مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

نقش والدین در ورزش کودکان

1394/3/12 6:20
نویسنده : یه مامان
4,048 بازدید
اشتراک گذاری

والدین نقش بسیار مهمی در آمادگی بدنی و تشویق بچه ها به فعالیت بدنی ایفا می کنند. تحقیقات نشان می دهد شرکت کردن والدین در فعالیت های بدنی می تواند سبب افزایش حضور فرزندان شان در این فعالیت ها شود... 

فعالیت بدنی منظم می تواند سبب حفظ سلامتی شود، اعتماد به نفس را افزایش دهد و تصور مثبت و مناسبی نسبت به خویشتن در فرد ایجاد کند. با توجه به روند رو به رشد چاقی در دانش آموزان و عواقب و مشکلات ناشی از آن از جمله بیماری های قلبی – عروقی، مشکلات اسکلتی – عضلانی، دیابت و ... لازم است مربیان و والدین توجه ویژه ای به فعالیت کودکان و نوجوانان داشته باشند تا نسل آینده ما در این زمینه با بحران مواجه نشود.

تشویق دانش آموزان به ورزش در دوران تحصیل می تواند عادت های مناسبی در آنها ایجاد و سلامتی آنان را در طول دوران زندگی تضمین کند.

راهکارهای مؤثر

والدین نقش بسیار مهمی در آمادگی بدنی و تشویق بچه ها به فعالیت بدنی ایفا می کنند. معمولاً آنها بزرگ ترین الگو و سرمشق فرزندان شان هستند و از آنجا که بچه ها از طریق نمونه و مثال مسائل را بهتر درک می کنند، والدین باید الگوهای مناسبی برای فرزندان شان باشند. تحقیقات نشان می دهد شرکت کردن والدین در فعالیت های بدنی می تواند سبب افزایش حضور فرزندان شان در این فعالیت ها شود. والدین می توانند از طریق دستورالعمل های زیر الگوهای مطلوبی برای فرزندان شان باشند:

-          شرکت منظم و مستمر در فعالیت های بدنی.

-          اختیار دادن به فرزندان شان برای انتخاب ورزشی که به آن علاقه مندند.

-          کمک به درک تفاوت های فرم بدن و میزان توانایی.

-          تقویت فاکتورهای اجتماعی در کنار فاکتورهای جسمانی.

-          کمک به فرزندان شان جهت توسعه مهارت ها و استراتژی ها در تطبیق با محیط های گوناگون برای انجام فعالیت بدنی.

-          درگیر کردن فرزندان شان در فعالیت های درون منزل از قبیل کار در باغچه، شستن ماشین یا تمیز کردن خانه.

-          پیاده روی در مسافت های کوتاه به جای استفاده از ماشین.

-          تشویق فرزندان به پیاده روی های منظم در اطراف خانه.

-          محدود کردن زمان تماشای تلویزیون و سایر کارهای بی تحرک از قبیل بازی های کامپیوتری به کمتر از ۲ ساعت در روز. زمان تماشای تلویزیون را به برنامه هایی که همه اعضای خانواده تمایل به تماشای آن دارند، محدود و با پایان برنامه، تلویزیون را خاموش کنید.

از همین حالا شروع کنید

عادات مناسب بهتر است که زودتر شروع شوند. بچه های کوچک به صورت طبیعی فعال اند. بنابراین بر روی استعداد و علاقه آنها برای فعالیت بیشتر کار کنید. این پیشنهادات نیز می توانند شما را یاری دهند:

- هر زمان که ممکن است خواسته فرزندتان در ارتباط با فعالیت جسمانی را برآورده کنید. برای مثال، هر زمان که خواستند برای بازی، به خصوص بازی های توپی همراهی شان کنید. به بچه های خود چگونگی انجام دادن مهارت های پایه ورزشی از قبیل پرتاب توپ، لی لی و پرش را آموزش دهید. تحقیقات نشان داده اند بچه هایی که از نظر مهارت های پایه ضعیف هستند، از انجام فعالیت های ورزشی سرباز می زنند.

- بچه های خود را به زمین بازی محل خود ببرید. خودتان را نیز درگیر کنید. تاب و سرسره گزینه های مفرحی هستند و احتمالاً سبب می شوند شما زمان طولانی تری را با فرزندتان به بازی بپردازید، چون خودتان نیز از آن لذت می برید.

- رشته های ورزشی مختلفی را متناسب با سن بچه ها انتخاب کنید. بسیاری از فعالیت ها برای کودکان نوپا و تازه راه افتاده مناسب ترند. از قبیل ژیمناستیک و فوتبال.

- اطمینان حاصل کنید برخی از فعالیت ها باعث فعالیت جسمانی نیز می شوند. برای مثال شما می توانید با فرزندان تان به منظور خرید، پیاده روی کنید.

تجربه فعالیت های متنوع

بچه های خود را در معرض انواع گوناگون فعالیت ها و رشته های ورزشی قرار دهید. ممکن است علاقه یا استعداد آنها را برای حداقل یک رشته ورزشی (یا حتی بیشتر از یک رشته) کشف کنید.

رشته های گوناگون شامل فعالیت هایی است که توازن و نرمی و روانی حرکت را از قبیل ایروبیک و ژیمناستیک درگیر می کنند یا رشته هایی که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارند (مانند کریکت و فوتبال) یا آنهایی که به توان عضلانی نیاز دارند (مانند دوومیدانی). با مربی ورزش فرزندتان مشورت کنید. آنها ممکن است علاقه یا استعداد خاصی در بچه شما پیدا کرده باشند که می تواند به شما در توسعه آن استعداد کمک کند.

فرزندتان را حمایت کنید

برخی بچه ها از رشته های ورزشی سازمان یافته مانند بسکتبال و فوتبال لذت می برند. داشتن حس و روحیه ورزشی یکی از آسان ترین راه های ادامه فعالیت تا بزرگسالی است.

راه هایی که از طریق آن می توانید علایق ورزشی فرزندتان را تقویت کنید، عبارتند از:

- کمک به آنان برای تمرین مهارت های ورزشی

- شرکت در مسابقات به اندازه توان شما

- قدردانی از تلاش آنها، چه برنده شوند، چه بازنده

فعالیت های بدنی در زمستان

فعال بودن در روزهای آفتابی ساده است، اما اکثر افراد تمایل دارند در طول زمستان در خانه های شان بمانند. موارد زیر برای فعال ماندن در ماه های سرد نیز پیشنهاد می شوند:

- با پیاده روی در فصل سرما به فرزندتان فرصت دهید تا مشاهده کنند وقتی هوا آفتابی نیست، طبیعت به چه شکلی درمی آید. برای مثال، ساحل دریا در زمستان قطعاً ارزش دیدن دارد.

- برف بازی در فصل های سرد بسیار مفرح است. چکمه، بارانی و دستکش خود را بپوشید و با بچه های خود برای بازی بیرون بروید.

- بسیاری از فعالیت های جسمانی از قبیل شنا، ترامپولین، تنیس روی میز و کریکت می توانند در فضاهای سرپوشیده نیز انجام شوند. گزینه های مناسب در اطراف منزل تان را بیابید.

- برخی رشته های ورزشی از قبیل اسکی نیز برای این فصول طراحی شده اند.

مواردی که والدین باید به خاطر بسپارند:

ـ از نظر انجام فعالیت بدنی الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید.

ـ فعالیت های بدنی تفریحی را در قالب برنامه های خانوادگی بگنجانید. به عنوان مثال بادبادک هوا کردن و ...

ـ فرزندتان را با رشته های ورزشی متنوعی که امکان انجام آنها برای تان وجود دارد، آشنا کنید.

ـ نسلی آماده

نگرش و برخورد مثبت به فعالیت و آمادگی بدنی باید در سال های اولیه زندگی کودکان وجود داشته باشد و ضروری است از نظریات و دیدگاه های جدید و ارزشمند در این زمینه استفاده شود. با ارتقای سطح آمادگی بدنی فرزندان مان می توانیم کمک به ایجاد نسلی از کودکان کنیم که می توانند از فواید فعالیت و تمرین های بدنی منظم سود ببرند.

منبع: سایت آفتاب - ترجمه و گردآوری : سارا پناهی- ندا خالدی

______________________________

 مطلب مرتبط:

چه ورزشی را در چه سنی شروع کنیم؟

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (5)

مامان فرنيا
12 خرداد 94 7:58
يكي از چيزهايي كه ما هميشه از فرنيا اموزش ميگيريم همين عادت پياده روي است گاهي كه مسير دوره و بايد با ماشين رفت من و فرنيا تا سرخيابان را پياده ميريم و بابايي با ماشين دنبالمون يا موقع برگشت از پارك تا جايي كه پياده رو باشه من و فرنيا كلي بدو بدو ميكنيم خلاصه كه دختر ما از ماشين سواري خيلي لذت نميبره
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز فرنیا خیلی خوبه، خوشــــــــــا به حالتون. نعمت بزرگیه واقعا
مامان فرنيا
12 خرداد 94 8:01
ما در فصلهاي مختلف به بهانه هاي مختلف بايد بيرون بريم البته به درخواست فرنيا: زير باران قدم بزنيم، چتر جديدمون را امتحان كنيم، برف بازي كنيم ، با خورشيد دوست بشيم و.... خواستيد يك كلاس براي آموزش پياده روي و ورزش با بهانه هاي مختلف با مربيگري فرنيا براي همه بچه ها برگزار ميكنيم
یه مامان
پاسخ
به بــــــــه چه کلاسی اولین شاگردش بچه ی خودمه من بعضی وقت ها خودم کلی باید بهانه بیارم تا موفق بشم پسرم رو از خونه ببرم بیرون! مدام من رو میپیچونه، مثلا بهش میگم بیا بریم پارک میگه صبر کن اول ماشین بازیم رو بکنم بعد! فکر کنم خودم باید بیام پیش شما کلاس
مامان فرنيا
12 خرداد 94 8:05
دختر من بدون اين پيشنهادات ما را كچل فرموده اند ديگه واي بحال اينكه از اين پيشنهادات خودمان بديم من بايد بدون كفش اسكيت با فرنيا تمرين كنم روي فرش تمرين شنا كنيم و اسب سواري يكي از ورزشهاي مورد علاقه فرنيا است البته مستحضر هستيد كه ما اسب نداريم بلكه بايد اداي دويدن اسب را دربياوريم بهمراه شيهه كشيدن
یه مامان
پاسخ
باز خوبه خودتون رو تبدیل به اسب نمی کنه تا ازتون سواری بگیره
بابا و مامان
12 خرداد 94 12:17
سلام ما هم پیاده روی جزئ کارهای هست که انجام می دیم بابای یاسمن و پارسا اکثرا با بچه ها بعد از خوردن غذا مخصوصا شام با بچه ها حرکات ورزشی انجام می ده منم تماشاچی و مشوق
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خیلی خوبه، البته امیدواریم بین شام و ورزششون کمی فاصله باشه
شید شاد
12 خرداد 94 23:03
مطلب خوبی بود منم یک پیشنهاد دارم برای اینکه بچه ها به ورزش علاقه بیشتری پیدا کنند در قالب بازی باشد این مطلب از سایت شید شاد را بخونید در ارتباط با بازی و ورزش برای کودکان http://www.shidshad.com/2226/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86/
یه مامان
پاسخ
سلام دوست عزیز خیلی ممنون از لطفتون، مطلب جالب و خوبی بود