مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 4 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

حرکات جنین در رحم مادر

1390/4/24 5:00
نویسنده : یه مامان
6,276 بازدید
اشتراک گذاری

وضيعت حركات جنين در رحم مادر يكي از شاخص هاي سلامت جنين در دوران حاملگي است. اگر شما هم دوست دارید اطلاعاتی در زمینه ی زمان شروع این حرکات و حس مادر در زمان حرکت جنین به دست بیاورید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید...

 

تکان خوردن جنين در داخل رحم از چه زماني شروع مي شود؟

هر چند جنين از هفته هفتم يا هشتم شروع به تكان خوردن مي كند و در سونوگرافي مي توان اين مسئله را مشاهده كرد ولي تكان خوردن جنين در داخل رحم معمولاً قبل از هفته هاي 16 تا 22 احساس نمي شود. مادراني كه قبلاً حامله بوده اند زودتر از مادران شكم اول اين تكان هاي كوچك را كه اصطلاحاً لگد زدن خوانده مي شوند حس مي كنند. وضعيت فيزيكي هم در احساس كردن اين تكان ها نقش دارد؛ زنان لاغر تكان ها را راحت تر از زنان چاق حس مي كنند.

تكان ها چه حسي دارند؟
زنان حامله حس خود از تكان خوردن جنين را به اين صورت توصيف كرده اند: حس تركيدن پاپ كورن، شنا كردن ماهي در شكم، و يا پر زدن پروانه. احتمال دارد كه در اولين تكان ها مادر خيال كند كه اين احساس ناشي از جابجايي گاز هاي روده و يا ناشي از گرسنگي است ولي با زياد شدن تكان ها مادر بهتر مي تواند تفاوت را تشخيص دهد. در صورتيكه مادر آرام در جايي بنشيند يا دراز بكشد بهتر مي تواند تكان ها را حس كند.

تكان ها چند وقت يك بار احساس مي شوند؟
در ابتدا تعداد تكان ها كم و فاصله آنها زياد است و ممكن است در حد چند تكان در روز باشد. در واقع جنين مرتب تكان خورده و ضربه مي زند ولي بيشتر ضربه ها قدرت كافي براي حس شدن توسط مادر را ندارند. ولي در سه ماهه دوم ضربات شديد تر و بيشتر مي شوند.

نكته اي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه الگوي تكان خوردن همه جنين ها يكسان نيست بنابراين تجارب مادران در اين زمينه ممكن است متفاوت باشد. تا زمانيكه حركات جنين يك الگوي ثابت داشته و چندان تغيير نكند مي توان گفت كه مشكلي وجود ندارد.

آيا كنترل مرتب ضربه زدن جنين لازم است؟
تا زمانيكه ضربه زدن جنين بطور منظم اتفاق مي افتد بايد به آن توجه كرد. به محض اينكه مادر متوجه كاهش حركات جنين شد بايد به پزشك خود اطلاع دهد. كاهش حركات جنين ممكن است نشانه بروز مشكل باشد و ممكن است براي اطمينان از سلامت جنين نياز به انجام non-stress test و بيوفيزيكال پروفايل باشد. در سه ماهه سوم بعضي پزشكان توصيه مي كنند كه مادر هر روز تعداد ضربه زدن هاي جنين را بشمارد. براي شمارش تعداد ضربه زدن ها چندين راه وجود دارد كه مي توان آنها را از پزشك معالج پرسيد.

يكي از روش هاي رايج به اين شكل است: زماني از روز را كه جنين فعال است انتخاب كنيد. (بهتر است كه شمارش روزانه در زمان مشخصي از هر روز انجام شود.) آرام بنشينيد و يا به پهلو دراز بكشيد. مدت زماني را كه طول مي كشد تا 10 ضربه مجزا را احساس كنيد اندازه بگيريد. (ضربه، تكان ناگهاني، و حركت تمام بدن جنين همگي محاسبه مي شوند.) در صورتيكه در عرض 2 ساعت حداقل 10 تكان را حس نكرديد بهتر است با پزشك خود تماس بگيريد.

منبع: نی نی سایت

به درخواست سحر  (نهایت عشق)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

سحر
27 تیر 90 6:05
مرسی ممنونم
خیلی عالی بود

خواهش میکنم
مادر کوثر
30 مرداد 90 11:05
وای من خیلی تکون خوردنهای پسرمو دوست دارم

بله حس جالب و عجیبیه