مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

توصیه به طرفداران کتاب های روان شناسی

1393/2/28 10:00
نویسنده : یه مامان
2,947 بازدید
اشتراک گذاری

فکر می کنی فقط خودت هستی که هفته ای ته چند کتاب روان شناسی شخصیت، موفقیت، خلاقیت و... را در می آوری؟ فقط خودت آمار جدیدترین کتاب های روان شناسی داخلی و خارجی را داری؟ فکر می کنی فقط خودت مشتری پر و پا قرص کتاب فروشی های میدان انقلاب هستی؟ فکر می کنی فقط خودت روزی چند ساعت را در سایت های اینترنتی صرف جستجو برای پیدا کردن بهترین کتاب های روان شناسی می کنی؟ اگر این طور فکر می کنی سخت در اشتباهی!

بازار داغ کتاب های روان شناسی داخلی و خارجی بخصوص آنهایی که چند بار تجدید چاپ شده اند، نشان می دهد کتاب های روان شناسی عامه نه تنها در کشور ما بلکه در همه جای دنیا طرفداران پر و پا قرص خودشان را دارند.این کتاب ها آن قدر این طرف و آن طرف مخاطب دارند که فکر نکن اگر یک روز تصمیم بگیری دیگر سراغشان نروی، بازار داغ این کتاب ها با بحران کمبود مخاطب مواجه خواهد شد.کتاب هایی که در حوزه روان شناسی موفقیت به چاپ می رسند، چه نویسنده آنها ایرانی باشد و چه ترجمه نویسنده ای خارجی باشند، همه پیرامون موضوعات ثابتی دور می زند.

به گفته کارشناسان، کتاب هایی که در حوزه روان شناسی و در میان روان شناسان که در اصطلاح به کتاب های روان شناسی عامه معروفند، درواقع همان کتاب هایی هستند که با هدف اطلاع رسانی و آگاهی دهی به مخاطب عادی جامعه که عمدتا دارای تحصیلات روان شناسی هم نیستند، نوشته می شوداین کتاب ها نوعی بازاریابی پردرآمد بر مبنای ارائه یک سری اطلاعات روا ن شناختی است. مخاطبان این کتاب ها افراد عادی جامعه هستند که می خواهند سطح آگاهی خود را ارتقاء دهند و این کتاب ها یک سری از این اطلاعــات را در مباحث روان شناختی رفتاری و شخصیت در اختیارشان قرار می دهد.

درواقع این افراد می خواهند با کمک این کتاب ها ضمن شناخت روحیات و ویژگی های شخصیت و رفتار افرادی که به نوعی در زندگی روزمره شان با آنها در ارتبـــاط هستند، به نوعی نحوه تعامل و ارتباط خود را نیز با افراد جامعه بهبود ببخشند تا آنها را برای رسیدن به اهدافشان پیش ببرد. با این حال طرفداران کتاب های روا ن شناسی عامه که دارای ویژگی های شخصیتی و روان شناختی خاصی هستند به چند گروه تقسیم می شود:

آدم های تشنه پیشرفت

در ذهنت یک نردبان گذاشته ای و خــودت را روی پله اول آن تصور می کنی و دائم با خودت فکر می کنی چطور می تــوانی پله های ایـــن نردبان را طی کنی تا به موفقیت برسیفرقی نمی کند چقدر وقت بگذاری یا این که پله ها را چند تا یکی بالا بروی. مهم این است که راهش را پیدا کنی. راهی که کوتاه باشد، آزمون و خطایی در کارش نبـاشد و زودتر تو را به پاسخ برساند.

در این میان کتاب هایی که درباره روان شناسی موفقیت و پیشرفت به چاپ رسیده ، اولین گزینه است، پس هرچه کتاب از (الف یا ی) راهکارهای موفقیت و پیشرفت به چاپ رسیده را ریز به ریز می خوانی تا فرصت را از دست ندهیبا خودت فکر می کنی بیشتراین کتاب ها شرح حال آنهایی است که خودشان اول مثل تو بوده اند و یک روز برحسب اتفاق شانس به آنها رو کرده و کلید طلایی موفقیت شان را پیدا کرده اند و چون آدم های خیرخواهی بوده اند، تصمیم گرفته اند راهکار موفقیتشان را به دیگران که یکی از آنها هم تو هستی بیاموزنداین ویژگی گروه اول مخاطبان کتاب های روان شناسی عامه است: آدم هایی که دائم در جستجوی راهکارهایی برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت هستند.

به دنبال هویت گمشده

راهشان را گم کرده اند، ذهنشان پر شده از پرسش های بی پاسخ، حال آدمی را دارند که گمشده ای دارد، اما خودشان هم دقیقا نمی دانند دنبال چه می گردند، حس آدمی را دارند که بین زمین و هوا معلق مانده، گاهی حتی به فلسفه وجودشان هم شک می کنند، حتی با خودشان می گویند اصلا چرا به دنیا آمده ام ؟ چرا باید زندگی کنم؟ به چه امیدی؟ با چه هدفی؟ و هزار و یک پرسش که هر روز از صبح تا شب مثل خوره ذهنشان را می خوردنه حوصله حرف زدن دارند و نه پول جلسات دوره ای مشاوره. آنها فقط به چیزی یا کسی نیاز دارند که حالشان را خوب بفهمد، شرایطی که حالا دارند، قبلا تجربه کرده باشد و نسخه ای که برایشان می پیچد، اگر درمانی بر دردشان نیست حداقل مرهم موقتی باشد برای حال و روز این روزهایشان.

گروه دوم مخاطبان کتاب های روان شناسی عامه افرادی هستند که درباره هویتشان سردرگم هستند. آنها با خواندن این کتاب ها آنچنان در آن غرق می شوند که گویی نویسنده کتاب موقع نگارش از روی آنها نسخه برداشته استاین گروه از مخاطبان در کتاب های روان شناسی عامه به دنبال پاسخ پرسش هایی هستند که یک سر آن به موضوعات فلسفی و روان شناختی از بایدها و نبایدهای وجودی شان طعنه می زند.

من کنجکاوم

شاید از این جور آدم ها به تور شما هم خورده باشند، در هر جمعی که باشند، دائم زیر بغلشان چند کتاب روان شناسی شخصیت است که ترازویشان برای قضاوت درباره شخصیت آدم های دور و برشان را با آن ارزیابی می کنند. گاهی آن قدر جوگیر می شوند که فکر می کنند واقعا در این حوزه به درجه ای از دانش و مهارت رسیده اند که نظراتشان درباره دیگران کاملا درست است. آنها اول از این مرحله شروع کرده اند که هرچه کتاب روان شناسی درباره شناخت ویژگی های شخصیت بوده را زیر و رو کرده اند تا اول خودشان را بشناسند، بعد که احساس کردند در این زمینه به درجه استادی رسیدند می روند سراغ تحلیل شخصیت دیگران از روی رفتار و ویژگی های اخلاقی شان.

آنها مدام تلاش می کنند تا با کمک این کتاب ها خودشان و دیگران را روان شناسی کنند و این ویژگی گروه سومی است که طرفدار پر و پا قرص کتاب های روان شناسی عامه است. آدم های کنجکاو یعنی آنهایی که هر لحظه به این فکر می کنند که درباره ویژگی های شخصیتی و رفتاری خود و اطرافیانشان بیشتر بدانند.

آدم های ساده و سطحی نگر

بعضی ها شخصیت شان این طور تعریف شده؛ آدم های ساده و سطحی نگر. اینــــها همان افرادی هستند که به گفته روان شناس ما ســــاده انگارانه با قضایا و مسائل برخورد می کنندآنها فکر می کنند همه نکته هایی که در این کتاب ها به آن اشاره شده و همه راهکارهایی که به عنوان کلید طلایی نشانشان داده می شود، بی برو برگرد جواب می دهد. این گروه از مخاطبان کتاب های روان شناسی خیلی راحت تر از آنچه تصورش را بکنید، بی چون و چرا جذب مطالب این کتاب ها می شوند و یقین هم دارند که اگر به تمام نسخه هایی کــــه در این کتــــاب ها به آن اشــاره شده ریز به ریز عمل کنند، حتما جواب خواهند گرفت. درواقع آنها مطالب کتاب های روان شناسی عامه را نمی خوانند، بلکه قورت می دهند چون بیش از آنچه که باید، باورش دارند.

کتاب های خاکستری

به تعداد موهای سرمان در دنیا کتاب مرتبط با حوزه روان شناسی چاپ شده، چه آنهایی که نویسنده شان وطنی است و چه آنهایی که ترجمه هستند، یک وجه مشترک دارند این که محتوای تعداد قابل توجهی از این کتاب ها تقریبا شبیه هم استاکثر کتاب های روان شناسی عامه فقط به خصوصیات شخصیتی اشاره می کند، شرایطی از وضع و حال شما را توصیف می کند که بسیاری از خوانندگان با مطالعه آن با آن شرایط همذات پنداری می کنند و حتی فکر می کنند شرح حال خودشان است. از طرفی این کتاب ها مکانیسم انگیزه بخشی خوبی دارند، اما کمتر راه حل ارائه می دهند.

برخی کارشناسان می گویند گرچه کتاب های روان شناسی عامه در دنیا طرفداران خودش را دارد، اما همواره مخالفت هایی هم درباره این کتاب ها از سوی متخصصان روا ن شناسی مطرح شده است، با این حال جامعه روان شناسی معتقد است که وجود این کتاب ها در هر جامعه ای بد هم نیست، زیرا در هر جامعه ای افرادی هستند که ممکن است اطلاعات روان شناسی بالایی نداشته باشند و البته ضرورتی هم ندارد که همه افراد در مباحث روان شناسی عمیق شوند، بنابراین وجود این کتاب ها از آن بابت که یک سری اطلاعات اولیه را در اختیار مخاطب عامه قرار دهند خوب است، اما اگر قرار باشد پای مباحث تخصصی تر پیش کشیده شود، بهتر است به جای این کتاب ها به سراغ یک روان شناس یا مشاور کاربلد رفت.

چند توصیه به طرفداران کتاب های روان شناسی

نه می خواهیم از خواندن کتاب هایی با محتوای روا ن شناسی عامه منع تان کنیم و نه قصد تشویق تان را داریم که حتما چند تایی از این کتاب ها را در قفسه کتابخانه شخصی تان داشته باشید، اما اگر طرفدار کتاب های روان شناسی عامه هستید، بد نیست هنگام انتخاب این کتاب ها به این نکات مهم توجه کنید؛ نکات مهمی که به علاقه مندان این کتــــاب ها توصیه می شود:

ـ در دنیا نویسندگان کتاب های روان شناسی عامه و حتی مترجم هایی که این کتاب ها را ترجمه می کنند دارای تحصیلات مرتبط با روان شناسی هستند، در حالی که در کشور ما این طور نیست. پس حتما موقع انتخاب این کتاب ها به تحصیلات و تخصص نویسنده یا مترجم آن دقت کنید.

ـ دقت کنید کتابی که انتخاب می کنید تا چه اندازه با شرایط زندگی و اجتماعی شهر و کشوری که در آن ساکن هستید نزدیک است. گاهی نسخه ها و راهکارهایی در برخی از این کتاب ها ارائه می شود که متعلق به شرایط خاص کشور دیگری است و امکان به کارگیری آن برای فردی با شرایط شما وجود ندارد.

ـ هنگام انتخاب این کتاب ها حتما باید طرحی در ذهن شما شکل گرفته باشد که بتوانید بر مبنای آن کتابی که بهترین طرح موضوع و ارائه راهکار را پیش پای شما می گذارد انتخاب کنید وگرنه پریدن از این شاخه به آن شاخه فقط شما را گیج خواهد کرد.

منبع: روزنامه جام جم/پوران محمدی

پسندها (5)

نظرات (9)

مامان گلها
28 اردیبهشت 93 10:05
سلام وقت به خیر چه به موقع رسیدم
یه مامان
پاسخ
سلام وقت شما هم به خیر و شادی بله خیلی به موقع رسیدید هنوز درس شروع نشده بود ممنون از حضور همیشگی و گرمتون
مامان گلها
28 اردیبهشت 93 10:25
من اینطور نیستم که کتابی رو بردارم از اول تا آخرش رو بخونم فقط وقتی به موضوعی برمی خورم که ذهنم رو مشغول کنه یا دنبال راهکاری برای مسیله خاصی باشم سراغ کتابای تو حوزه روانشناسی میرم . که البته امروزه دیگه اینترنت جای کتاب ها رو هم گرفته یادمه کوچیک بودم در حد راهنمایی و با مامانم مینشستم پای مباحث روانشناسی خانم دکتر فردوسی و چند تا از روانشناسای خوب کشورمون که توی تلویزیون برنامه داشتن. اون موقع خیلی کنجکاو بودم که در مورد خیلی از رفتارها و برخوردهای خودم و اطرافیانم بیشتر بدونم . کتابهای شهید مطهری در زمینه انسان شناسی رو هم خیلی علاقه داشتم یادش به خیر حالا رسانه ها زیاد شدن و استفاده از کتابا کم
یه مامان
پاسخ
چقدر جالب! کتاب های شهید مطهری که نمونه ی عالی از انسان شناسی هستند، اگه بشه با اونها به جواب رسید که دیگه عالیه! چون شناخت در مورد نویسنده و تایید اون نویسنده توسط افراد بزرگ، خودش دلیلی میشه برای صحت گفتار. همونطور که می دونید نظر امام خمینی(ره) هم در مورد کتاب های شهید مطهری این بود که کتاب های مطهری بدون استثناء همه مفیدند. در مورد رسانه ها هم متاسفانه همینطوره! ولی باید هر چند وقت یه بار هم که شده، فرهنگ کتابخوانی رو توی خودمون زنده کنیم که این رفتار از سرمون نیفته و انسمون با کتاب رو از دست ندیم. در ضمن برای بچه هامون هم بهتره...
مامان پریسا
28 اردیبهشت 93 11:05
سلام صبح زیباتون به خیر عجب موضوع جالبیدقیقا تمام این گروه ها رو که ذکر کردید در اطافم میبینم. و واقعا چقدر هم به این کارشون افتخار میکنن. بیشتر مواقع فکر میکنن همین که یکی دوتا از این کتاب ها رو خوندن و تنها با یک کلمه میتونن شخصیت یک انسان رو تشریح کنندو جقدر هم به گفته ی خودشون پافشاری میکنن...
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله همین اعتماد به نفس کاذبی که ایجاد می شه هم از جمله معایبش بود ممنون از نظر خوبتون
مامان پریسا
28 اردیبهشت 93 11:09
به غیر از کتاب های رنگارنگ روانشناسی ، انواع و اقسام تست های روانشناسی و شخصیت شناسی هستن که هزاررررررر مدلش در مجله های مختلف موجود هستن و خیلی راحت با زدن چند تا تیک یه شخصیت رو بررسی میکنن.. و خیلی از افراد هم شدیدا بهشون اعتقاد دارن. در حالی که بررسی کردن یه تیپ شخصیتی خاص به کلی مهارت برای تجزیه و تحلیل نیاز داره.
یه مامان
پاسخ
همینطوره! البته شما که دیگه استادید تو این زمینه! دوستی بهمون می گفت که هرگز نمی تونه چنین تست هایی توسط افراد معمولی گرفته بشه. چون شرایط اطراف و حتی نور محیط هم می تونه روی جواب تاثیرگزار باشه و این رو یه روانشناس می تونه بفهمه و از مجموع این عوامل به نتیجه ی آخر برسه.
مامان فرنيا
28 اردیبهشت 93 13:29
سلام من به مطالب روانشناسي علاقه دارم اما واقعا سراغ كتاب تاحالا نرفته ام و دليل اش هم در متن گفته شده چون در كشور ما قانوني وجود ندارد كه جلوي ترجمه كتاب توسط غير متخصص را بگيرد و يك دليل ديگه ام هم اينه كه معمولا اين كتابهاي روانشناسي سوالات زيادي را باعث ميشن كه چون كتاب داري ميخواني جواب دهنده اي نداري البته ميتوني باز هم كتابهاي بيشتري بخواني اما امكان برداشت غلط هست و تفاوت ديدگاه هم دركتابهاي روانشناسي زياد ديده ميشه اما من بيشتر روانشناس را قبول دارم اخه يكجورايي كتاب ناطق است و خوب اگه روانشناس يك كتاب بهت معرفي كنه عاليه چون براي سوالهايي كه برات پيش مياد يك جواب پيدا خواهي كرد و ديگه اينكه اگه روانشناس را قبول داشته باشي انوقت ديگه نگران اختلاف ديدگاه هم نخواهي بود
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله همینطوره که گفتید. خوبیِ اینکه با روانشناس رو در رو صحبت کنیم اینه که منش و رفتارش رو هم می بینیم و می فهمیم چقدر به عقاید ما نزدیکه و چقدر می تونه حرفهاش برامون سند باشه. چون خیلی مطالب رو می شنویم که روانشناس های بزرگ هم گفتند ولی اصلا نمی تونیم قبولشون کنیم. به عبارتی می شه گفت که علم روانشناسی یه علم نسبی هست که بسته به شرایط اجتماعی و عقاید هر کس می تونه متغیر باشه. براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان تانياو تینا
28 اردیبهشت 93 15:47
سلام مامان باباهای گل میتونید با نی نی های نازتون به روستای قشنگ ما یه سری بزنید همین اطراف تهران هستش 20 کیلو متری شهر دماوند برای اطلاعات بیشتر به این وبلاگ یه سری بزنید www.simindasht.blogfa.com
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خیلی ممنون
بابا و مامان
28 اردیبهشت 93 16:35
ممنون از پست مفیدتون عالی بود
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش میشه، ما هم از حضورتون ممنون و سپاسگزاریم
مامان رها
28 اردیبهشت 93 18:56
خيلى به دردمون خورد دست گلت درد نكنه مهربانم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش میشه، خوشحالیم که اینطور بوده
مامان شبنم
29 اردیبهشت 93 16:14
سلام دختری ما چند روزیه یه مسمومیت خفیف گرفته واسه همین دیروز نیومدم هوای گرمه و حمله ویروسها دیگه ... متن جالبی بود راستش منم زیاد به کتابای روانشناسی وابسته نیستم به نظرم همشون یه مدل حرف میزنن فقط نثرش فرق می کنه ترجمه های عجیب و غریب هم که دیگه نگفتنیه جالبه بعضی کتابا با اعتماد به نفس تمام همراه با متن انگلیسیش چاپ میشه اون وقت که دیگه همه چیز عیانه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز امیدواریم که حال دختر گلتون به زودی بهتر بشه همینطوره! خوبه که همه با دقت بیشتری در مورد کتاب هایی که برای مطالعه انتخاب می کنند فکر کنند.