مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تک فرزندی؛ داشتن یک فرزند خوب است یا بد؟...

1391/2/30 14:04
نویسنده : یه مامان
36,762 بازدید
اشتراک گذاری

این روزها بسیاری از زوج‌های جوان بر این باورند که خانواده ایده ‌آل خانواده‌ ای با یک فرزند است و داشتن بیش از یک فرزند در خانواده سطح کیفی تربیت کودک را کاهش می‌دهد...

 

 

تا به حال در مورد این که چند فرزند، خانواده رویایی شما را می‌سازند فکر کرده‌اید؟ یکی، دو تا یا بیشتر؟...

این روزها بسیاری از زوج‌های جوان بر این باورند که خانواده ایده ‌آل خانواده‌ ای با یک فرزند است و داشتن بیش از یک فرزند در خانواده سطح کیفی تربیت کودک را کاهش می‌دهد اما کارشناسان بسیاری هم وجود دارند که می ‌گویند تک فرزندی گرچه مزایایی دارد، اما معایبی هم به همراه می ‌آورد.

در سراسر جهان میلیون‌ ها زوج جوان وجود دارند که ترجیح می ‌دهند خانواده ‌ای سه عضوی داشته باشند اما میلیون‌ ها زوج دیگر هم هستند که به شمار بیشتر فرزندان اعتقاد دارند و به همین دلیل مهر درست یا غلط کوبیدن بر پرونده موضوعی که شمار موافق ‌ها و مخالف ‌هایش از حد فراوانی حتی در آمارها هم نمی ‌گنجند، غیر‌منطقی به نظر می ‌رسد اما به هر حال مقالات و گفتگوهایی که درباره دلایل داشتن بیش از یک فرزند شکل گرفته ‌اند بیشتر از آنهایی است که اصرار بر تک فرزندی دارند.

 یک فرزند خوب است؟

 زوج‌ هایی که به تک فرزندی معتقدند ممکن است خودشان را قانع کنند که اداره خانواده‌ای سه عضوی برای آنها از نظر اقتصادی به صرفه‌ تر است و در ضمن تک فرزندی به آنها این امکان را می‌ دهد که همه وقتشان را صرف تربیت، پرورش و نظارت بر تنها کودک خانواده کنند.

 تک فرزندها معمولا متکی به خود بار می ‌آیند و یکی یک دانه بودن‌ شان باعث می ‌شود توجه والدین کاملا به آنها معطوف شود اما در عین حال نبودن کودکی دیگر با اختلاف سنی کم نسبت به آنها در خانواده سبب می ‌شود دوران کودکی چندان طولانی نداشته باشند و به سرعت وارد دنیای بزرگسالان شوند و همین ورود زودهنگام به دنیای آدم بزرگ‌ها، در کنار حمایت مالی کامل والدین، شرایطی مناسب را برای پیشرفت اقتصادی این کودکان در بزرگسالی فراهم می ‌کند.

 تا اینجای کار لابد خیال می‌کنید شرایط زندگی یک کودک از این بهتر نمی‌شود و در آستانه پیوستن به گروه طرفداران تک فرزندی هستید اما بد نیست از معایب زندگی این کودکان هم بشنوید.

 دنیای تک فرزند ها

 وقتی از مزایای تک فرزندی می ‌گفتیم به معطوف شدن توجه والدین بر آنها اشاره کردیم اما این توجه گاهی هم به حد افراط می ‌رسد. «عسل فرهادی» پژوهشگر و جامعه‌شناس در این زمینه توضیح می ‌دهد: تک فرزندها کانون توجه خانواده می‌ شوند و این موضوع ممکن است به مرور زمان، خانواده را  فرزندسالار‌ کند.

 معمولا در این خانواده ‌ها حکم، حکم تک فرزند است چون او فقط یکی ‌است و پدر و مادر از نظر عاطفی به شدت به او وابسته ‌اند، پس احساس می ‌کنند باید همه خواسته‌ هایش را برآورده کنند. برآورده کردن خواسته‌ های تک فرزند در برخی موارد به اندازه ‌ای می ‌رسد که والدین ناخواسته برای راضی کردنش به او باج می ‌دهند.

 فرهادی می ‌گوید: تک فرزندها نیز به پدر و مادر وابستگی شدید دارند و حتی احتمال دارد بر اثر نزدیکی بیش از اندازه به آنها، توانایی برقراری ارتباط با همسالان‌شان را از دست بدهند.

 برای تک فرزندها والدین، تنها خویشاوند نزدیک محسوب می ‌شوند اما از آنجا که خواهر یا برادری ندارند در صورت فوت والدین به شدت تنها خواهند شد و اگر دوستانی صمیمی برای پر کردن خلأ عاطفی پس از فوت والدین نداشته باشند احتمال افسرده شدن آنها زیاد می ‌شود.

 سلامت روانی تک فرزندان

 تک فرزندی بر سلامت روانی کودک نیز تاثیری منفی دارد. در این زمینه حرف ‌های دکتر حسین ملک افضلی، استاد آمار حیاتی دانشگاه تهران شنیدنی است. این متخصص در گفتگو با ایرنا اذعان می ‌کند : «تک فرزندی در آینده ممکن است تاثیر منفی بر سلامت روان کودک در بزرگسالی بگذارد.»

 به گفته او ، این مشکل سبب می ‌شود تا نیم قرن دیگر واژه‌هایی چون «عمو، خاله، عمه و دایی» برای نسل ‌های جدید، تاریخی و غریب شوند!

براساس گفته‌ های این استاد می ‌توان نتیجه گرفت که اگر همه زوج‌ های جوان بخواهند تسلیم باور تک فرزندی شوند شبکه خانواده به شدت محدود می ‌شود و به این ترتیب فرصت ارتباط ‌های اجتماعی در رفت و آمدهای خانوادگی کم خواهد شد و در نهایت وابستگی آنها به شبکه خانوادگی نیز بی ‌رنگ می‌ شود.

 ملک افضلی معتقد است بی ‌همبازی و بی ‌هم‌صحبت ماندن تک فرزندها آنها را به خلأ عاطفی دچار می ‌کند که این خلأ با کودک رشد می‌ کند و در نسل‌ های بعدی آنها تاثیری منفی می ‌گذارد.

 از دیدگاه فرهادی، جای خالی کودکی دیگر در خانواده سبب می‌ شود تک فرزندها درک کاملی از سهیم شدن و مشارکت اجتماعی نداشته باشند و بسیاری از فرصت‌ های تربیتی که باید با حضور کودکی دیگر شکل بگیرند، از آنها دریغ شوند.

 تک فرزندها معمولا دیر یاد می‌ گیرند که چطور باید با کودکی دیگر ارتباط برقرار کنند، چطور مشاجره ‌ای را بین خودشان و او مدیریت کنند، چگونه اسباب بازی ‌هایشان را با هم قسمت کنند، با چه روشی با او بر سر موضوعی به تفاهم برسند و حتی در مواردی از خواسته خود به خاطر او بگذرند.

 پیشتر اشاره کردیم که امکان دارد خانواده‌ های تک فرزند به فرزندسالاری دچار شوند اما آسیبی کاملا متفاوت با فرزندسالاری نیز این خانواده‌ ها را تهدید می‌ کند. وقتی همه امکانات یک خانواده به یک کودک اختصاص می‌ یابد سطح انتظارات والدین از او به شدت بالا می ‌رود و آنها انتظار دارند تنها فرزندشان در هر رقابتی بهترین باشد اما این انتظار، تک فرزند را مضطرب و پریشان می ‌کند.

 جامعه ‌ای با خانواده ‌های تک فرزند

 تک فرزندی علاوه بر تاثیرات ناخوشایندش بر خانواده، بر جامعه هم تاثیری نه چندان مطلوب دارد. فرهادی در این مورد می‌ گوید: «به هم خوردن توازن میان شمار زنان و مردان هم از دیگر عواقب تک فرزندی است. چرا که ممکن است بیشتر زوج ‌های جامعه یک جنس به خصوص را ترجیح دهند و به این ترتیب فراوانی جنس دیگر کاسته می‌ شود که این مشکل در آینده، آنها را با مشکلاتی در زمینه‌ های گوناگون از جمله ازدواج مواجه می ‌کند.»

 

وقتی تک فرزندی امری ناگزیر می ‌شود...

 گاهی محفوظ نگه داشتن تعداد اعضای خانواده روی مرز سه نفر امری گریزناپذیر است اما این دلیل نمی ‌شود همه آسیب ‌هایی که تک فرزندان را تهدید می ‌کنند و درباره‌ شان صحبت کردیم نصیب فرزند شما شوند و مسلما راه‌ هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌ توانید مضرات تک فرزندی را کاهش دهید.

 برای مثال به طور غیرمستقیم به او در دوستیابی کمک کرده و پیوندش را با دوستان شایسته ‌اش تقویت کنید به خودتان یادآوری کنید که قرار نیست او در همه چیز فوق ‌ا‌لعاده و بی ‌نظیر باشد، اگر علائمی از اضطراب و افسردگی در کودکتان مشاهده کردید با روانشناسی که تخصص کودک و نوجوان دارد مشورت کنید.

هرگز به فرزندتان باج ندهید، سطح وابستگی او را نسبت به خودتان کاهش دهید، سعی کنید او را با اعتماد به نفس بار بیاورید و سرانجام این که فراموش نکنید یک پدر و مادر ایده‌آل، پدر و مادری نیستند که به همه درخواست‌ های کودک‌شان بدون سنجش آنها پاسخ مثبت بدهند!

 نویسنده: علی یوشی‌زاده (با اندکی ویرایش)

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (25)

مامان پریسا
30 اردیبهشت 91 16:13
طبق گفته ی شما امروزه تک فرزندی امری عادی شده و خیلی ها رو سراغ دارم که با وجود امکانات ، باز از زیر بار فرزند دوم شونه خالی میکنن.
ولی طبق پاراگراف اخر باید حتما" این اصول رعایت بشه.
من هم طرفدار دو فرزندی هستم. ولی باید این اصول رو یاد بگیرم و به کار ببرم.......

براتون آرزوی موفقیت داریم مامانِ عزیز
همونطور که گفته شد اصولا تربیت فرزند دوم راحت تر از فرزند اول هست چون فرزند اول در خیلی از رفتارها الگوی فرزندان بعدی میشه و اصولا بچه ها از همدیگه بهتر چیزی یاد میگیرن اما نباید فراموش کنیم که والدین هم باید اصولی که در برقراری ارتباط بین فرزندان لازم هست رو یاد بگیرن تا بتونن با هر فرزند برخورد درستی داشته باشن
مامان بیتا
30 اردیبهشت 91 21:21
همه این حرفها درست....
ولی من تک فرزند های زیادی رو در اطرافیانم می شناسم که مشکلات اجتماعی خاصی ندارند ازدواج کردند و حالا هم که بچه دار شدند باز هم معتقد به تک فرزندی هستند.
من هم با توجه به توان خودم تک فرزندی رو ترجیح میدم

همونطور که گفته شد گاهی شرایط به گونه ای هست که چاره ای جز تک فرزندی نیست و مسلما اگه والدین با بچه های تک فرزند درست رفتار کنند این مشکلاتی که برای تک فرزندها بیان شد کمتر خواهد بود و شاید کسانی که در شرایط خانواده های تک فرزند و در محیط خلوت بزرگ میشن به شرایطشون عادت کردن و مثلا حوصله ی شلوغی رو ندارن و به قول شما وقتی بزرگ میشن باز هم معتقد به تک فرزندی هستن.
و البته هر کس حد و قدرت و توانایی خودش رو بهتر میشناسه و از همه مهمتر تربیت صحیح و اصولی فرزند یا فرزندانمون هست
مامان سهند
31 اردیبهشت 91 7:09
نمیدونم راستش منم معتقد به تک فرزندی هستممممممممممم

مامان خوبی مثل شما اگه توان تربیت بچه های خوبی مثل سهند جون رو داره بد نیست که این کار رو بکنه ها
مریم(مامان روشا)
2 خرداد 91 17:32
چندماهه که منتظر این پستم ...نمیدونم چی بگم منم از اینکه روشا تنهاست ناراحتم ولی پدر روشا به هیچ وجهی زیر بار یه فرزند دیگه نمیره ولی خداروشکراز اون پدرایی هم نیست که به بچه باج بده ولی با این حال من برای روشا نگرانم


ببخشید که اینقدر معطل شدید، این موضوعی که خواسته بودید همیشه در گوشه ی ذهن خودمون هم بود...
ان شاالله که همیشه در کنار همسرتون خانواده ی گرم و پرمهری داشته باشید
میشه بپرسیم دلیل بابای روشا برای این موضوع چیه؟
مامان علي خوشتيپ
3 خرداد 91 3:45
چهار باره خواستم اينجا نظر بذارم .به خاطر سرعت اينترنت نشده...
مطلب مفيد و آموزنده اي بود.
منم با تك فرزندي موافق نيستم ولي تو اين دور و زمونه واقعا جور كردن شرايط براي اوردن فرزند دوم خيلي سخت شدهبه خصوص اگه مادر شاغل هم باشه...
البته ما چون توي يه مجتمع خانوادگي هستيم علي دوتا همبازي همسن خودش داره و تنها نيست و از اين بابت احساس كمبودي نميكنه.ولي در مورد باج دادن واقعا من تجربش كردم.علي چون از دوطرف نوه اول بود شرايط بدتر هم شد...از هر نوع اسباب بازي حداقل 5تاشو داره و همين مورد باعث شده كه اصلا قدر وسايلشو ندونه.البته دارم با اين مورد مقابله ميكنم و به همه گفتم ديگه هيچكي بدون هماهنگي من براش چيزي نخره(هر چند بعضي وقتا يواشكي بهش ميرسهولي دارم رو اين زمينه و رو خود علي كار ميكنم و به نتايجي رسيدم...حالا نميدونم صد در صد به نتيجه ميرسم يا نه؟؟؟
تك فرزندي همينه ديگه...



سلام مامان عزیز
خیلی خوشحالیم که اینقدر به مطالب مدرسه اهمیت می دید و از پیگیری شما در بیان نظرات خوبتون تشکر می کنیم، این موضوع از ساعت ثبت نظرتون کاملا مشخصه بله، برای مادران شاغل این مساله سخت تره اما در کل باید بگیم که تربیت فرزند دوم ساده تر از تربیت فرزند اول هست چون فرزند دوم در خیلی از زمینه ها فرزند اول رو الگوی خودش قرار میده و خیلی از آموزش ها رو از فرزند اول میگیره و این کار پدر و مادر رو ساده تر میکنه. من خیلی از کسانی که دو فرزند داشتن رو دیدم که از فرزند دومشون خیلی راضی تر از فرزند اولشون هستن و میگن که رفتارهاش خیلی متعادل تر و بهتر از فرزند اولشون هست. ان شاالله هر پدر و مادری بتونه در تربیت فرزند یا فرزندانی که داره به بهترین شکل عمل کنه
این موضوعی که اشاره کردید هم واقعا یک مساله ی مهمی هست که اطرافیان از شدت ذوق زدگی میخوان هرچی که دوست دارن رو برای بچه ها بگیرن و اونا رو خوشحال کنن ما هم برای شما هم آرزوی موفقیت داریم که بتونید به علی آقای خوشتیپ یاد بدید که قدر چیزهایی که داره رو بدونه مخصوصا مادر و پدر به این خوبی رو
مریم(مامان روشا)
4 خرداد 91 15:00
پدر روشا میگه من هرچی میخواستم از بچه بدونم با روشا همه چیزو فهمیدم...میگه وقتی روشا بزرگ شد از اینکه یکیه از ما تشکر میکنه(از نظر مسائل مادی)
یه دلیله دیگش اینه که میگه توبه خاطر روشا خیلی خودتو اذیت کردی و بی خوابی کشیدی و چیزای دیگه من تحمل ندارم سر یه بچه ی دیگه این همه اذیت بشی منم میگم بچه دوم تجربه ام بیشتر شده و حساسیاتام کمتر ولی قبول نمیکنه میگه این توی اخلاقته...خلاصه اینکه اصلا" اصلا" زیر بار نمیره
دوست مامانم یه دونه دختر داره چندوقت پیش دیدمش ازش پرسیدم از اینکه یه دونه ایی ناراحت نیستی ؟ گفت تا وقتی بچه بودم چرا و همش قر میزدم که چرا خوهر یا برادر ندارم ولی الان که ازدواج کردم نه وخودمم یه بچه میخوام!!!

عجب!
حتما خیلی حساس بودید و به قول بابای روشا جون خودتون رو اذیت کردید که این نتیجه گیری رو براشون به دنبال داشته
نگران نباشید، توکلتون به خدا باشه. امیدواریم که به آرزوهاتون برسید و در تربیت فرزند یا فرزندانتون هرچندتا که باشن موفق باشید
در مورد دختر دوست مامانتون هم شاید بشه گفت معمولا آدما به شرایطی که دارن عادت می کنن و این عادت ها کم کم تبدیل به خواسته هاشون میشه.
برای همینه که امام علی علیه السلام در سخنی نورانی و زیبا می فرمایند:
مراقب افکارت باش که گفتارت می‌شود، مراقب گفتارت باش که رفتارت می‌شود، مراقب رفتارت باش که عادتت می‌شود، مراقب عادتت باش که شخصیتت می‌شود، مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت می‌شود.
مامان علی خوشتیپ
6 خرداد 91 15:10
اگه واقعا اینطوره(تربیت بچه دوم آسونتره)که من کارم آسونه پس
چون من برای علی خیلی اذیت نشدم.خیلی بچه خوب و بسازی بود
در مورد نظر مامان روشا هم بگم من هر چی تک فرزند دیدم ناراضی بودن.حتی وقتی بزرگ شدن و ازدواج کردن...
ممنون که وقت میذارید و با حوصله به نظراتمون جواب میدید

خب الحمدلله ان شاالله که بعدی ها هم بهترتر باشن
ما هم از شما ممنونیم که با حوصله بقیه نظرها رو هم میخونید
موفق باشید مامان عزیز و مهربون
مریم(مامان روشا)
6 خرداد 91 20:31
ممنونم ازتون ولی باید بگم که با اینکه من خیلی حساس بودم ولی پدر روشا با بچه اصولا" موافق نیست من برای روشا هم 5 سال طول کشید تا بچه دار بشم از اول میگفت من بعد از 5 سال فقط یه بچه میخوام اونم دختر باشه....
دیگه تا قسمت چی باشه !!!!
و بعد هم درمورد دختر دوست مامانم باورکنید که خودش گفت راضیم از یه دونه بودنم فقطم همین یه مورد بود که بتونم ازش نظر بپرسم و برعکس مامان علی به موردای زیادی برنخوردم

باور میکنیم مامان عزیز روشا، و قطعا این بستگی به روش های تربیتی والدین هم داره
بیتا
7 آبان 92 23:40
من مادریه پسر8ساله به نام ارشیا هستم.تادوماه پیش فقط مییگفتم تک فرزندی
امااین 2ماه اخیریه ذره 2دل شدم.بیشترهم بخاطرتنهای پسرم درآینده.اماشرایطی مثل مادی ترس از خستگی وافسردگی هم باعث شده که نتونم تصمیم قطعی بگیرم.واقعا بددوراهی؟؟؟؟؟


سلام مامان عزیز
خدا رو شکر که تصمیمتون عوض شده، توکلتون به خدا باشه. از شما حرکت از خدا برکت.
خداوند در سوره اسرا آیه 31 می فرماید:
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا
و فرزندان خود را از ترس فقر و تنگدستى نكشيد، ماييم كه آنها و شما را روزى مى‏دهيم حقا كه كشتن آنها خطایی بزرگ است.

برای شما و خانواده تون آرزوی سلامتی و خوشبختی داریم
مارال ( مامان آدرينا جون )
27 آبان 92 22:24
سلام عرض ميكنم خدمت مدير محترم سايت راستش من يه دختر ١١ ساله به اسم آدرينا دارم و اصلا به بچه ي دوم فكر نمي كنم راستش اول مثل بقيه ي مامانا دو دل بودم كه شايد دخترم تنها باشه ولي وقتي كه از خودش ميپرسم ميگه راضيم دلايلش هم اينا هستن ( تنها كسي هست كه تو قلب ما جا داره ، هر چي خواسته براش فراهم شده ، خونه شلوغ نيست و با خيال راحت مي تونه درس بخونه ، به كسي حسودي هم نمي كنه ) اينا رو خودش به من گفت و من هم با تك فرزندي موافقم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز به مدرسه ی خودتون خوش اومدید، ممنون که تجربه ی شخصی خودتون و دلایل فرزندتون رو برامون نوشتید. به نظر من شما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که دختر گلتون رو دارید برای ورود به اجتماع و زندگی آینده و پذیرش مسئولیت مهم و خطیر مادری تربیت و آماده می کنید و اگه کمی دقت کنید می بینید که دلایل دخترتون از موضع قدرت نیست به هر حال این یک واقعیت هست که ما همیشه در کنار و همراه بچه هامون نیستیم و اونا هم همیشه پیش ما نخواهند بود و ناچار هستن که در زندگی آینده شون که معمولا بیشتر سال های عمرشون رو هم شامل میشه با افراد دیگه ای مثل همسر و خانواده ی همسر ارتباط داشته باشن. قبول کنید که دلایل دخترتون که شامل تنها كسي هست كه تو قلب شما جا داره ، هر چي خواسته براش فراهم شده ، خونه شلوغ نيست و با خيال راحت مي تونه درس بخونه ، به كسي حسودي هم نمي كنه از اون یک خانم و یک مادر قدرتمند نمیسازه نمیدونم منظورم رو متوجه میشید یا نه مثلا وقتی به شما میگه تنها کسی هست که در قلب شما جا داره و به کسی حسودی نمی کنه این دوتا در تناقض هست یعنی هنر وقتی هست که با وجود افراد دیگه در کنار خودش بدونه که جای خودش رو در قلب شما داره و این یعنی رشد فکری او و یا وقتی میگه هرچی خواسته براش فراهم بوده باید ببینید توانایی تحمل نداشتن ها رو هم داره یا نه چون به هرحال در زندگی آینده ممکنه شرایط براش متفاوت باشه و یا دلایل دیگه او هم به همین ترتیب اگه دقت کنید می بینیداز جایگاه قدرت و رشد فکری و معنوی نیست. حتی اگه با فرزند دوم موافق نیستید که به نظر من تعامل دختر شما با اون خیلی می تونه در رفع این مسایل موثر باشه به طریقی با رفتار و گفتار صحیح و ارتباطش با دوستان و افراد خوب به فکر آماده کردنش برای زندگی آینده اش و رشد و کمال و بالندگی او باشید. برای شما و فرزندتون آرزوی خوشبختی داریم.
مارال ( مامان آدرينا جون )
28 آبان 92 12:59
اخه مي دونيد چيه من يك دندان پزشكم و همسرم وكيل هست هردومن با وجود شغل نمي تونيم به فكر فرزند دوم باشيم چون ممكنه احساس تنهايي كنه ولي براي آدرينا اين فكر رو نميكنم چون كلاساي مختلف هنري ، ورزشي و موسيقي ثبت نامش كردم و مي زارم هر وقت دلش خواست به خونه ي اقوام بره ، ديگه احساس تنهايي نمي كنه و به همين دليل بيشتر با تك فرزندي موافقم لطفا درك كنيد خب هر كي يه نظري داره ديگه فعلا باي
یه مامان
پاسخ
قبل از هر چیز از شما به خاطر حضور مجدد و پیگیری نظر قبلیتون سپاسگزاریم، درسته هر کسی نظری داره و ما این رو قبول داریم صحبت هایی که کردیم از سر دلسوزی بود و اینکه بیشتر به فکر دختر گلتون باشید اما این رو یادتون باشه که هیچ وقت فکر نکنید که چون بزرگ شده کمتر به شما نیاز داره چون جایگزین های دیگه ای به جای پدر و مادر براش وجود داره. یک نکته ی دیگه هم که از خیلی از والدین شنیدیم این بوده که تربیت و بزرگ کردن بچه ی دوم به خاطر حضور بچه ی اول خیلی راحت تر هست. شاید ارزشش رو داشته باشه که یک مدت نه چندان طولانی کارتون رو کمتر کنید. به هر حال خیلی ممنونیم که این مساله رو برامون بیان کردید و در این بحث شرکت کردید راستی دختر شما در دوره ی دوم تربیت هست یعنی هفت سال دوم که دوره ی ادب و آموزش هست چند نکته برای این سن در پست های قبل داشتیم که آدرسش رو براتون میذاریم امیدواریم که براتون مفید باشه http://mamanschool.niniweblog.com/post32.php http://mamanschool.niniweblog.com/post31.php
مارال ( مامان آدرينا جون )
29 آبان 92 14:05
سلام مججد خيلي ممنونم كه با حوصله نظرات رو برسي مي كنيد و پاسخ مي ديد به اون سايتي كه گفتيد هم سر زدم و سايت جالبي بود ممنون ولي من اگه مي زارم بره كلاسهاي مختلف و خونه ي اقوام فقط و فقط براي اينكه تنها نباشه هست و من و همسرم براي جبران هر هفته پنچ شنبه و جمعه ها سعي ميكنيم با دختر گلمون و خاله و دايي هاش براي ناهار و تفريح به يكي از جاهاي ديدني يا پارك هاي شيراز مي ريم خب شيرازي هستيم ديگه خب عقيده ها هم فرق ميكنه با وجود خيلي مشكلات من تك فرزندي رو ترجيح ميدم شايد اولش سخت باشه ولي آدريناي من عادت كرده تو رو خدا حرفام رو درك و باور كنيد اميدوارم روي حرفام خوب فكر كنيد و جوابم رو مثل هميشه زود بديد بازم به سايت فوق العادتون سر خواهم زد تا اون موقع باي
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون به به ! خوشا شیراز و وضع بی مثالش... خیلی خوشحالیم از پیگیریتون و اینکه می بینیم این مساله براتون اهمیت داره و برخلاف بعضی ها که از روی چشم و هم چشمی و حوصله نداشتن تن به تک فرزندی میدن ، شما با مطالعه و تحقیق سعی می کنید بهترین تصمیم رو بگیرید. خیلی خوبه که سعی می کنید آدرینای عزیز رو تنها نذارید و توجه و محبت لازم رو بهش داشته باشید، ما شرایط الان شما رو درک می کنیم و می دونیم تصمیم گیریتون ناشی از شرایطتون شده، ولی ما هم از شما یه درخواستی داریم: شرایط الان خودتون رو نادیده بگیرید و با یه نگاه منصفانه به آینده ی دورتر فکر کنید، مثلا 20 سال دیگه، آیا اون موقع هم از تصمیم الانتون راضی خواهید بود و نخواهید گفت:«کاش اون موقع شرایط رو مدیریت می کردم و مشکلات رو زیر قدرت فکر و اراده ی خودم حل می کردم و از بین می بردم نه اینکه صورت مساله رو پاک کنم و اگه حداقل یه دونه دیگه بچه می آوردم الان از بابت اینکه دخترم تنها نیست و یه خواهر و یا برادری داره که باهاش صمیمی باشه و هم صحبت باشه خیالم راحت تر بود و چنین و چنان بود» به هر حال زندگیِ شما، مالِ شماست و نظرتون هم محترم برای ما؛ فقط میگیم حیف نیست مادر و پدر تحصیل کرده ای مثل شما، که می تونن بچه های خوبی تربیت کنند ، خودشون و جامعه رو از این نعمت محروم کنند، فقط به خاطر دست و پنجه نرم نکردن با یه سری از مشکلات؟ در شرایط کنونی این نظر دختر گلتون کاملا قابل پیش بینی و ملموس هست، این رو که شما بهتر از ما می دونید ماشاءالله؛ ولی یادتون نره این نکته رو که ما بعنوان پدر و مادر باید بچه ها را برای آینده تربیت کنیم، و نه حال. آینده ای که معلوم نیست تا چند سال دیگه ما هم پیش اونها باشیم، البته بچه ها و همه ی ما خدا رو همیشه داریم، ولی اینکه فامیلها و عزیزانِ فرزندانمون رو محدود و محدودتر کنیم، شاید باعث عذاب وجدان آینده امون بشه. آینده ای که فرزندانمون باهاش روبه رو هستند ، پذیرفتن نقش هاییه که پیش رو دارند و یکی از مهمترین اونها، نقش پدر و مادری هست. باید برای اون موقع اونها رو تربیت کنیم و این وظیفه ی سنگین که روی دوش ماست رو به بهترین نحو انجام بدیم. هر تصمیمی که میگیرید امیدواریم در این امر مهم و خطیر موفق باشید حالا چه یک گل تقدیم جامعه کنید وچه چند گل راستی سلام ما رو به شاهچراغ و حافظ و سعدی برسونید.
مارال ( مامان آدرينا جون )
29 آبان 92 19:23
واييييييييييييي ممنونم كه اينقدر به بازديد كنندگانتون اهميت مي ديد و جواب تك تكشون رو با حوصله و دقت مي ديد انشالله هميشه سالم و سلامت باشيد چون بالاخره آدماي باشعور و با فرهنگي مثل شما تو جامعه ي كنوني كم پيدا ميشه البته البته نبايد خون گرمي و مهربوني ما ايرانيا رو دست كم گرفت به هرحال اگر خدا صلاح دونست كه من دوباره بچه دارم شم چرا كه نه با آغوش باز مي پذيرم ولي تا حالا كه خبري نيست تازه آدرينا امروز داشت بهم مي گفت دلش مي خواد تك فرزند باشه حالا ديگه هر چي قسمت شد انشالله هر چي دست سرنوشت برامون نوشت خوب باشه آدرينا جونم راضي باشه اميدوارم شما و خانواده ي محترمتون سالم و تندرست باشيد و در همه ي كارها پيروز باشيد سلامتون هم به شاهچراغ و حافظ و سعدي رسيده شده به اميد موفقيت و ديداري بعد خدا يار نگهدارتون مدير محترم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز آدرینا ممنون از این همه ابراز لطف و محبتتون ما هم برای شما و خانواده ی عزیزتون بهترین ها رو از خدا می خوایم و امیدواریم در پناه الطاف الهی زندگی شاد و خوبی داشته باشید. ممنون که سلام ما رو رسوندید التماس دعا و در پناه حق
رها
29 آبان 92 22:52
سلام و عرض ادب دارم خدمت مديريت محترم سايت من اصولا با دو فرزندي موافقم خودمم دوتا دختر ناناز دارم اوليش ركسانا جون ١١ ساله و دوميش رونيكا خانم ٨ ساله هست نظرات با هم ديگه كاملا متفاوته و هركي دلايل و اعتقادات خودش رو اره من معتقدم به دوفرزندي چون : وقتي بچه ي اول ميره مامان و بابا تنها نميشن ، بچه ها باهم رقابت ميكنن ، بچه ها هم بازي هم هستن ، خانواده هم شادي و نشاط بيشتري داره من يكي كه زندگيم راضيم اميدوارم همه ي خانواده ها به اون چيزي كه مي خوان برسن در آخر تشكر ميكنم از مدير محترم كه جواب تك به تكه ما رو مي ده بازم به سايتتون سر ميزنم فعلا باي
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون که به مدرسه ی مامان ها تشریف آوردید، بله درسته نظرات در این زمینه متفاوت هست. خدا دخترای گلتون رو براتون حفظ کنه ان شاالله و لحظات شادی رو در کنار هم داشته باشید برای دعای خوبتون هم آمین میگیم
مارال ( مامان آدرينا جون)
1 آذر 92 10:18
واااااااااااااااي من خيلي ممنونم كه جواب تك تكه ببيننده هاتون رو با حوصله مي ديد واقعا آدمايي كه اينقدر براي زندگي ديگران و خوشبختيشون تلاش ميكنن تو جامعه ي كنوني كم هستن ولي نبايد خون گرمي ما ايرانيا رو دست كم گرفت راستش اگه خدا صلاح دونست كه من دوباره بچه دار بشم با كمال ميل چرا كه نه قبول ميكنم والا هنوز كه خبري نيست اما اگر خبري هم شد شما رو مطلع ميكنيم فقط اميدوارم هرچي قسمت شد آدريناي منم راضي باشه ممنونم از سايت خوبتون فعلا باييييييييييييي
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز از حضور دوباره ی شما ممنونیم، شما به ما لطف دارید. امیدواریم که هرچی صلاحتون هست براتون رقم بخوره و همیشه اون حس رضایت قلبی رو از زندگیتون داشته باشید و خدا هم از شما راضی باشه
شهرزاد
2 آذر 92 13:47
سلام عرض ميكنم خدمت مدير محترم سايت و ماماني هاي مهربون و ممنونم از ساخت اين سايت مفيد من هم دو تا بچه ي خوب دارم به اسماي آرشيدا و آرشام كه ١٢ و ٧ سالشونه من از زندگي ( خدا رو صدهزار مرتبه شكر ) راضيم و معتقدم كه بچه ها به زندگي آدم شادي و نشاط مي بخشن آرشيدا و آرشام براي من بچه هاي خوبي بودن و اميدوارم منم مامان خوبي باشم انشالله همه از زندگي شون راضي باشن مدير جون ممنونم كه اين سايت رو ساختي واقعا مفيده كه تونسته ماماناي خوبي مثه مارال جان( مامان آدرينا ) رو راهنمايي كنه كه از فكر تك فرزندي در بيان البته هر كي نظر خودشو داره اميدوارم شما مدير مهربون سالم و سلامت زيرسايه ي خانواده به خوبي و خوشي زندگي كنيد تا درودي ديگر فعلا بدرود
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز به مدرسه ی خودتون خوش اومدید، خدا گل های زندگیتون رو براتون حفظ کنه و ان شاالله که باغبان خوب و امانت دار خوبی براشون باشید. خوشحالیم که از مطالب مدرسه استفاده کردید و براتون مفید بوده. برای همه ی مامان های خوب و مهربون دعا می کنیم که خدا فرزندانی سالم و صالح بهشون عطا کنه و بهشون صبر و توانایی پرورش و تربیت اونا رو هم بده
یه مامان
9 دی 92 0:40
سلام. من یک دختر دارم که چون ما از اول مشکل داشتیم باکلی نذر و نیاز بعد از 9 سال خدا به ما داد. دخترم کاملا مستقل و منطقیه و هیچ مشکلی از نظر اجتماعی نداره. ولی من به شدت نگران اینده اش هستم و می ترسم احساس تنهایی کنه. به نظر شما درسته اگه یه بچه از بهزیستی بیاریم؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون در مورد سوالتون، اجازه بدید از خانم دکتر مشورت بگیریم تا جواب بهتری به این سوال بدیم. اگه امکان داره ایمیل خودتون رو به ما بگید تا نتیجه رو به اطلاعتون برسونیم، در غیر این صورت با ما در ارتباط باشید.
یه مامان
20 دی 92 12:19
سلام . با تشکر از توجه و وقتی که صرف می کنید... همچنان منتظر پاسخ سوالم هستم ایمیلم را هم فرستاده ام
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون از حضور مجددتون و پیگیری که می فرمایید. سئوالتون رو برای خانم دکتر ارسال کردیم و منتظر پاسخشونیم به محض پاسخگویی ایشون، اون رو به شما منتقل می کنیم. ممنون به خاطر ایمیلتون
عسل ( مامان ليانا جون )
20 دی 92 16:40
سلام عرض مي كنم خدمت دوستان عزيز و تمامي عزيزاني كه در ساخت اين سايت مفيد نقش داشتن مي خواستم عيب هاي سايتتون رو بيان كنم !!! آيا تك فرزندي خوب است يا بد ؟؟؟؟؟ هركس مي تواند با توجه به علايق و شرايطش جواب اين سؤال را بدهد. هيچ كس نمي تواند براي ديگران تصميم بگيرد پس شما نمي تونيد بگيد تك فرزندي بده من به شخصه طرافدار تك فرزنديم با توجه به شرايطم تك فرزندي براي من زندگي بهتري رو رقم مي زنه !!!! من يك دختر ١١ ساله به نام ليانا دارم و همه هم از اين تك فرزند بودن ليانا راضي هستيم هيچ كس هم نمي تونه به من ثابت كنه كه تك فرزندي خوب نيست من دبير فيزيك هستم و همسرم هم وكيل هست ما نمي تونيم با چند فرزندي كنار بيايم ما دلايل خودمون رو داريم فقط مي خوام بهتون بگم براي ديگران تصميم نگيرين مثلامارال جان شما هي بهش مي گفتين تك فرزندي براي آينده ي آدرينا بده اين بي چاره هم ترسيد از حرفاي شما اقدام به فرزند دوم كرد من اصلا از اين اخلاق خوشم نمياد كه براي ديگران تصميم مي گيريد با تشكر
یه مامان
پاسخ
به به! سلام مامان عزیز ممنون از اینکه اشکالاتی که به نظرتون میرسه رو برای ما بازگو می کنید. ولی در نظر داشته باشید که ما کسی رو مجبور به کاری نمی کنیم. برای مارالِ عزیز هم فقط شرایط آینده رو گفتیم و ایشون با نظر خودشون تصمیم برای آینده اشون گرفتند و البته ما جایی ندیدیم که از ترس صحبت کرده باشن! در واقع هیچ کس نمی تونه نظرشو به کسی تحمیل کنه، آخه همه ی ما انسان های مختاری هستیم. فقط میشه دوستانه عزیزان رو راهنمایی کرد و تصمیم گیری با خودِ شخصه. مثل شما که خودتون مختارید برای آینده زندگی خودتون تصمیم بگیرید و نه آینده ی شخص دیگه ای و فکر می کنم این نشانه ی عاقل بودن هم هست که به حرف های بقیه گوش کنیم و بعد تصمیم درست رو بگیریم چون در قرآن کریم هم خردمندان رو کسانی معرفی میکنه که حرف ها رو می شنوند و بهترینشون رو انتخاب می کنند: الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (سوره زمر آیه 18) همان کسانی که سخنان را می‌شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می‌کنند؛ آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند. راستی ، جالبه که ایمیل شما و مارالِ عزیز یکی ثبت شده، اون هم به نام آقای حمزوی. شایدم ایمیل همسرتونه! در هر صورت براتون آرزوی موفقیت و خوشبختی داریم و ممنون که به مدرسه ی خودتون تشریف آوردید
عسل (مامان ليانا جون )
21 دی 92 12:56
سلام مجدد واقعا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ايميل من و مارال جان يكي هست ؟؟؟؟؟؟؟ نمي دونم والا شايد اشتباهي شده بله آقاي حمزوى همسرم هستن من خيلي با ايميل خودم تو سايتا كامنت نمي ذارم بيش تر با ايميل همسرم مي رم ديگه در جريان نيستم كه چرا ايميل من و ايشون يكي هست ولي ما كه شيرازي نيستيم !!!!!!!!!!!! من تهران زندگي ميكنم و نمي دونم چه اتفاقي اقتاده در هر حال من كامنت گذاشتم كه تشكر كنم كنم از بابت اين كه تك تك نظرات رو برسي مي كنيد و به همه ي بازديد كنندگانتون اهميت ميدين باتشكر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله، واقعا یکی هست! ممنونیم از لطف شما، ما فقط سعی می کنیم در حد توان به مامان های مدرسه خدمت کنیم و این بازدیدکنندگان هستن که لطف می کنن و قدم بر دیده ی ما میذارن موفق و موید باشید
مارال ( مامان آدرينا جون )
21 دی 92 17:41
سلام خوب هستين !!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من مارال هستم و دوباره كامنت گذاشتم يك خبر بسيار خوش حال كننده دارم بنده الان يك پسر كاكل به سر باردارم كه قراره اسمشو بذارم آدرين جالب اين جاست كه اون موقع كه من ميگفتم نمي خوام دوباره باردار شم باردار بودم راستش من هميشه وقتي ميرم اينترنت به سايت شما هم سر مي زنم راستي ادمين گل فكر مي كنم سايت شما با مشكل فني مواجه شده چون من هيچ وقت فيلد ايميل رو پر نمي كنم و آقاي حمزوى رو نمي شناسم لطفا اين مشكل رو برطرف كنيد تا سوء تفاهم پيش نياد خداحافظ
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون که دوباره به مدرسه سر زدید واین خبر رو به ما دادید، ان شاالله که به سلامتی فارغ بشید. در مورد ایمیل باید بگیم که امکان ویرایش اون برای ما وجود نداره و در اختیار مدیریت نی نی وبلاگ هست. البته فکر نمی کنم اشکال فنی بتونه باعث همچین اتفاقی بشه و شاید بشه گفت اگه قرار به اشتباه باشه تنها راهش اینه که دو نفر از یک سیستم استفاده کنن و یک نفر اشتباه این فیلد رو که نفر دیگه قبلا پر کرده بوده رو انتخاب کنه! در پناه حق
aida
29 دی 92 0:48
سلام...راستش واسه خودمم عجیبه که اینجا اومدم و دارم نظر میذارم...من 19 سالمه..و هنوز ازدواج هم نکردم...چه برسه به مامان شدن.........فقط میخواستم به مامانای گل یه چیزی بگم.....مامانای خوب و مهربون...منم تک فرزندم....و خیییلی از این بابت ناراحتم.....همیشه آرزوی خواهر و برادر داشتن و داشتم....همیشه دوستام خیالی بودن....هیچکسم قرار نیست بهم بگه عمه یا خاله.....تو ارتباط برقرار کردنم همیشه مشکل داشتم....تک فرزند بودن وااااااقعا خوب نیست....
یه مامان
پاسخ
سلام آیدا خانوم ممنون که به مدرسه ی مامان ها سر زدی و نظر قشنگت رو برامون نوشتی. ان شاالله همسر خوب و شایسته ای رو انتخاب کنی که پدر خوبی برای بچه هات باشه و در کنار هم زندگی گرم و پر محبتی داشته باشید. خوشحال میشیم باز هم در مدرسه ببینیمت، به هر حال مادر بودن و همسر خوب بودن مهارتی هست که باید به مرور زمان اون رو کسب کنی و خودت رو برای پذیرش اون مسئولیت ها آماده کنی خوشبخت باشی خانومی
مامان فرنيا
6 بهمن 92 8:54
از اينكه راهنماييم كرديد و پيشنهاد خواندن اين مطلب را داديد ممنون اما همانطوري كه در انتهاي مطلب هم گفته شده تمامي مسائل تربيتي در مورد تك فرزندي اگر مورد توجه واقع شود پيش نخواهد امد و به نظر من كاملا به تربيت بستگي دارد ما در خانواده هاي چند فرزند هم با اين مسائل روبرو هستيم مثل وابستگي شديد بچه ها به پدر و مادر، عدم توانايي در دوست يابي و روابط اجتماعي همانطوري كه قبلا هم گفتم تعداد بچه ها كاملا به شرايط مادر بستگي دارد مثلا در مورد خودم: شاغل هستم و زمان بودن و مادري كردنم از 5تا 10شب زمان خواب دخترم است و در اين زمان بايد خانم خانه هم باشم يعني اشپزي، نظافت و .... درتهران دور از خانواده خودم و همسرم هستم درحال حاضر نميتوانم هم شاغل نباشم از نظر مالي توان داشتن يك بچه ديگر را داريم فقط در حدي كه نيازهاي حال حاضرشون برطرف بشه يعني ديگه براي اينده شون نميتونم از نظر مالي هيچ پس اندازي داشته باشيم اين فقط شرايط مالي و كاري در كنار اين مسائل شرايط روحي خودم هم هنوز گفته نشده با اين حساب ميتوان به بچه دوم فكر كرد؟!!
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون که وقت گذاشتید و این مطالب رو مطالعه کردید و نظرتون رو برامون نوشتید، حرف شما رو قبول داریم که این مسایل به نوع تربیت هم بستگی داره، به هر حال گاهی باید بین مهم و اهم دست به انتخاب زد و تشخیص این مساله هم با خود والدین هست که توان تربیت چند بچه رو در خودشون میبینن اما در مورد مسایل مالی اونم برای آینده شون باید به خدا توکل کرد چون هیچ کس از آینده ی خودش خبر نداره حتی از زنده بودنمون در چند لحظه ی دیگه هم نمی تونیم مطمئن باشیم. اما مطمئن هستیم که خدا همیشه هست و وقتی بهش توکل کنیم ما رو تنها نمیذاره. همونطور که میدونید در سوره ی اسرا هم داریم که: «و فرزندان خود را از ترس فقر و تنگدستى نكشيد، ماييم كه آنها و شما را روزى مى‏دهيم » امیدواریم که هرچندتا بچه که داشته باشید در تربیت اونا موفق باشید و خدای متعال نســـل صالحی به شما عطا کنه
مامان فرنيا
6 بهمن 92 9:05
از نظر من اينكه تك فرزندي خوب است يا بد، به نفع بچه است يا به ضررش به شرايط بسيار مختلف و زيادي وابسته است اما بزرگترين مشكل تك فرزندي همان مشكل از بين رفتن مفهوم خانواده و محدود شده شبكه خانواده است كه باز هم همانطوري كه در مطلب گفته شد تعداد مخالفان تك فرزند كم نيستند و همين باعث ماندن مفاهيم عمو عمه خاله و دايي ميشود من كه موافق تك فرزندي هستم نظرم براي شرايط فعلي خودم است شايد اگر شرايط به گونه اي ديگر بود يا براي افرادي از اشنايان كه شرايطشان متفاوت از من است به نظرم دو يا سه فرزند داشتن بد كه نباشد بسيار هم عالي و خوب باشد اما با شرايط فعلي خودم با خواندن دلائلي كه در اين مطلب ارائه شد براي هر قسمتش پاسخي دارم كه مطمئن شوم تصميم فعلي من اشتباه نيست اما در مورد نظر اينده فرزندم نميتوانم بگويم راضي خواهد بود يا نه مثل من كه الان اصلا از تصميم پدر و مادرم براي داشتن 5 فرزند راضي نيستم ولي كاملا درك ميكنم كه انها با فكر خودشان و شرايطشان براي داشتن اين تعداد فرزند تصميم گرفته اند
یه مامان
پاسخ
ان شاالله شرایط زندگیتون اونطوری که دوست دارید و البته خیر و صلاحتون هست رقم بخوره، موفق باشید مامان عزیز فرنیا
رها ( مامى آنيسا )
7 اسفند 92 15:12
سلام ببخشيد من اساساً با اين فكر شما مخالفم كه تك فرزندى بده منم يك دختر دارم و ديگه به دومى فكر نميكنم تازه وقتى خودم از آنيسا مى پرسم كه خواهر يا برادر مى خواى ميگه نه پس منم بهش فكر نميكنم من مى تونم با كلاس هاى مختلف و بيرون رفتن و وقت گذاشتن با دخترم جاى خواهر و برادر رو پر كنم من مى دونم چه طورى بايد با بچه دوست شد تازه غير از اينا من حتى وقت بچه ى دوم رو ندارمبا اين مشكلات بچه ى دوم برام خوب نيستتازه هر كس بايد براى زندگى خودش تصميم بگيره و اين ما هستيم كه مى تونيم آينده ى زندگيمون رو تغيير بديم با تشكر از وب خوبتون راستى به وب منم سر بزنيد و نظر بدين باى
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز به مدرسه ی خودتون خوش اومدید، بله هر کسی خودش می تونه برای آینده ی زندگیش تصمیم بگیره. براتون آرزوی خوشبختی داریم، ان شاالله خدمت میرسیم