مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 11 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

بیماری های کودکان در شب؛ آسم و آلرژی

1392/2/14 8:00
نویسنده : یه مامان
3,767 بازدید
اشتراک گذاری

بیماری هرگز در زمان مناسبی به سراغ آدم نمی‌آید. در صورتی که کودکتان نیمه‌های شب با علائم ناراحت کننده‌ای از خواب بیدار شود، اوضاع آشفته‌ای ایجاد می‌شود.بیایید همین حالا بخشی از این استرس را حذف کنیم...


حدود ساعت ۱ صبح شروع شد، پسر لیان ۱۴ ماهه بود و صداهایی که از اتاقش می‌آمد به نظر کاملاً صدای انسان نبود: شبیه صدای خوک بود که به دنبال آن صدایی شبیه سوت می‌آمد. به اتاقش دویدم، قلبم از نگرانی می‌تپید. دیدم که در تختخوابش نشسته و به نظر ترسیده و خسته می‌رسد.

او را بغل کردم، تبش را گرفتم – تب نداشت- و به دکتر زنگ زدم. دکتر گفت: ظاهراً خروسک است. یک پتوی گرم دور او بپیچید، با او بیرون از خانه بنشینید و اگر سرفه و تنفس او ظرف ۱۰ دقیقه بهتر نشد، دوباره با من تماس بگیرید. چی؟! اوایل بهار در بیرون بنشینیم؟!
شاید لازم بود آمپول بزند. پتو را دور او پیچیدم طوری که فقط صورت کوچکش بیرون بود. پالتوام را پوشیدم و به ایوان رفتیم. روی صندلی گهواره‌ای نشستیم و تاب خوردیم و به صدای قورباغۀ درختی گوش کردیم. ظرف ۱۵ دقیقه به طور معجزه آسایی گلویش خوب شد. سرفه‌اش قطع شد، تنفسش عادی به نظر می‌رسید و شاید باور نکنید، دوباره خوابش برده بود.
در ضمن همسرم مدل مدرنی از هوای شب بیرون را در اتاق پسرمان نصب کرد- یک مرطوب کننده با بخار سرد. او را به اتاقش بردم. تمام شب را خوابید. از طرف دیگر مدام به او سر می‌زدم. چه کنم مادرم!
بیماری هرگز در زمان مناسبی به سراغ آدم نمی‌آید. در صورتی که کودکتان نیمه‌های شب با علائم ناراحت کننده‌ای از خواب بیدار شود، اوضاع آشفته‌ای ایجاد می‌شود. همه نیمه شب خواب هستند و ذهنشان درست کار نمی‌کند. مطب پزشک بسته است و نمی‌دانید که آیا باید زنگ بزنید و بیدارش کنید یا خودتان یک کاری کنید.

بیایید همین حالا بخشی از این استرس را حذف کنیم:

هر زمان که احساس کردید سلامتی کودکتان شدیداً در خطر است – برای مثال طب بالایی دارد و بدنش سست شده است، به سختی نفس می‌کشد، جوش دانه عجیبی دارد یا تشنج کرده است- فوراً با پزشکتان یا اورژانس تماس بگیرید. تقریباً با مشاهده هر علائمی در کودکان زیر ۴ ماهه باید صرف نظر از زمان آن فوراً باپزشک تماس گرفت.
بنابراین در ۹۷ درصد دیگر موارد که کودکتان ساعت ۲ صبح از خواب بیدار می‌شود و حال او بد‌تر از موقعی است که به رختخواب رفت، چه کار باید کنید؟ علائم بیماری بسیاری از کودکان به طور معمول شب‌ها بد‌تر می‌شود، هرچند هیچ چیزی جان او را تهدید نکند، اما می‌تواند آسایش کودکتان را به شدت برهم زند.

خوشبختانه با کمی برنامه ریزی و با کمک راهنمایی‌های نیم شبانۀ ما می‌توانید به آنچه که برای بهتر شدن حال کودکتان (و خودتان) تا فردا صبح نیاز دارید، دست یابید. در این قسمت به بررسی آسم و آلرژی می پردازیم.
آسم و آلرژی

چرا شب‌ها بد‌تر می‌شوند؟ 

اگر کودکتان آسم یا آلرژی‌های خاصی دارد احتمالاً همه شما با چالش‌های کمک کردن به او در نیمه‌های شب کاملاً آشنا هستید. عوامل بسیار زیادی در این امر دخیل هستند.

سانتیاگو مارتینز پزشک آلرژی اطفال و استادیار بالینی پزشکی در دانشگاه پزشکی ایالت فلوریدا در تالاهاسی می‌گوید: «میزان کورتیزول بدن در شب کاهش می‌یابد. کورتیزول تأثیر پیشگرانه‌ای در برابر آسم دارد. به علاوه میزان هیستامین افزایش یافته و بسیاری از علائم آسم و آلرژی را تشدید می‌کند. و بالاخره، برخی از آلرژی زا‌ها از قبیل (گرد و غبار) و شورۀ پوست حیوانات خانگی ممکن است در اتاق کودک پراکنده شده باشد و هنگام خواب باعث افزایش قرار گرفتن او در معرض این عوامل شود.»

چه کار باید کرد؟

اگر کودکتان شب هنگام دچار حملۀ آلرژی شد علائم آن با یک آنتی هیستامین باید کاهش یابد (از پزشکتان بهترین نوع آن را سؤال کنید تا دم دستتان باشد). اگر این حملات، پی در پی و تمام سال اتفاق می‌افتند، می‌توانید به آمپول درمانی ایمن ساز (شبیه واکسن‌ها) فکر کنید. این آمپول مقدار کمی از آلرژی زا‌ها را وارد بدنتان می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد کم کم نسبت به آن ایمنی یابد.
اگر کودک شما آسم دارد آیا می‌دانید که چه چیزی را باید دم دست داشته باشید؟

  • یک برونکودیلاتور (bronchodilator)، برای باز کردن سریع راه‌های تنفسی او:
  • یک جریان سنج (peak flow meter) برای کنترل تنفس کودکتان؛
  • و داروهای پیش گیری کننده مانند لوکو‌ترین یا استروئید‌های استنشاقی که به مدت زیادی مانع از التهاب می‌شود.

دکتر مارتینز می‌گوید:« اگر کودکتان بیش از دو بار در هفته دچار حمله آسم می‌شود – چه سرفه خشک مزمن و چه خس خس کردن – یا اگر برونکودیلاتور تأثیر خوبی روی او نمی‌گذارد، بیماری او خوب کنترل نشده و باید دوباره مورد معاینه قرار گیرد.»

در واقع همه می‌توانند در صورت تشخیص و درمان زودهنگام بیماری، آسمشان را تحت کنترل در آورند. در برخی موارد، آسم و آلرژی‌ها ممکن است مشکلات فصلی باشند و درمان آن‌ها بسته به نیازشان می‌تواند کاهش یا افزایش یابد.
گام‌های پیشگیری کننده جهت کاهش آلرژی زا‌ها نیز می‌تواند کافی باشد. شاید به این معنی باشد که پنجره‌های اتاق کودکتان را ببندید، چیزهای کرکی/ (حیوانات خز دار (را در اتاق او قرار ندهید و رختخوابش را با پارچه‌های های ضد آلرژی روکش کنید. همچنین می‌توانید در جاروبرقی و فیل‌تر هوای خود از فیلترهای HEPAاستفاده کنید. این فیلتر‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ذرات ریزی را که می‌تواند علائم آلرژی او را تشدید کنند، به دام بیاندازد.

منبع: پارسه گرد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

منصوره.الف
15 اردیبهشت 92 1:26
سلام بر شما مادر عزیز
در دنیایی با اسم "فرزند مهدوی" با موضوعات مختلف و کاربردی جهت تربیت فرزندان مهدی یاور در خدمتم.
منتظر حضور گرم شما هستم


سلام مامان عزیز
ممون که به مدرسه ی مامان ها سر زدید، ان شاالله که خداوند شایستگی تربیت فرزندان مهدوی رو بهمون بده
براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان پریسا
15 اردیبهشت 92 16:27
واییییییییتصورش هم ترس داره که نیمه شب بچه ی تشنج شده رو باید چکار کرد.

خدا این شب ها رو برای هیچ پدر و مادری نیاره
مریم (مامان روشا)
15 اردیبهشت 92 23:37
چقدر کامل و مفید و آموزنده بود..با اینکه کلی خاطره ی بد رو برام زنده کرد ولی بسیار آموزنده بود

امیدواریم که دیگه براتون پیش نیاد از این اتفاق ها که بعدا به خاطرات بد تبدیل میشه