مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

قطره مولتی ویتامین یا AD برای نوزادان

1392/3/8 7:11
نویسنده : یه مامان
5,419 بازدید
اشتراک گذاری

 قطره مولتی ویتامین یا AD برای نوزادان دادن قطره مولتی ویتامین یا آ+د از ۱۵ روزگی نوزاد شروع شده و روزانه ۲۰ قطره آ + د ، یا ۲۵ قطره مولتی ویتامین تا پایان دو سالگی به کودک داده می شود.

شیرخوارانی که شیر مادر می خورند، از هر نظری در وضعیت بهتری نسبت به شیرخوارانی هستند که با شیرخشک تغذیه می شوند. حتی در مورد ابتلا به آلرژی یا بیماری های مختلف از جمله اسهال و استفراغ این بچه ها در مصونیت بهتری قرار دارند.

شاید یک کودک شیرخشکی هم به نظر شاداب برسد، اما وقتی او را با یک کودک هم وزن و همسال خود که با شیر مادرش تغذیه می شود مقایسه کنیم در می یابیم با هم متفاوتند.

یک تفاوت ساده در این است که کودک اول فقط یک مزه را می شناسد، آن هم شیرخشکی است که می خورد. اما کودکی که شیر مادر می خورد با تنوعی از مزه ها که مادر در غذاهای خود می خورد آشناست. بنابراین این کودک به راحتی بعد از شش ماهگی غذای جامد را شروع می کند و خوب غذا می خورد.

تنها ویتامین مورد نیاز نوزادان ویتامین D است. بچه ها از بدو تولد تا شش ماه به غیر از شیر مادر هیچ نیاز دیگری ندارند، اما باید ویتامین D بدن شان تامین شود.

در کشورهای اروپایی و غربی به تنهایی قطره ویتامین D دارند، اما در کشور ما باید ویتامین D را تحت عنوان قطره AD یا مولتی ویتامین به بچه ها بدهیم.

بچه ها قطره AD را خیلی بهتر از مولتی ویتامین تحمل می کنند، چون از بوی قطره های مولتی ویتامین خوششان نمی آید. از میان قطره های AD نیز بعضی چرب تر و برخی آبکی ترند. سعی کنید نوع آبکی تر که بهتر تحمل می شود را تهیه کنید.

روزانه باید ۴۰۰واحد بین المللی ویتامین D به بچه ها برسد. پس برای این حتما و حتما نوع ایرانی قطره را تهیه کنید که در یک سی سی از آن این میزان وجود دارد (چه مولتی ویتامین و چه قطره AD)

انواع خارجی را که به صورت شربت هستند، باید حدود ۱۰تا ۱۵سی سی به بچه بدهید تا شاید این مقدار ویتامین D تامین شود.

یادتان باشد با این کار نسبت ویتامین ها را در بدن بچه به هم می زنید. اگر ویتامین A زیاد باشد، در طولانی مدت فشار داخل جمجمه بچه زیاد می شود و به او آسیب می رسد.

حالا سوال این است که چرا غربی ها که در زمینه تولید این ویتامین از ما جلوتر هم هستند این گونه مصرف نمی کنند؟ واقعیت این است که در کشورهای غربی داخل اکثر مواد غذایی ویتامین و حتی آهن (در شیر پاستوریزه) وجود دارد. در غذاهای کودکشان بسیاری مواد که در غذای بزرگسالان نیز هست، وجود دارد و این حساسیت آنقدر وجود ندارد.

به علاوه نکته مهم در اینجاست که آنها برای مصرف داخل خود قطره ویتامین D دارند، ولی آنچه با نام شربت های مختلف با ظاهر بسیار شکیل و گول زننده تولید می کنند برای صادرکردن است و در کشور خودشان استفاده نمی کنند.

بسیاری از والدین با هزینه بالا این شربت ها را تهیه می کنند، اما پس از مدتی متوجه می شوند کودکشان از نظر ویتامین D دچار کمبود است و نرمی استخوان گرفته است.

قطره آهن ایرانی بدمزه است اما لااقل می دانید وقتی آن را به بچه می دهید میزان لازم آهن را دریافت می کند.

آهن را باید از اول هفت ماهگی با غذای کمکی و البته در ادامه تغذیه با شیر مادر به بچه ها بدهید تا انشاءا... همه آنها سلامت و شاد باشند.

 دادن قطره مولتی ویتامین یا آ+د از ۱۵روزگی نوزاد شروع شده و روزانه ۲۰قطره آ + د ، یا ۲۵قطره مولتی ویتامین تا پایان دو سالگی به کودک داده می شود.

قطره آهن نیز از پایان شش ماهگی یعنی همزمان با شروع تغذیه تکمیلی کودک، روزانه ۱۵قطره داده می شود و تا پایان دو سالگی باید داده شود.

نکته

1-موقع دادن قطره به نوزاد، بهتر است به جای اینکه قطره ها را با قطره چکان داخل دهان کودک بریزید و آن را بشمارید، تعداد ۲۵ یا ۲۰ یا ۱۵ قطره را در یک قاشق مرباخوری بچکانید و یکجا و به آرامی با قاشق به کودک بدهید.

2-بعد از دادن قطره آهن به کودک، مقداری آب جوشیده خنک به او بدهید تا از تاثیر آهن بر روی دندان ها و سیاه شدن آنها جلوگیری شود. اگر کودک گذاشت، بعد از دادن آب نیز می توانید با یک دستمال کاملا تمیز پارچه ای، دندان های او را به آرامی پاک کنید.

منبع:هفته نامه پزشکی سلام

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (19)

آموزشی
8 خرداد 92 10:48
با مطالب جدید آموزشی به روز هستم


سلام
ممنون، ان شاالله خدمت میرسیم
مهشید
8 خرداد 92 12:46
دوست عزیز از دعوتتون سپاس گذارم و از مطالب وبسایتتون لذت برده و استفاده کردم.

مامان مهشید


ممنونیم از لطفتون.
امیدواریم که این دوستی مستدام باشه و با حضور گرمتون ما رو از نظرات و تجربیات خوبتون بهره مند کنید
مامان سید عرشیا
11 خرداد 92 16:38
مرسی . استفاده کردم


خواهش می کنم، موفق باشید
مریم (مامان روشا)
14 خرداد 92 17:14
ممنون از پست خوبتون...ولی شیر بیشتر دندون رو خراب میکنه تا آهن...من چون روشا شبها خیلی بیدار میشد و شیر میخورد احساس کردم دندونهاش داره از سفیدی در میاد بردم دکتر که بهم گفت یا شیر خوردن توی خواب رو قطع کن یا بعد از شیر خوردن یکم آب بهش بده تا شیر روی دندونش نمونه...منم همین کارو کردم خداروشکر مشکلی برای دندوناش پیش نیومد


بله درسته قطره آهن باعث خرابی دندان ها نمی شه و فقط رنگشون رو سیاه میکنه. اما شیر شبانه میتونه باعث خرابی و پوسیدگی دندان ها بشه که با رعایت نکته ای که شما گفتید میشه از این پوسیدگی جلوگیری کرد
ممنون از اینکه تجربه ی عملی خودتون رو برامون نوشتید. راستی یه سئوال این آب رو چطوری توی خواب به روشا جان می دادید؟ با شیشه؟
یه دوست ( مامان ریحانه )
15 خرداد 92 1:45
سلام
ممنون بابت مطالب آموزندتون یک نکته مطلبتون رو کاملتر میکنهک
بهتره تا پایان شش ماهگی از قطره آد استفاده بشه و اگر دوست دارید به فرزندتان مولتی بدهید بهتره از 7ماهگی باشه مولتی به علت داشتن اسانس و ترکیب خاصش باعث بروز حساسیت در کودکانی که زمینه حساسیت رو دارند رو ایجاد میکنه این مورد در خصوص نوزادانی که به پروتئین گاوی حساسیت دارند بیشتر خودشو نشون میده این تجربه چند مامان مثل منه که با این موضوع در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.


سلام مامان عزیز
خیلی ممنون از نکته ی با ارزشی که وقت گذاتشید و برامون نوشتید
یه دوست ( مامان ریحانه )
15 خرداد 92 1:48
بازم سلام

دکتر برای دختر یک ونیم ساله من از 15ماهگی شربت فرگلوبین تجویز کرده و گفته که روزی یه پیمانه بش بدم و دیگه نیازی به قطره آهن و آد نیست با مطلب شما نگران شدم که آیا فرگلوبین خارجیه؟ اونو ادامه بدم یا برگردم به همون آهن و آد خودمون؟ ممنون میشم جواب بدین

با تشکر یه مامان نگران



سلام مامان عزیز
ببخشید که دیر جواب شما رو میدیم، نگران نباشید
فروگلوبین ( Feroglobin) که تو داروخانه های کشور موجوده و توسط پزشکان ماهم زیاد تجویز می شه بچه ی یکی از اقوام ما هم به تجویز پزشک از فرگلوبین استفاده میکرد. این شربت تحت لیسانس شرکت ویتابیوتکس انگلستان قرار داره و به سفارش و ساخت یکی دوتا شرکت دارویی ایرانی ساخته و وارد بازار دارویی کشور شده ، این شربت کاربرد اصلی که داره برای کم خونی بخصوص کم خونی فقر آهن تو خانم ها ، دختر خانم های جوان ، بچه های در حال رشد ( که باعث بهبود اشتهاشون هم می شه ) و ورزشکاران ( بخصوص خانم های ورزشکار ) هستش ولی به عنوان یه شربت تقویتی و خونساز تو هر بیماری که پزشک صلاح ببینه قابل تجویزه.
این شربت برای اینکه خوش طعم بشه با مالت و عسل و پرتقال هم مخلوط شده و محتوی آهن، روی، اسید فولیک، انواع ویتامین های گروه B بخصوص B12 که خونسازه، مس و منگنزه.
بهترین زمان مصرف این شربت بخصوص تو بچه های ضعیف و کم اشتها یک ساعت قبل از غذاست و باید همون قواعد و قوانین مصرف قرص و شربت آهن موقع مصرف این شربت هم رعایت بشه.
یعنی با چای ، قهوه ، شیر ، ماست ، انار و بعضی آنتی بیوتیک ها مثل تتراسایکلین 2 تا 3 ساعت قبل و بعدش فاصله باشه و ترجیحا با شکم خالی مصرف بشه و یه میوه از مرکبات هم در صورت امکان همراهش مصرف بشه ( هر چند با پرتقال غنی شده ) تا قدرت و سرعت جذب آهن و روی شربت بالابره.

موفق باشید مامان مهربون
مامان بریسا
21 خرداد 92 11:06
من موقع دادن قطره ی اهن خیلی مراقب بودم و در این 2 سال دندون های پریس لکه نشدن.

ولی مولتی ویتامین بهش ندادم
اخه دکترش میگت چون شیر خشک میخوره نیازی به ویتامین اضافی نداره.

چه خوب...
خــــــــــــــــــــــــــــوش به حالتون، خوشحال میشیم تجربه ی شما رو هم در این زمینه داشته باشیم.
مامان ثائر
4 آذر 92 21:55
سلام به ماماناي مهربون ؛ من الان شربت فروگلوبين براي پسرم كه 1.5 ساله است خريدم و مشكل پسرم رفلكس معده بوده ايا مشكلي نداره اين شربت رو بهش بدم؟ لطفا راهنمايم مي كنيد.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز به مدرسه ی خودتون خوش اومدید، تا جایی که به خاطر دارم گفته شده که این شربت برای بجه های حدودا دوساله به جای قطره ی آهن داده میشه چون مقدار آهن اون نسبت به قطره های آهنی که وجود داره کمتر هست و البته باز هم شنیدم که دندونای بچه رو هم سیاه نمی کنه. اما در مورد رفلاکس معده ی پسر گلتون واینکه این دارو رو به فرزندتون بدید یا نه بهتره با پزشک خودش مشورت کنید. برای شما و فرزند گلتون آرزوی سلامتی داریم
ستاره
23 اردیبهشت 93 17:14
سلام دکتر به دختر 13 ماهه ی من که خیلی هم بد غداست روزی 5 سی سی فروگلوبین تجویز کرده خواستم بدونم این مقدار برای یه بچه ی یک ساله زیاد نیست در ضمن اون 6تا دندون جلو رو فعلا در آورده شبا هم زیاد شیر میخوره آب هم خیلی کم میخوره خواستم ببیبینم آیا مشکلی برای دندوناش پیش میاد ؟لطفا راهنماییم کنید ممنونم.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز تا جایی که من به خاطر دارم یک بار از دکتر پسرم در مورد قطره فرگلوبین و اینکه دندون های بچه رو سیاه نمیکنه و میخوام جایگزین قطره آهن کنم سئوال کردم ایشون در جواب من گفتن که قطره فرگلوبین میزان آهنش کمتر از قطره ی آهن هست و معمولا برای بچه های بزرگتر که به آهن کمتری نیاز دارن توصیه میشه. در این مورد بهتره با خود دکتر فرزندتون صحبت کنید چون ایشون بهتر میتونن شما رو راهنمایی کنن. اما در مورد اینکه گفتید شب ها زیاد شیر میخوره بهتره که بعد از هر وعده ای که بهش شیر میدید کمی آب حالا با قطره چکون یا هر چیز دیگه که راحت تر هستید بهش بدید و یا دندان هاش رو تمیز کنید که شیر شبانه باعث پوسیدگی دندان هاش نشه. بعضی از مادرها شب ها به صورت خوابیده به بچه هاشون شیر میدن و بعد هم خودشون خوابشون میبره هم فرزندشون در حالی که سینه ی مادر در دهانش هست به خواب میره و این شیری که در دهان کودک برای ساعت ها باقی میمونه به دندان های بچه آسیب میزنه. رعایت نکات بهداشتی در زمان شیردهی شبانه خیلی می تونه در سلامت دندان بچه ها مفید باشه. اگه فرصت کردید این مطلب رو هم مطالعه بفرمایید: http://mamanschool.niniweblog.com/post1122.php موفق باشید
اکرم
6 اردیبهشت 94 15:17
فروگلوبیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییین بخوره تو سرتون یه چیز به درد بخور بگین برا بچه منننننننننننننننننننننننننننننننن
یه مامان
پاسخ
!!!!!!!!!!!!...
پارمیس
26 تیر 94 14:19
چه آدم نفهمی . این چه طرز صحبته اگه از فروگلوبین جواب نگرفتی یکم خرج کن ببر پیش چند تا دکتر دیگه تا اینکه اینجا به همه توهین کنی خانوم اکرم
پارمیس
26 تیر 94 14:20
پس چرا نظر منو نمیزارین؟
یه مامان
پاسخ
ببخشید دیر شد
بانو
2 مرداد 94 0:30
سلان دوستای خوبم متشکرم از راهنمای های خوبتون. من پسر 15 ماهه دارم و به جای قطره اهن بهش فروگلوبین میدم ایا مشکلی براش ایجاد نمیکنه؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خدا گل پسرتون رو حفظ کنه براتون ان شاالله. والا دکتر پسر من میگفت که فرگلوبین برای بجه های دوسال به بالا به جای قطره ی آهن داده میشه چون مقدار آهن اون نسبت به قطره های آهنی که وجود داره کمتر هست، بهتره با دکتر پسرتون مشورت کنید
مریم
4 شهریور 94 11:11
سلام پسر من 22ماهشه ولی خیلی کم اشتهاست چه شربتی بهش بدم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز نگران نباشید معمولا بچه ها بعد از اینکه از شیر گرفته میشن و اغلب حدود دو و نیم الی سه سالگی اشتهاشون بهتر میشه، البته به این نکته هم توجه کنید که نوع برخورد و رفتار شما در رابطه با غذا خوردن پسرتون خیلی مهمه. در مورد شربت اشتها بهتره با دکترش مشورت کنید
سمیه
25 آذر 94 17:28
سلام من 26 سالمه.به تازگی نامزدکردم.وقتی برای آزمایش قبل ازازدواج رفتیم من ونامزدموتاییدنکردندبرای عقدوگفتندمشکل کم خونی داریم.سوالم اینه شربت فروگلوبین. برای مشکل مامناسبه؟
یه مامان
پاسخ
سلام خانومی نمیدونم، لطفا در این زمینه حتما با پزشک مشورت کنید
فاطمه
4 دی 94 15:23
فوق العادس هم اشتهام باز شده هم وزنم طی یک ماه بیشتر.
یه مامان
پاسخ
سلام چی فوق العاده است؟
هانیه
20 دی 94 3:48
سلام دختر من خیلی موهاش کم پشت و هنوز یک ماه دیگه یک سالش رو تموم میکنه از این شربت بدم ضرر داره
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز منظورتون کدوم شربت هست؟ بهتره در این زمینه با دکترش مشورت کنید
لیلا
22 دی 94 22:55
سلام پسرم هفت ماهشه قطره آهن که میخوره بالامیاره براش فروگلوبین خریدم آیا توی این سن بهش بدم یانه؟واینکه شنیدم دوشاب انگور جایگزین قطره آهن میتونه باشه آیادرسته؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بهتره با دکترش مشورت کنید دکتر پسر من معتقد بود که در سال اول باید آهن بدم چون فروگلوبین آهنش کمتر هست. از دکتر خودش بپرسید
زینب
2 شهریور 95 9:13
سلام قطره فروگلوبین قبل غذا باید داد یا بعدش
یه مامان
پاسخ
سلام من هم این سئوال رو از دکتر پسرم پرسیدم ایشون گفتن مهم اینه که هر وقت دادید بعدش یه چیزی بهش بدید که ویتامین c داشته باشه تا به جذبش کمک کنه