده بفرمایید، اگه باز هم سوالی بود در خدمت هستیم:
http://mamanschool.niniweblog.com/post52.php
موفق باشید