مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تهیه پنیر خانگی

1393/11/9 7:01
نویسنده : یه مامان
8,766 بازدید
اشتراک گذاری

مدتیه من و همسرم تصمیم گرفتیم تا میتونیم خودکفا باشیم حداقل از اینکه از چه موادی استفاده میکنیم مطمئن هستیم ما معمولا از پنیر محلی استفاده میکردیم یعنی میخریدیم اما الان دیگه هفته ای یکبار خودمون درست میکنیم و از سلامت و جوشوندن شیر مطمئنیم این روش رو هم از مادرعزیزم یاد گرفتیم ،خواستم روش خودمون رو براتون به اشتراک بذارم تا اگه دوست داشتید به همین راحتی یه پنیر خوشمزه و دست ساز خودتون رو درست کنید و از خوردنش در کنار عزیزانتون لذت ببرید...

مواد لازم :

شیر خام (البته فکر میکنم با شیرهای پاستوریزه هم میشه): 1.5 لیتر

ماست: ا ق غ

سرکه سفید: 2ق غ

نمک: 1 قاشق غ و نصف

آب جوشیده سرد: 2لیوان

روش تهیه :

ابتدا شیر رو به مدت 20 دقیقه میجوشونیم البته اگر خام باشه، اگر پاستوریزه باشه فقط جوش بیاد کافیه

سپس 2 قاشق سرکه و 1 قاشق ماست و نصف قاشق نمک رو در کاسه ای مخلوط میکنیم و در حین جوش به شیر اضافه میکنیم

وقتی مثل عکس دوم شد توی یک تنظیف یا کیسه پارچه ای میریزیم (مامانم همیشه از کیسه استفاده میکنه) و من چون تنبلم فرصت دوخت کیسه رو ندارم، روی یه پارچه تمیز روی توری میذاریم و این شیر که الان دیگه تقریبا پنیر شده روی اون میریزیم البته داخل سینگ ظرفشویی!

سپس کیسه یا پارچه رو محکم جمع میکنیم و با یه نخ میبندیم و روی اون یه جسم سنگین مثل سنگ میذاریم (که اون قسمتش من یادم رفت عکس بگیرم )تا آب اضافی خارج بشه اگه داغ بود و نمیتونین فشار بدین روش آب سرد بریزین  بعد فشار بدید و ببندیدوبا جسم سنگین روش بزارین یک ساعت بمونه

بعد پنیری که حاصل دسترنج خودتونه رو از توی پارچه در میارید و در 2لیوان آب جوشیده سرد که 1قاشق نمک هم توش ریختین قطعه قطعه میکنین تا فردا صبح صبحانه میل میکنید.

برای کسایی که ممنوعیت نمک دارند میتونید نمک رو در هر دو مرحله حذف کنید ،همینطور میتونید این پنیر رو رنده کنید و بهش کنجدسیاه یا سیاه دانه که مخصوص پنیره بزنید که فوق العاده خوشمزه میشه امیدوارم درست کنید و از خوردنش لذت ببرید، نوش جانزیبا

پسندها (5)

نظرات (17)

مامان علی آقا
9 بهمن 93 11:46
سلام مامان عزیز و همیار مهربون ممنونم به خاطر این آموزش خوب و نکاتی که گفتید. من قبلا پنیر درست میکردم اما زیاد خوب نمی شد البته فقط سرکه میزدم و تا حالا ماست اضافه نکردم و نمک هم موقع جوشوندنش اضافه نکرده بودم. به نظرم روش شما خیلی بهتره باید امتحان کنم. ممنون که تجربیات خوبتون رو برامون می نویسید
مامان اهورا
9 بهمن 93 13:43
سلام مامان عزیز علی آقا ،خدارو شکر که خوشتون اومد خودمون هم قبلا فقط سرکه میریختیم زیاد راضی کننده نبود اما این روش خیلی خوب جواب میده امیدوارم درست کنید و از خوردنش لذت ببریدممنون از اینکه اینقدر به من انگیزه میدید
مامان شبنم
9 بهمن 93 16:13
سلام بسیار جالب بود و احتمالا به زودی دست به کار میشم بیشتر برام جالب بود از این قرصهایی که برای بستنش توی بازار هست استفاده نشده ولی بازم خودشو گرفته
مامان اهورا
9 بهمن 93 19:29
سلام همکار عزیز ،مامان شبنم جون،ممنونم ،خوبیش هم به همینه که از چیزهایی که استفاده میکنیم مطمئنیم،امیدوارم که درست کنید و خوشتون بیاد
مــــامــــانی
9 بهمن 93 20:05
سلام چه وبلاگ جالبی خیلی خوش حالم به چنین وبلاگی اومدم
بابا و مامان
10 بهمن 93 7:46
سلام ممنون چه جالب من کوچکتر که بودم مادرم پنیر خیلی درست می کرد فکر می کردم خیلی کار سختی باشه درست کردنش اما با توضیحات خوب و عالیتون حتما انجامش می دم ممنون از اینکه تجربیات خوبتون را در اختیارمون می زارید
[ihk Hl,ca
11 بهمن 93 0:09
روز دانش آموزان خلاق با سلام. لطفا این مقاله کوتاه را مطالعه بفرمائید. با تشکر
مامان آروین(مهناز )
11 بهمن 93 13:44
خیلی عالی بود مخصوصا اینکه همشون از موادی بودن که میدونیم سالم هستند البته به جز شیر که هنوز دغدغه مردمه این روزها
مامان اهورا
11 بهمن 93 13:48
با اجازه خانوم مدیرخدمت مامانی عزیز:خوش اومدین ما هم خوشحالیم که به جمع مامانهای مدرسه ما پیوستین امیدواریم شما هم همواره همراه ما باشید و از نظرات خوبتون استفاده کنیم
مامان اهورا
11 بهمن 93 13:56
سلام مامان پارسا و یاسمن عزیز،اتفاقا خیلی کار جالب و شیرینیه بخصوص وقتی که آخر کار از کیسه درش میارید،امیدوارم که درست کنید و لذتش رو ببرید،ممنون که وقت گذاشتید و نظر نوشتید
مامان اهورا
11 بهمن 93 14:00
سلام مامان عزیز آروین ،ممنون از لطفتون ،ولی اگه بتونید شیر محلی تهیه کنید و حسابی بجوشونید اطمینانش بیشتر میشه
مــــامــــانی
11 بهمن 93 16:18
سلام اهورا جونم... ممنونم که اومدی به وبم سر زدی... خیلی خوشحالم و خیلی نیازمند یاری شما ها هستم در امر بچه داری و خونه داری... خوشحالم از اینکه تو جمعتون هستم
مامان اهورا
12 بهمن 93 0:47
بازم سلام خدمت مامانی عزیز ،خدمتون عرض کنم منم یکی از مامانهای مدرسه مثل شما هستم که تازگی افتخار همیاری مدرسه رو هم پیدا کردم اگر شما هم بخواید میتونید همیار بشید تا بقیه مامانها بتونند از نکات خونه داری ،آشپزی و هر هنر دیگه ای از شما بهره ببرند ،دست مدیرهای مدرسه درد نکنه که ما رو در این دنیای مجازی با هم آشنا کردند اینجا واقعا یک مدرسه و شاید بالاتر یه دانشگاه هست برای همه مامانهای عزیز ،خدا به بانی و باعث هاش سلامتی بده ،آمین
مامان کیان
14 بهمن 93 0:22
سلام مامان اهورا جان خیلی قشنگ مراحل ساخت پنیررا شرح دادید ولی سعی کنید پنیرهایی را که درست میکنید تنها نخورید با گردو ویا حتی با همسایه ها........
مامان اهورا
14 بهمن 93 8:27
سلام مامان کیان عزیز،ممنون از لطفتون،این مراحل پنیر رو دقیق گذاشتم که همسایه ها هم بتونن درست کنند اما اگه تنبل تشریف دارند چشم به ایشون هم میرسونم در ضمن جای شما خالی با گردو میل میکنیم
مامان دو تا فرشته ناز
13 شهریور 94 2:28
سلام مامان عزیز خیلی عالی بود حتما درست میکنم
مامان اهورا
16 شهریور 94 21:24
سلام ،ممنون،خواهش میکنم قابل نداشت