مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

زمان رویش دندان های شیری نوزادان

1391/10/24 13:59
نویسنده : یه مامان
6,297 بازدید
اشتراک گذاری

زمان ظاهر شدن دندان های شیری کودکان به طور دقیق مشخص نیست. نوزادی ممکن است با دندان متولد شود یا این که اولین دندان او حتی تا سن 13 یا 14 ماهگی ظاهر نشود...

 

رویش دندان های نوزاد

 زمان ظاهر شدن دندان های شیری کودکان به طور دقیق مشخص نیست. نوزادی ممکن است با دندان متولد شود یا این که اولین دندان او حتی تا سن 13 یا 14 ماهگی ظاهر نشود. بنابرایندیر یا زود ظاهر شدن دندان به تنهایی دلیل و نشانه ی رشد به موقع یا عقب افتادن رشد کودک نیست.

معمولا اولین دندانی که در شیرخوار ظاهر می شود دو دندان پیشین مرکزی فک پایین است. پس از گذشت چند ماه چهار دندان پیشین فک بالا نمایان خواهد شد.

در سن یک سالگی، کودک معمولا 6 دندان دارد، دو دندان در لثه پایین و چهار دندان پیشین در لثه بالا. سپس روییدن دندان برای مدتی متوقف می شود. بعد دو دندان پیشین طرفی فک پایین و سپس چهار دندان آسیاب به تدریج ظاهر می شود.

دندان های آسیاب در مجاورت دندان های پیشین نمی روید، بلکه دارای فاصله ای می باشد، سپس انیاب ( دندان های نوک تیز) بین دندان های پیشین و آسیاب ( در 16 تا 18 ماهگی) ظاهر خواهد شد. آخرین دسته از دندان های شیری، دومین آسیاب ها هستند که در نیمه اول سال سوم ( 20 تا 30 ماهگی) نمایان می شود.    

برای آَشنایی پدران و مادران زمان تقریبی ظاهر شدن و ریختن دندان های شیری در جدول زیر نشان داده شده است.

می توانید رویش دندان های شیری را در شکل زیر مشاهده کنید: 

رویش دندان ها علائمی دارد؟

 

بسیاری از کودکان هنگام دندان در آوردن هیچ علامت خاصی ندارند . با این وجود بعضی از کودکان بد خلق می شوند و این حالت ممکن است طولانی هم بشود. علائم رایج دندان در آوردن شامل موارد زیر می باشد که در کودکان مختلف متفاوت است :

1- لثه های قرمز و متورم

2- زیاد شدن بیش از اندازه آب دهان

3- گونه های ورم کرده

4- سرفه و تب خفیف و مدفوع شل

5- گاز زدن به هر چیزی که به دهان می برد

6- کشیدن گوش خود با دست

چگونه کودک را در هنگام رویش دندان آرام کنیم ؟ 

دندان در آوردن یكی از مراحل  سختی است كه كودكان دیر یا زود با آن مواجه هستند و اغلب دچار افت وزنی می شوند و گریه های طولانی آنها والدین را كلافه می كند و همه ما از این كه كودكمان  درد بكشد، ناراحت می شویم. شاید راه حل های ساده ای كه ذكر شده تحمل این درد را برای كودكان و والدین آسانتر كند.

 

اگر کودکی بدخلقی می کند، به آرام بخش نیاز دارد .اول مطمئن شوید که این حالت او ناشی از بیماری دیگری نباشد، در غیر این صورت می توانید به پیشنهادات زیر عمل کنید :

 الف) به او یک چیز سرد داده تا گاز بزند. دندان گیر یا هر اسباب بازی تمیزی که مناسب سن او باشد مثل یک تکه هویج پوست کنده می تواند به او کمک کند

ب)ماساژ لثه ها. با انگشت تمیز می توان لثه او را ماساژداد و به او در آرام شدن لثه هایش کمک کرد .

ج) می توانید با مشورت پزشك ژل هایی را تهیه كنید كه برای مدتی درد لثه كودك را كاهش می دهد.                                           

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مریم (مامان روشا)
24 دی 91 15:23
موافقم ...دوران سختیه هم برای والدین هم خود بچه....طفلی



بله، بعضی وقتا فکر میکنم اگه دندون درآوردن خودمون یادمون بود چه بد بود!
مامان پریسا
2 بهمن 91 9:22
خدا رو شکر من از این بابت مشکلی نداشتم. ایشالله همه ی نی نی ها راحت دندوناشونو در بیارن.


الحمـــــدلله، ان شاالله که همه این مرحله رو به خوبی طی کنن