مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

خیانت خاموش همراه با جیغ و دست و هورا!

1392/8/15 6:00
نویسنده : یه مامان
4,020 بازدید
اشتراک گذاری

از قدیم گفتند که یه دست صدا نداره، نکته ای من باب بعضی از برنامه های کودک که طرفدارهای زیادی هم داره به ذهنمون رسید، گفتیم که با شما مامان های عزیز مطرح کنیم شاید برای شما به عنوان یک مامان دلسوز و نکته سنج و ریزبین مفید واقع بشه و البته اگه به جای یکی دو نفر صدای جمعی به گوش مسئولین برسه ، تاثیر بیشتری میتونه داشته باشه...

کار فرهنگی بسیار سخت و بامسئولیت است و کسانی که در این حوزه کار می کنند باید پشت هر کاری متفکری را گماشته باشند تا آن کار به سرانجام برسد و نتیجه بدهد. وقتی در این میان صحبت از کار فرهنگی برای کودکان می شود، حساسیت ها چند برابر است؛ چرا که کار برای موجودات پاک و صادقی هست که هر نکته ای که از کودکی بیاموزند می تواند آینده ی آنان را تحت الشعاع قرار دهد و شخصیت و شاکله ی وجودی آنها را شکل دهد.

سیاست برنامه های کودک بر این گذاشته شده که برای کودکان جنبه های آموزشی داشته باشد. سیاست گزاریِ  درستی است ولی پرداختن و اجرایی کردن آن اگر با وجود کارشناس نباشد ممکن است به بیراهه کشیده شود. متاسفانه در برنامه های کودک گهگاه نکاتی به چشم می خورد که جای بحث دارد و نگرانیِ بزرگترها را در پی دارد.

گاهی هنرمند عزیزی که پا به این عرصه می گذارد همه کاره ی برنامه میشود و برای رسیدن به هدفش هرکاری می کند بدون اینکه عواقب آن را کارشناسانه بررسی کند.

- درست است که برنامه تهیه کردن هزینه بر است ولی خوب است بدانیم که چه چیز را فدای چه چیز می کنیم؟ برنامه ی کودک یک برنامه ی عمومی است و همه ی کودکان اعم از فقیر و غنی از آن استفاده می کنند. وقتی برای محصولی در این برنامه ها تبلیغاتی همراه با داستان می کنند و طوری قضیه را نشان می دهند که همه ی مشکلات با خریدن آن محصول حل می شوند ، تنها منفعتش می شود برای اسپانسر محترم. بگذریم از اینکه این داستان ها هیچ ربطی به کودکان ندارد و فقط باعث پررو شدن آنها می شود.

اگر تصور کنیم هستند کودکانی که این برنامه ها را در تلویزیون های کوچکی تماشا می کنند که والدینشان برای خرید قوت روزانه اشان هم مانده اند، پی می بریم که چه بی رحمانه برخوردی شده است و چه عموهای بی انصافی که باعث لرزش دل کودکان و والدینشان شده اند! درست است که دنیای پر زرق و برق بیرون و برنامه و تبلیغات تلویزیونی پر است از این تفاوت ها و بی انصافی ها ، ولی از کسانی که در عرصه ی کودک فعالیت می کنند انتظار می رود که به فرهنگ سازی بیشتر اهمیت دهند.

همین کودکانی که پای تلویزیون ها نشسته اند و با جیغ و دست و هورا در حال تخلیه ی انرژیِ خود هستند، باید یاد بگیرند که وابستگی خود را به داشته های مادی کم کنند و بتوانند با همانی که در وسع خانواده هست زندگیِ خود را سپری کنند، نه اینکه علنا به آنها بیاموزیم که از والدین خود انتظار داشته باشند تا همه ی آنچه را که دیگران دارند برایشان فراهم کنند.

- همانطور که میدانیم بعضی از ترانه های کودکانه با آهنگ های بسیار تند هستند که بچه ها بیشتر از مفهوم شعر به سمت آهنگ آن سوق پیدا می کنند . اما بدتر از آن این است که در برنامه های کودکان شنیدن بعضی از شعرهایی که هیچ ربطی به کودکان ندارد ، بارها و بارها دیده شده است.

متاسفانه در برنامه های عموها و خاله هایی که بچه ها برای آنها بسیار جیغ و دست و هورا می کشند شعر «من یه پرنده ام» بسیار مُد شده است و بچه ها همراه آنها می خوانند، جالب تر اینکه وقتی ادامه ی شعر توسط بچه ها خوانده می شود و حس خوانندگی آنها گل می کند و همراه با حرکات دست به «تو رو دوست دارم» ختم می شود ، با تشویق مجری رو به رو می شوند که : «اینها که از ما زرنگ تر هستند». به همین سبک که پیش برویم توجه بچه ها از مسایلی که مربوط به خودشان است منحرف شده و معطوف می شود به مسایل بزرگترها، و به قولی «پا توی کفش بزرگتر ها» کردن می شود برای بسیاری از بچه ها زرنگی و بزرگی.

 جنبه تأثیر گذاری تلویزیون را كه به یاد آوریم از شعرخوانی كه از بخش های مورد علاقه كودكان است، نمی توانیم به راحتی بگذریم. استفاده از موسیقی همراه با شعرخوانی همیشه جذابیت های بسیاری برای كودكان داشته است.
موسیقی كودك شاخه ای از موسیقی است كه قاعده و قانون مختص خود را دارد. اشعاری كه برای كودكان سروده می شود، نیازمند موسیقی و آهنگ مخصوص همین اشعار است. خواندن اشعار بر اساس آهنگ هایی كه برای بزرگ سالان ساخته شده، شبیه پارازیت هایی است كه به شدت گوش را آزار داده و مانع دریافت مفاهیمی می شود كه در ضمن اجرای شعر باید منتقل شود.

این نوع شعر خوانی ها بیش از آنكه موافق سن و سلیقه مخاطبان اصلی خود باشد، مورد علاقه بزرگ سالان است. آهنگ هایی كه برای اشعار خاصی تولید شده، انتقال اهداف مورد نظر مطالب سروده شده را تسهیل می كند، یعنی شعر و موسیقی تأثیر گذاری مؤثرتر دیگری می شود و هر موسیقی نمی تواند انتقال دهنده هر مفهومی باشد.

برنامه هایی كه از شعر و موسیقی تشكیل شده، باید آهنگ سازی مخصوص كودك داشته باشد تا بتوان روی تأثیر گذاری درست و جنبه آموزشی آن صحه گذاشت. سرگرمی های كودكان با بزرگ سالان تفاوت های عمده ای دارد. برخی روان شناسان معتقدند رویارویی دائمی با سرگرمی های بزرگ سالان تأثیرات نادرست و سریعی روی كودكان دارد و باعث نوعی بلوغ زودرس همراه با بی اعتمادی به بزرگ سالان و حتی تمایل نداشتن به بزرگ شدن دارد.

ایجاد هیجان و شور و نشاط همیشه برای كودكان جذاب است، ولی هر چیز جذابی به معنای داشتن ارزش تربیتی نیست، بعضی چیزها به طور موقت ما را سرگرم می كنند، ولی ممكن است نه تنها ذهن ما را بارور و غنی نكند، بلكه مانعی بر رشد و توسعه قوای فكری به خصوص در سنین حساس كودكی باشد

بچه هایی که می توانند از دوران کودکیِ خود بهره ببرند برای آموزش و یادگیری مسایل مختلف، متاسفانه به سمت عشق های مجازی ، آگاهانه و یا غیرآگاهانه، کشش پیدا می کنند و این می شود که آمار فسادهای اخلاقی به دبستان ها کشیده می شود. وقتی چنین شعرهایی توسط کودکان خوانده می شود، جایگاه شعرهایی مثل «منم بچه مسلمان» که همگیِ ما با آن خاطره های مشابهی داریم ، بسیار کمرنگ می شود و متاسفانه به گفته بعضی از بچه ها ، «این شعرهای بچه گانه برای کوچولوهاست» و خودشان را طرفدار شعرهایی نشان می دهند که بعضا برای بزرگترها هم همانند سم است.

واقعا داریم با نسل آینده مان چه می کنیم؟! بزرگترین خیانت های خاموش در این عرصه روز به روز فراگیرتر می شود و مسئولین سکوت کرده اند.

احتیاج به متفکرهای کارشناس و کارشناسان متفکر داریم که مرداب هایی فراهم نشود برای کودکان که در آن دست و پا بزنند و غرق شوند و بعدها نگوییم «دیدی چه شد!» 

به هرحال تلویزیون به عنوان رسانه ای جذاب، بخشی از اوقات كودكان را به خود اختصاص می دهد. اگر جنبه لذت و سرگرمی تلویزیون را جنبه غالب این رسانه بدانیم، وجه آموزشی آن غیر قابل انكار و در عین حال حساس و در خور توجه است. تلویزیون نه تنها در كودكان كه در بزرگ سالان نیز تأثیرات زیادی در جهت دهی افكار، اندیشه ها، سلایق و ذائقه ها دارد.

چه بسیار برنامه هایی كه موج فرهنگی و حتی گرایش های مختلف فكری و اندیشه ای ایجاد كرده است، این تأثیر در كودكان بیشتر و عمیق تر است. قرار گرفتن كودك در شرایطی كه دارای انواع محركات دیداری و شنیداری غنی و حاوی مفاهیم اصیل و ارزش های انسانی و هنری سالم و استوار باشد، ذوق و سلیقه زیباشناسی، هنری و فكری او را به سطح بالایی ارتقاء می دهد و خواه ناخواه در بزرگ سالی گرایش كمتری به آثار سخیف و كم ارزش پیدا می كند. این تأثیر در بزرگ سالان نیز به همین صورت جهت دهنده و هدایتگر است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

مامان شارن
15 آبان 92 9:40
سلام
کاملا با این مطلب موافقم متاسفانه برنامه های تلویزیونی فقط ساخته میشه و اصلا به عواقب اون کاری ندارند حتی کتابهای مربوط به بجه ها حتی با نویسنده های شناخته شده هم مواردی دارند
واقعا متاسفم


سلام مامان مهربون
متاسفانه همینطوره!
مامان شبنم
15 آبان 92 17:51
سلام



خوبین ؟ می تونم بگم با بیشتر حرفاتون موافقم البته یه جاهایی نه ... یعنی دقیقا یک قسمتش نه ... اون قسمتی که در مورد اهتنگ سازی صحبت کردین راستش به نظر من استفاده از اهنگهای قدیمی باعث میشه اون ملودی ها حفظ بشه ولی با شعرهای درست و اموزشی ... البته به طور قطع منظورم قضیه من یه پرنده ام نیست بلکه شعر های اموزشیه که با ملودی های قدیمی خوانده میشه .... البته یه خاصیت دیگه هم که داره بزرگترها رو با بچه ها پای برنامه ها می شونه ....

با بقیه اش کاملا موافقم .... البته شنیدم که برنامه سازان از این سبک دفاع کردن و گفتن در همه جای دنیا رنامه سازی همینه و اسپانسر میگیرن ولی واقعا بده حالا باز بهتر شده و اقلا محصولات با بچه ها یه ربطی پیدا میکنه .... البته این قضیه خیلی جاهای دیگه هم دیده میشه نمونه اخریشم که یادمه تبلیغ بالا بالا هست چون اون بچه واقعا نمونه یک بچه لوس و بی ادبه که تا به خواسته اش نرسه با مامانش قهره و اخم میکنه و مدام گیر میده که حتما می خوام واقع تاسف اوره

ببخشید طولانی شد ممنون از مطلب مفیدتون




سلام مامان عزیز

ممنون از توضیحاتی که برامون نوشتید از آخر به اول باید بگیم که با نظرتون درباره تبلیغ بالا بالا شدید موافقیم واقعا که هیچ توجهی به اصول اخلاقی و تربیتی توی اون نشده و هر وقت میبینیم از دست این بچه ه حرص میخوریم و چقدر هم بچه ها دوس دارن این تبلیغ رو! تبلیغاتی دیگه ای هم مثل پنیر پیتزای تندِ تند هست که دیگه بیشتر روی اعصابه و تمام اصول اخلاقی و تربیتی رو میبره زیر سوال... خدا رحم کنه.

در مورد ملودی هم باید بگیم که شاید نکته ای که شما هم گفتید خوب باشه اما مسلما نیاز به ملودی های دیگه ای هم در کنارش خواهد بود که برای اونا و ساختشون نیاز به دقت بیشتری هست.
و اما در مورد شعرهایی که بچه می خونن و تاکید بیشتر ما شعرهایی هست که ربطی به بچه ها نداره، درسته که شاید خوندن شعرهایی که برای بزرگترها خوشآینده، توسط بچه ها، خیلی دوست داشتنی باشه و ناخودآگاه با تشویق بزرگتر ها روبه رو بشن، ولی واقعا اثرات مخربی می تونه روی بچه ها داشته باشه و اونا رو از مرحله خودشون چند پله جهش بده و به رفتارهای بزرگترها، اون هم همراه با بی سیاستی و بچگی سوق بده . من به چشم خودم دیدم ، پسربچه های کلاس چهارم پنجمی که تکه های شعرهایی با مضمون دوست داشتن رو دم در دبستان های دخترونه برای دخترها زمزمه می کردند. افتادن بچه ها توی این وادی ها خطرناکه.

باز هم ممنون که وقت گذاشتید و نظرتون رو برامون نوشتید و ببخشید که دیر تایید کردیم.
مامان یاسمن و محمد پارسا
15 آبان 92 18:27
به نکته های بسیار خوبی اشاره شده وای که این چیغ و هورا چه تاثیر بعدی داره رو اعصاب روان خانواده ها و به قول فرمایش شما تبلیغات بد تلویزیون تصاویری که اصلا مختص سن بچه ها نیست و هزاران مورد دیگر که متاسفانه از ضعف تلویزیون هست و کسی نیست رسیدگی کند


هِـــــــی روزگار!
مریم (مامان روشا)
15 آبان 92 23:24
چه مطلب خوبی گذاشتید واقعا حرف دل ما رو زدید ...فقط میخوان یه برنامه بسازن ولی هیچ فکری پشت کارشون نیست...خدا به داد بچه هامون برسه

ممنون از شما و از تمام دلسوزیاتون و زحماتتون


دعا کنیم و البته با تلفن به روابط عمومی سازمان صدا و سیما نظرات خودمون در مورد برنامه های بچه هامون منتقل کنیم. (این هم یه راهشه)
مامان آینده(مریم)
16 آبان 92 7:24
سلام سلام
می بینم که اینجا هم اسم پیدا کردم
خب دیگه مجبوری با داخل پرانتز اومدیم
خب برای این مطلب جامع شما که متاسفانه همه گیر شده
این مطلب نه تنها درباره برنامه های کودکانه صدق می کنه بلکه برنامه های بزرگسالان و فیلم ها این ها بیشتر مشهوده
کلا جامعه نیاز به یک فرهنگ سازی کلی و خاص داره
خب طبق معمول پر حرفی کردم
با اجازه اتون بنده مرخص می شم
التماس دعا


بح بح ! مامان آینده ی عزیز توی پرانتز مریم خانم
یادی از ما کردید!!!!
بله ، حق با شماست... متاسفانه زیاد توی رسانه هامون دیده میشن. خدا بهمون کمک کنه.
نه بابا! این چه حرفیه! پرحرفی کجا بود. خوشحال میشیم می بینیمتون
مامان پریسا
16 آبان 92 15:19
به نکته ی بسیار مهمی اشاره کردید.

راستش تا اونجا که یادم میاد زمانه ما شعرهای خیلی قشنگی از تلویزیون پخش میشد مخصوصا از برنامه ی کودک طوری که از حفظ کردنشون لذت میبردیم.
برنامه های تبلیغاتی هم خیلی کمتر بود.

ولی الان همه چیزش فرق کرده. همه برنامه ها بوی تبلیغات میده. حتی برنامه ی کودک. دیگه شعرهاشون هم لذت قبل رو نداره....

راستش من یه سری سی دی برنامه اموزشی که فکر میکنم برای دخترم مناسبه از بازار تهیه کردم تا این که بچه رو برای همون یکی 2 ساعت که بخواد با برنامه ی تلویزیون سر گرم بشه با سی دی سرگرم کنم....

نمیدونم مسولین در مورد بچه ها چه فکری کردن که اجازه دادن برنامه ها و ترانه های بچه گانه و..... از حالت طبیعی خودش خارج بشه....



امیدواریم که این مشکل، که خیلی ریشه ای و اساسی هست به زودیِ زود حل بشه.
مامان محمد پارسا
17 آبان 92 16:45
با سلام
مطلبتون خیلی مفید و سازنده هست امیدوارم به گوش برنامه سازان برسه دستتون درد نکنه حرف دل تموم پدر و مادر ها رو زدید


سلام به شما
ممنونیم، خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته و ما هم امیدواریم که ترتیب اثر داده بشه و یه فکری بشه.
مامان شبنم
18 آبان 92 14:06
سلام

نظر من کو؟

الان نگین که اون طومار طولانی ثبت نشده


ســــــــلام مامان مهربون
نه نه، نمی گیم، قضیه همون مشکل مشترک خواب بچه ها و مدرسه اومدن ماست...
بریم که داشته باشیم...
مامان فاطمه زهرا
22 آبان 92 22:51
سلام ممنون از این اطلاع رسانیتون ما که هر موقع پای تلویزیون میشینیم فقط حرص میخوریم چه کودک چه غیر کودک جالبه هر کی ام میبینم شکایت میکنه ولی نمیدونم چرا ترتیب اثر نمیدن
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون... والاح چی بگیم!
✿مامان علی خوشتیپ✿
25 آبان 92 15:00
ممنون از نکاتی که ذکر کردید...من خیلی توجه نکرده بودم..البته شاید به خاطر اینه که خیلی نگاه نمیکنیم...هم ماهم علی جون! والله الان فیلمهای بزرگترها هم کلی بدآموزی برای خودمون داره(شبکه های خودی)دیگه چی برسه به بچه ها من قبلا هم گفتم توی وبمون یکی از بهترین شبکه ها برای کودک شبکه هد هد هست که دقت کردم درمورد مطالبش خیلی کارشناسی شده هستند...البته هنوز جای کار داره ولی همینم خیلی بهتر از بقیه شبکه ها هست... نه به زمان ما که همه ی شخصیتا بی مادر بودند و یه استرس بی مادر شدن رو به بچه ها منتقل میکرد نه به الان که مادر زیادین
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه مامان عزیز ما هم سعی می کنیم نگاه نکنیم اما گه گاهی که دقت می کنیم می بینیم که به سمت و سوی خوبی هدایت نمیشه و آدم ترجیح میده یا نبینه یا حداقل شبکه پویا ببینه که خاله و عمو و مجری توش نباشه!... هرچند همونطور که قبلا هم گفتیم خیلی خوب بود که پایین هر یک از برنامه های این شبکه هم مشخص میشد که برای چه گروه سنی خوب هستن شبکه هد هد رو هم یکمرتبه جایی به صورت گذرا دیدم اما در همون نگاه گذرا باید بگم که به قول شما هنوز جای کار داره در کل باید سعی کنیم دقت لازم رو در این زمینه و زمینه های مختلف دیگه ی تربیتی به خرج بدیم و ان شاالله که امانت دارهای خوبی باشیم