مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تاثیر کلاس های فوق برنامه در هوش کودک

1393/6/24 10:11
نویسنده : یه مامان
4,803 بازدید
اشتراک گذاری

 بسیاری از والدین و حتی معلمان، ترجیح می دهند دانش آموزان وقت خود را در کلاس های ریاضی و علوم بگذرانند به جای اینکه وقت و انرژی خود را در هنر، قصه نویسی و ورزش صرف کنند. اما آیا این دیدگاه درست است؟

همه ما با اصطلاح "فوق برنامه" یا "برنامه های فوق العاده" در مدارس آشنایی داریم. این برنامه ها معمولا شامل هنر، موسیقی، نمایش، زبان های خارجی و ورزش می شوند. این اصطلاح از آنجا کاربرد می یابد که خارج از برنامه درسی معمول مدارس طبقه بندی می شوند و دانش آموزان در وقت آزاد خود به آنها می پردازند. اما به واقع این فعالیت ها تا چه حد مفید یا غیر لازم هستند؟ می دانیم که بسیاری از والدین، دانش آموزان را بابت شرکت در کلاس های فوق برنامه نکوهش می کنند و اغلب این برنامه ها به نفع افزایش ساعات دروس اساسی، میدان را خالی می کنند. بسیاری از والدین و حتی معلمان، ترجیح می دهند دانش آموزان وقت خود را در کلاس های ریاضی و علوم بگذرانند به جای اینکه وقت و انرژی خود را در هنر، قصه نویسی و ورزش صرف کنند. اما آیا این دیدگاه درست است؟

 به تازگی تحقیقات زیادی در مورد تاثیر و اهمیت فعالیت های فوق برنامه در مراکز علمی جهان صورت گرفته است. در چند تحقیق که توسط دانشگاه هاروارد، دانشگاه ایالتی ویرجینیا و گروهی از پژوهشگران عصب شناس در مجلات علمی معتبر منتشر شده، نتایج جالبی به دست آمده است. این محققان در طی پژوهش های خود متوجه شده اند که درگیری در فعالیت های فوق برنامه، نه تنها به هیچ وجه اتلاف وقت نیست بلکه به رشد ذهنی و شناختی کودکان نیز منجر می شود و در عمل موفقیت تحصیلی دانش آموزان را بالا می برد.

 هنر

تحقیقات در حوزه عصب شناسی و و نوروسایکولوژی نشان می دهد که درگیر شدن در فعالیت های هنری به افزایش سیناپس های عصبی و رشد قشر مخ کمک می کند و منجر به تعادل رشد در هر دو نیمکره مغز می شود. کودکانی که به فعالیت های فوق برنامه هنری می پردازند، نه تنها قوه خلاقیت و زیبایی شناسی خود را تقویت می کنند بلکه در عمل هوش و رشد ذهنی خود را بهبود می بخشند. این کودکان به مراتب باهوش تر و خلاق تر از کودکانی هستند که تنها خود را با مباحث ریاضی و علوم سرگرم می کنند. زبان آموزی و مهارت های ریاضی به رشد نیمکره چپ مغز کمک می کند در حالیکه فعالیت های هنری، از قبیل نقاشی و هنرهای دستی، رشد نیمکره راست مغز را تسهیل می کند و در عمل رشد متعادل هر دو نیمکره، عملکرد فرد را در مواجهه با موقعیت های مختلف زندگی بهبود می بخشد.

آموزش زبان دوم

تحقیقات دانشگاه های مک گیل و آکسفورد، نیز بر ارتباط بین آموزش زبان دوم و رشد مغز صحه می گذارند. در تحقیقاتی که به سرپرستی این دو دانشگاه انجام شده، مشخص شده است کودکانی که به خصوص از سنین پائین یادگیری زبان دوم را آغاز می کنند، قشر مخ رشدیافته تری نسبت به سایرین دارند. آموزش زبان دوم، به کودکان کمک می کند، با بازسازی ساختارهای ذهنی، رشد ذهنی بیشتر و در نتیجه هوش بالاتری به دست آورند.

ورزش و فعالیت بدنی

آنچه همه ما می دانیم این است که ورزش به رشد ماهیچه ای و سلامت جسمی کودکان کمک زیادی می کند. اما آنچه بسیاری از ما نمی دانیم این است که ورزش نه تنها برای سلامت و بهداشت جسمی کودکان مفید است بلکه به رشد ذهنی آنها نیز کمک می کند. یک تحقیق جدید در این زمینه نشان می دهد در بدن کودکانی که ایروبیک یا ورزش های هوازی انجام می دهند، پروتئینی ساخته می شود که در مغز همچون یک معجزه عمل می کند. این پروتئین قدرت درک، فهم و یادگیری را افزایش می دهد.

مدرسه ناپلویل در الینویز امریکا4، در یک برنامه تحقیقاتی، از دانش آموزان می خواهند قبل از آغاز کلاسها، در یک برنامه دوی صبحگاهی شرکت کنند، نتایج آزمون بین المللی علوم5 در بین شاگردان پایه هشتم این مدرسه، بسیار بالاتر از میانگین کل امریکا و حتی بالاتر از نتایج آمون دانش آموزان سنگاپوری است که به طور معمول بالاترین نمرات را در این آزمون ها به خود اختصاص می دهند. این نتایج به خوبی نشان می دهد که یک برنامه ورزشی سبک روزانه تا چه حد می تواند بر علمکرد تحصیلی کودکان تاثیر مستقیم داشته باشد. این در حالی است که تنها 6 درصد مدارس امریکایی برنامه روزانه ورزشی دارند و 20 درصد از کل مدارس ابتدایی، معمولا کلاس ورزش را برای افزایش ساعات کلاس های علوم و ریاضی حذف می کنند.

 تحقیقات نشان می دهند که شرکت در فعالیت های ورزشی نه تنها به رشد ذهنی و شناختی کودکان کمک می کند بلکه مهارت های زندگی را به آنها می آموزد کودکانی که به طور منظم ورزش می کنند و در فعالیت های ورزشی مشارکتی و گروهی، همکاری دارند، روابط اجتماعی قوی تر، روحیه مشارکت بالاتر و اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سایر دانش آموزانی دارند که تنها وقت خود را صرف درس خواندن می کنند.

 با تمام این توضیحات به نظر می رسد، نظام آموزشی در تمام کشورها باید تجدید نظری در مورد اهمیت و اولویت بندی مفاد درسی خود انجام دهد و به همان میزان که برای دروس اساسی ریاضی، علوم و زبان ارزش قائل است، برای دروس هنر و ورزش نیز جایی در برنامه اصلی مدارس باز کند. چرا که دانش آموزان برای رشد ذهنی و بالاتر رفتن قدرت هوش و استعداد خود به یک برنامه درسی متعادل و همه جانبه نیازمندند.

منبع: سایت آی هوش

پسندها (2)

نظرات (7)

مریم مامان دونه برفی
24 شهریور 93 12:16
خوب ومفید و مثل همیشه عالی . منتشکرم.
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه! خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته
مامان اهورا
24 شهریور 93 15:36
سلام ،وقت بخیر ،خیلی عالی بود ،من خودم هم از اون دسته بچه هایی (البته بچه های دیروز)بودم که همیشه توی کلاسهای هنری و ورزشی بودم امارشته دانشگاهیم ربطی به هنر نداشت الان اصلا پشیمون نیستم که اینهمه کلاس میرفتم چون واقعا توی زندگی امروزم خیلی بدردم خورده ،بازم ممنون از مطالب مفیدتون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله خواهش میشه! قابل شما رو نداشت! واقعا که اگه یه گوشه از زندگیمون برای هنر جا بذاریم، خیلی توی روند زندگی تاثیر میذاره و البته ورزش هم جای خودش رو داره.
مامان شبنم
24 شهریور 93 21:35
سلام خیلی خوب بود من شنیدم امسال به صورت ازمایشی در بعضی مدارس می خوان پنج شنبه ها رو به فعالیتهای تفریحی و فوق برنامه اختصاص بدن که حضور در اونها هم اختیاره به نظر خوب میاد البته امیدوارم جبران ساعتهای کمبود درسهایی مثل ریاضی رو نکنه چون دوره ما که همین بود ساعات فوق برنامه به کلاسایی می گذشت که عقب بودیم تازه باید پول هم می دادیم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز چه طرح جالبی، البته این نکته ای هم که ذکر کردید هست! ان شاءالله که اینطوری نباشه؛ اونقدر برامون گرون تموم میشد که هنوز که هنوزه یادمونه
بابا و مامان
25 شهریور 93 7:59
عالی بود ممنون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه!
مامان فرنيا
25 شهریور 93 9:22
سلام و صبح بخير من هميشه با اين كه پدر و مادرها تابستان هم بچه ها را ميگذارند كلاسهاي درسي مخالف بودم و هستم و حالا توي اين مطلب هم ديديم حتي توي زمان مدرسه هم ورزش و هنر به هر شكلي اش چقدر اهميت داره
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله بله واقعا! بهترین ساعت های دوران مدرسه ی ما برمیگرده به ساعت های نقاشی و ورزش که اون هم متاسفانه بعضی وقت ها به خاطر عقب بودن بعضی از درس ها جاش رو به اون درس میداد و اون لحظه یکی از غم بارترین لحظه هامون بود.
❀مامان علی خوشتیپ❀
26 شهریور 93 8:09
ممنون بابت مطلب مفیدتون اینو برای وزیر آموزش و پرورش بفرستید که قراره کلاسهای هنری و ورزشی رو بندازن پنجشنبه ها تا هر دانش آموزی دوست داشت شرکت کنهنمی دونم کدوم کارشناسایی این برنامه ها رو میریزن؟؟؟؟
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه! تازه اگه به قول مامان شبنم عزیز از اون ساعت ها هم استفاده ی درسی نشه به هر بهونه ای !
❀مامان علی خوشتیپ❀
26 شهریور 93 8:16
منم با کلاسهای درسی برای اوقات فراغت مخالفم...البته باشه خوبه ولی در حد فراموش نشدن درسهای سال تحصیلی گذشته توی تابستون و آمادگی بیشتر برای درس ها توی سال تحصیلی... کلاس هنری هم نباید طبق مد باشه...مثل الان که مد شده الا و بلا بچه رو کلاس موسیقی بذارن...باید طبق علاقه بچه باشه...حالا هر هنری که دوست داره کلاس ورزشی هم صد در صد موافقم...علی که کلکسیونشو داره میرهالانم کشتی گذاشتیمش...باباش میگه بیشتر برای این نوشتمش تا روحیه مبارزه و مقابلش با سختی ها بالا بره...این نظر باباشه نمی دونم چقدر درسته؟میگه اینو تو زندگی چندتا از آدمهای موفق خوندم که پدراشون در بچگی اونا رو تشویق به چنین ورزشهایی کردن در کنارش یه ورزشی که تو داشته باشه برای افزایش تمرکز و ورزش هایی مثل فوتبال برای تشویق به کار گروهی و شنا هم که یه جنوبی باید بلد باشه و البته شدید آرامش میده...فقط مونده سوارکاری
یه مامان
پاسخ
به به! آفرین به این استدلالهای قشنگتون سوارکاریِ دوچرخه هم که علی آقا بلده، پس کلکسیونتون تکمیله الحمدالله کم کم هم باید به درجه ی استادی برسه تا به داداش کوچولوش هم آموزش بده واقعا که خیلی بده طبق مد بچه ها رو وادار به کارهایی بکنیم که علاقه ای بهش ندارند ؛ به نوعی میشه گفت این اوج خشونت در حد بچه هاست که بخواهیم آرزوهای خفته ی خودمون رو توی بچه هامون بارور کنیم اون هم به هر قیمیتی