مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 11 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تب در کودکان 4؛ تب و تشنج کردن کودک

1391/3/21 10:00
نویسنده : یه مامان
5,413 بازدید
اشتراک گذاری

موقعی که کودک در نتیجه ی تب دچار تشنج می شود، پدر و مادر باید لباس های او را اگر زیاد است کم کنند اگر دکمه ی لباس هایش بسته است باز کنند. مادر باید خونسردی خود را حفظ کند ...

 

 

آیا ممکن است تب شدید موجب تشنج کودک شود؟

حدود 5 درصد کودکان در سنین 6 ماهگی تا 5 سالگی اگر مبتلا به بیماری های شایع عفونی مخصوصا اسهال عفونی و بیماری های بثوری کودکان شوند، اگر تب آن ها بالا رود دچار تشنج می شوند.

ابتدا دست و پاها و بدن آن ها سفت می شود، سپس سفتی تبدیل به حرکات تکان خوردن می شود و کودک به گوشه ای خیره می شود و معمولا هوشیاری خود را از دست می دهد و ممکن ادرار خود را رها کند. مدت زمان این نوع تشنج معمولا بسیار کوتاه است و 2 تا 3 دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید (معمولا کمتر از 15 دقیقه).

مادرها موقعی که کودکشان دچار تشنج ناشی از تب می شود با حالت نگرانی و وحشت کودک را به بیمارستان یا به مطب پزشک می برند ولی معمولا تشنج کودک در راه متوقف می گردد. پس از توقف تشنج کودک بی حال است و به خواب می رود و پس از مدت کوتاهی بیدار می شود و هیچ گونه علامت عصبی ندارد.

مادر و پدر در موقع تشنج کودک چه باید بکنند؟

موقعی که کودک در نتیجه ی تب دچار تشنج می شود، پدر و مادر باید او را به یک پهلو بخوابانند، لباس های او را اگر زیاد است کم کنند اگر دکمه ی لباس هایش بسته است باز کنند. مادر باید خونسردی خود را حفظ کند زیرا تشنج کودک چند دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید و متوقف خواهد شد. بعضی از مادران در هنگام تشنج کودک را مجکم در بغل می گیرند و از حرکات بدن او جلوگیری می کنند. بعضی از پدرها برای جلوگیری از گاز گرفتن زبان و خفه شدن چیزی مانند قاشق و حتی انگشتان خود را در دهان کودک بین دندان های او قرار می دهند. این کارها ضرورت ندارد و تشنج کودک خود به خود متوقف می شود.

اگر تشنج کودک متوقف نشد و ادامه یافت، پدر و مادر باید هرچه زودتر کودک را به مرکز پزشکی مجهز برای کودکان انتقال دهند.

پس از توقف تشنج کودک، پدر و مادر برای پیشگیری از تکرار تشنج چه باید بکنند؟

پس از توقف تشنج کودک، پدر و مادر باید با تن شویه، تب کودک را پایین نگه دارند و اگر سابقه ی تشنج توام با تب در خانواده ی کودک وجود دارد و اگر کودک سابقه ی یک نوبت تشنج توام با تب را قبلا داشته است برای پیشگیری از تکرار تشنج، پدر و مادر باید با داروهای تب بر، تب کودک را پایین آورند و هرچه زودتر کودک را نزد پزشک ببرند تا علت تب مشخص شود و تحت درمان قرار گیرد. 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مریم(مامان روشا)
21 خرداد 91 17:17
چه نکات مفیدی ...ممنونم اتون

خواهش میکنیم. خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته
مامان پریسا
21 خرداد 91 18:07
نکته بسیار به جایی بود.
واقعا" مامان ها همچین مواقعی خیلی هول میشن.
من که اینجوریم

برای شما و پریسای عزیز آرزوی سلامتی در تمام مراحل زندگی
رو داریم
مامان علی خوشتیپ
23 خرداد 91 15:16
وای خیلی وحشتناکهمن یه بار صحنه تشنج یکی از بچه های فامیلو دیدم.همینجوری بود که گفتید.اینقدر ترسیدم.تا یه ساعت بدنم میلرزید.یادمه داشتن سیب زمینی خلال میکردم .همش زیگزاگی شد
ممنون مطلب خیلی آموزنده ای بود

خدا این روز رو برای هیشکی نیاره، البته تشنج رو گفتم نه زیگزاگ رو