مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

احترام به جسم کودک

1393/12/27 6:00
نویسنده : یه مامان
5,535 بازدید
اشتراک گذاری

خط تعادل را باید در احترام به جسم رعایت کنیم. اگر از خط تعادل پایین بیاییم ، باعث تحقیر کودک میشویم و اگر بالای خط تعادل برویم، باعث تکبر و خودشیفتگی میشویم.

در ادامه تاثیر رفتارهای مختلف ما رو در این باره بررسی می کنیم...

اولين مسئله در اعمال تحقيرِ جسم، تفكر مقايسه است . بايد به تدريج و آرام آرام از اين تفكر دوري كنيم و آن را كنار بگذاريم .

يكي از انواع تحقير جسم ، لقب دادن به كودك است . خصوصيات جسمي كودكان را لقب ندهيد ، حتي به شوخي . از زبان نيشدار استفاده نكنيد و آن را شوخي قلمداد نكنيد . مهم نيست كه فرد هنگام شوخي قصدي دارد يا ندارد ، مهم آزاري است كه از طريق اين شوخي ها انتقال مي يابد .

نه جسم بچه ها را تحقير كنيد و نه اجازه دهيد كه جسم بچه ها را تحقير كنند و لقب بدهند . كودك زير 6 سال درك انتزاعي ندارد و متوجه شوخي و جدي بودن كلام نمي شود ؛ به خصوص از طرف پدر و مادر . همه ي حرفها يي كه به او زده مي شود را به عنوان واقعيت تلَقي مي كند و از تأثير آن ها در ضمير ناخودآگاهش از خود درك و تصوير مي سازد و بر پايه ي آن يك احساس به وجود مي آيد ؛ احساس حقارت و احساس حقارت نسبت به جسم .به جاي زبان نيشدار و كلمات مبهم از بيان فاخر استفاده كنيد . روي فرهنگ هاي لغات كار كنيد و از كلمات زيبا و فاخر و خوش آهنگ استفاده كنيد . اجازه ندهيد كه دوستان و آشنايان و بستگان با بچه هاي ما هر طور كه مي خواهند صحبت كنند . مواظب باشيد به بچه ها هيچ كس حق ندارد لقب بدهد ، بايد فوري دخالت كنيد البته با آرامش و ادب .  اگر آنها هم بدانند كه لقبي كه به كودك مي دهند چه آسيبي به او مي زند ، متوجه اشتباهشان خواهند شد. انسان قد كوتاه و قد بلند نداريم . بلكه انسان هايي داريم با طول قدهاي متفاوت . اما به قد كوتاه مي كوييم كوتوله و به قد بلند مي گوييم ديلاق ؛ كه هر دو مخرب است . در مورد نوجوانان ، در يك مقطع سني يك مرتبه قد مي كشند در حاليكه هنوز مغزشان رشد نكرده ، بنابراين نوجوان حدود 20 سانتي متر از بدنش را كنترل ندارد ، مرتب به در و ديوار مي خورند ؛ به آنها نگوييد مثل شتر راه نرو . حتي دستش را ببوسيد چون او در حال رشد است .مسئله ي دوم در تحقير جسم كودكان اسباب بازي ها هستند . مخصوصاً براي دختر ها . بعضي از اسباب بازي ها جسم كودك را تحقير مي كنند . باربي از اين دست اسباب بازي هستند . اسباب بازي بار فرهنگي دارد و هر كالائي را به عنوان اسباب بازي به حريم خانه تان راه ندهيد . مادر زمينه ي اسباب بازي تهاجم فرهنگي داريم . وقتي عروسكهاي خوش اندام و بلوند و چشم آبي را دست دخترهاي مو مشكي و سبزه و تُپلي خودمان مي دهيم يعني داريم او را تحقير مي كنيم . آنها توسط اين عروسك ها درك و تصوير نا زيبائي از جسم خود مي سازند و در حسرت آن اندام و پوست و مو تا آخر عمر روزهاي تلخي را مي گذرانند .

از خط تعادل اگر به سمت بالا منحرف شويم ، به تكبر و خود شيفتگي مي رسيم . ما گفتيم كه بايد دست و حتي پاي كودك را ببوسيد و او را تمجيد و تأييد كنيد ؛ اين كارها اگر از خط تعادل خارج شوند و جنبه ي قضاوت بگيرند ، باعث خود شيفتگي مي شوند . بوسيدن دست جزو سنت ما است . دست بزرگان را به دليل حرمت به آن ها مي بوسيم ؛ دست كودكان را هم بايد بوسيد چون كودكان خيلي بزرگ هستند .

يكي از مهمترين مسائلي كه باعث ايجاد خودشيفتگي مي شود زيبايي است ، زيبايي يك نعمت الهي است و به نظر من همة بچه ها زيبا هستند . زيبايي يك خصوصيت است ؛ ارزش نيست ؛ زيبايي ارثي است . وقتي ما خصوصيت ها را ارزش گذاري مي كنيم ، مانع رشد مي شويم . يك نوع ارزش گذاري مي كنيم و باعث تحقير مي شويم ، مثل : سوسك سياه ؛ يا يك نوع ارزش گذاري مي كنيم و باعث خودشيفتگي مي شويم .

اندام ها را برچسب نزنيد ، رفتار ها را توصيف كنيد . مثل : قربون نگاه كردنت برم به جاي قربون چشماي مشكيت و ...متأسفانه خودشيفتگي يك بيماري در جامعة ما است و بچه هاي ما به سرعت در اين مسير طي مي كنند ، درست مثل تيزهوشي . زماني انسان بايد متوجه شود زيبا است كه قدرت صحيح استفاده از اين زيبايي را داشته باشد . و همينطور در مورد تيزهوشي . در كشورهاي اروپايي كودكان تيزهوش را فقط معلم و مسئولين مدرسه مي شناسند حتي به والدينش هم نمي گويند تا رفتار طبيعي اين كودك از او گرفته نشود و ارتباطش با همسالانش دچار اختلال نشود . ميانگين نمره هاي آن ها را از ميانگين كلاس پايين تر مي گيرند تا مغرور و خودشيفته نشوند ؛ وقتي وارد دانشگاه شدند به آنها گفته خواهد شد كه از هوش بالايي برخوردارند چون به مرحله اي رسيده اند كه ديگر توانائي و قدرت استفاده از اين خصوصيت را دارند .

اما متأسفانه ما در ايران بچه هاي 6 و 8 ساله را كه حتي تيزهوش نيستند ، با يك سري ضوابط اشتباه برچسب تيزهوش مي زنيم و به همه ي جنبه هاي زندگي اين كودك آسيب مي رسانيم .زماني كودك بايد متوجه زيبايي يا تيزهوشي خودش بشود كه قدرت صحيح استفاده از آن ها را داشته باشد . نه اينكه دچار خود شيفتگي شود و ديگر نتواند رشد كند . زيبائي هاي كودك نبايد جلوه گر شود ، حتي بايد پوشيده شود نه اينكه نمايش داده شود . همة بچه ها زيبا هستند . بچه ها بايد ساده بپوشند ، اگر موهاي زيبائي دارند ساده ببندند و اگر پوست زيبائي دارند لباس پوشيده بپوشند . خط تعادل را حفظ كنيم

آسيب هائي كه خود شيفتگي به دنبال دارد :

1)      تأثير منفي در ارتباط ؛ اگر پسر يا دختري در عرصة ارتباطات فقط به جسمش متكي باشد و تنها منبعي كه براي ايجاد ارتباط داشته باشد،جسمش باشد چه چيزي در انتظار او خواهد بود؟ يك بخش مهم ريشة اعتياد ، فساد اخلاقي و انحرافات اجتماعي در تحقير جسم و يا خود شيفتگي در دوران كودكي است . متأسفانه والدين گاهي همزمان هم تحقير مي كنند و هم خود شيفتگي ايجاد مي كنند .
زيبائي جسمي خيلي خوب است و يك ارتباط جسمي و جنسي را غني مي كند ولي اين ارتباط فقط مخصوص همسران است.خصوصيات جسمي نبايد در هر ارتباطي عرضه شود . يكي از مرز بندي هاي ما با دنياي غرب در اين است كه در غرب ، جسم ، اهميت پيدا كرده و ارزش شده است و يك نوع زيبائي هاي خاص تبليغ مي شود، چون دنياي مصرف است . امروزه خود غرب هم به اين مطلب رسيده است كه خود شيفتگي هاي جسمي چه آسيب هايي به انسان مي زند .

2)       تنهائي ؛ انسان هاي خود شيفته به شدت تنها هستند چون به هيچ كس اعتماد نمي كنند . به خصوص در مورد دختر ها اول خصوصيات جسمي شان را بارز مي كنيم بعد از طرف ديگر آن ها را از مردها و اجتماع مي ترسانيم . تفكر من از همه بالاترم و من برترم عين تنهايي است .

3)      نگراني ؛ درست مثل هر داشتة ديگري كه هميشه نگرانيم كه از دستشان ندهيم افراد خود شيفته هم هميشه نگرانند كه نكند روزي اين زيبائي يا برتري را از دست بدهند .

4)      احساس پوچي و تهي بودن معنوي و عاطفي

چه كار بايد كرد ؟

الف ) كمرنگ كردن زيبائي هاي ظاهري ؛ چرا به تعداد زياد عكس بچه ها را به در و ديوار خانه مي زنيم ؟ وقتي عكس بچه ها را به ديوار پذيرائي خانه مي زنيم آنها را رسانه اي مي كنيم . کودك توجه را دوست دارد . محبوبيت تلويزيون هم در همين است ، رسانه اي شدن ، جلب توجه ، مورد ديدن واقع شدن . ما وقتي عكس كودك را به ديوار مي زنيم او را رسانه اي مي كنيم ؛ به خصوص عكس هاي آتليه اي ، اين كار خود شيفتگي ايجاد مي كند . عكس بچه ها خوب است ولي روي ديوار اتاق خودش . مخصوصاً اگر عكس سن هاي مختلف او باشد تا مراحل رشد خودش را ببيند .

ب ) توجه به كاركرد جسم نه خصوصيات جسمي ؛

ج ) تقويت ارزش هاي معنوي و مهارت هاي زندگي ؛ انسان نياز به جلب توجه دارد اما بايد توجه مثبت باشد . بچه ها بايد از درون خودشان را تأييد كنند . براي پرورش متعادل و خوب كودك بايد بين ابعاد مادي و معنوي آنان هماهنگي ايجاد كرد ؛به همان نسبت كه به تغذيه و لباس پوشيدن و نظافت و ... اهميت مي دهيم به احترام به جسم كودك هم بايد اهميت دهيم و توجه كنيم . وقتي جسمي محترم بود به دنبال شناخت خودش مي رود.

برگرفته از مباحث استاد محمود سلطانی

پسندها (5)

نظرات (7)

فاطمه مامان گلها
27 اسفند 93 9:46
سلام بسیار زیبا و مفید بود مخصوصا در مورد نحوه تعریف از جسم و هوش کودک
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز امیدواریم که این ور و اون ور بوم نیوفتیم و این رسالت بزرگ روی دوشمون سنگینی نکنه
مامان شبنم
28 اسفند 93 12:09
سلام این چند روز وضع همه مشخص بود که مثل خودم درگیر کارای پایان سال و اماده شدن برای شروع سال جدید بودن ... واسه همین هممون یه خط در میون اومدیم و رفتیم و خلاصه مدرسه تق و لق بود اومدم سال نو رو پیشاپیش تبریک بگم امیدوارم که همگی به عنایت حضرت فاطمه زهرا سال خوب و با برکتی پیش رو داشته باشید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله! کاملا مشخص بود... از همین جا به همه ی دوستانمون خداقوت می گیم ما هم پیشاپیش به شما تبریک میگیم و آرزو می کنیم که سال فاطمی برای همه ی ما باشد.
بابا و مامان
29 اسفند 93 1:58
عالی بود ممنون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه
مامان یاسمن و محمد پارسا
29 اسفند 93 3:05
سلام به پست تصاویر تصویرهای جدید اضافه شد ملاحظه بفرمایید
یه مامان
پاسخ
سلام و عرض ادب و احترام ببخشید نظرتون دیر تایید شد ممنون از لطفتون
بابا و مامان
29 اسفند 93 3:08
سلام خانم مدیرای گل سالی پر از شادی و سلامتی براتون ارزو دارم
یه مامان
پاسخ
ســـــــــــــــلام مامان عزیز و همیار مهربون مدرسه خیلی خیلی ممنونیم ما هم سالی پر از خوبی و برکت رو براتون از خدا می خوایم
maman zahra
5 فروردین 94 13:41
تنها خداست که میداند “بهترین” در زندگیت چگونه معنا میشود! من در سال نو آن بهترین را برایت آرزو میکنم. نوروزت مبارک
یه مامان
پاسخ
سلام خیلی ممنـــــــــــــون سال نو شما هم مبارک باشه
بابا و مامان
13 فروردین 94 8:54
سلام امیدوارم ایام به کامتون باشه و روز و روزگار خوشی راسپری کنید چقد بده مدرسه تعطیله من که هر روز چند بار میام منتظرم مدرسمون زود شروع بشه امروز که اومدم گفتم بدون سلام نرم
یه مامان
پاسخ
ســـــــــــــــــــــــــــــــــــلامممممم به روی ماهتون به چشمای قشنگتون ببخشید که این چند روز هم مدرسه درست و حسابی باز نشد حضور مامان هایی مثل شما در مدرسه خیلی به ما انرژی میده ممنون که همیشه هستید