مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 13 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

راه های یادگیری کودکان درباره خدا

1393/2/24 6:04
نویسنده : یه مامان
5,617 بازدید
اشتراک گذاری

چگونه می توانیم راهنمای فرزند خود در زمینه ارتباط با خداوند باشیم؟در این مورد چه منابعی در اختیار داریم؟ برای درک عمیق فرزندمان درباره خدا باید از چه مفاهیمی استفاده کنیم؟چه نکاتی در منزل عبادات و جهان اطراف وجود دارد که می تواند ما را در این امر یاری دهد؟در این مقاله سعی کرده ایم پاسخی برای این سوالات ارائه دهیم که با رشد معنوی کودکان در عصر حاضر تناسب داشته باشد.

یادگیری کودکان درباره خدا و برداشت آنان از خدا به انواع مختلف صورت می گیرد که شما می توانید روشی را بکار گیرید که با علایق فرزندتان تناسب دارد.از جمله آنها: یادگیری بدون برنامه، یادگیری با برنامه، یادگیری از طریق متون مذهبی، یادگیری به هر وسیله و... است.

1- یادگیری بدون برنامه:

خانه اولین مدرسه ای است که رشد معنوی کودک در آن شکل می گیرد. والدین نیز اولین معلمان او هستند. آنچه در محیط خانه آموخته می شود غالباً عمیق تر و پایدارتر از مطالبی است که در سایر مکانها فرا گرفته می شود. یادگیری بدون برنامه محصول دیدن ،شنیدن و تفسیری است که کودک از دیده ها و شنیده ها دارد. این یادگیری در غیاب شما و بدون اینکه برنامه و قصدی برای آموزش فرزندتان داشته باشید روی می دهد.

برای اینکه یادگیری از این طریق مثبت باشد باید بین گفتار و کردار ما نوعی انسجام وجود داشته باشد. به بیانی دیگر آنچه را که از فرزندمان انتظار داریم خود نیز باید به آن عمل کنیم و به قول و سخنان خود وفادار باشیم انسجام بین نصایح و الگویی که از طریق رفتارمان ارائه می کنیم باعث می شود روش آموزش موثری داشته باشیم.

از آنجا که یادگیری امری همیشگی بوده و در هر مکانی روی می دهد سعی کنید برای آموزش فرزندتان درباره خدا محیط مناسبی فراهم آورید. تجربیاتی که کودک در زمینه مفاهیمی چون خوبی، راستی و زیبایی دارد خداشناسی او را تقویت می کند. خانه و زندکی شما می تواند مملو از این مفاهیم و ویژگی های مختلف باشد. زیرا این مفاهیم به همان اندازه که واقعیت هایی ثابت هستند راه هایی برای مشاهده پدیده ها به شمار می آیند.

2- یادگیری با برنامه:

اگر چه ممکن است خانواده شما پایبند سنت های مذهبی باشد و سنن مذهبی به صورت عادت به فرزندتان منتقل شود اما برای تکمیل آموزش مذهبی فرزندتان باید برنامه ریزی مشخصی داشته باشید.گاهی اوقات مایلید برخی از اصول اعتقادی را به شیوه ای سنجیده برای فرزندتان روشن کنید در چنین مواقعی این سوال ها را مورد بررسی قرار دهید:چه مواقعی باید آموزش دهیم؟ چه موضوعاتی را باید آموزش دهیم؟ شیوه تدریس ما باید چگونه باشد؟

گرفتاری های روزمره باعث می شود تا از روی عادت به دسته ای از وظایف پرداخته و از انجام وظایف دیگر غافل شویم. بهترین راه اجتناب از این امر اختصاص دادن ساعاتی ثابت در روز برای آموزش دادن به کودکان است. باید وقتی را به آموزش درباره خدا اختصاص دهید که طی آن بتوانید فارغ از هر نوع عجله یا خستگی و با آرامش خاطر به تقویت ایمان و قدرت تفکر فرزند خود بپردازید.

اگر چه آموزش کودک درباره رابطه خدا و پدیده ها یکی از اموزش های اساسی دوران کودکی است ولی نباید بیشتر اوقات فرزنداتان را صرف این نوع آموزش کنید. آموزش کیفی و منظم هرچند که کوتاه و مختصر باشد بسیار موثر تر از آموزش طولانی و مکرر است.

-         داستان های ساده، سرود خوانی و حفظ آیات قرآن برای کودکان 4 تا 5 ساله مناسب هستند.

-         داستان های مهیج،شعر خوانی،حفظ آیات و نظریه های ساده برای کودکان 5 تا 8 ساله مناسب هستند.

  -       داستان های اسطوره ای،اشعار صریح (بدون پیچیدگی و تشبیهات مبهم) یادگیری سنت های مذهبی،تاریخ گذشته،موسیقی و هنر مذاهب مختلف،زندگینامه رهبران مذهبی و رمان های که به سوالاتی همچون «من چه کسی هستم؟»،«من چه وظیفه ای دارم؟» و غیره می پردازند برای نوجوانان مناسب هستند. برای این نوع آموزش منابعی را انتخاب کنید که جذابیت لازم را برای بچه ها داشته باشد.

3- یادگیری از طریق متون مذهبی:

یکی از مشکلات والدین و فرزندشان به هنگام مطالعه کتاب های دینی و ادبیات قدیمی معانی مبهم و گاه نا آشنای این کتاب هاست اما با این وجود کتاب های آسمانی مهمترین منبع آموزشی درباره خدا هستند. برای رشد معنوی فرزندتان کتاب های مقدس را وارد زندگی خود کنید. راهبردهای زیر به شما کمک خواهد کرد تا گنجینه های مورد بحث را در اختیار فرزندتان قرار دهید. موضوعاتی که در سنین مختلف باید مطرح شوند عبارتند از:

کودکان 4 تا 5 ساله

-      داستان های ساده و صریح به ویژه مواردی که دارای شخصیت های حیوانات و کودکان باشد.

-      توضیح ساده حق و باطل و درستی و نادرستی.

-      خواندن آیات با قرائت و آهنگ

 کودکان 6 تا 8

-      داستان های مهیج

-      اصول اخلاقی

-      خواندن آیات با قرائت و آهنگ

کودکان 9 تا 12 ساله

-      داستان ها و الگوهای شخصیتی

-      آموزش آیاتی که باورهای کلیدی را مطرح کرده اند

-      اختصاص اوقاتی برای انجام تکالیف مذهبی و وضایق اخلاقی

-      خواندن اشعار عرفانی و حفظ آیات

نوجوانان

-      داستان هایی در مورد توسعه و رشد جوامع مذهبی

-      مطالعه عمیق تر باورهای کلیدی

-      درک معانی مناسک مذهبی

 جوانان

-      مطالعه تاریخ

-      مباحث دینی و فلسفی مرتبط با ایمان

-      درک اصول مذاهب دیگر

-      اصول رابطه خدا و پدیده ها

-      داستان های حماسی و نوشته های نمادین مذهبی

4- یادگیری با شیوه های دیگر:

حواس پنجگانه بشر به تنهایی نمی توانند ما را به سوی خدا هدایت کنند با اتکا به ایمان فطری  تصاویری از خداوند در ذهن ما شکل می گیرد که ما را به شناخت عمیقتری از خدا و راز خلقت رهنمون می سازد.این تصاویر از نوعی سمعی، بصری یا لغوی نیستند بلکه در واقع نوعی تلقی نظریه و مفهوم به شمار می ایند.

کف تمیز و خنک مساجد و حوضچه های زلال داخل آنها محیطی را برای احساس آرامش در سرزمین های گرم و خشک مهیا می سازد و این احساس آرامش را با مفهوم خدا و عبادت پیوند می دهد.

به فرزندتان کمک کنید تا از راه های گوناگون و با نقطه نظراتی مختلف به رابطه خداوند و پدیده ها بنگرد. یادگیری برخی از کودکان از طریق صدا برخی دیگر از طریق مشاهده و برخی نیز از طریق حرکت صورت می پذیرد. استفاده از تمامی وسایل یاد شده باعث می شود تا به تصویری عمیق تر و منسجم تر از خداوند دست یابیم.

مهمترین پیام این مقاله به والدین این است که هرگز نسبت به علاقه و کنجکاوی فرزندتان درباره خدا بی تفاوت نباشید. این بهترین راه برای سخن گفتن درباره مهمترین مسائل زندگی اوست باشد که از این طریق بتوانید ایمان، امید و مفهومی متعالی را به کودکان ارزانی دارند.

منبع: http://www.aja.ir

پسندها (7)

نظرات (12)

مامان گلها
24 اردیبهشت 93 8:13
سلام صبح به خیر بسیار مطلب زیبایی بود. سپاس فراوان برای سنین پایینتر از 4 سال که هنوز درک قوی از مسایل دینی ندارند، والدین خیلی نقش دارند ،اول از همه عمل اونها به وظایف دینیشون خود به خود تاثیر گذار هست تا ذهن کودک به سمت تربیت دینی هدایت شود. همونطور که توی مقاله بیان شده بردن کودک به اماکن مذهبی مثل مسجد و امامزادگان و مراسمات خاص مذهبی، اینا همه باعث میشه که سوال های در ذهن کودک شکل بگیرد . البته نباید برای کودک خسته کننده باشد مثلا" وقتی حرم امام رضا میریم کودک بیشتر به زیبایی های درون حرم و بازی توجه میکنه و یا مثلا" روضه که میریم شاید بچه زیاد نتونه تو اون محیط قرار بگیره و خلاصه نباید رفتار ما باعث بشه که کودک از این محیط ها زده بشه. ببخشید نطقم باز هم طولانی شد.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش می کنیم، کــــــــــــــــــــــــــــــاملا با نظرتون موافقیم، خیلی ممنون و سپاسگزاریم که وقت میذارید و برامون نظرات قشنگتون رو می نویسید خوشحالیم که با مامان فهمیده ای مثل شما آشنا شدیم
مامان گلها
24 اردیبهشت 93 8:24
یه خاطره توی ایام محرم ما میرفتیم هییت و نرگس جونم رو هم میبردیم هر وقت میرفتیم ، خیلی خوشحال بود و دوست داشت ولی همینکه برقا خاموش میشد و روضه شروع میشد نرگس میترسید ومیزد زیر گریه، طوری که با هیچ راهی آروم نمیشد و مجبور بودم محیط رو ترک کنم . روز عاشورا هم برای نماز ظهر رفتیم مسجد قبل از شروع نماز شکلات بهش دادم و اسباب بازی و ..خلاصه کاری کردم که مشغول باشه و چیزی نگه تا نمازم رو بخونم ولی از همون الله اکبر اول بهانه گیریش شروع شد و بعدشم گریه گریه صداش پایین مسجد به باباش هم رسیده بود و خلاصه نماز دوم رو دیگه نذاشت بخونیم و اومدیم خونه
یه مامان
پاسخ
دستتون درد نکنه که این خاطره رو برامون نوشتید، واقعا که وضعیت خیلی از مامان ها به همین شکل هست که توصیف کردید، ان شاالله که خدا همین عبادت هامون رو برامون ذخیره ی دنیا و آخرتمون قرار بده
مامان پریسا
24 اردیبهشت 93 9:59
سلام صبح شم به خیر و مجددا عید شما مبارک
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله ممنونیم از محبتتون . ما هم این عید رو به شما تبریک می گیم و توی این روز عزیز، بهترین آرزوها رو برای شما و خانواده ی محترمتون داریم
مامان پریسا
24 اردیبهشت 93 10:16
خسته نباشید. کامل خوندم و استفاده کردم.... در پست قبلی از وبلاگم نوشته بودم که وقتی برای اولین بار برای نماز جماعت همراه پریسا به مسجد رفتم. چه اتفاقی افتاد.شاید خونده باشید.... در کل و خدا رو شکر پریسا تا به حال دید خوب و مثبتی نسبت به مسائل دینی یپیدا کرده. مثلا میدونه اگر شب بدون بسم الله بخوابه حتما خواب بد میبینه.... وقتی خواسته ایی داره سرشو میبره بالا و با خدای مهربون حرف میزنه....
یه مامان
پاسخ
شما هم خسته نباشید، بله خاطره تون رو خوندیم واقعا بچه ها منطق ساده و بی ریایی دارن خیلی خوبه که در انتقال درست و صحیح مفاهیم دینی به پریسا جون اینقدر دقت نظر دارید. راستی یه سئوال برامون پیش اومده؛ شما به پریسا جون گفتید که اگه قبل از خواب بسم الله بگه دیگه اصلا خواب بد نمی بینه؟
مامان پریسا
24 اردیبهشت 93 10:18
ولی در مورد یادگرفتن ایات قرانی.... در دوره ی مهد برای این سن یعنی 3تا 4 سال اموزشی بهشون ندادن. خودم در منزل سوره ی توحید رو بهش یاد دادم ولی موقع خوندن نمیتونه کلمات رو درست بیان کنه . واسه همین دست نگه داشتم تا ایشالله در مقطع امادگی بیشتر روی این مقوله کار کنم.
یه مامان
پاسخ
استعداد و علاقه ی بچه ها به یادگرفتن آیات قرآن می تونه متفاوت باشه اما اگه بچه ها خودشون علاقه نشون بدن میشه سوره های کوچک جزء سی رو براشون خوند حالا نه فقط به منظور حفظ همینکه به گوششون آشنا باشه و با قرآن مانوس بشن خودش خیلی خوبه و فکر نمی کنم اشکالی داشته باشه که نتونن درست کلماتش رو ادا کنن
مامان شبنم
24 اردیبهشت 93 17:06
سلام بسیار جالب بود واقعا باید مواظب باشیم که به موقع به تجهیز روحی فرزندانمون بپردازیم چرا که فطرت پاک اونها به دنبال کشف حقیقت و خدا هست
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله همینطوره! حالا تصور کنید وضعیت اون بچه هایی رو که پدر و مادرشون به دلیل مشغله ی فراوان اصلا اوقاتی رو به اونها اختصاص نمی دن و براشون سرگرمی های کاذب رو فراهم می کنند.
مامان گلها
25 اردیبهشت 93 0:12
سلام عزیزان سه سالگی مدرسه مامان ها مبارک. من که تو این مدت آشناییم با شماها خیلی چیزا یاد گرفتم. واقعا" ممنونم ان شاالله خداوند به دانشتون روز به روز بیفزاید و به عمرتون خیر و برکت بده.
یه مامان
پاسخ
به به! سلام مامان عزیز ما هم از کنار شما بودن استفاده های زیادی بردیم. ممنووووووووونیم از این همه محبتتون. ما هم برای شما بهترین آرزوها رو داریم.
مامان پریسا
25 اردیبهشت 93 6:53
تولدت مبارک
یه مامان
پاسخ
می بینیم که هنوز پست بالا نرفته در جریان بودید. بی شک یکی از مامان هایی که توی پست تولد عرض کردیم شما بودید مامان عزیز
بابا و مامان
25 اردیبهشت 93 9:19
ممنون از پست عالیتون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه
مامان فرنيا
27 اردیبهشت 93 13:27
ممنون من اين مطالب را با حوصله ود قت تمام سعي ميكنم بخونم و خيلي جالب بود كه سن شروع حفظ قران را نوشته بوديد اخه من تعجب ميكردم چرا فرنيا توي مهد سوره هاي قران را حفظ نميشه مثلا سوره حمد را بلده بشرطي كه اول ايه را من بگم و بقيه اش را فرنيا بخوانه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ما هم مثل همیشه از توجه و دقتی که در مطالعه ی مطالب مدرسه به خرج میدید ممنون و سپاسگزاریم. استعداد بچه ها در این زمینه متفاوت هست یکی ممکنه خیلی زودتر هم سوره ها رو حفظ بشه و یکی دیرتر مهم اینه که با به بچه فشار نیاریم یا مثلا اون رو با همسن و سالهاش مقایسه نکنیم و بهش تو سری نزنیم و خدایی نکرده اون رو از قرآن زده نکنیم. بهتره طبق علاقه و استعداد دختر گلتون پیش برید براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان پریسا
28 اردیبهشت 93 11:20
در مورد بسم االله گفتنش ... بله بهش گفتم . اخه گاهی صبح که بیدار میشه میاد و میگه مامان خواب بد دیدم . بهش میگم اگر بسم الله الرحمن الرحیم گفته باشی خواب بد نمیبینی.... موقع شب دوباره یاداوریش میکنم و مجددا صبح که بیدار میشه میگه مامان دیگه خواب بد ندیدمحالا نمیدونم این چقد واقعی یا تخیلی هستش و ایا واقعا کابوس شبانه داره یا نه ولی خوب به نظرم همین که متوجه شد با این کلمات و نام خدای مهربون میشه از خواب بد دیدن رها شد کار خوبیه. حالا به نظر شما اشکالی در این کار هست؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
یه مامان
پاسخ
ممنون از توضیحاتتون والا نکته ای که به ذهن ما میاد اینه که اگه مثلا یه شب بسم الله گفت و خواب بد هم دید مثلا به واسطه ی مشغولیت های ذهنی که توی روز داشته یا هر چیز دیگه ای اونوقت ذهنیتش نسبت به ذکر بسم الله چی میشه... مثلا شاید بهتر بود میگفتید یکی از کارهایی که باید قبل از خواب انجام بدیم گفتن بسم الله هست تا ان شاالله خواب آروم خوبی داشته باشیم. شاید بهتر باشه بچه ها توی اعمال عبادیشون متوقع بار نیان؛ البته خوشحال میشیم نظر دوستان دیگه رو هم در این رابطه بشنویم
مامان پریسا
30 اردیبهشت 93 10:50
حق با شماست . نکته ی مهمی رو گفتید... ولی راستش یه جورایی مثل این که نسبت به این موضوع حساس یا شرطی شده مثلا دیشب موقع خواب به باباش میگفت اول بسم الله بگو بعد بخواب من میگم تا خواب بد نبینم. ..مامان تو هم بسم الله بگو...خلاصه فعلا شدید به این نکته وابسته شده. اما به قول شما باید بهش بگم که بسم الله گفتن باعث ارامش میشه و باید با این کار همیشه به یاد خدای مهربون باشیم......
یه مامان
پاسخ
ممنون از توجهتون، انشاالله با ذکر این نکته در کنار نکته ای که قبلا درباره بسم الله بهش گفتید می تونید این ذهنیت رو تعدیل ببخشید. امیدواریم که در تربیت دینی دختر گلتون روز به روز موفق تر باشیذ، برای ما هم دعا کنید