مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

آیا می دانید که!...

1392/12/20 6:02
نویسنده : یه مامان
5,901 بازدید
اشتراک گذاری

آیا می دانید رنگها تا چه حد در یادگیری تاثیر گذارند؟


 رنگها قدرت یادگیری را تقویت می کنند.

 وقتی در کلاسها و مواد آموزشی از رنگهای مختلف استفاده می شود، بچه ها زودتر یاد می گیرند و اطلاعات مدت بیشتری در ذهن بچه ها باقی می ماند زیرا ۸۰ درصد از مغز انسان اطلاعات را بصورت بصری دریافت می کنند و از آنجایی که رنگها حس بصری را تحریک می کنند باعث بهبود و تقویت قدرت یادگیری می شوند. 

بچه ها رنگها را بهتر از لغات بیاد می آورند

ترکیب مطالب درسی با رنگها باعث می شود که کودکان اطلاعات را بهتر به یاد بیاورند. برای مثال برای آموزش برخی چیزها، می توانیم از فلش کارتهایی که زمینه رنگی دارند استفاده کنیم بطوریکه هر دسته از اطلاعات رنگ خاصی را به خود اختصاص دهند و با فلش کارتهایی با همان رنگ نمایش داده شوند . به این ترتیب بچه ها با تطبیق دادن رنگها با اطلاعات راحت تر آنها را بیاد می آورند.

تاثیر رنگها بر روی خلاقیت

رنگها الهام بخش خلاقیت و ابتکار هستند و باعث می شوند دانش آموزان و دانشجویان ایده های نو و جدیدی به نظرشان برسد. استفاده از رنگها نه تنها به پروژه های هنری کمک می کند بلکه حس خلاقیت و نوآوری برای نوشتن داستان را نیز در آنها تحریک می کند و به آنها کمک می کند که راحت تر به سئوالات پاسخ دهند و مورد ارزیابی قرار گیرند .

تاثیر رنگها در محیط خانه

 والدین هم می توانند در خانه از رنگها برای تقویت حس خلاقیت و یادگیری فرزندانشان استفاده کنند. بهتر است آموزش کودکانتان را از همان دوران نوزادی آغاز کنید پس بهتر است از همان ابتدا یک اتاق پر از رنگهای مختلف برای فرزندانتان در نظر بگیرید. هوشیاری و درک بچه هایی که اتاقهای رنگارنگ دارند خیلی سریعتر از بچه های دیگر که از این امکان محروم هستند افزایش می یابد.

 تاثیر رنگها در یادگیری بزرگسالان

تاثیر رنگ بر روی بزرگسالان فقط مختص بزرگسالان نیست ، رنگها از چند طریق بر روی بزرگسالان هم تاثیر می گذارند. رنگها باید در محیطهای آموزشی و کلاسهای دانشگاه ها هم به کار گرفته شوند تا به یادگیری بهتر دانشجویان کمک کنند.

پرتال آفتاب/ مترجم: فرشته مشاور

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (13)

مامان پریسا
20 اسفند 92 6:52
سلام صبح شما به خیر کلا رنگ ها دنیای پر از شادابی و نشاط هستن که بدون رنگ همه چیز بی روح میشه... من هم از وقتی که اموزش های پریسا رو همراه با رنگ ها همراه کردم بهه نظرم پیشرفت خیلی بهتری داشت. طبق این مقاله به خصوص استفاده از رنگ ها در پس زمینه.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز صبح شما هم به خیر باشه بله همینطوره، ممنون از اینکه تجربیات خودتون رو در این زمینه برامون نوشتید
مامان یاسمن و محمد پارسا
20 اسفند 92 7:55
سلام صبح شما بخیر خیلی جالب بود عنوان این پست و که دیدم فکر کردم طولانیتر از اینی که هست باشه واقعا رنگها خیلی تاثیر داره تو یادگیری من خودم همیشه موقع امتحان وقتی درس می خوندم مطالب را می نوشتم هر سوال و جواب را با یه رنگ قشنگ تو ذهنم میموند مثلا این پنج تا سوال ابی بود پنج تای دیگه سبز وپنج تا بعدی قرمز بود این طوری سوال و جوابها تو ذهنم میموند اما تو کلاس سوم ابتدائی یه کتاب ریاضی داشتیم که خیلی قطور به نظر میومد کتاب ورق ورق میشد اونوقت چی همه نوشته ها قرمز بود وای چقد روحیه ادم و خسته می کرد اینقد از ریاضی و مسائل مربوط به اون بدم میومد که هیچ وقت کلاس سوم و کتاب ریاضی اون پایه را اصلا دوست نداشتم یادم نگرفتم الانم یادم میاد یه حالت بدی بهم دست میده
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز صبح شما هم به خیر باشه، معمولا سعی می کنیم پست های آیا میدانید که خیلی طولانی نشن تا خوندنشون از حوصله خارج نباشه مگر اینکه ضرورت ایجاب کنه! یادش به خیر چقدر اون قدیما موقع درس خوندن یادداشت برداری می کردیم و به در و دیوار اتاق می چسبوندیم با توضیحاتتون خاطراتمون زنده شد درست می گید رنگ قرمز اون هم اگه چندین خط و پاراگراف پشت سر هم باشه خیلی چشم رو خسته می کنه فقط مثل اینکه بدجوری کتاب ریاضیه اذیتتون کرده که اینقدر توی ذهنتون اثر گذاشته ببخشید اگه با نوشتن این مطلب باعث شدیم موهای سرتون کنده بشه
مامان فرنيا
20 اسفند 92 8:20
سلام صبح بخير خيلي بامزه است دختر من اينقدر براش رنگها مهم هستند كه وقتي ميخواهيم براش لباس بخريم و ازش ميخواهيم انتخاب كنه واقعا ميمونه و همه رنگها را باهم ميخواد ولي خيلي مهمه در انتخاب رنگها به سليقه خودمون نگاه نكنيم و همانطوري كه در مطلب هم نوشته شده اتاق بچه رنگارنگ باشه نه انطوري كه الان مد شده ست صورتي يا ابي يا... انتخاب كنيم و همش به فكر اين باشيم كه همه چيز رنگ هم باشه من موقع خريد سيسموني دخترم خيلي روي اين موضوع فكر كردم و لباسهاش را با رنگهاي متنوع برداشتم فكر ميكردم از همان نوزادي چشماي بچه رنگهاي شاد و متفاوت را ببينه
یه مامان
پاسخ
سلام صبح شما هم به خیر مامان خوب فرنیا با نظرتون موافقیم خود من با به دنیا اومدن بچه برای اینکه اتاقش رنگارنگ بشه و براش جذاب باشه از این مقوا رسم ها رو در رنگ های مختلف گرفتم و شکل حیوانات مختلف رو براش درست کردم و به دیوار اتاقش چسبوندم. هیچ وقت عکس العملش رو وقتی اولین حیوان رو به دیوار زدم فراموش نمی کنم با اینکه خیلی کوچیک بود همچین میخکوبش شده بود و بهش میخندید که نگو و این انگیزه ای شد برای من که حیوانات بیشتری درست کنم ناگفته نمونه که این عکسایی که به درست کرد و به د یوار زدم در امر بچه داری خیلی به من کمک کردن و هنوز هم کمک می کنن
مامان فرنيا
20 اسفند 92 8:23
يكي از چيزهايي كه براي من در مورد دخترم و رنگها جالبه اينه كه رنگهاي تيره هميشه توي بازيهاش نقشهاي بد دارند و رنگهاي روشن خوب و مهربون و اينكه نميدونم از كجا ياد گرفته كه رنگها را براي دخترها و پسرها تقسيم بندي كرده مثلا سبز و آبي براي پسرها و بنفش و صورتي و قرمز دخترها و رنگ طوسي مال اقاهاست!!!! با اينكه از همه اين رنگها خودش لباس داره و من توي رنگ لباسها هيچوقت دخترانه و پسرانه نكرده ام
یه مامان
پاسخ
نکته ای که در مورد رنگ های تیره و روشن نوشتید جالب بود، اما در مورد تقسیم بندی که دخترتون میکنه شاید این دیدگاهش از اون چیزهایی که در اطرافیان و افراد دیگه ی جامعه دیده نشات گرفته باشه مثلا بچه هایی که در فامیل یا مهد کودک و جاهای دیگه دیده. آخه توجه بچه ها خیلی بالاس و به چیزهایی دقت میکنن که ما فکرش رو هم نمی کنیم که مورد توجهشون واقع بشه
مریم(مامان روشا)
20 اسفند 92 10:51
سلام صبح به خیر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز صبح شما هم به خیر
مریم(مامان روشا)
20 اسفند 92 11:03
چه جالب واسه همین دنیای بچه ها انقدر رنکی و قشنگه دیگه، روشا هم همه رنگها رودوس اتاقش فقط صورتی نیست خودشم نه تنها صورتی رو دوس داره بلکه بقیه رنگها رو دوس داره ولی اگر یه آقا یا پسر ببینه که صورتی پوشیده کلی تعجب میکنه
یه مامان
پاسخ
چه جالب، خدا این گل دخترتون رو زیر سایه پدر و مادر و در پناه خودش حفظ کنه ان شاالله
مامان شاران
20 اسفند 92 11:03
رنگها خیلی زیبا هستند منم سعی کردم از روانشناسی رنگها توی ترکیب خونه استفاده کنم
یه مامان
پاسخ
آفـــــــــــــــــرین به شما مامان خوب و با سلیقه پس خونه تون باید خیلی قشنگ باشه
مامان پریسا
20 اسفند 92 15:13
با سلام مجدد. با توجه به نظراتی که مامان فرنیا در مورد رنگ نوشتن من هم یه نکاتی در مورد پریسا یادم اومد... راستش من به رنگ های روشن خیلی علاقه دارم و کمتر پیش بیاد که از رنگ تیره برای هر کاری یا وسیله یا پوشاک یا.... استفاده کنم. ولی نمیدونم چرا پریسا گاهی به رنگ های تیره علاقه نشون میده و اینو از وقتی متوجه شدم که در مهد به بچه ها خمیر برای بازی میدادم که پریسا اومد و تیره ترین رنگ رو برداشت.. با توجه به روان شناسی رنگ ها و علاقه به رنگی خاص .... این مساله کمی نگرانم کرد... خواستم نظر شما رو هم در این موردبدونم.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز همونطور که گفتید گاهی به رنگ های تیره علاقه نشون میده و اون اتفاق توی مهد رو هم نمیشه مبنا قرار داد مثلا شاید اون خمیر به نظرش قشنگ تر بوده و یا مثلا برای اون چیزی که توی ذهنش بوده و می خواسته بسازه اون رو مناسب تر دیده به هر حال به نظر نمیاد نگرانی در این مورد لازم باشه باز هم اگه قضیه رو خیلی حاد می بینید بفرمایید تا سئوالتون رو با خانم دکتر مطرح کنیم
مامان شبنم
20 اسفند 92 18:41
سلام انقدر کیف میکنم مطلب رو می خونم یه سری مطلب یادم میاد نظرات دوستان رو می خونم یه سری چیزای دیگه یادم میاد پاسخ های شما رو می خونم انقدر حرف دارم که باز میرم منبر در مورد رنگ من اصولا رنگهای شاد رو خیلی استفاده می کنم متاسفانه خیلی جاها دیدم که بزرگترها به اسم دین و اسلام از رنگهای شاد کمتر استفاده می کنن و بیشتر سمت رنگهای خام و خاموش میرن اما من همیشه با رعایت چارچوب اسلامی و دینی از همه رنگها توی پوشش خودم استفاده کردم برای دخترم هم همین طور برای سیسمونیش از همه رنگها استفاده کردم مثلا سری کالسکه اش سبز بود سری حمامش ابی سری تختخوابش نارنجی بالش و پتو و... قرمز خلاصه که همه چیز هم سری بود هم پر از رنگ . امسال هم که به سلامتی میخوایم اتاقش رو مستقل کنیم یه قسمت اتاقش رو از پایین تا بالا پرنده های پارچه ای درست کردم براش زدم اخه پرنده خیلی دوست داره انقدر خوشش اومد که روز اولی کلا توی اتاقش غذا خورد مدام به دیواره نگاه می کرد می گفت توتو .... یه چیز دیگه هم که یادم اومد متاسفانه توی لباسای بچه گونه رنگ داره کم میشه اون روز رفتم بازار چه قدر ترکیب خاکستری با رنگهای دیگه مثل زیتونی و قهوه ای زیاد بود اتفاقا یه جایی یه اقا به مغازه دار می گفت اینا چیه بچه ها باید رنگای شاد بپوشن به نظرم اگر ما مواظب نباشیم سلیقه بچه هامون تغییر میکنه و به نظر من عدم استفاده از رنگ توی روحیه شون هم خیلی تاثیر میذاره ...... خاطرات مدرسه مون هم که دیگه نگو من حتی دانشگاه هم جزوه هامو با ستاره های رنگی علامت میزدم همیشه توی دانشگاه جزوه رو می نوشتم میومدم خونه با ستاره های رنگی پاکنویسش می کردم واقعا بهتر یادم می موند
یه مامان
پاسخ
به به! سلام مامان عزیز ما هم اونقدر کیف می کنیم وقتی می بینیم مامانای عزیز اینقدر زیاد توی بحث ها مشارکت دارند و چیزی یاد ما می دن چه مامان باسلیقه ای! همینطوره! تازه یه مورد دیگه هم که باید اضافه کنیم، رنگیه که توی یه سال مد میشه و همه به دنبال خریدن اون رنگ هستند و بازار هم پر میشه از اون رنگ. راستی، پس جزوه ی شما هم از اون دسته از جزوه هایی بوده که توی دانشگاه برا کپی کردنش رو هوا میزدنش
مریم مامان دونه برفی
21 اسفند 92 11:54
سلام . خسته نباشید. واقعا هم همینطوره خیی وقتها من هم با دیدن رنگهای مختلف و شاد حس خوبی بهم دست میده .بعضی وقتها هم در رنگهای مداد رنیها غرق میشم و دوست دارم برای نوشتن یک جمله از همه رنگها استفاده کنم. امیرعلی هم خوشبختانه ازمدادرنگیهاش خیلی خوب استفاده میکنه. حتی رنگ آمیزیش هم خیلی خوبه و من بارها دیدم که موقع رنگ آمیزی از خط بیرون نمیزنه یا مواظبه که این کارو نکنه . اولین باری که دیدم برام خیلی جالب بود چون فکر میکردم هنوز براش زوده ولی الان بهش کمک میکنم تا بهتر رنگ کنه.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز شما هم خسته نباشید آفــــــــــــــــــــــرین به این پیکاسوی کوچولو، خیلی برامون جالب بود ماشاالله ماشــــــــاالله گل پسرتون خیلی توانایی هاش بالاس خدا حفظش کنه ان شاالله
مامان پریسا
22 اسفند 92 8:25
ممنون از پاسختون. چشم حتما بیشتر پیگیری میکنم.
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه مامان عزیز چشمتون بی بلا...
یک عدد مامان
27 اسفند 92 9:39
man hamishe asheghe ranghaye shaad hastam va har rangi ro ke tassavor konin estefade mikonam.yani ye juraie khodamo mahdood be chand range khaas nemikonam. ghand o asal ham hamintori hastan ham dar lebas ... ham naghashi va .... az hameye rangha khosheshoon miad albate inam begam ke az hamoon aval ke rangha ro shenakhtan ,amin aaaaasheghe range banafsh va matin aaaaasheghe range narenji hastan....
یه مامان
پاسخ
چقدر جالب که هر کدوم از دوقلوها شخصیت های مستقل و جدا از هم دارند ولی شدیدا به هم وابسته اند. نتیجه می گیریم این شباهت ها نیستند که آدم ها رو به هم نزدیک می کنند، این دل هاست که اگه پیش هم باشه، دو نفر حتی با وجود فاصله به هم نزدیکن. همین مورد می تونه مثال خوبیِ برا بَروبچه های دم بخت فامیل باشه که توی سوالای خواستگاریشون به جای پرداختن به چه رنگی رو دوست داری و از این حرفها، یه کم به مسایل ریشه ای تر بپردازن و توی قلبهای هم کنکاش کنن ببینند می تونند همدیگه رو درک کنند و دوست داشته باشن یا نه! بحث از کجا به کجــــــــــــا رسید