مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 13 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

عشق یاد گرفتنی است!

1390/6/19 15:20
نویسنده : یه مامان
3,519 بازدید
اشتراک گذاری

 

 در این قسمت به اهمیت عشق ورزیدن و احترام متقابل والدین به یکدیگر و تاثیر آن در تربیت فرزندان می پردازیم...

 باید این اصل را بپذیریم که بچه ها دیدگاه های ما را یاد می گیرند و از طریق دیدگاه های ما زندگی می کنند. آنها متوجه می شوند ما چه تصوری نسبت به خود و چه تصوری نسبت به همسرمان داریم. اگر این تصوری که از همسرمان داریم حاکی از رفتار و احساساتی معطوف به احترام باشد، آنها نیز می آموزند که به ما و پدرشان و همه ی افراد جامعه در سطح دنیا احترام بگذارند. حتی اگر آن فرد افکار و رفتارش مطابق میل او نباشد. زیرا بچه ها عشق را از نگاه والدین می آموزند.

 اگر والدین نگاهی معطوف به عشق ، علاقه و پذیرش بی قید و شرط نسبت به یکدیگر داشته باشد ، فرزندان، عشق، علاقه و پذیرش بی قید و شرط را می آموزند و آن را بعنوان رفتار غالب زندگی خود دریافت می کنند. یعنی دست به نمونه برداری ادراکی می زنند و از طریق داده های این نمونه برداری تعمیم می دهند و می آموزند این رفتار را نسبت به انسان های مهم زندگی خود (همسر آینده اشان) داشته باشند.

مادر و پدر حتی در صدا کردن یکدیگر باید احترام و علاقه ی خود را نشان دهند و به فرزندان اجازه ندهند که حتی در غیاب یکی از والدین بی احترامی صورت گیرد ، در این صورت فرزند خانواده ی خود را مستحکم می بیند و عشق و احترام پدر و مادر به یکدیگر سبب دلگرمی آن ها به زندگی و دوری از تنش های درونی برای او می شود.

همکاری والدین

اولین ملاک در مورد تثبیت جایگاه پدر در خانواده توسط مادر این است والدین با هم همکاری و همدلی داشته باشند و یک درک متقابل بین آنها به وجود آید، پدر نقش حمایت کننده و سطح اتکای خوبی برای خانواده است و مادر نیز ضمن حفظ ارزش های پدر ، این موضوع را می پذیرد که در تمام ارکان زندگی برای موفقیت تک تک افراد خانواده می تواند بسیار موثر و مفید باشد.

برای این منظور مادر باید تصویر یک حامی از پدر بسازد و پدر نیز باور داشته باشد که مادر نقش سازنده و مفیدی در زندگی مشترکشان دارد و از جایگاه ویژه ای برای رشد فکری – عاطفی ، جسمی و اجتماعی افراد خانواده برخوردار است. اگر والدین در راستای فرزندپروری با یکدیگر همسنگ و همدل باشند ، بسیار موفق خواهند بود و زندگی مشترکشان سرشار از عشق و عطوفتی به فرزندانشان عرضه می کنند .

در صورتی که اگر والدین با هم اختلاف سلیقه و نظر داشته باشند ، هر کدام سعی دارند که ارایه نقش خود را قوی تر جلوه دهند و شیوه های رفتاری و تربیتی متفاوتی را اعمال کنند، چون هدفشان این است که نقش خود را پررنگ تر از نقش والد دیگر در حضور فرزندان مطرح کنند در این صورت زندگی به میدان رقابت تبدیل می شود که حتما باید یک برنده و یک بازنده داشته باشد و قربانی این نزاع بیش از همه، فرزندان خواهند بود. در حالیکه والدین می توانند با همکاری و تشریک مساعی ، در کمال احترام به یکدیگر به هدف های مورد نظر در زندگی مشترک و تربیت صحیح فرزندانشان اهتمام ورزند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مامان ماهان عشق ماشین
11 مرداد 90 22:06
مطلبتون خیلی به موقع بود.نمیتونم بیشتر توضیح بدم ولی همون موقع که این صفحه رو باز کردمٰ موردی به شوخی و شیطنت پیش آمد و من هم این صفحه رو برای بابای ماهان خوندم.کاملا تاثیر داشت.البته همین که تیترو خوندم حساب دستش اومد.

آرزوی ما خوشحالی و سلامت خانواده های دوستان خوبی مثل شماست. همیـــــــــــــشه موفق باشید
مامان زهرا نازنازی
11 مرداد 90 22:07



يك عدد مامان
12 مرداد 90 0:24
اگر والدین با یکدیگر همدل باشند كه خيلي خوب ميشه! اما هميشه اختلاف نظر وجود داره ريال به قول شما اگه بتونيم با آرامش و دور از چشم بچه ها مشكلاتمون رو حل كنيم كه عالي ميشه.من شخصا از اينكه در مقابل يچه ها با باباي بچه ها بگو مگو كنم متنفرم.واسه همين هميشه سعي ميكنم اگر هم اختلاف نظري بود بعدا پيگيري كنم و در مقابل بچه ها به پدرشون بي احترامي نكنم .

مرحبا! این همان احترام و محبت در خانواده است. وقتی شخصیت هر یک از اعضای خانواده حفظ شد ، شخصیت و سلامت خانواده حفظ خواهد شد. ان شاءالله

مامان شازده کوچولو
12 مرداد 90 2:12
سلام دوست من
دقیقا همینطوره که شما گفتید.
همسر من بر حسب شرایط کاری که داره تمام مسئولیت خونه و زندگی و بچه رو به من سپرده و هر دفعه از سفر میاد در مورد مسائل طوری حرف میزنه که نشون میده برای هرکاری از من انتظار داره که جوابگو باشم و حالا پسرم هم همین تفکر رو داره
برای همه کارها به من تکیه میکنه و اتنظار داره من برای حل مشکلاتش تصمیم گیرنده باشم البته من هم کلا کوتاه نمیام ....
از کامنت هام معلومه پر حرف بودنم ،
خیلی با همسرم صحبت میکنم و ازش میخوام که توی برخورداش تجدیدنظر کنه ....
یه مورد دیگه هم اینکه از نظر همسرم نباید زن و شوهر در برابر نگاه کودک ابراز عشق کنند و...
من هم قبول دارم یک حریمی باید در خانواده وجود داشته باشه ولی محبت درست فرق داره با حرکات زشت و ....
همسرم کاملا این رو (که عشقش رو پنهان کنه)از پدرش الگو گرفته و مطمئنا پسرم هم رهرو راه اونها.....
ولی من سرشار از عشقم نسبت به هردوی اونها و خوشبختانه در این زمینه پسرم به من رفته و همسرم و سایر اعضای خانوادمون اون رو بچه ای رمانتیک میدونن فقط امیدوارم بتونم درست کنترلش کنم .
مطمئنا اگر من و همسرم در این مسیر در کنار هم و همفکر با هم عمل کنیم نتیجه مطلوب رو خواهیم گرفت ، به امید اون روز

سلام مامان مهربون
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
اينكه مرد، به همسر خود بگويد، «تو را دوست دارم»، هرگز از دل همسر بيرون نمى‏رود!
درسته، ابراز عشق و محبت با حرکات زننده کاملا فرق دارد؛
الگوی زندگی ما مسلمانان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) می باشد. در آن لحظه ای امیرالمومنین (ع) را به مسجد می برند حضرت زهرا(س) پریشان حال می فرمایند:
علی جان، جانم فدای جان تو و جان و روح من سپر بلای جان تو. یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود؛ اگر تو در خیر و نیکی به سر می بری، با تو خواهم زیست و اگر در سختی و بلاها گرفتار شدی، باز هم با تو خواهم بود.
می بینید ؟ این حد عشق و محبتی است که در اسلام از بزرگ زن تاریخ شنیده شده است. محبتی که که در اوج قرار دارد و به دور از شهوت.
در اسلام به ابراز علاقه سفارش شده است. اینکه فرزندان بدانند که پدر و مادر به هم علاقه دارند هیچ اشکالی ندارد _به دور از ابراز علاقه با حرکات فیزیکی_ و با بیان و ابراز علاقه نسبت به یکدیگر دوستی ها بیشتر می شود و انسان که طالب محبت است اگر این محبت و عشق را در خانواده ببیند دیگر در جاهای دیگر به دنبال آن نخواهد گشت.
این مطالب رو برای همسرتون بیان کنید و با علاقه و محبت خودتون این موضوع به نرمی در جان همسر بزرگوارتون هم خواهد نشست. ان شاءالله .
ممنون از حضور گرمتون ، همیشه موفق و موید باشید
مامان بیتا
12 مرداد 90 6:09
سلام
مثل همیشه عالی بود
مطلب مهمی رو یادآوری کردید.به نظر من پس از ورود بچه به زندگی حتی از همان روزهای نخست پدر ومادر باید مراقب رفتار وگفتار خودشون باشند و مسائل و مشکلات شون رو زمانی که بچه نیست باهم درمیون بزارند

سلام مامان مهربون
ممنون از لطفتون.
بله کاملا حق با شماست.
موفق باشید
مامان پریسا
12 مرداد 90 11:10
کاملا درسته. خدارا شکر من و بابای پریسا با اینکه پریسا هنوز کوچیکه ولی این مسائل را کاملا رعایت میکنیم. و مخصوصا بابای پریسا شدیدا روی این نکات پای بند است.

خدا رو شکر! همیشه موفق و موید باشید
مامان نیایش
12 مرداد 90 13:42
خیلی جالب بود واقعا همین طوره
من توی زندگی خودمون اینو واقعا از نزدیک حس کردم من و شوهرم خدا رو شکر خیلی با هم تفاهم داریم و اشتراک نظر و البته خیلی هم همو دوست داریم وقتی نیایش میبینه محبت ما به همدیگه رو خودشم یهو محبتش گل میکنه

خوشحالیم که دوستانی چون شما داریم.
خانم معلم بندری
13 مرداد 90 16:24



الهام مامان رامیلا
14 مرداد 90 17:03
سلام تمام حرفهای شما درسته ولی بخدا این مطالب رو باید کاری کردکه مردها هم بخونند چون ما خانمها بخاطر بچه ها از خیلی چیزها می گذریم وگذشت می کنیم امیدوارم مردها هم این مطالب رو بخونند و یاد بگیرند

بله پدر و مادر هر دو باید به این مسائل دقت کنند
مطمئنا شما مامان عزیز می تونید با گفتار و رفتارتون خیلی چیزها رو به همسرتون بگید و این مطالب رو منتقل کنید
آرزو می کنیم کانون خانواده ی شما روز به روز گرم تر بشه