مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 11 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

درک کودکان و نوجوانان از مفاهیم دینی؛(کودکان ایرانی و مفهوم خدا)

1392/7/6 12:23
نویسنده : یه مامان
5,131 بازدید
اشتراک گذاری

امروز به بیان نتایج تحقیقی در باره ی چگونگی پاسخگویی کودکان 3 تا 13 سال تهرانی به سوالاتی درباره ی مفهوم خدا می پردازیم، در ادامه ی مطلب می توانید ویژگیهای این مفهوم را در سه دوره ی سنی دنبال کنید...

ج) پژوهشی دیگر پیرامون مفهوم خدا

برای آنکه به چگونگی درک مفهوم خدا در نزد کودکان ایرانی نیز اشاره ای داشته باشیم و از این رهگذر به یک نکته ی اساسی که همانا مشابهت بسیاری از نتایج با یافته های گلدمن است، پی ببریم ، خلاصه ی نتایج تحقیقات مشترک دو تن از محققان ایرانی را در این زمینه مطرح می کنیم. این تحقیق که به چگونگی پاسخگویی کودکان 3 تا 13 سال تهرانی به سوالاتی درباره ی مفهوم خدا می پردازد، در سه دوره ی سنی ویژگیهای این مفهوم را تبیین می کند:

یک: کودکان 3 تا 6 سال

این کودکان در پاسخ به سوالات طرح شده درباره ی خدا، شکل، مکان و خصوصیات او ، از نظر درک و بیان این مفهوم ناتوان می باشد. تصور خام مادی و انسان گونه ی آنها از خدا را می توان در پاسخ ها دریافت. تعداد قابل توجهی ادعا کرده اند که خدا را می توان دید و اکثریت کسانی که این ادعا را رد کرده اند دلایل خود را دوری خود از خدا و اینکه خدا در آسمان هاست ، بیان داشته اند که این دلایل نشانگر قابل روئیت بودن خدا در نزد آنان است.

وقتی از آنها پرسیده شد که «آیا با دوربین قوی می توان خدا را دید؟» بیش از نیمی از آنان پاسخ مثبت دادند و بقیه نیز دلایل خود را نداشتن دوربین یا بالاتر بودن خدا دانسته اند.

پاسخ های کودکان به این سوال که «آیا با سوار شدن به موشک می توان خدا را دید؟» مشابه سوال پیشین است که در مجموع تصور مادی و قابل روئیت بودن خدا را می توان از آن نتیجه گرفت.

90 درصد آنها اگر چه در پاسخ به سوال «آیا خدا در همه جا هست؟» پاسخ مثبت داده اند ، اما در پاسخ به این سوال که «آیا در جاهای خاص نیز هست؟» 60 درصد پاسخ منفی یا نمی دانم داده اند و این نشانگر ناتوانی و عدم ثبات ذهنی کودکان این مقطع سنی در اثبات آنچه اظهار می دارند، است .

دو: کودکان 6 تا 9 سال

اگرچه درصد پاسخ های نمی دانم یا بدون واکنش کودکان 6 تا 9 سال نسبت به کودکان 3 تا 6 سال کمتر است، اما پاسخ های این مقطع سنی نیز ناتوانی آنها را در درک مفاهیم انتزاعی مانند خدا روشن می سازد و حکایت از مادی بودن تصور آنها از خدا را دارد.

البته این تصور در حال ظریف تر و نامرئی شدن و به صورت شعله، آتش یا نور در آمدن است. هنوز آثار اعتقاد به قابل روئیت بودن خداوند در میان آنها وجود دارد و تشبیه به انسان در پاسخ های آنان همچنان به چشم می خورد اما به صورت انسانی با وجودی فوق العاده از نور.

اگرچه 87 درصد آنان معتقدند خدا در همه جا هست، اما 54 درصد آنان وجود خدا را در جاهای خاص رد کرده اند که این نشانگر عدم توانایی آنان برای حل به ظاهر این تناقض است.

سه: کودکان 9 تا 13 سال

پاسخ های کودکان در این مقطع سنی از نظر کمی و کیفی نسبت به مقاطع سنی پایین تر متفاوت است و نشانگر شروع توانمندی ذهنی آنان برای درک مفهوم انتزاعی خداست.

68 درصد آنان به آفریننده بودن ، خالق بودن یا صفات برجسته ی خداوند اشاره داشته اند، اگرچه این دلیل فهم واقعی آنان از این معانی نیست. هیچ کودکی در هیچ یک از سه سوال مربوطه به روئیت خداوند، ادعا نکرده است که می توان خدا را با چشم یا هر وسیله ی مادی دیگری مشاهده نمود.

قریب به اتفاق آنان به اینکه خداوند در همه جا حتی در جاهای خاص هست، اعتراف کرده اند که نشان از بالا رفتن توانایی ذهنی آنها برای درک مفهوم انتزاعی خدا و حل آنچه که در مراحل پیشین مشکل به نظر می رسید دارد، اما نمی توان از تاثیر عناصر تفکر عینی و آثار نارسایی هایی در تفکر که مانع از عبور کامل آنان به سوی تفکر انتزاعی می شود، غافل ماند؛ مانند آنکه هنوز تعداد کمی از آنان خدا را به چیزهایی مانند نور، گاز بی رنگ، ابر، فرشته تشبیه می کنند و در تلاشی دیگر سعی دارند تا تصویری از خدا به صورت خورشید، شعله های آتش و امواج نور را ارائه دهند.

در ادامه ی این مجموعه به نحوه ی پاسخگویی به سوالات کودکان در این باره خواهیم پرداخت...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

مریم (مامان روشا)
6 مهر 92 14:58
سلام ...نمیدونم چی بگم وقتی عکس روشا رو دیدیم کلی تعجب کردم ...ممنون از همه مامانهایی که به من امتیاز دادن ،همه ی قصه ها قشنگ بودند ...مرسی از همگی
چه عکس خوبی هم انتخاب کردید ممنونم


سلام مامان عزیز روشا
کسب رتبه اول در آزمون رو بهتون تبریک میگیم و امیدواریم شاهد حضور و موفقیت شما در آزمون های بعدی هم باشیم. بله عکسی که توی وبلاگتون بود خیلی مناسب پست ثابت مدرسه بود.
مریم (مامان روشا)
6 مهر 92 15:07
واقعا سوال جواب بچه ها تو سن روشا یعنی همون تا 6 سالگی خیلی جالبه...جالب اینجاست که روشا وقتی میخواد مسزان دوست داشتن ما رو بگه یا میزانی که خدا رو دوست داره مقایسه میکنه و میگه من پدر و مادرو خدا رو مثل هم دوست دارم
یه با سوال میکرد راجب قدرت خدا..که من گفتم خدا قدرتش از هرچی فکر کنه بیشتره! بعد گفت پس چرا خدا زورش به شیطون نمیرسه که نتونه مارو گول بزنه!!!!
منم سعی کردم خیلی عامیانه و بچه گونه قصه ی شیطون و آدم و حوا رو تعریف کردم که خیلی هم براش جالب بود ولی واقعا یه موقع عایی جواب دادن به سوال بچه ها با تو جه به درکشون خیلی سخته!


الهی... خدا روشای خوب و عزیز رو براتون حفظ کنه. بله حق با شماست مامان عزیز واقعا پاسخی که به بچه ها میدیم هم مهمه و هم گاهی خیلی سخته و بچه ها آدم رو با سوالاتشون غافلگیر میکنن. به یاد اولین پست از مطالب مدرسه افتادیم. راهکارهای پاسخگویی به سوالات کودکان... ان شآلله سعی میکنیم تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام بدیم و مطالب بیشتری در آیده داشته باشیم
مامان شبنم
6 مهر 92 15:34
سلام

ممنون که این مطالب رو برامون میذارید چون پاسخ ما به این جور سوالات تاثیر عمیقی بر اعتقادات فرزندانمون میذاره ....


سلام مامان عزیز
بله قطعا همینطوره. امیدواریم که براتون مفید واقع بشه
مامان شاران
7 مهر 92 8:33
درسته بچه ها خیلی سوال میکنند وباید به آنها درست پاسخ داده شود تا ذهنشون مشوش نشود حتما ادامه این پست یعنی نحوه ی پاسخگویی کمکون میکنه ممنونم


بله همینطوره مامان عزیز، امیدواریم که این مجموعه براتون مفید واقع بشه
مامان شاران
7 مهر 92 8:34
به مامان روشا عزیز تبریک میگم موفق باشی


مامان پریسا
7 مهر 92 15:23
خیلی وقت بود منتظر همچین پستی بودم چون برام خیلی مهم بود که ببینم درک پریسا از خدا چه شکلی.

وقتی پاسخ ها رو خوندم کلی خندم گرفت. واقعا اگر اینجور باشه خخیلی جالبه.... واقعا بچه ها چه دنیایی دارن.


اگه ما یادمون بود که چه تفکری در کودکی داشتیم خیلی خوب بود.
مامان پریسا
7 مهر 92 15:28
البته مقاطع بعدی هم به نوبه ی خودشون جالب هستن.
منتظر میمونیم تا برامون بگید که چطور باید به سوالاتشون پاسخ بدیم چون فکر میکنم اون بخش برای ما خیلی مهم تر هستش.


همینطوره! البته در پست آینده فقط نکاتی در این باره یادآور شدیم، و هر مادری با توجه با روحیات فرزندش و شرایط جانبی تصمیم به نوع پاسخ خواهد گرفت .
برای شما و همه ی مامانا آرزوی موفقیت داریم