مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

یادگیری هم، دخترانه و پسرانه دارد

1391/12/27 9:43
نویسنده : یه مامان
4,741 بازدید
اشتراک گذاری

 

این باور غلط در ذهن خیلی ها شکل گرفته که یادگیری پسران بهتر و بیشتر از دختران است یا پسران باهوش ترند. حتی خیلی ها برای چنین باوری نظریه تراشی هم می کنند. مثلاً می گویند چون مغز مردان از مغز زنان بزرگ تر است، پس باهوش ترند. اما تحقیقات، چیز دیگری را نشان می دهد....

 

 

این باور غلط در ذهن خیلی ها شکل گرفته که یادگیری پسران بهتر و بیشتر از دختران است یا پسران باهوش ترند. حتی خیلی ها برای چنین باوری نظریه تراشی هم می کنند. مثلاً می گویند چون مغز مردان از مغز زنان بزرگ تر است، پس باهوش ترند.

اما تحقیقات، چیز دیگری را نشان می دهد. یادگیری مهارت ها و علوم در این دو جنس به گونه ای متفاوت اتفاق می افتد و در واقع، دختران و پسران به طور متفاوتی یاد می گیرند و همین تفاوت در یادگیری آنهاست که باعث برخی قضاوت های نادرست در این زمینه می شود.

بررسی ها نشان می دهد بسیاری از مشکلات و ناراحتی های بچه ها در مدارس ناشی از در نظر نگرفتن تفاوت های جنسیتی است. دخترها بیشتر درس می خوانند، نمرات بهتری می گیرند و در کلاس درس ساکت ترند. اما این هم بخشی از همان طبیعت و تفاوت بین دو جنس مؤنث و مذکر است.

کلاس های دخترانه، کلاس های پسرانه

پسرها در یادگیری و به خصوص در سنین پایین تر بیشتر از فضا استفاده می کنند. وقتی پسر و دختری به اتفاق سر میزی می نشینند تا درس بخوانند یا بازی کنند، معمولاً پسر پس از دقایقی فضای بیشتری از میز را به خود اختصاص می دهد. بسیاری از آموزگاران به این مسأله بی توجه بوده و پسرها را بی ادب، بی نزاکت و ناتوان در کنترل معرفی می کند در حالی که این طور نیست.

دخترها هنگام یادگیری نیازی به اینکه به اطراف حرکت کنند یا جا به جا شدن نه تنها مغز خود را تحریک می کنند، بلکه رفتارهای تکانه ای خود را کنترل می نمایند. در مقابل، چشم دختران متوجه رنگ ها و انواع بافت هاست. برای ایجاد انگیزه در آنها نیازی نیست معلم زیاد حرکت کند (برخلاف پسران). دختران در کنار هم و با خوب دیدن می توانند خوب کار کنند. همچنین استفاده از رنگ های زیاد در آموزش های تشریحی و یا استفاده از گچ های رنگی روی تخته نیز می تواند توجه آنها را جلب کند.

شنیدن دختران و پسران، متفاوت است

پسرها و دخترها حس شنیداری متفاوتی دارند. محققان معتقدند اگر کسی با صدای بلند صحبت کند دخترها آن را به عنوان فریاد تلقی می کنند. آنها فکر می کنند آن شخص، عصبی یا معترض است. دخترها حس شنوایی حساس تری دارند. آنها صداهایی با فرکانس بالاتر را نسبت به پسرها بهتر می شوند.

به معلمان در کلاس های دخترانه توصیه می شود مراقب لحن و صدای خود باشند. در مقابل، صدای معلم برای پسرها باید محکم و حتی هیجان زده باشد. دستگاه عصبی خودکار پسرها باعث می شود که آنان در حالت ایستاده؛ در حال حرکت و در دمای 21 درجه سانتی گراد هوشیارتر باشند. استرس در پسران موجب می شود تا جریان خون به سمت مغز آنها بیشتر شود.

اما این جریان در دختران فعال نیست. آنها در حالت نشسته و در هوای گرم حدود دمای 24 درجه سانتی گراد هوشیارترند. دخترها وقتی با ترس یا تهدید مواجه می شوند، خون به سمت روده های آنها می جهد و سبب ایجاد حس دلواپسی و اضطراب می شود. معلمان می توانند کمک کنند تا دختران در فضایی که در آن احساس امنیت می کنند، آرامش شان بیشتر شود.

تفاوت های رشدی و ساختاری

در اغلب موارد، رشد مغز دخترها سریع تر از مغز پسرها رخ می دهد. دخترها یک سال زودتر از پسرها به مهارت های کلامی می رسند. به همین سبب است که در اغلب مواقع، دختران پیش دبستانی سریع تر از پسرها خواندن را یاد می گیرند و فهرست لغات و کلماتی که می دانند در مقایسه با پسرها بیشتر است.

دخترها در مجموع بهتر می شنوند؛ حس بویایی قوی تری دارند و به کمک سر انگشتان و پوست خود اطلاعات بیشتری را دریافت می کنند. دخترها از توانمندی کلامی بیشتری برخوردارند. از این رو در جریان فرآیند یادگیری می بینیم دخترها در حال یادگیری از کلمات استفاده می کنند، اما پسرها اغلب در سکوت درس می خوانند.

پسرها در مجموع به مراتب کمتر حرف می زنند و به طور کلی، جنس مذکر در بخش هایی از نیمکره راست مغزش با پیشرفت های بیشتر روبه رو می شود. در نتیجه، توانایی های فضایی مانند اندازه گیری، طراحی های مکانیکی و خواندن نقشه و جغرافی در آنها بیشتر است.

تفاوت های کارکردی

تحقیقات نشان داده است مغز زنان در حالت استراحت به اندازه مغز مردان در حال کار فعال است. مغز زنان که هرگز در حالت آرامش قرار نمی گیرد، امتیازات یادگیری بیشتری دارد. از آنجا که مغز مردان در بسیاری از شرایط به اندازه مغز زن ها فعال نیست؛ به سرعت بیشتری تحت تأثیر تحریک، کلافه می شود.

در زمینه حافظه هم تفاوت های قابل ملاحظه ای میان زن و مرد هست. دخترها به طور کوتاه مدت می توانند اطلاعات بیشتری را در حافظه خود نگه دارند، اما پسرها اگر موضوعی برایشان جالب باشد، آن را بهتر در حافظه بلندمدت خود حفظ می کنند.

تفاوت نگاه

بر پایه اطلاعاتی که از تکنولوژی پزشکی داریم می توانیم دخترها و پسرها را آموزش دهیم. آنها متفاوت از یکدیگر می بینند. ساختار چشم پسرها و دخترها یکسان نیست. چشم پسرها به گونه ای است که با حرکت تناسب دارد. آنها جهان را مانند جسمی که در فضا در حال حرکت است، می بینند. حتی زن ها و مردها  اشیا را نیز به گونه های متفاوتی می بینند.

تفاوت های تحصیلی

پسرها تکانه ای تر هستند و دخترها ساکت تر، پسرها سر کلاس درس پر سر و صداتر هستند و دخترها ساکت تر. دخترها ملاحظه کارتر هستند و پسرها پرخاشگرتر و رقابت آمیز. به خصوص هنگام بلوغ جنسی و در نوجوانی؛ دخترها و پسرها سر کلاس درس بیشتر تحت تأثیر هورمون های خود با هم متفاوت می شوند.

با آنکه تلاش شده است نقطه ضعف دخترها در ریاضیات و علوم برطرف شود؛ هنوز در حد عالی می بینیم که پسرها در ریاضیات و فیزیک جلوتر از دخترها هستند. نمی توان گفت که جنسیتی برتر و جنسیتی ضعیف تر است. در زمینه هایی پسرها از دخترها برترند.

تفاوت های موجود در طرز یادگیری پسران و دختران دلیل خوبی است تا آموزگاران به این نتیجه برسند که پسرها و دخترها به شیوه های متفاوت یاد می گیرند.

گرچه تلاش برای آرام کردن پسرها و توجه کردن به دخترها در کلاس ضروری است، هدف غایی در کلاس نباید این باشد که کاری کنیم تا دخترها و پسرها به یک اندازه بلند حرف بزنند یا به یک اندازه برتری طلب باشند.

منبع: سایت راسخون

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

نی نی توپولی
26 اسفند 91 7:50
قلمی خواهم ساخت از نی باغ بهشت

جوهر از شیشه ذات

کاغذ از صفحه دل

نور از شمع حیات

تا بنویسم همه جا: “روزگارت خوش باد”

نوروز ۹۲ پیشاپیش مبارک



خیلی ممنون، ما هم نوروز رو به شما تبریک میگیم
مامان علی خوشتیپ
26 اسفند 91 11:47
سلام.اول از همه بگم قالب نو مبارک.خیلی خوشگله.حس بهار به آدم دست میده


سلام مامان عزیز
ممنون که اومدید، خوشحالیم که این قالب مورد پسند شما و بقیه مامان ها قرار گرفته
مامان علی خوشتیپ
26 اسفند 91 11:47
داشتم پستو میخوندم یه کار پیش اومد...میام دوبارهببخشید کم رنگ شدیم


خواهش میکنیم، ممنون که با وجود مشغله هاتون به مدرسه سر میزنید
مامان علی خوشتیپ
26 اسفند 91 12:24
مطلبتون خیلی جالب و مفید بود
حرف همیشه ی منه که بابا دختر و پسرا خیلییییی با هم فرق دارن...تو فامیل ما دختر زیاده .همه آروم و خانم و منظم...هی شلوغ کاریهای علی رو میزنن تو سرمونیه کپی از این مطلب باید بگیرم تو تعطیلات نوروز به همشون یکی بدم


عجب!
خوشحالیم که این مطلب اینقدر مورد توجه شما قرار گرفته
مامان علی خوشتیپ
26 اسفند 91 12:27
ای کاش معلمها هم این مطالبو میدونستن...هر وقت میرم سر کلاس علی کلی میخندم.آخه تمام وسایلش پخشه رو میز و زیر میز و ...
تو خونه هم اطرافش که چه عرض کنم چند اتاق بهم میریزه تا یه مشق بنویسه
ولی خب یاد میگیرن منظم هم باشن...یاد میگیرن که وسایلشونو جمع کنن.به نظرم نباید یه بچه رو خیلی محدود کرد.همونجوری که گفتید این قسمتی از خلقتشونه
چرا اون قسمت سکوت پسرها برای ما صادق نیست؟!

والا نمیدونم شاید این مورد بیشتر تو بزرگسالی بروز پیدا میکنه!
مامان علی خوشتیپ
26 اسفند 91 12:27
ممنون از مطلبتون خیلی به دردم خورد


ما هم ممنونیم که با دقت و توجه خوندید ، راستی چرا توی ارزشیابی شرکت نکردید شما؟!
فرشته
27 اسفند 91 16:30
باشما موافقم هیچ فرقی ندارند
ولی متاسفانه یه فرهنگ غلطیه که بیشترین درصدش جا افتاده


هوووووووم؟! واقعا این پست رو خوب خوندید؟
مریم (مامان روشا)
27 اسفند 91 16:34
چه جالب...همه چی از اول مریخی ونوسیه


بــــــــــــــــله؛ یعنی خلقت زن و مرد اینجوریه
زینبی
27 اسفند 91 21:29
طبق همیشه مفید و عالی بود
دمتون گرم


ممنون که به ما سر میزنی خانومی
مامان پریسا
28 اسفند 91 19:40
فکر کنم در نهایت به این نتیجه رسیدید که دختر ها با هوش تر از پسر ها هستن

البته من که خودم همینو قبول دارم. کلا میبینم که دخترهای که در اطرافم هستن معمولا از پسر ها جلوتر هستن از همه نظر به خصوص تحصیلی.

حتی تا چند سال پیش خبرشو دارم که پذیرفته شدگان دانشگاه هم بیشتر دختر هستن.

ولی در کل باز هم دختر ها مظلوم واقع میشن.


هوووم؟
فکر میکنیم نتیجه فقط تفاوت بود ها!