مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

روش گرفتن از پوشک

1393/5/29 5:7
نویسنده : یه مامان
7,440 بازدید
اشتراک گذاری

هدف اينه كه روش گرفتن از پوشك روشي علمي باشه و آرامش مادر و فرزند رو به هم نزنه ودر نتيجه پوشك گرفتن ، مادر آرامش پيدا مي كنه و بچه استقلال ، و در نتيجه استقلال ، كودك اعتماد به نفس بالا پيدامي كنه ...

چند نكته بسيار مهم : 

هدف اينه كه روش گرفتن از پوشك روشي علمي باشه و آرامش مادر و فرزند رو به هم نزنه ودر نتيجه پوشك گرفتن، مادر آرامش پيدا مي كنه و بچه استقلال ، و در نتيجه استقلال ، كودك اعتماد به نفس بالا پيدامي كنه . كودكان استقلال طلب زودتر علايم را نشان مي دهند .

سن معمولي سن دو سالگي است ولي كودكي كه علايم آمادگي را دارد در هرسني كه حتي زير دو سال هم باشد بايد شروع شود. اما بهترین سن پایان سه سالگیست.

مهم ترين نكته اينه كه آمادگي براي اين كار از كودك شروع مي شودنه دل خودمان . آمادگي هم جسمي بايد باشد و هم روحي . 

هيچ عجله اي نبايد در اين كار صورت گيرد وتشويق درامر آموزش بسيار كمك مي كند ولي تشويق در اين امر استثناً بايد به صورت مادي باشد مثل بستني ، لواشك وخوراكي هاي مورد علاقه فرزندتان كه البته سالم و بهداشتي هم باشد .البته در امر تشويق خاموش سازي داريم يعني اول با تشويق زياد شروع مي كنيم و يواش يواش آن تشويق مادي را كم و سپس حذف مي كنيم تا كودك شرطي نشود و ضمنا به وظايفش آگاه شود.

عصبانيت و تنبيه كار را خيلي خيلي سخت مي كند و آفت اين قضيه عصباني شدن و دادن زدن سر كودك و همچنين وسواس شديد است . 

مادران حساس يا وسواس به تميزي يامسايل شرعي بايد كاملا خود را آماده اين مساله كنند ، بهتر است براي مدتي فرش هايتان را لوله كنيد و گوشه اتاق بگذاريد ( براي آرامش خود و فرزندتان قيد دكور خانه را براي مدتي بزنيد) و با خود بگوييد مثلا بعدا ز دو ماه كه آموزش به پايان رسيد ، من تمام خانه را تميز مي كنم . 

ممكن است كودك دو سه روز يا شايد يه هفته اول را به خوبي همكاري كند ولي دوباره برگردد، در چنين مواقعي بهتر است به او فرصت بدهيم و دو هفته استراحت را در نظر بگيريم . 

شرايط آمادگي : 

شرايط جسمي : 

كودك از 18 ماهگي ( تقريباً ) توانايي كنترل ادرار را پيدا مي كند ( به دليل ارادي شدن دريچه هاي مثانه و دو برابر شدن حجم مثانه ). اين سن تقريبي است ولي با دو سه ماه تفاوت در ساير بچه ها بروز مي كند . ولي اين توانايي كنترل ادرار نياز به آموزش دارد و همچنين نياز به داشتن شرايط جسمي و روحي مناسب كودك . 
بعضي از اين علايم اگر در كودك شما بروز پيدا كرد نشان دهنده آمادگي اوست ( اما شرايط ديگري كه گفته خواهد شد نيزبايد كنار اين علايم باشد تا شرايط مناسب جهت اموزش فراهم شود)

الف – كودك از پوشك كردن فرار مي كند 

ب _ هنگام پوشك كردن گريه و مقاومت مي كند يا اينكه پوشك خودش را باز مي كند 

ج _ به دستشويي كردن والدين علاقه و توجه نشان مي دهد 

ه _ توانايي درك اينكه بتوانيم به او دو كار را بگوييم را داشته باشد 

ق _ حداقل 5 دقيقه بنشيند 

ث _ شلوارش را بتواند در بياورد 

خ _ وقتي كه كودك را سر پا مي گيريم دستشويي مي كند ( اين يعني اسفنگترهايش ارادي شده اند ) 

موارد زير را بايد بداينم : 

كودك در هنگام شروع آموزش : 

ييوست و اسهال نداشته باشد 

پسرها ديرتر از دخترها آموزش مي بينند 

پوشك شب گاهي تا سه سال و نيم ادامه دارد 

به هيچ عنوان نبايد مايعات در هنگام آموزش كم شود با هدف ادرار كودك چون ايجاد يبوست مي كند و يبوست به علت دردي كه دارد كودك را از لگن بيزار مي كند چون گمان مي كند علت درد او نشستن بر سر لگن است . ضمن اينكه كمبود آب فرآيند آموزش رو كند مي كند . 

شرايط روحي : 

 آمادگي مادر 

 برنامه ريزي كنيم كه سفر يا مهماني كه قرار است چند روز بماند يا موارد خاص نداشته باشيم . 

محيط خانه را آماده كنيم كه اگر كودك كثبف كرد دعوايش نكنيم حتي در حد يك واي چون كودك به شدت حساس سرخوردگي و گناه مي كند و گمان مي كند كه دستشويي كردنش گناه و خطاي بزرگي است كه بايد كنترلش كند. 

دستشويي را تميز و كاملا روشن كنيم و با چند عكس كودكانه شاد در محلي كه قرار است لگن گذاشته شود تزيين كنيم و چند تا اسباب بازي بگذاريم كه تا آخر اموزش انجا باشد . 

چند تا لباس كهنه كودك را آماده كنبم كه در صورت کثيف شدن مورد نداشته باشد . 

نكته : بهترين فصل براي اين آموزش فصل گرماست . ولي به ياد داشته باشيد تحت هيچ شرايطي دو آموزش را با هم انجام ندهيم مثلا گرفتن شير يا جدا كردن محل خواب با پوشك گرفتن . 

مقدمات شروع آموزش : 

بايد اطلاعات نسبي ازبرنامه دستشويي رفتن بچه ها داشته باشيم . يك هفته قبل از اموزش بايد به طور مرتب برنامه دستشويي كودك كنترل و يادداشت شود . حتما هفت روز را بنويسيد چون ميانگين بهتري را به دست مي آوريد . مثلا كودك بعد از صبحانه مدفوع مي كند و بعد از دو ساعت ادرار مي كند ...... مهم ساعت ها نيستند مهم فاصله زماني آنهاست چون خواب كودك متغير است . 

لگن خوب بخريم . چند لگن خوب را انتخاب كنيم و به كودك اجازه انتخاب بين آن چند عدد را بدهيم اولين لگني را كه علاقه نشان داد و با آن بازي كرد را بخريم . چند روز لگن را در اتاق كودك يا در جلو تلويزيون بگداريم ( قبل از شروع استفاده )تا كودك به آن عادت كند و با آن بازي كند .سپس آن را به دستشويي برده و در محل ثابتي قرار مي دهيم و ديگر هرگزآن را خارج نمي كنيم . لگن حتما پشتي داشته باشد . 

اگر كودك را به منزل مادرتان مي بريد يك عدد لگن را هم براي آنجا تهيه كنيد درست هم شكل و هم رنگ لگن منزل خودتان . 

در امر آموزش بسيار مهم است كه كودك شما تحت آموزش يكسان قرار گيرد يعني اگر كه مادرتان هم از كودكتان مراقبت مي كند او هم دقيقا همانند شما با كودك رفتار كند كه كودك دچار دو گانگي نشود . 

حتي اگر دست كودك به هيچ چيز آلودهاي در دستشويي نخورد شما دستهايش رو بشوييد زيرا اين هم بخش مهمي از آموزش است وآلت كودكان را با دستمال توالت خشك كنيد . 

روش موثر اين است كه لگن و توالت را با هم آموزش دهيد مثلا هم لگن هم توالت جالا چه فرنگي و چه ايراني . 

روش شروع : 

وقتي كودك از خواب بيدار مي شود بلافاصله اورار به سرلگن مي نشانيم و مي گوييم جيش كنو براش هم كتاب و اسباب بازي مي بريم و چون مثانه اش پر است خود به خود تخليه مي شود . و بعد كه جيش كرد اورا مي بوسيم .و بيست دقيقه اورا باز مي گذاريم و دوباره پوشك مي كنيم و دو ساعت بعد پوشك را باز مي كنيم اگر خشك بود دوباره كودك را بر سر لگن مي نشانيم و همان مراحل قبل ولي اگر خيس بود يعني كودك زودتر از دو ساعت جيش مي كند كه با چند بار امتحان زمان آن دستمان مي آيد و همان زمان كودك را باز مي كنيم و لگن مي نشانيم ، برنامه يه هفته قبل از آموزش كه ساعتها و وفواصل زماني ادار و مدفوعهاي كودك را يادداشت مي كنيد در هفته اول آموزش بسيار برايتان كار آمد است . 

و اگر جيش كرد در لگن دو باره بيست دقيقه باز و دوباره پوشك و همينطور تا آخر شب .ولي هنگام بيرون رفتن از منزل نياز ي به ادامه برنامه نيست مگر اينكه در جاي مناسبي جهت تخليه كودك از ادرار باشيد . 

نكته مهم اين بخش اين است كه كودك فواصل بين دو جيش را بايد پوشك باشد . حتبي با علم به اينكه در اين فاصله جيش نمي كند .زيرا بايد نتيجه بگيريم كه بعد از مدتي كودك در طول روز فقط وقتي كه بازش مي كنيم جيش مي كند و پوشكش در طول روز خشك مي ماند . و اين زمان در بچه ها متفاوت است ممكن است يك هفته تا سه هفته طول بكشد ولي رسيدن به اين مرحله بسيار مهم و ضروري است . 

اگر از دست كودك در رفت ، قشقرق به راه نياندازيم و از خود كودك براي تميز كردن آن محل كمك بگيريم . 
ما قرار است زمان دستشوييي كودك را كنترلكنيم نه خود كودك يا مثانه اش را . به همين دليل بايد انتظار از دست رفتن را داشته باشيم . 

بعد از دو يا سه هفته كه زمان را كاملا كنترل كرديم ديگر فواصل بين دستشويي ها كودك را پوشك نمي كنيم . 

پوشك شب : 

آموزش اين مرحله طولاني ميباشد ، يكي از مسائلي كه كار را سخت مي كند شير شب است . دو نوع كودك در ادرار شب داريم: يكي كودكي كه 
عليرغم شير شب ، تمام شب را خشك است ولي دم صبح ادرار ميكند ( علامتش اينست كه دم صبح به خودش مي پيچه ) كه در مورد اين كودك بايد زمان بذاريم و ساعت و بيدار شويم و سر لگن بشانيم كه معمولا در مورد كودك زير دو سال به علت اختلال در خواب و عدم همكاري توصيه نمي شود . 

و نوع ديگر كودكي است كه شب تا صبح پوشكش خيس است كه اين كودك به هيچ وجه آماده از پوشك گرفتن نيست و گاه تا سه سالگي هم طول مي كشد كه اين به هيچ وجه اسمش شب ادراري نيست. 

اگر كودك را از پوشك شب گرفتيم ولي بعد از مدتي يك يا دو شب دو باره ادرار مي كند به احتمال خيلي قوي شرايط روحي كودك عوض شده مثلا مسافرت است يا از پدرش دور شده است و يا اينكه خيلي خسته است و يا اينكه مايعات زيادي راقبل از خواب مصرف كرده است . 

آداب شستشو : 

حتي اگر تا سن 4 يا 5 سالگي خودمان مي خواهيم كودكمان را بشوييم ولي بهتر است از همان ابتدا ( در صورت تمايل كودك ) به او هم اجازه شستن خودش را بدهيم ولي با نظارت و همراه با توضيحات براي او . براي او چهار پايه اي مهيا كنيد تا روي آن بايستد و با كمك شما دست هايش را بشويد و خشك كند . ضمنا خشك كردن كودك با دستمال توالت يكي از مهم ترين آموزشهايي است كه مخصوصاً براي دختران توصيه مي شود . 

شب ادراري : 

تا سن 4 سالگي چيزي به نام شب ادراري وجود ندارد 

در پسرها شب ادراري از دختران شايع تر مي باشد . 

علت شب ادراري متفاوت است مثلا در پسران تغييرات هورموني ، در دختران عفونت ادراري و مجموع مشكلات عاطفي در اين امر موثر است . 

در بعضي از پسرها شب ادراري تا سن 15 سالگي ادامه دارد كه بعد از سن بلوغ به دليل ثبات تغييرات هورموني برطرف مي شود . 

چند نكته : 

اگر كودك شما در مقابل لگن مقاومت كرد حتي اگر ساير علايم را هم داشته باشد نبايد آموزش را شروع كنيد يك وقفه سه هفته اي لازم مي باشد . 

ممكن است علت مقاومت كودك شما در مقابل لگن مناسب نبودن نور و محيط مناسب در مكان قرارگيري لگن باشد چون اغلب كودكان از مكان هاي كم نور وحشت دارند . 

يبوست يكي از عوامل مقاومت در مقابل لگن است زيرا كودك شما نسب به آن شرطي شده و درد ناشي از يبوست را به نشستن روي لگن ربط مي دهد . 

علت هر چه باشد يك وقفه سه هفته اي كار شما را آسان تر مي سازد . 

چيزهايي كه كار آموزش را سخت مي كند : 

نداشتن اطلاعات لازم و كافي 

عدم آرامش مادر 

سن كم كودك 

تذكر به كودك : از قبيل : جيش داري ؟؟ جيش داري ؟ من مي دونم جيش داري ؟ خوب اگه جيش داري چرا نمي گي جيش دارم ؟ بريم لگن ؟ بريم ؟ من كه مي دونم داري خودت رو نگه مي داري ؟ 

در مورد فوق اين وظيفه مادر است كه با كنترل زمان و نه كودك ساعت ادرار را بفهمد و اورا به توالت ببرد . 

هر وقت خودمان به دستشويي مي رويم به او بگوييم كه داريم مي رويم دستشويي كه جيش كنينم و ساير مراحل مثل دست شستن و خشك كردن را هم هنگامي كه در حين انجام آن هستيم را توضيح دهيم . 

كتابهاي معرفي شده : 

پوشك ديگه بسه 

مامان بيا جيش دارم 

منبع: شبکه گسترده

پسندها (3)

نظرات (11)

مامان پریسا
29 مرداد 93 7:57
سلام صبح زیباتون به خیر و شادی
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز پریسا صبح زیبای شما هم به خیر و شادی باشه ان شاالله
مامان پریسا
29 مرداد 93 8:08
خب ما که این مرحله رو خدا رو شکر مدت هاست پشت سر گذاشتیم پریسا دقیقا 23 ماهش بود که این کار رو انجام دادم. البته از یه مدت کوچولو قبلش سعی کردم یه اطلاعاتی به دست بیارم. متاسفانه خیلی ها از این مساله به عنوان (یه پروژه ی عظیم) یاد میکنن. ولی واقعا خیلی راحت من این مرحله رو همراه با دخترم پشت سر گذاشتم
یه مامان
پاسخ
خود ما هنوز این مرحله رو پشت سر نذاشتیم بله ما هم خیلی این پروژه ی عظیم و سنگین و ... رو شنیدیم اما فکر می کنیم وقتی بچه آمادگیش رو داشته باشه کار زیاد سختی نباشه، البته امیدواریم
مامان پریسا
29 مرداد 93 8:14
من هم برای پریسا یه لگن تهیه کردم ولی پریسا از این لگن هر جور استفاد ه ایی کرد به غیر از این که بخواد بشینه روش و کار بکنه از همون ابتدا با دسشویی شروع کردیم .یه سری برچسب براش گرفتم و هر بار کارشو بیرون انجام میداد یه برچسب براش ب دیوار میزدم. بهش جایزه میدادم و کتاب مامان بیا جیش دارم رو هم براش گرفتم. خدا رو شکر تونستیم این پروژه رو به راحتی پشت سر بذاریم. البته این رو هم بگم که یه مدت بعدش یه برگشت کوچولو هم داشت ولی من دیگه اصلا از پوشک استفاده نکردم. هر چند فرش ها کامل ابیاری شد و گاهی واقعا کم میاوردم ولی هیچ وقت عقب نشینی نکردم اخه از خیلی ها میشنوم که میگن مثلا ما برای بار چندمه که اقدام به پوشک گرفتن کردیم... ببخشید خیلی حرف زدم.
یه مامان
پاسخ
آفـــــــــــــــــــــــــــــرین به شما مامان خوب و با حوصله و مصمم؛ خیلی ممنون که تجربیات قشنگتون رو برامون نوشتید
مامان فرنيا
29 مرداد 93 10:22
سلام صبح بخير خيلي عاليه اين اموزشها اما از ما كه گذشت در مورد دخترم واقعا عالي بود يك شب گفت ديگه نميخواد پوشك بشه و تمام به همين راحتي البته تا يك سالي گه گداري از دستش در ميرفت مثلا مشغول بازي بود حاضر نبود بياد دستشويي با اينكه من ميديدم به خودش ميپيچه اما بهر حال خيلي راحت تمام شد
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز صبح شما هم به خیر و شادی چه خــــــــــوب واقعا باید به آمادگی بچه ها برای این مرحله توجه کرد اون مشکل به خود پیچیدن و دستشویی نرفتن وسط بازی و کارتون هم که فکر می کنیم کلا یه مشکل شایع بین بچه ها باشه
بابا و مامان
29 مرداد 93 11:38
سلام خصوصی لطفا
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز، چشــــــــــــــــــــم
بابا و مامان
29 مرداد 93 11:46
راستی بازم خصوصی
یه مامان
پاسخ
خیلی ممنون از لطفتون، واقعا خوشحال شدیم و البته غافلگیر
بابا و مامان
29 مرداد 93 11:48
مامان شاران
29 مرداد 93 12:27
سلام البته پوشک گرفتن یک پروسه هست چون چندین ماه طول میکشه و به نظر من درصدخطاش کم میشه برچسب به من خیلی کمک کرد و من کتاب عروسکم جیش داره رو برای شاران میخووندم که بی تاثیر نبود و شاران عروسکاشم روقصری میگرفت تا جیش کنند پیشنهاد میکنم شما هم امتحان کنید حس خوبی به بچه میده
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله تجربه نشون داده که کلا در مورد تغییرات و تحولات مراحل رشد و زندگی بچه ها اگه به صورت تدریجی عمل بشه بهتر جواب میده و کمتر به مامان ها فشار میاد ممنون که تجربیاتتون رو برامون نوشتید؛ امیدوارم ما هم بتونیم با دعای شما مامان های خوب و مهربون در به سرانجام رسوندن این مرحله، در آینده ی نه چندان دور موفق باشیم
مامان شبنم
29 مرداد 93 13:07
سلام دست راست همه این مامانایی که موفق شدن زیر سر ما و شما .... من از همونام که چند بار امتحان کردم . یه بار که یک سال و نیمش بود و حس کردم اصلا متوجه نیست یه بار دوسالش بود و مفهوم دستشویی رو می فهمید ولی اصلا متوجه نمیشد که دستشوییش داره میاد و باید بگه خلاصه که بازم ولش کزدم تا این بار که الان دقیقا سه روزه شروع کردم و روز اول عالی بود حتی یکی دوبار گفت باید بره و توی دستشویی کارشو انجام داد منم از خوشحالی بال در اوردم ولی متاسفانه اون روز عصر یه بار رفتیم بیرون و گفت دارم منم شرایط نداشتم بهش گفتم توی پوشک بکن و دیگه از بعدش به هیچ وجه راضی نشد بره دستشویی دیروز کامل مطمئن بودم که دستشویی داره ولی انقدر صبر می کرد تا پوشکش کنم بعد کارشو می کرد .... واقعا حس بدیه من بیشتر ساعات این سه روزم رو توی دستشویی گذروندم بدون نتیجه . تصمیم گرفتم تا یه هفته ده روز ادامه بدم اگر نشد ولش کنم تا سه سالگی ... کاش میشد اینو هم غریزی توی بچه میذاشتن واقعا چی میشد ؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز واقعا که دست راست همه این مامانایی که موفق شدن زیر سر ما و شما .... ممنون که تجربیات شخصی خودتون رو برامون نوشتید، امیدواریم نکاتی که توی این مطلب و نظرات دوستان بود برای شما که در حال حاضر درگیر این پروژه هستید مفید واقع شده باشه این نکته رو هم فراموش نکنید که همونطور که توی متن هم گفته شده بود تشویق های خوراکی هم خیلی میتونه موثر باشه، مثلا پسر من اسمارتیز خیلی دوست داره البته خودم تا الان براش نخریدم و فقط چند بار اقوام و دوستان براش گرفتن که یک بسته اش رو همون موقع گرفته خورده و خیلی به دهنش مزه کرده و دو بسته ی دیگه رو از دستش قایم کرده بودم که الان خیلی به دردم میخورن... آخه چند وقت پیش به سختی همراهم به دستشویی می اومد منم به اسمارتیز متوسل شدم و یکیش رو نشونش دادم و گفتم بدو بریم دستشویی و بعدش برگردیم اینو بخور و دفعات بعد هم هربار یه دونه اش رو میذاشتم زیر فنجونی که توی دکور خونمون بود و بهش میگفتم بیا بریم دستشویی بعدش ببینیم اسمارتیز میاد زیر فنجون؟ یا مثلا بدو بیا بریم ببینیم این دفعه اسمارتیز چه رنگی میاد! اونم با عجله و علاقه می اومد و بر میگشت اینطوری هم رفتنش سرعت گرفته و هم برگشتنش! قبلا با هزار ترفند باید میبردمش و با هزار و یک ترفند میاوردمش بیرون البته ناگفته نمونه که بعضی وقتا که توی دستشویی هیچ کاری نمی کنه اسمارتیزی هم زیر فنجون نمیاد
ایده های زیباتر کردن خونه
29 مرداد 93 18:59
سلام من یه سری آموزشای کوچولو که همش با عکس ه رو میزارم تو این وبلاگ http://handmadegallery.persianblog.ir کارهای آسونی اند و روش هایی هستن که بدون هزینه بتونیم باعث قشنگ شدن خونه هامون بشیم گلسازی با مواد مختلف دم دستی بافت چیزای کوچیک کادو کردن ایده های زیبا کردن خونه ست در کل تزیین کیک های ساده تزیین میوه و سفره و ژله و....
یه مامان
پاسخ
سلام یک سری به وبلاگ زیباتون زدیم، کارهای ساده و جالبی داشتید که ایده های قشنگی بهمون داد. ممنون از لطفتون و حضورتون در مدرسه ی مامان ها موفق باشید
بابا و مامان
30 مرداد 93 9:06
ممنونم از محبتتون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه