مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 13 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تجربه ی خوشمزه 1؛ شیرین کردن فرنی

1392/5/16 9:00
نویسنده : یه مامان
4,253 بازدید
اشتراک گذاری

جالبه که وقتی بچه ها گرسنه اشون میشه هر جایی که باشن سعی می کنن که خودشون رو به مامانشون برسونن. آخه می دونین چیه؟ هیچی غذای مامانِ آدم نمیشه.خوشمزه

مامانم میگه غذای مادرا چون آغشته با مهر و محبته خوشمزه تره.

گذشته از اون ، مامانا وقتی پای غذا درست کردن برا بچه هاشون میرسه، به در و دیوار میزنن تا یه غذایی یاد بگیرن که هم بچه اشون بخوره و ازش لذت ببره و هم مقوی باشه.

همین شد که تصمیم گرفتیم مجموعه ی «تجربه ی خوشمزه» رو به مدرسه اضافه کنیم و نکاتی رو که در جریان پختن غذا برا بچه هامون از همون اول بهش رسیدیم اونجا بذاریم تا همه بتونیم ازش استفاده کنیم. از بازگو کردن این نکات توسط مامان های عزیز هم استقبال می کنیم ها!

بریم یه نمونه ی ساده اش رو با هم ببینیم...

اولین روزی که می خواستم بهش غذا بدم، شش ماهش تموم شده بود و توی این مدت فقط شیر مادر رو تجربه کرده بود و حالا اولین غذایی بود که قرار بود بخوره. مقدرای لعاب برنج براش درست کردم و وقتی بهش دادم با ذوق و اشتیاق می خورد و تجربه ی جدیدش براش لذت بخش بود.

بعد از چند بار براش تکراری شده بود و لب نمی زد، تصمیم گرفتم فرنیش رو شیرین کنم تا ببینم دوست داره یا نه؟

 

نمی خواستم از شکر برای شیرین کردن غذاش استفاده کنم، نبات بهتر از شکر بود ولی به پیشنهاد دکترش از شیره ی خرما استفاده کردم. هم مقوی بود و هم فرنیش رو شیرین می کرد.

خدا رو شکر این بار از فرنیش استقبال کرد و من هم با ذوق بیشتری براش فرنی درست می کردم.

پیشنهاد می کنم امتحان کنید...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (11)

مامان علي خوشتيپ
16 مرداد 92 11:47
آفرين به اين مامان با ذوق
و باز هم خصوصي


ممنوووونیم!
و باز هم چشم [چشم]
مریم (مامان روشا)
16 مرداد 92 13:34
مررررررررررررررررررررررسی
چه خوب که پستای این جوری هم بذارید...راستش من میخواستم پیشنهاد بدم که بعضی وقتا از تجربه های آشپزیمون هم حرف بزنیم...ولی گفتم شاید جاش نباشه و چیزی نگفتم ولی خوشحالم که خودتون این کارو کردید
میگم ما تلپاتیمون قویه هااااااا


خواهش می کنیم،
ولی ما همیشه دوست داریم نظرات شما رو بشنویم.
بالاخره دل به دل راه داره دیگه
مامان شبنم
16 مرداد 92 14:11
سلام

پیشنهاد جالبی بود هم شیرینه هم مقوی

راستی در مورد عینکم پرسیده بودید گل دختر ما تازگیا وسایل رو به اتفاقات ربط میده مثلا وقتی گرسنشه میره کنار یخچال وقتی سفره میندازیم میره پیش بندشو میاره خلاصه که براش بیدار شدن من مساوی با عینک زدنمه منم که یه ریزه شیطون خوشم میاد ببینم چکار میکنه دیروز هر چی صدام زد خودمو زدم به خواب اونم رفت عینکمو بیاره خورد زمین عینکم موند زیر زانوش ... دخترکم کلی خجالت کشید فهمیده بود خرابکاری کرده

یه سوال : من یه غذا توی اینترنت پیدا کردم بدک نبود میتونم با ذکر منبع براتون بفرستمش یا حتما باید خودمون منبع باشیم ؟


سلام مامان مهربون
چه جالب! آخه! چقدر توی این لحظه بچه ها ناراحت میشن.
خدا براتون حفظش کنه...
در مورد سوالتون هم ممنون میشم، لطفا اگه براتون مقدوره به ایمیل مدرسه بفرستید:
mamanschool@gmail.com
البته اگه خودتون اون رو درست کردید و اگه تغییراتی هم درش دادید با عکس گرفتن از مراحل کارتون برامون بفرستید تا ما هم اون رو با نام خودتون در قسمت هنرمندی های مامان ها قرار بدیم.
ممنونیم از همراهی و همکاری با مدرسه ی خودتون
مامانی
16 مرداد 92 14:35
سلام امیر عباس منم که 13 ماهشه هنوزم دوست ندارم بهش شکر بدم می ترسم مریضش کنه


سلام مامان مهربون
اتفاقا چند وقت پیش توی تلویزیون آقای دکتری که متخصص کودک بودند گفتند که دادن شکر و نمک به کودکان زیر یک سال علاوه بر عوض کردن ذائقه اشون تهدیدی هست برا کسانی که توی خونواده اشون دیابتی و یا مشکل فشارخون بالا رو دارند، چون با دادن اونها به کودکان زیر یک سال احتمال ابتلا به این بیماری ها رو در اونها افزایش میدیم.
آرزوی سلامتی برای فرزند شما و همه ی کودکان رو داریم.
مامان شاران
16 مرداد 92 16:15
راستشو بخواهید تا من یادمه شیره خرمابرای بچه ی شش ماهه سنگینه و به ما میگفتند نه نمک استفاده کنید نه شیرین کننده که ذایقه بچه عوض نشه البته وقتی بچه ای نخوره میشه گرچه یواش یواش پوره ها اضافه میشه البته طعم دهنده ابلیمو توصیه میشه که هم طبیعی و هم جذب ویتامینها رو بیشتر میکنه و تو کشورهای غربی میدونم شروع کننده فرنی نیست پوره هویج و سیب زمینی هست


سلام مامان عزیز
خیلی ممنون که نظر و تجربیاتتون رو برامون مینویسید. استفاده از شیره ی خرما به جای شیرین کننده های دیگه توصیه ی پزشک پسرم بود که علاوه بر تخصص کودکان متخصص تغذیه هم هستن. و البته میزانش خیلی کم بود همین که طعم فرنی عوض بشه و بچه به خوردنش تمایل نشون بده.
البته قبول داریم پزشک ها در زمینه های مختلف اختلاف نظرهایی دارن کاریش هم نمیشه کرد
مامان آرتین
16 مرداد 92 18:54
سلام ممنون که این مجموعه رو به وبلاگتون اضافه کردین و ممنون از بابت پیشنهاد شیره خرما

سلام مامان عزیز
خواهش میشه، قابل شما رو نداشت
مامان پریسا
17 مرداد 92 7:29
چون احتمالا نیستیم برای همین پیشاپیش عید شما مبارک و نماز و روزهاتون قبول

کم کم غروب ماه خدا دیده می شود

صد حیف ازین بساط که برچیده می شود

در این بهار رحمت و غفران و مغفرت

خوشبخت آنکسی ست که بخشیده می شود

عید شما مبارک



سلام مامان عزیز
خیلی ممنون، ما هم این عید بزرگ رو به شما و خانواده تون تبریک میگیم، هرجا هستید خوش بگذره
مامان پریسا
17 مرداد 92 7:34
ایده ی جالبیه .من هم برای پریسا از نبات استفاده میکردم که اگر دلپبچه داشت هم برطرفش میکرد....

برای غذا هم که من قبلا اعلام امادگی کردم.البته میتونم تجربیات شخصی رو موقع پختن بهشون اضافه کنم.


بــــــله شما مامان هنرمند همیشه به مدرسه لطف داشتید ممنون که تجربیات خودتون رو برامون می نویسید
شهره
20 مرداد 92 0:32
شیره خرما رو آماده تهیه کردید یا خودتون درست کردید؟ اگر آماده هست نکته در مورد پاستریزه بودن یا مارکش هست که باید بدونیم؟


البته اگه بتونید خودتون درستش کنید که چه بهتر؛
یه جا می خوندم که توی جنوب کشور به روش زیر شیره ی خرما رو می گیرند:

خرمای بدون هسته و کلاهک را در دیگ های سرباز می ریزند و به اندازه ی وزن میوه آب به آن اضافه می کنند.سپس مخلوط حاصل را حرارت می دهند تا بجوشد ، بعد آنرا صاف کرده و به باقیمانده آب اضافه می کنند.این عمل را یک تا دو بار تکرار می کنند و شیره گرفته شده را مجددآ حرارت می دهند تا خوب غیلظ شود .

البته باید دقت کنید که زیادتر از حد نیازتون درست نکنید ، چون کپک میزنه.

براتون آرزوی موفقیت داریم.
ارمغان
21 مرداد 92 10:02
وای منم خیلی دوس دارم آشپزیو
یه نی نی هم نداریم براش آش بپزیم ))


ان شاالله خدا یه نی نی ناز و تپل و بخور بهتون بده که هرچی پختید بخوره شما هم هی براش آشپزی کنید
مریم مامان دونه برفی
30 مرداد 92 11:19
سلام دوستان و ممنون از مطالب مفیدتون .
من اطلاعات زیادی ندارم که دراختیارتون قراربدم ولی همیشه میام و سر میزنم و پشت نیمکتهای این مدرسه میشینم تا چیزهای تازه تر یادبگییرم .خیلی ازمطالب فعلا برای پسرگلم زوده و لی دلم می خواد تازمانیکه اون به سن مدرسه برسه هم این مدرسه باشه تا من هم گام به گام باهاش پیش برم.
درضمن من برای تنوع فرنی پسرم ا زخرما استفاده میکنم یعنی خرما رو تو شیر کاملا هم میزنم و بعد به آرد اضافه می کنم. خوشبختانه خیلی مقبول افتاده.


سلام مامان مهربون
خوشحالیم که دوست خوبی مثل شما به ما سر میزنه و ما رو مورد لطف خودش قرار میده.
روش شما هم خیلی جالبه؛ ان شاءالله استفاده می کنیم. ممنون از اینکه برامون نوشتید.