مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

صمیمی ترین دوست و رفیق کودکتان باشید

1394/4/14 8:22
نویسنده : یه مامان
3,402 بازدید
اشتراک گذاری

صمیمی ترین دوست و رفیق کودک تان باشید تا ارتباط بهتری با فرزندتان داشته باشید. دوست بودن با فرزندتان یکی از بهترین روش ها برای برقراری رابطه ای نزدیک با کودک تان است. هر والدینی اگر صمیمی ترین دوست فرزندش باشد بسیاری از مشکلات کودکش را می تواند حل کند...

دوست داشتن فرزندان، از جمله مواردی است که خداوند به صورت فطری در وجود ما انسا ن ها قرار داده است،به خصوص در وجود مادران ، فلسفه این حکمت الهی بسیار روشن است، به واقع اگر این محبت و مهر مادری که به وسیله هورمون های ( اکسی توسین ) ایجاد می شود در وجود مادران نهادینه نبود، احتمالا هیچ مادر ی حاضر نمی شد حتی یک لحظه هم دردها ،رنج ها و شب بیداری های فرزندانش را متحمل شود.

اما آن چه که قصد داریم به طور اختصار در این مقاله به آن بپردازیم اهمیت و ضرورت این دوست داشتن است و اصولا روش ها و مهارت هایی که این مهم را ممکن می سازند. شاید پذیرفتن این نکته کمی سخت باشد که مشکلات شخصیتی اکثر قریب به اتفاق ما بزرگ ترها به دلیل عدم مهارت دوست داشتن از جانب والدین مان در کودکی شکل گرفته است.

چگونه با بچه هایمان دوست باشیم

مسئله نیازهای روانی و از جمله نیاز به محبّت، از مباحث اصولی در روانشناسی تربیتی و حتّی روانکاوی است. دوست داشتن و دوست داشته شدن از احتیاجات ضروری انسان است و فقدان آن به شکل غیر قابل باوری آدمی را دچار نقصان در بینش و رفتار می کند لذا ضروری است تا والدین توجه لازم و کافی به این نکته داشته باشند. برای این مهم لازم است ابتدا کودکان مان را خوب بشناسیم و به یاد داشته باشیم که دوست داشتن آن ها بدون شناخت شان میسر نیست. دقت کنیم که آن ها آیینه وجود ما هستند. پس هر گونه بینش و رفتار آنان انعکاس بینش و رفتار ماست.

لذا اگر آن ها دوست داشتن را در وجود ما پیدا کنند آن را می آموزند. به یاد داشته باشید اصیل ترین و مهم ترین احتیاجات روانی کودک، برخورداری از محبّت است. کودکان باید احساس کنند که والدین شان با آن ها صمیمی و مهربان اند و آنان را در حل مشکلات شان یاری می کنند.کودکانی که این حس را درون خویش دریافته اند و به این باور رسیده اند، مسائل و مشکلات خود را با والدین خود مطرح می کنند و راحت تر از پس آن ها بر می آیند. برای برقرای ارتباط و دوستی با آنان اولین قدم پس از خواستن، این است که فاصله سنی با فرزندان تان را در ذهن خود به حداقل برسانید تا بدین گونه زمینه هایی برای صحبت دوستانه با آن ها فراهم کنید. اما توجه داشته باشید که این ارتباط با حفظ جایگاه تان به عنوان والدین باشد.

- در دقایقی از شبانه روز، درخلوت آن ها وارد شوید و با فرزندتان صحبت کنید و از دیدگاه های او با خبر شوید.

- سعی کنید در این گفت وگوها از مشکلات و دغدغه های احتمالی فرزندتان با خبر شوید و برای آنها راه حلی بیابید.

- سعی کنید قبل از این که فرزندتان از شما درخواست کمک کند، خودتان به کمک وی بروید و نگذارید برای رفع مشکل خود، به غریبه ها پناه ببرد، حتی اگر این غربیه دوست های وی باشند.

- به عنوان راهی برای برقراری رابطه بیشتر با فرزندان تان با آنها تماس جسمانی داشته باشید. کودکان دوست دارند به والدین خود نزدیک باشند. کنار خود نگاه داشتن، آرامش و اطمینان را به آنان منتقل می کند. استفاده از یک آغوش گرم به او کمک می کند تا یک حامی را در کنار خود باور کنند.

- کودکان علاقه مند به مشارکت در تصمیم گیری ها هستند. تصمیم گیری به آنها احساس تسلط و استقلال می دهد. سعی کنید در امور مختلف حتی اگر به ظاهر، نظرات آنها را نیز جویا شوید تا بدین صورت این حس را در او تقویت کرده و رابطه دوستی تان را محکم تر کنید.

- جمله خود را با کلمه «باشه؟» تمام نکنید مگر آن که آماده باشید«نه» گفتن کودک خود را بپذیرید. اگر از کودک درخواستی بکنید که منوط به موافقت او باشد، در دام بحث های طولانی و حتی جنگ قدرت گرفتار می شوید.

- برای تفهیم مسائل و موضوعات مختلف به او، زیاد توضیح ندهید. اثربخشی توضیحات ساده معمولاً بیش از بحث های طولانی است. در ضمن بچه ها خیلی زود از توضیحات مشروح خسته شده و فرار می کنند.

- به کودک خود توجه کامل داشته باشید و به خاطر بسپارید که حتی یک رابطه سریع اما با توجه ،می تواند نیاز کودک شما را به ارتباط برآورده سازد.

روزنامه قانون

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

بابا و مامان
16 تیر 94 17:21
ممنون پست خیلی خوبی بود من از اول تا اخرش و چند بار خوندم اماخیلی خوب بود بحث راجبه این مسئله بیشتر بود و برای هر سنی یه راهکار کوچک و جامعی داده میشد
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش میشه، ممنون از توجه و دقتی که در خوندن این مطلب به خرج دادید ان شاالله سعی می کنیم باز هم در این زمینه مطلب بذاریم براتون