مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 5 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

درک کودکان و نوجوانان از مفاهیم دینی؛ مفهوم پیامبر و کودکی پیامبر

1392/9/28 6:05
نویسنده : یه مامان
4,121 بازدید
اشتراک گذاری

 

در قسمت قبل به بررسی مفهوم پیامبر از دیدگاه اسلام پرداختیم. در این قسمت با هم مرور می کنیم دیدِ کودکان را نسبت به این مفهوم  و همچنین کودکیِ پیامبر در دوره های مختلف سنی اشان.

با ما همراه باشید...

 

ب) درک کودکان و نوجوانان از مفهوم پیامبر

یک : مفهوم پیامبر

استنباط کودک از پیامبر دین خود ،از یک تلقی خام آغاز شده،بتدریج به سوی برداشتی پیشرفته سوق پیدا می کند. مراحل این استنباط را می توان در سه دوره مشاهده نمود:

نخست؛ تا نه سالگی که تصور کودکان از پیامبر دین خود مغشوش و پراکنده است. بالاخره تلقی او این است که وی فردی خوب، مفید و پارساست. تعداد قابل توجهی از کودکان در این دوره او را فردی معمولی می دانند و بسیاری هنوز به لباس ها و ظاهر فیزیکی اش نظر دارند که نیکوکار بودن اون هم بدان ضمیمه می شود، مانند این پاسخ کودک شش و نیم ساله ای که : «او لباس هایش رنگ دیگری بود، شاید قهوه ای و کهنه بود. او مرد خوبی بود، دوست داشت که مرد خوبی باشد و به مردم کمک کند.» پیامبر در نظر آنها از سایر مردم مهربانتر ، زاهدتر و بسیار مفیدتر و خوش اخلاق تر جلوه می کند.

دوم؛ از نه تا سیزده سالگی ، یک دوره ی واسطه پدیدار می شود که در آن پیامبر با دیگران متفاوت و بی همانند است، چرا که از قدرت معجزه بهره مند است، مانند این بیان کودکی که: «او تنها مردی بود که می توانس معجزه بکند.» در این دوره برخی کودکان تلاش می کنند تا موقعیت ویژه ی او را در زمینه های دیگر تشخیص دهند، مانند اینکه : «او بزرگ بود و مردم به او ایمان داشتند.» یا «خدا به او همیشه کمک می کند و معلومات بیشتر به او می دهد.» تاکید بسیار آنها بر معجزات و تاثیر سودمند الهی راه را برای بیان و اثبات قدرتی فوق العاده می گشاید که تنها نشات گرفته از نیرویی سحرآمیز نیست.

سوم؛  از سیزده سالگی به بعد دوره ای است که در آن به پیامبر، هم بر اساس رسالتش برای عالم و هم ارتباط مخصوصش با خدا با وضوح بیشتری نظر می شود. اغلب کودکان در این دوره معنای نجات بخش بودن را در برداشت خود منعکس می سازند.

کودکی پاسخ داده بود: «او می تواند معجزه انجام دهد. انسان مخصوصی بود که فرستاده شد تا درباره ی خدا تبلیغ کند.» هدف از رسالت او آن است که درستی و محبت را بیاورد و به مردم راه را نشان دهد.

به طور خلاصه این دوره ها با اعتقاد به پیامبر بعنوان انسانی خوب آغاز شده ، سپس بعنوان یک معجزه گر و در پایان یک منجی مدنظر قرار می گیرد.

دو: کودکی پیامبر

اعتقاد کودکان در این زمینه آنقدر گوناگون و متفاوت است که نمی توان به صورتی منظم آن را دسته بندی کرد. تنها می توان دریافت که پاسخ های کودکان تا هشت سالگی پیرامون این مفهوم نامناسب، جزئی و متمرکز بر جنبه های فیزیکی است. خردسالان مایل هستند که وی را بر پایه ی توجیهات الهی تبیین کنند، مانند این که، «او مقدس بوده» و «خدا بیشتر به او توجه داشت». بدون آنکه معنای واقعی آن را بفهمند. توجه آنها به تفاوت او با سایر کودکان در لباس ها ، اسم و ظاهر جذابش معطوف می شود.

پس از هشت سالگی تلقی آنها، همانگونه که قبلا اشاره شد، بسیار متفاوت است. به طور کلی می توان گفت: به کودکی او به چشم یک دوران کودکی معمولی می نگرند. کودکی در این زمینه پاسخ داده بود: «او کودکی درست مثل بقیه بود. او نسبت به بقیه مومن تر بود.» او بعنوان الگویی کودکانه که هیچ گاه مرتکب کار ناپسند نمی گردد، مطرح می شود. تصور دانش آموزان سالهای آخر دبستان و سال نخست راهنمایی از کودکی پیامبر تعدیل بیشتری پیدا کرده است و اگر تفاوت هایی با دیگر کودکان داشته است شاید به سبب زهد و علاقه اش به مسایل مذهبی بوده است.

دانش آموزان بزرگتر پس از حدود سیزده سالگی مایل هستند که تکیه بیشتری بر ذکاوت او و کنجکاوی فراوان او نسبت به زهدش داشته باشند. بسیاری از این دانش آموزان به عادی بودن کودکی وی باور دارند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (11)

مامان پریسا
28 آذر 92 6:49
سلام صبح بخیر در قسمت اول و شناخت بچه ها از پیامبر.... این نکته به ذهنم رسید که شاید نوع اشنایی بچه ها با پیامبر و این که در هر خانواده ایی این اموزش و شروعش چطور بوده هم میتونه تاثیر زیادی داشته باشه. مثلا در یک خانواده تا همون سن 9-10 سالگی هیچ صحبتی در این مورد نشه یا برعکس در یک خانواده ی مذهبی مرتب از منزلت و بزرگی و عظمت و رسالت پیامبر داستان های مختلف گفته بشه ... حتما در شناخت بچه ها تاثیر بیشتری داره.و ممکنه دید این 2 تا بچه هر چند همسن باشن ولی با هم کاملا تفاوت داشته باشه.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون صبح شما هم بخیر کـــــــــــاملا با نظرتون موافقیم. چه بسا مراجعی که توی همین سنین به درجه ی اجتهاد نزدیک شده بودند و نه تنها در مورد پیامبران که در مورد کل دین اطلاعات زیادی داشتند. خانواده و محیط زندگی توی بالا رفتن سن عقلی و یادگیری مفاهیم خیلی تاثیرگزاره. ممنون از اینکه این نکته ی مهم را یادآوری کردید
مامان پریسا
28 آذر 92 6:55
همونطور که میدونید در کتاب های درسی و حتی داستان های زندگی پیامبران هیچ وقت تصویری از پیامبر نمیکشن و معمولا چهره ی پیامبر رو با نور سفید نقاشی میکنن. من وقتی بچه بودم همیشه فکر میکردم پیامبران و کلا معصومین واقعا چهرشون این شکلی بوده و برای همین در بین مردم کاملا باید مشخص بوده باشن.این هم تاثیر نقاشی روی دید ما. احتمالا خیلی از بچه ها هم این برداشت رو داشته باشن.
یه مامان
پاسخ
بیخود نیست که میگن، همه چیز برای بچه ها به همان اندازه که دیده می شوند، ملموس هستند. این هم یه شاهد که از غیب رسید
مریم (مامان روشا)
28 آذر 92 10:32
سلام صبح به خیر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز صبح شما هم بخیر و شادی
مریم (مامان روشا)
28 آذر 92 10:33
ممنون که رده بندی سنی برای درک کودکان گذاشتید مفید بود
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه
مامان شبنم
28 آذر 92 14:21
سلام ممنون از مطالب مفیدتون . به نظر من یکی از موارد شناخت و مانوس کردن بچه ها با پیامبر می تونه ذکر صلوات باشه که قدیم بسیار به صورت بلند گفته می شده و الان یه ریزه کم رنگ تر شده مثلا وقتی برق میاد وقتی داریم میریم سفر سر اذان ... منظورم اینه که الان همه تو دلشون صلوات می فرستن ولی شنیدن این ذکر با صدای بلند بچه ها رو با خود این ذکر و پیامبر مانوس تر می کنه .
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون از نکته ی قشنگی که ذکر کردید؛ شکر خدا پسر من هم از بس اول اخبار و بین برنامه های شبکه قرآن و در اذان و از زبان خودمون این ذکر رو شنیده سعی می کنه به زبون خودش صلوات بفرسته ان شاالله که همه ی بچه ها با این ذکر مانوس بشن زیرا که آثار و فواید زیادی در روایات برای این ذکر بیان شده که فقط یکی از آن ها این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند صلوات فرستادن شما بر من ، باعث روا شدن حاجت هاى شما است و خدا را از شما راضى كرده و اعمال شما را پاكيزه مى گرداند.
مامان شاران
28 آذر 92 16:16
شناسوندن پیامبر و ائمه به کودکان خیلی مهم هست مثلا من به شاران یاد دادم صلوات بفرسته نصفه نیمه این کارو میکنه همچنین یه برنامه تو تلویزیون بود که امام رضا آهو رو نجات میده و شاران امام رضارو خیلی دوست داره
یه مامان
پاسخ
آفــــــــــــــرین به شما مامان عزیز ان شاالله که فرزند صالحی باشه براتون و همیشه دهانش به این ذکر معطر باشه ان شاالله. چند وقت پیش یه انیمیشن خیلی قشنگ در این زمینه ساخته بودن به نام آقای مهربان که فوق العاده زیبا کار شده بود و هم فیلمنامه ی خوبی داشت و هم کار قوی و عالی بود که لینک زیر یه صحنه هایی از اون هست نمیدونم منظورتون همین برنامه بود یا نه اما توصیه می کنیم اگه سی دی این انیمیشن رو پیدا کردید حتما بخرید. http://www.aparat.com/v/ukhxQ
مامان شبنم
29 آذر 92 17:41
سلام به جان خودم صبح اومدم یه پست جدید اینجا بود نظر هم دادم نکنه توهم بوده ....
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز نه توهم نبوده پست شنبه بود که داشتیم تنظیمش میکردیم و اشتباه شد و شما خوندید! الان یه روز جلو هستید یعنی....
مامان شبنم
29 آذر 92 18:19
مامان پریسا
29 آذر 92 21:29
سلام خوبید؟ باور کنید موقعی که اون کامنت رو در مورد نقاشی چهره ی پیامبران نوشتم، تصویر این پست رو ندیدم ، الان که اومدم این تصویر رو دیدم.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون ممنونیم. شما چطورید؟
یک عدد مامان
1 دی 92 12:40
در این مورد من یه نظری دارم که الان میخوام براتون بگم،البته نمیدونم تا چه حد نظرم درسته ولی از دید خودم و بازتابش روی قند و عسلم نتیجه ی خوبی داشته و من راضی بودم من در مورد مسائل دینی قضیه رو موشکافی نمیکنم،درسته اگه سوالی برای پسرآم پیش بیاد سعی میکنم با صداقت و به زبان ساده براشون توضیح بدم ولی نمیام مسائلی رو که دونستنش براشون زوده و یا هضمش سنگینه الان براشون بگم(مثل اتفاقات عاشورا و ...)
یه مامان
پاسخ
ما کاملا با نظرتون وافقیم. همونطور که قبلا اشاره کردیم، لازم نیست روضه ی باز برا بچه ها خونده بشه تا اونا رو با مفاهیم دین آشنا کنیم، اونا ظرفیت و طاقت شنیدن چنین مصیبت هایی رو ندارند، فقط کافیه که عشق به اهل بیت(علیهم السلام) و خاندان پاکشون رو در اونها تقویت کنیم و همیشه قسمت های جذاب و دوست داشتنی برای بچه ها رو از داستان های تاریخی ، براشون تعریف کنیم تا به سن درک و فهم اون مطلب برسن. اتفاقا در ادامه ی این مجموعه ، به این می پردازیم که چگونه هر کدوم از این مفاهیم اشاره شده رو به بچه ها بگیم . ممنون از نظر خوب و جامعتون مامان عزیز