مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

لجبازی یا نافرمانی از دستور ما!

1391/6/27 17:17
نویسنده : یه مامان
5,263 بازدید
اشتراک گذاری

تبعیض بین کودکان، دادن قول هایی که هرگز به آنها عمل نمی شود، بی توجهی و خشونت والدین، مخالفت های مکرر با رفتارهای کودک و استفاده نابجا از تنبیه و تشویق باعث افزایش لجبازی در کودکان خواهد شد.

با شروع فصل پاییز کم کم هوا خنک و خنک تر می شود و با غروبآفتاب سرمای ملایمی بر فضا حاکم. مریم، دختر کوچولوی پنج ساله ای است که قرار استدر یکی از شامگاه های سرد پاییزی با مادرش برای خرید به خیابان برود. کشوی لباسش راباز می کند و پیراهن صورتی اش را بیرون می آورد تا بپوشد. اما مادر با او مخالفت میکند و می گوید: «هوا سرد است»

مریم جواب می دهد: «نه من سردم نمی شود.»

پایان این ماجرا به اصرار پرخاش و گریه مریم و عصبانیت مادر ختممی شود. تقریبا در بسیاری از موارد چنین مشکلاتی بین مریم و مادرش به وجود می آیندو مادر مریم از لجبازی او سخت نگران و ناراحت است. اما چرا مریم لجباز است؟

لجبازی در حدود سنین سه تا شش سالگی بروز می کند و از ویژگی هایرشدی بچه ها محسوب شده و اختلال نیست.

«پریستینه آرزومانیان» روانشناس بالینی میگوید:

«این ویژگی رشدی همزمان با شکل گیری «من» در کودک به وجود می آید و به مرورزمان در سنین بعدی کمرنگ تر خواهد شد. کودک در این سنین شروع به کشف خود و محیطپیرامون می کند.»

عاطفه فردوسی پور روانشناس تربیتی هم در این مورد می گوید:

«محدوده سنی ۳ تا ۶ سالگی کودک را دوره پیش عملیاتی می نامند. توجه کودک در این مرحلهفقط به خودش است و به دلیل ظرفیت شناختی محدود قادر نیست خودش را جای دیگرانبگذارد. در واقع لجبازی برچسبی است که دیگران به کودک می زنند و ناشی از عدم تحولشناختی اوست.»

 آنچه ما تحت عنوان لجبازی کودکان می شناسیم عبارت است از نافرمانیکودک از دستورات پدر و مادر، بی نظمی و...

دکتر راشل بارلی، نویسنده کتاب «کودک لجوج شما» و «هشت مرحلهبرای رفتار بهتر»، اظهار می کند:

«کودکان در این سنین سرسختانه نسبت به آنچه میخواهند اصرار می کنند. اما والدین باید بدانند که اگرچه کودکشان سرسختی می کند وموجب ناراحتی آنها می شود اما او آماده تغییر عقیده نیست.»

اگرچه در این سنین مهارت های زبانی و گفتاری کودک خوب است امااو هنوز منطق بزرگسالان را درک نمی کند. بنابراین بحث و مجادله با او بی فایدهخواهد بود. والدین باید از مقابله بی مورد با کودک خودداری کنند و فقط در مواردی کهرفتار کودک مشکلی را ایجاد می کند با قاطعیت و به آرامی او را از انجام آن رفتار یاانتخاب باز دارند.

آرزومانیان معتقد است: مخالفت های زیاد و بی مورد باعث افزایشحالت مقابله و ستیزه جویی در کودک می شود و حتی ممکن است در آینده هم به صورت عادتیکه تبدیل به اختلال لجبازی شده است در فرد بروز کند.

لجبازی اگر همراه با پرخاشگری شدید باشد و در سنین بالا همهمچنان در فرد وجود داشته باشد، می تواند یک اختلال محسوب شود و برای درمان آن بایداز یک روانشناس کمک گرفت. پزشک با ارزیابی اینکه فرد در چه موقعیت هایی لجبازی میکند، دستورات لازم برای رفع این رفتار را به والدین خواهد داد.

یکی از راه های از بین بردن این رفتار بی توجهی نسبت به موقعیتلجبازی است به طور مثال کودکی که هنگام غذا خوردن لجبازی و از غذا خوردن امتناع میکند با کمی بی توجهی مادر و عدم اصرار او در این مورد اصلاح خواهد شد.

البته هرگزنباید نقش تشویق را فراموش کرد با تشویق های به موقع و درست می توان رفتارهای صحیحرا جایگزین رفتارهای نادرست کرد. تشویق باید بلافاصله بعد از انجام رفتار درست و بهاندازه میزان خوبی رفتار باشد. برای یک رفتار کوچک مثلا جمع کردن اسباب بازی هانباید تشویق خیلی بزرگی در نظر گرفت در این مورد می توان ساعت بازی با دوستان راافزایش داد.

عاطفه فردوسی پور، روانشناس تربیتی در مورد علل تشدید لجبازی میگوید: امر و نهی های مکرر و فرمان های غیر علمی به کودک باعث تشدید لجبازی درکودکان می شود، به طور مثال اینکه همیشه و تحت همه شرایط از کودک بخواهیم هر روز سرساعت معینی بخوابد و بیدار شود.

تبعیض بین کودکان، دادن قول هایی که هرگز به آنهاعمل نمی شود، بی توجهی و خشونت والدین، مخالفت های مکرر با رفتارهای کودک و استفادهنابجا از تنبیه و تشویق باعث افزایش لجبازی در کودکان خواهد شد.

 گاهی بر اثر عواملیاد شده کودک دست به پرخاشگری می زند، اما والدین پرخاشگری او را با لجاجت اشتباهمی گیرند. لجاجت پدیده ای طبیعی تر از پرخاشگری است و متعلق به کودک است.

او در ادامه یادآور می شود: «گاهی علت پرخاشگری و لجاجت کودک دررفتار ما نهفته است، در واقع گاهی ما مقصر اصلی هستیم. در سنین بالاتر و بعد ازورود به پیش دبستانی و دبستان هم اولیای مدرسه و قوانین آنها در این زمینه نقش مهمیخواهند داشت. (1)

سر و کار داشتن با يک کودک خودسر و لجباز مي تواند باعث برهم ريختن آرامش و از کوره در رفتن شما گردد. کودکان لجباز توان و انرژي زيادي براي کشمکش و از پاي درآوردن والدين خود دارند. کليد حل چنين مسئله اي اين نيست که شما هم نيروي مبارزه با يک کودک نافرمان را کسب کنيد

شما مي توانيد براي تقويت بيشتر همراهي و همکاري با فرزند تان از راهکارهای دیگری استفاده کنید به عنوان مثال به موارد زیر اشاره می کنیم:

 از ارتباط مثبت استفاده کنيد

سعي کنيد نظراتتان را به جاي بيان در يک قالب منفي به شکل مثبت ابراز کنيد. براي مثال اگر فرزند شما مي گويد:« من مي توانم حالا تلويزيون ببينم ؟ » به جاي کاربرد فقط کلمه « نه ، نمي تواني » بگوييد: «شما مي توانيد بعد از شام تلويزيون تماشا کنيد»  يا «من مي توانم اين برنامه را ضبط کنم تا شما بعد از شام آن را ببينيد».

 براي کودک خود دو انتخاب ايجاد کنيد

به عنوان يک ولّي شما مي توانيد دو گزينه را که هر دو به طور مساوي رضايت شما را فراهم مي سازد انتخاب کنيد و به فرزند خود پيشنهاد دهيد اگر کودک اين احساس را پيدا کند که او هم بر اوضاع موجود کنترل دارد، احتمال اين که نافرماني يا سرپيچي از خود نشان دهد کم خواهد بود.

 ____________________________________

پی نوشت:

1- روزنامه تهران امروز

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مامانی
27 شهریور 91 18:10
سلام
ممنون بابت این مطلب مفید
من کاملا با این نظر که لجبازی بچه ها عمدی نیست موافقم یعنی اینکه در برخورد با ایلیلی سه و نیم ساله ام متوجه شده ام که لجبازی هاش جنبه خصمانه نداره و کاملا به حس منیتش بر میگرده در واقع اینکه خودش رو صاحب نظر و مختار میدونه باعث بروز رفتاری میشه که به لجبازی تعبیرش می کنیم و وقتی ایلیا کوچولو حس می کنه من و پدرش به منیت اون ارزش میدیم معمولا خیلی بهتر با ما راه میاد


سلام مامانی عزیز
ممنون که در تایید مطلب تجربه ی عملی خودتون رو برامون نوشتید
مامان آرین
27 شهریور 91 19:11
وبلاگ مفیدی دارید.خدا قوت.
با اجازه شما لینک وبلاگ شمارو به پیوندهای وبلاگم اضافه میکنم.

سلام مامان عزیز
ممنون از لطفتون خوشحالیم که یه مامان دیگه به جمع مامان های مدرسه اضافه شده
مامان پریسا
29 شهریور 91 12:55
سلام
چه نکته ی اموزشی خوبی بود و خیلی پر استفاده.
من هم گاهی با لجبازی پریسا روبرو میشم ولی میدونم که الان دوره ی حکومت پریسا خانمه. و مخالفت با اون نه تنها فایده نداره بلکه باعث به وجود اومدن یه سری رفتارای بد دیگه هم میشه.
تا اونجا که امکان داره سعی میکنم از اون محیط که باعث بروز لج بازی شده فاصله بگیرم و خودمو به بی تفاوتی بزنم تا از حساسیت به موضوع کم بشه......


سلام مامان عزیز پریسا
باعث افتخار ماست که مامان های خوب و فهمیده ای مثل شما توی مدرسه حضور دارن
برای شما و پریسا جون آرزوی لحظات خوب و خوشی رو داریم
مامان علی خوشتیپ
29 شهریور 91 13:28
سلام
مطلب آموزنه ای بود و ازش استفاده کردیم.
منم بعضی وقتا که بالجبازیهای علی مواجه میشم از همون روش کم توجهی استفاده میکنم.البته سعی میکنم با توجه به سن الانش وسط بی توجهی عواقب انجام دادن به اون کارش رو بهش گوشزد کنم.مثلا موقع خواب من بهش میگم شلوار بپوش و اونم میگه نمیخوام میخوام شلوارک بپوشم
منم بهش میگم :خب بپوش ولی اگه سرما خوردی و پاهات درد گرفت من کاری بهت ندارم.اونم زود میره شلوار میپوشه و خیلی مثالای دیگه...

سلام مامان نمونه
ممنون که تجربه عملی خودتون رو برامون نوشتید، لجبازی مرحله ای از مراحل رشد کودک ماست ان شاالله که بتونیم به بهترین نحو این مرحله رو سپری کنیم و ان شاالله که بتونیم خودمون رو هم در این مرحله رشد بدیم و صبرمون رو بیشتر کنیم
مریم(مامان روشا)
30 شهریور 91 1:35
سلام ممنون که به ما سر زدید ...من تقریبا" همه ی این توضحاتو بهش دادم ولی روشا باز با ناراحتی قبول نمیکرد منم سعی کردم حواسشو پرت کنم و بذارم تا بزرگتر بشه بعد حتما" راجب این سوالش براش توضیحات بشتری بدم !من میدونم ولی این حکمت خدا چیه! واقعا وقتی ادامای سیاه پوستو میبینم دلم میگیره احساس میکنم یه غم به تیرگی بدنشون تو صورتشون دیده میشه چرا اوناهم نباید سفید باشن...نمیدونم شایدم از سیاه بودنشون ناراحت نباشن ولی من ناراحت میشم


سلام مامان عزیز
نمیدونم شایدم واقعا آدمهای سیاه پوست سیاهی خودشون رو دوست داشته باشن جایی که اونا زندگی می کنن خیلی به خط استوا نزدیکه و گرمه و میدونم که اگه رنگ پوستشون روشن بود خیلی خیلی اذیت میشدن و دوام نمی آوردن!
راستی تا حالا به سایت پاسخگو سر زدید؟
سایت جالبیه وقت داشتید یه سر بزنید

http://09640.ir/
ناگفته نمونه که شماره تلفن مرکز پاسخگویی ملی هم همون آدرس سایته یعنی 09640
موفق باشید
مامان اهورا
30 شهریور 91 13:46
پسر من دو ساله است اما لجبازیهاش شروع شده فکر کنم برا بزرگ شدن خیلی عجله داره اما من هم با این مسئله موافقم وقتی زیاد حساسیت نشون نمیدم زودتر اروم میشه


ان شاالله که این مرحله رو به بهترین نحو پشت سر بذارید ممنون که درباره پسر کوچولوتون برامون نوشتید
مامان نسترن
3 مهر 91 10:57
ممنونم از مطلب مفیدتون. سن پسر منم دقیقا سن لجبازیه. اما تنها کاری می کنم بی توجهی به این رفتارشه


آفرین به شما مامان صبور و فهمیده
فرشته
5 مهر 91 11:53
خیلی آموزنده بود ممنونم عزیزم.


خواهش میکنم
موفق باشی
احمد
7 مهر 91 11:55
سلام بر تمام مامانای خوب دنیا.
من خانم نیستم تا حرفای خانمی بزنم، اما دستتون درد نکنه که مطالب مفید تربیتی در وبتون قرار دادید.
خوشحال میشم منم در وبتون لینک کنید.


سلام
باعث خوشحالی ماست که مطالب مدرسه برای مخاطبین اون مفید واقع بشه.
موفق باشید