مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

عهد آسمانی؛ قسمت یازدهم

1392/8/2 7:24
نویسنده : یه مامان
4,847 بازدید
اشتراک گذاری

پيامبر بالاى منبر مى رود و رو به مردم مى ايستد ، همه ، منتظر شنيدن سخنان پيامبر هستند .

او ابتدا از مردم سؤال مى كند :«اى مردم ! آيا صداى مرا مى شنويد؟ من پيامبر شما هستم

وقتى او مطمئن مى شود كه همه مردم به سخنان او گوش مى كنند ، سخنان خود را آغاز مى كند...

نماز ظهر غدير به پايان مى رسد و پيامبر از جاى خود برمى خيزد ، از چند نفر مى خواهد كه سخنان او را با صداى بلند تكرار كنند تا همه ، سخنان او را بشنوند .

پيامبر بالاى منبر مى رود و رو به مردم مى ايستد ، همه ، منتظر شنيدن سخنان پيامبر هستند .

او ابتدا از مردم سؤال مى كند :«اى مردم ! آيا صداى مرا مى شنويد؟ من پيامبر شما هستم

وقتى او مطمئن مى شود كه همه مردم به سخنان او گوش مى كنند ، سخنان خود را آغاز مى كند.

او ابتدا خدا را به يگانگى ياد مى كند:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ 

ستايش خدايى كه يكتاست و شريكى ندارد ، خدايى كه به همه چيز آگاهى دارد ، آفريننده آسمان ها و زمين است .

من به يگانگى او شهادت مى دهم و به بندگى او اعتراف مى كنم .

اى مردم!خدا آيه اى را به من نازل كرده است، گوش كنيد اين سخن خداست: « يَـأَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَيْك... «اى پيامبر ! آنچه را كه به تو نازل كرده ايم به مردم بگو و اگر اين كار را نكنى وظيفه خود را انجام نداده اى و خداوند تو را از فتنه ها حفظ مى كند 

مردم! من مى خواهم علّتِ نازل شدن اين آيه را براى شما بگويم : جبرئيل بر من نازل شده و از طرف خدا دستور مهمّى را به من داده است .

اى مردم! من به زودى به ديدار خدا خواهم شتافت و از ميان شما خواهم رفت ، اكنون از شما مى پرسم من چگونه پيامبرى براى شما بودم؟

اشك از چشمان همه جارى مى شود، آخر چگونه باور كنيم كه پيامبر به زودى از ميان ما خواهد رفت؟

پيامبر سكوت كرده و منتظر جواب است. مردم همه با صداى بلند جواب مى دهند :

«ما شهادت مى دهيم كه در حقّ ما دلسوزى زيادى نمودى و پيامبر خوبى براى ما بودى ، خداوند به تو بهترين پاداش ها را بدهد !»

اكنون پيامبر على(ع) را صدا مى زند و از او مى خواهد به بالاى منبر بيايد. على(ع) از منبر بالا مى رود و طرف راست پيامبر مى ايستد .

پيامبر رو به جمعيّت مى كند و مى گويد:

« اى مردم ! من قرآن و عترت خود را به عنوان دو يادگار ارزشمند در ميان شما باقى مى گذارم .مى خواهم بدانم شما بعد از من با اين دو يادگار ، چگونه رفتار خواهيد كرد 

همسفر خوبم !

من يك سؤال به ذهنم مى رسد : چرا قبل از اين سخن ، پيامبر على(ع) را كنار خود فرا خواند؟

شايد پيامبر مى خواست كه عترت خود را به مردم نشان دهد. او مى خواست به مردم بگويد كه على(ع) محور عترت اوست! عترت پيامبر كسانى هستند كه در خانه على(ع)هستند. على و فاطمه و حسن و حسين(ع)عزيزان پيامبرند.

حتماً يادت هست كه پيامبر در سرزمين منا همين سخن را براى مردم بيان كردند .

براى همين عدّه اى در فكر هستند تا عايشه دختر ابوبكر را كه همسر پيامبر است به عنوان عترت پيامبر معرّفى كنند !!آنها قصد دارند تا با تبليغات وسيع خود ، عايشه را كنار قرآن قرار دهند !

امّا امروز پيامبر ، على(ع)را كنار خود آورد تا عترت خود را به همه نشان بدهد. اگر ديروز مردم در تشخيص عترت پيامبر دچار شك بودند، امروز ديگر براى همه روشن شد كه منظور پيامبر از عترت خود (كه مقامى همچون قرآن دارند) چه كسانى است .

سخن پيامبر ادامه مى يابد :

«اى مردم!در رفتار خود با عترت من خدا را فراموش نكنيد. مبادا حقّ آنها را از بين ببريد

خوب گوش كن!... پيامبر اين جمله را سه بار تكرار مى كند .

محمّد و على(ع) بر بالاى منبر ايستاده اند و همه چشم ها به آنها خيره شده است .

صداى پيامبر بار ديگر سكوت را مى شكند:

«اى مردم ! چه كسى بر شما ولايت دارد؟»

پيامبر ، منتظر جواب مردم است. همه فرياد مى زنند : «خدا و پيامبر او »

براى بار دوم پيامبر سؤال مى كند : «چه كسى بر شما ولايت دارد؟»

مردم در جواب مى گويند : «خدا و پيامبر او »

و بار سوم هم پيامبر همان سؤال را مى كند و مردم همين جواب را مى دهند...

همه مسلمانان، اطاعت از خدا و پيامبر را بر خود واجب مى دانند. هيچ كس در ولايت خدا و پيامبر شك ندارد .

همسفرم نگاه كن!...

پيامبر دست على(ع) را در دست مى گيرد و تا آنجا كه مى تواند دست او را بالا مى آورد و با صداى بلند مى گويد: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلىٌّ مَوْلاهُ»

 «هر كس من مولاى او هستم  اين على، مولاى اوست».

 

سپس پيامبر چنين دعا مى كند: «خدايا ! هر كس على را دوست دارد تو او را دوست بدار و يارى كن و هر كس با على دشمنى كند با او دشمن باش و او را ذليل كن 

پيامبر اين سخن خود را سه بار تكرار مى كند .

پيامبر مى خواهد همه مردم على(ع) را ببينند، براى همين بازوىِ على(ع) را با مهربانى مى گيرد و او را بلند مى كند .

اكنون على(ع)يك سر و گردن از پيامبر بالاتر قرار گرفته است.

ببين چگونه على(ع)، روى دست آسمان است !!

به راستى چرا پيامبر على(ع) را اين گونه بلند كرده است؟ آری او مى خواهد همه مردم ، امام خود را به خوبى ببينند .صداى پيامبر به گوش مى رسد :

«اى مردم ! اين على است كه برادر و جانشين من است، او اميرمؤمنان است و به همه دانش هاى من آگاه است. »

و بعد از آن پيامبر مى گويد : «اى مردم آيا شنيديد؟»

همه صدا مى زنند : «آرى ، اى رسول خدا ! »

پيامبر بار ديگر مى گويد : «آيا شنيديد؟»

بار ديگر مردم جواب مى دهند : «آرى، اى رسول خدا 

اكنون پيامبر رو به آسمان مى كند و مى گويد :

«خدايا ! تو شاهد باش كه من وظيفه خود را انجام دادم، من سخن تو را براى همه اين مردم گفتم

و بعد از آن مى گويد : «اى جبرئيل ! تو هم شاهد باش

در اين ميان ، مردى از ميان جمعيّت برمى خيزد و مى گويد : «اى رسول خدا ! منظور شما از اين كه على ، مولاى ماست ، چيست؟ »

من با تعجّب به او نگاه مى كنم ، سخن پيامبر خيلى واضح و روشن بود، به نظر شما آيا جمله «هر كس من مولاى او هستم ، على مولاى اوست» توضيح بيشترى مى خواهد؟!

امّا پيامبر با روى باز جواب او را مى دهد و مى گويد :

«هر كس من پيامبر او هستم اين على امير اوست

على(ع) امير و آقاى همه مسلمانان است .

با اين سخنِ پيامبر، ديگر براى هيچ كس شكّى نمانده است .

پيامبر بار ديگر مردم را مورد خطاب قرار مى دهد :

اى مردم! هر دانشى كه خدا به من داده بود به على آموختم. بدانيد فقط او مى تواند شما را به سوى رستگارى رهنمون كند. از شما مى خواهم هرگز با او مخالفت نكرده و از قبول ولايت او سرپيچى نكنيد .

آيا مى دانيد على ، اوّلين كسى بود كه به من ايمان آورد؟ آيا آن روز را به ياد مى آوريد كه فقط من و على، به خداى يگانه ايمان داشتيم و هيچ كس همراه ما نبود؟

على كسى است كه بارها و بارها در مقابل دشمنان من، جان خويش را به خطر انداخته است.  على، پيش من از همه عزيزتر است. او يارى كننده دين خدا و هدايت كننده شماست .

بدانيد كه عترت و خاندان هر پيامبرى از نسلِ خود او بوده است، امّا عترت و خاندان من از نسلِ على ست.

من راه مستقيم را به شما نشان مى دهم، بدانيد كه على و فرزندان او ، راه مستقيم هستند.

مردم ! خداوند مى فرمايد: «فَـَامِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِى أَنزَلْنَا» به خدا و پيامبر و نورى كه نازل شده است ، ايمان بياوريد 

اكنون بدانيد آن نورى كه شما بايد به آن ايمان بياوريد، على و فرزندان او مى باشد .

اى مردم! خوبى هاى على بيش از آن است كه بتوانم آن را براى شما بگويم. آن قدر بگويم كه هر كس از او اطاعت كند به رستگارى بزرگى رسيده است.

من پيامبر خدا هستم و على جانشين من و فرزندان او امامانِ شما هستند  و آخرينِ آنها، مهدى است.

مهدى همان كسى است كه يارى كننده دين خداست و پيامبران قبل از من  به او بشارت داده اند، او از جانب خدا انتخاب شده است و وارث همه علم ها و دانش هاست، او ولىّ خدا در روى زمين است.

اى مردم ، سخنان مرا به كسانى كه در شهر و ديار خود هستند ، برسانيد.

پيامبر مى خواهد اين سخنان او به گوش همه مردم برسد.

آرى، اين همان خطبه غدير است كه تاريخ را مبهوتِ عظمت خود كرده است.

خطبه غدير، فريادِ بلندِ ولايت است .

بعد از لحظاتى . . .صداى الله اكبرِ پيامبر در غدير مى پيچد.

خدايا چه خبر شده است ؟

گويا جبرئيل آمده و آيه جديدى را آورده است :

«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الاسْلامَ دِينًا

«امروز دين را بر شما كامل كرده و نعمت خود را تمام نمودم و به اين راضى شدم كه اسلام ، دين شما باشد 

پيامبر اين آيه را براى مردم مى خواند، همه مردم مى فهمند كه اسلام با ولايتِ على(ع)كامل مى شود.

اسلام بدون ولايت دين ناقصى است  كه هرگز نمى تواند انسان را به كمال برساند ...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (15)

خاله فریبا
2 آبان 92 9:40
عید غدیر رو به شما و خانواده محترمتون تبریک می گم


ممنونیم
مامان بردیا شیطون
2 آبان 92 10:28
عید غدیر مبارک


ممنونیم
مامان آینده یه فسقلی
2 آبان 92 10:57
ُسلام به مامان های خوب مدرسه
عید غدیر بر شما عزیزان و مامان ها مدرسه تبریک می گویم
ان شاالله همه امون زیر سایه ی مولا علی(ع) عاقبت به خیر شویم
وبلاگ عالی دارین



سلام مامان مهربون آینده
ممنونیم از لطفتون
خوشحالیم که شما هم به جمع دوستان ما اضافه شدید
زینبی
2 آبان 92 15:10
بـاران بـهــار در کویــر است عـلی

بر مسند عاشقی شهی بی همتاست

بر ملک محمدی امیر است علی

عید غدیر خم مبارک




ممنونیم
مامان ریحانه جون
2 آبان 92 16:18
علی معنای دریا در کویر است, نفوذش در عدالت بینظیر است, من از هر کاروان این را شنیدم, مسیر عشق قربان تا غدیر است...
عید سعید غدیر مبارک


سلامت باشید
مامان شبنم
2 آبان 92 19:34
سلام

عیدتون مبارک ...


سلام مامان مهربون
ممنونیم
مامان پریسا
3 آبان 92 14:45
خسته نباشید

عید شما مبارک.


سلامت باشید
مامان علی خوشتیپ
4 آبان 92 13:22
سلام خانم مدیرهای مهربون
خوبید؟کوچولوها خوبند؟نظرات تایید نشده!نگران شدم.انشاالله که مشکلی نباشه


سلام مامان مهربون
همونطور که عرض کردیم پابوس امام رضا (ع) رفته بودیم.
در عوض فهمیدیم که دل به دل راه داره و همونطور که ما شماها رو دوست داریم و با نبودتون نگران میشیم و دلمون میخواد همیشه گرمای حضورتون رو داشته باشیم، همین حس در شما دوستان خوب هم هست...
مریم (مامان روشا)
4 آبان 92 14:47
مثل همیشه زیبا ممنون


خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته
مامان پریسا
4 آبان 92 15:03
سلام. خوبید؟ ما عادت کردیم هروزه خبری از خانم معلم هامون نیست/ ایشالله هم خودتون و هم نی نی هاتون سلامت باشید


سلام مامان مهربون
ممنونیم از اینکه به یاد ما هستید...
این چند روز نبودیم، امام رضا(ع) ما رو طلبیده بودند. دوتایی ، با هم... به یاد همه ی شما دوستان خوب بودیم . ببخشید که نگرانتون کردیم
مامان شبنم
5 آبان 92 12:12
سلام

هی اومدم و رفتم دیدم هیچکس نیست


سلام مامان مهربون
ما اومدیم...
مامان زینب
5 آبان 92 16:43
سلام خواهش می کنم بیا پست آخرم را ببین .


سلام مامان مهربون
چشم
مامان شبنم
6 آبان 92 12:08



ممنونم از توجهتون و ببخشید که نگرانتون کردیم...
مامان علی خوشتیپ
7 آبان 92 7:40
زیارت قبوووووووووووول...همیشه به سسفر انشاالله
با اینکه این چند روزه فرصتم برای اومدن به نت کم بود ولی هربار که سر میزدم اولین جا وب شما بود...جدا نگران شدمخدا رو شکر خیر بوده.دیگه بی خبر نرین ها

سلام مامان عزیز
خیلی ممنون از اینهمه لطف و محبتتون، ان شاالله که به زودی قسمت و روزی شما بشه ببخشید که نگرانتون کردیم... چشـــــــــــــم سعی می کنیم از این به بعد اطلاع رسانی کنیم
مامان شاران
10 آبان 92 10:29
عزیزم زیارتتون قبول دلمون تنگ شده حسابی التماس دعا


سلام مامان عزیز
ممنون، ان شاالله که روزی شما بشه
دل ما هم پیش مدرسه و مامان های خوبش بود و حتی سعی میکردیم از اونجا هم به طریقی سربزنیم و اوضاع مدرسه رو رصد کنیم
محتاجیم به دعاتون