مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

درمان های خانگی برای کودک سرماخورده

1391/9/1 19:29
نویسنده : یه مامان
4,672 بازدید
اشتراک گذاری

در این مطلب برای کاهش علایم و عوارض بیماری سرماحوردگی راهکارهایی ارائه شده که می تواند مفید باشد به خصوص در کودکان زیر ۴سال ؛ پس با ما همراه باشید...

 

از آنجا که بسیاری از محققانمعتقدند عوارض مصرف داروهای سرما خوردگی در کودکان بیشتر از فواید آن است، بنابراینپزشکان باید سعی کنند در این گونه موارد داروهای کم ضرر و کمتری را تجویز کنند.

دراین زمینه محققان برای کاهش علایم و عوارض بیماری راهکارهایی ارائه داده اند که میتواند مفید باشد با رعایت این موارد که در کاهش عوارض و علایم بیماری به خصوص درکودکان زیر ۴ سال بسیار موثر است، نیاز به مصرف داروهای سرماخوردگی کاهش پیدا میکند.

·         محیط را مرطوب نگه دارید؛به نوشته «Readers Digest» ، هوای خشک باعث مسدودشدن مجرای بینی می شود و خوابیدن و غذا خوردن را برای کودکان دشوار می کند.

·         کودک رازیر دوش گرم یا در وان آب گرم قرار دهید. به طور منظم دمای آب را کنترل کنید و کودکرا در حمام تنها نگذارید.

·         به هنگام خواب از دستگاه مرطوب کننده بخار سرد استفادهکنید تا با ایجاد هوای مرطوب کودک خواب راحتی داشته باشد. بخار برای کودکانی کهدارای علایم سرماخوردگی از جمله سرفه از نوع خروسکی هستند، موثر است.

·         به کودکمایعات زیاد بخورانید؛بیماری که حلق و بینی اش پر از خلط است، میلی به خوردن غذاندارد بنابراین اگر کودک شما به خوردن غذاهای جامد علاقه زیادی نشان نمی دهد، جاینگرانی ندارد. در این شرایط میزان مصرف مایعات را افزایش دهید.

 

       به یاد داشته باشیدهرچه سن کودک پایین تر باشد، احتمال تمام شدن آب بدن و ایجاد شوک در وی بیشتر میشود. بنابراین به نوزادان به محض باز شدن مجرای تنفسی وی پس از گرفتن یک دوش گرم،شیر بدهید.

    علایم کم آبی در کودکان شامل، خشکی دهان، بیشتر شدن میزان فرو رفتگی سرکودک، کاهش ادرار، بی قراری بیش از حد، خواب آلودگی، فرورفتگی چشم، سرد شدن دست وپا، تغییر رنگ و چروکیدگی پوست است.

·         مصرف یک قاشق عسل؛آیا سرفه مکرر، خواب را ازکودک شما ربوده است؟ در صورتی که کودک بیشتر از یک سال دارد به وی نصف قاشقمرباخوری عسل طبیعی بدهید. خواص عسل مشابه شربت سرفه است با این تفاوت که عارضهجانبی ندارد. عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد و با بیماری مقابله می کند و درد گلو راتسکین می دهد. در صورتی که سن کودک زیر یک سال است، مصرف عسل به علت خطر بروزمسمومیت بوتولیسم توصیه نمی شود.

·         استعمال دخانیات را در منزل ممنوع کنید؛خطرسرماخوردگی در کودکانی که در معرض استنشاق دود سیگار دیگران قرار دارند بیشتر است واحتمال سرفه و عفونت گوش در آن ها بیشتر می شود.از طرفی احتمال دچار شدن کودکان زیر۲سال به ذات الریه و برونشیت نیز بالاست. دود سیگار باعث غلیظ شدن خلط، قرار گرفتنکودک بیمار در معرض دود، باعث طولانی تر شدن زمان بیماری خواهد شد.

·         بالا بردن سرتخت کودک؛در صورتی که کودک زیاد غلت نمی خورد، سرتخت وی را کمی بالاتر ببرید. اینکار باعث تخلیه خلط از سینوزیت ها می شود.

·         تب او را پایین بیاورید:تب یکی از علایم بیماری است و خود بیماریمحسوب نمی شود.سرماخوردگی کودک زمانی از بین می رود که سیستم ایمنی بدن، ویروس مشکلزا را از بدن خارج کند.پاشویه و یا استحمام با آب ولرم (نه سرد) باعث کاهش دمای بدنکودک می شود.

·         عفونت گوش را با حرارت التیام دهید:کشیدن گوش، تب و بی قراری بیشازحد، علایم اصلی عفونت گوش است. به این معنی که خلط از مجرای بینی وارد مجرای گوشمی شود و روی پرده گوش فشار وارد می کند در نتیجه کودک احساس درد می کند، در صورتمشکوک بودن به عفونت گوش، به متخصص اطفال مراجعه کنید.بیشتر پزشکان، برای از بینبردن عفونت گوش کودکان زیر ۲ سال آنتی بیوتیک تجویز می کنند. اما کودکان بزرگ ترخود به خود بهبود پیدا می کنند.قرار دادن حوله داغ روی گوش در کاهش درد موثراست.

·         ماساژ با پماد ویکس؛ برای کودکان بزرگتر مقداری ویکس روی سینه، گلو و پشت کودک بمالید، منتول،کافور و روغن اوکالیپتوس موجود در آن گرفتگی بینی و سینه را هنگام شب برطرف می کند. توجه داشته باشید، ویکس را نباید بالای لب بمالید، زیرا بوی آن بسیار تند است وباعث ناراحتی کودک می شود. برخی از فرمول های ویکس فقط برای کودکان بالای ۲ سالتوصیه شده است، بنابراین به برچسب آن دقت کنید.

·         نوشیدنی های گرم؛مصرف شیر گرم،چای با عسل و لیمو و آب سیب ولرم باعث التیام یافتن درد گلو می شود.
مکش بینیشبیه قطره چکان؛چون کودک قادر نیست بینی خود را خالی کند لازم است تا زمانی که اینکار را یاد بگیرد برای آن ها از مکش بینی استفاده کنید. پس از چکاندن چند قطره آبمقطر از مکش بینی استفاده کنید. تنها خلطی را که می توانید ببینید بیرون بیاورید وسعی نکنید دستگاه را به عمق بینی فرو ببرید.

·         زمان تماس با پزشک؛در کودکان زیر ۶ماه که دارای علایم تب و تنفس سنگین هستند مراجعه فوری به پزشک ضروری است. کودکانبین ۶ ماه تا ۲ سال نیز در صورت پایین نیامدن تبشان در عرض ۴۸ ساعت به اقداماتپزشکی نیاز دارند.

 

علایم دیگر که بیشتر از علایم یک سرماخوردگی معمولی است عبارتاست از بی حالی، سختی در نفس کشیدن، گوش درد، کبود شدن لب و انگشتان که نشانهنرسیدن اکسیژن کافی است.


منبع: سایت آفتاب

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

مامان آرشين
1 آذر 91 20:00
ممنون،مطلب مفيدي بود. فكر ميكنم حمام خيلي موثره براي بهبود سرما خوردگي بر عكس اعتقاد بيشتر مامانا كه ميگن باعث شدت سرما خوردگي ميشه.


سلام مامان عزیز
بله حمام آب گرم برا گرفتگی بینی خوبه و مثل اینه که بخور داده باشن البته باید به نکات ایمنی بعد از بیرون اومدن از حمام هم توجه داشته باشیم
مریم (مامان روشا)
7 آذر 91 16:26
ممنونم...خیلی آموزنده بود...فقط منم یه مورد اضافه کنم اونم دمکرده ی آویشن و بابونه است که بی نهایت برای درمان سرماخوردگی مفیده


سلام مامان عزیز روشا
بله کلا آویشن به صورت عرق یا دمکرده برا سرماخوردگی بسیار خوبه
ممنون از نکته ای که یادآوری کردید
مامان آرین
9 آذر 91 8:11
سلام خیلی ممنون خیلی عالی بود

سلام مامان عزیز
خوشحالیم که خوشتون اومده
محمودرضا سعیدی گراغانی
10 آذر 91 0:24
سلام خیلی وبلاگ جالبی است و مطالب آموزنده دارد یه سوال بابا هم می توند به وب شما بیان و نظر بدهندو سوالاتی که برایشان پیش میاد مطرح کنند با تشکر


سلام علیکم
ممنون. بله، باباها هم میتونن از مطالب مدرسه استفاده کنن و نظراتشون رو برای ما بیان کنن
نازگل
10 آذر 91 11:40
سلام من تصمیم گرفتم برای مامانهای که از کوچلوهاشون با لباس علی اصغر عکس گرفتن ، عکس هاشون رو اگر دوست داشته باشن براشون درست کنم ، هزینه طراحی هر عکس فقط هزار تومان (به خاطر علی اصغر امام حسین (ع) هزار تومان تخفیف می دم )، به امید اینکه ایشاالله سال دیگه عکس کوچولو ی خودمو درست کنم ، و به عنوان نمونه بذارم.
اگر دوست دارین عکس کوچولوهاتون رو بفرستین به میلم ، من براتون طراحی رو انجام می دم اگر تایید کردین شماره کارت می دم که وجه رو واریز کنید.
آدرس میلم
dehghan_razi@yahoo.com



مامان آراد(خاطره)
12 آذر 91 1:57
سلام...امیدوارم که حالتون خوب باشه...
آراد در مسابقه نی نی فشن شرکت کرده...خوشحالمون میکنین اگه به وبلاگی که پایین براتون میزارم برین و برامون که کدمون 007 هستش رای بدین...هر وبلاگ میتونه به دو نفر رای بده...
http://ninimod.niniweblog.com/post20.php


سلام مامان عزیز
ان شاالله که شما و نی نی تون در همه ی مراحل زندگی برنده و موفق و پیروز باشید
مامان روانشناس
12 آذر 91 13:00
مامان خانمی مهربون با توجه به فعالیت و تحقیقات شما در همه زمینه های وبتون ما رو هم از دانسته های خوبتون بهرمند کنید و در بحث های داغ ما شرکت کنید و جزء یکی از فعالان ما باشید
http://psychology.niniweblog.com/


سلام
ممنون از لطفی که به ما دارید، براتون آرزوی موفقیت داریم هرچند این روزا فعالیتمون در مدرسه هم کمتر شده ولی سعی می کنیم خدمت برسیم
مامان پریسا
12 آذر 91 17:07
سلام. خسته نباشید.
وقتی به وبتون میام و میبینم که پست جدید دارید خیلی خوشحال میشم. ای کاش مثل قبل مطالب بیشتر میشد

این مطلب هم خیلی برام خوب بود. پریسا چند روزه که ریه اش عفونی شده و حسابی باهاش درگیر شدیم. خییییییلی بد خلق شده و بد خواب.البته دارو های دکتر خو ب بود و الان کمی بهتر شده.
علاوه بر نکاتی که فرمودید یه نکته هم در این بیماری پریسا من متوجه شدم که براتون میگم:

به نظر من بنیه ی بچه در بیمار شدن خیلی مهمه. اگر بچه از بنیه ی قوی برخوردار باشه بیماری کمتر بهش غلبه میکنه.خیلی مهمه که بچه از همون ابتدا با تغذیه مناسب رشد کنه .این باعث میشه که خییییییلی کم بیمار بشه و در صورت بیماری ، زیاد ضعیف نشه .

خدا رو شکر این مساله برای پریسا صادق بود . من خدا رو شکر کردم که لااقل بیماری اونو خیلی ضعیف نمیکنه.
خوردن میوه خیلی مهمه. روزی چند تا لیمو شیرین با نارنگی یا پرتقال براش اب میگیرم یا یکی 2 لیوانم شیر ولرم.که خیلی دوست داره.

یه نکته ی دیگه:
متوجه شدم که اگر از کوچیکی هر چیزی رو به بچه بیشتر بدیم ، بچه بیشتر به اون علاقه نشون میده. و اگر تا به حال از یه ماده ی غذایی استفاده نکرده باشیم، بچه زیاد ازش استقبال نمیکنه. این برام خیلی جالب بود.

ببخشید خیلی حرف زدم.


سلام مامان عزیز پریسا
ممنون که همیشه به مدرسه سر میزنید و به ما لطف دارید. یه کم کوچولوها بزرگ شدن و امیدواریم که بتونیم بیشتر در خدمت شما و بقیه ی مامان های خوب و مهربون باشیم.
از اینکه وقت گذاشتید و این نکات و تجربه های خوب و باارزش رو برامون نوشتید سپاسگزاریم ان شآلله که پریسا جون هم به زودی زود بهبودی کامل پیدا کنه
nik pak
19 آذر 91 12:05
سلام
ممنون از پستی که گذاشتید خیلی مفید بود مخصوصا الان که سرما خوردگی بیش تر شده.


سلام
بله واقعا اگه مراقب بچه ها نباشیم و البته خودمون خیلی زود گرفتار این سرماخوردگی میشیم به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است ان شاالله که با رعایت اصول بهداشتی همیشه سالم و سلامت باشیم
مامان محمدحسن
21 آذر 91 13:58
چون خونه ما زیاد گرم نیست سعی می کردم زیاد حمام نبرمش
خیلی توصیه های خوبی بود ممنون


سلام، ممنون از حضورتون، مراقب محمد حسن جان باشید
ان شاالله که همیشه سالم و سلامت باشه